Hallo allemaal,
Voor mijn ouders kijk ik even naar de offerte van zonnepanelen die ze hebben ontvangen, en wat extra tweakers ogen kunnen nooit kwaad.
Mijn ouders zijn van de stempel "Die mens kennen we, dus daar vragen we een offerte aan", dus ze hebben 1 offerte, en meer niet. Die discussie ga ik niet meer met ze aan, dus het blijft er 1. Maar toch graag jullie feedback
./f/image/lON14Aawlc8Nm9HhX1URYUZc.png?f=fotoalbum_large)
Een collage van de 2 orientaties die ik in SunnyDesign gemaakt heb (hij wilde in landscape maar 6 panelen neerleggen, maar volgens mij passen er prima 8 op deze manier), en een screenshot van de "luchtfoto" (google maps) die in de offerte staat.
Budget is neit echt gedefinieerd, maar deze offerte (3950 euro) vonden ze prima.
7x Aiko-A-MAH54Db (455 Wp) + S500B optimizers
1x SolarEdge SE4000H omvormer (4 kW)
Ze zijn het erover eens dat 8 panelen niet nodig is, en het du 7 moet blijven. Denken jullie dat er nog een verschil is tussen landscape en portrait qua schaduw van de dakkapel?
Verder zat ik te denken, 7 x 455 = 3185, dus met een 3 kW omvormer (ipv 4 kW) krijg je maar een klein beetje peak-shaving: Mijn schatting was dat je 60 dagen per jaar 4 uur eroverheen gaat, en de "oppervlakte" die je mist is dan ongeveer 2/3 van de 4(uur) x 185(Watt) piek, dus dan hebben we het over ongeveer 30 kWh op jaarbasis, oftewel een tientje per jaar? Na een paar jaar brengen de panelen wat minder op en kom je al nooit meer aan de 3 kW.
Stel dat scheelt 200 euro op de offerte, dan kan dat interessant zijn, toch?
Voor mijn ouders kijk ik even naar de offerte van zonnepanelen die ze hebben ontvangen, en wat extra tweakers ogen kunnen nooit kwaad.
Mijn ouders zijn van de stempel "Die mens kennen we, dus daar vragen we een offerte aan", dus ze hebben 1 offerte, en meer niet. Die discussie ga ik niet meer met ze aan, dus het blijft er 1. Maar toch graag jullie feedback
Foto's
/f/image/lON14Aawlc8Nm9HhX1URYUZc.png?f=fotoalbum_large)
Een collage van de 2 orientaties die ik in SunnyDesign gemaakt heb (hij wilde in landscape maar 6 panelen neerleggen, maar volgens mij passen er prima 8 op deze manier), en een screenshot van de "luchtfoto" (google maps) die in de offerte staat.
Beschikbare (dak)ruimte
Ze hebben de dakruimte die ik in SunnyDesign heb gemaakt. Daarnaast is ook nog een dakvlak maar daar zit middenin een dakraam dus daar kunnen maar 2 panelen. Het dak staat op -18 graden van Zuid, dus andere kant van het dak gebruiken is niet aan de orde volgens mij.Schaduw
Bomen aan de overkant van de straat staan ongeveer 8-10 meter verderop, en zijn ongeveer 8 meter hoog. Dus dat geeft nauwelijks schaduw. De dakkapel wel iets natuurlijk, maar de offerte is met optimizers (want SolarEdge).Jaarverbruik
2800-3000 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
Doel is een stukje eigenverbruik en de energierekening wat verlagen. Ze hebben nog 2 jaar een vast contract zonder terugleverkosten, dus mogelijk precies tot de saldering eraf gaat, maar dat moeten we maar zien.Budget is neit echt gedefinieerd, maar deze offerte (3950 euro) vonden ze prima.
Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Graag, dat ga ik voor ze inregelen.Reeds verkregen offertes
1 offerte als volgt:7x Aiko-A-MAH54Db (455 Wp) + S500B optimizers
1x SolarEdge SE4000H omvormer (4 kW)
Regio
Noord-Noord-Brabant.Ze zijn het erover eens dat 8 panelen niet nodig is, en het du 7 moet blijven. Denken jullie dat er nog een verschil is tussen landscape en portrait qua schaduw van de dakkapel?
Verder zat ik te denken, 7 x 455 = 3185, dus met een 3 kW omvormer (ipv 4 kW) krijg je maar een klein beetje peak-shaving: Mijn schatting was dat je 60 dagen per jaar 4 uur eroverheen gaat, en de "oppervlakte" die je mist is dan ongeveer 2/3 van de 4(uur) x 185(Watt) piek, dus dan hebben we het over ongeveer 30 kWh op jaarbasis, oftewel een tientje per jaar? Na een paar jaar brengen de panelen wat minder op en kom je al nooit meer aan de 3 kW.
Stel dat scheelt 200 euro op de offerte, dan kan dat interessant zijn, toch?