Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraanl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 16:25
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
32GB DDR5 RAM

Wat is je budget?
Onder de 200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zonder RGB.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil een mooie stille gaming PC bouwen, ik kijk naar de ASUS ProArt X870E-Creator WiFi in de Fractal Design North XL. Maar het gaat mij het meeste om de ram snelheid. Ik hoor het een en het ander. De ene zegt 6200 de ander zegt 6800 en weer een ander zegt 7200. Wat is de optimale spot waar het nog iets uit maakt en waar het systeem het beste wil draaien zonder hiccups?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25
https://www.techpowerup.c...ng-with-amd-zen-5/21.html

Dit is getest met een 9950X / X870E combinatie. De 3D-varianten zijn door hun grote L3 cache nog iets minder gevoelig voor verschillen in geheugensnelheid. Zoals je in de test kunt zien is het verschil tussen 6000, 6400, 7200 of zelfs 8000MT/s gemiddeld minder dan 1%(!) Voor een 9800X3D zal dat praktisch nul zijn. Neem dan 6000MT/s met lage timings, dat levert het minste gedoe op :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25
Op dezelfde site hebben ze de 9800X3D getest met 6000MT/s CL36 en 6200MT/s CL28: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/27.html Verschil: gemiddeld <1%

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 13:16

BLACKfm

o_O

Topickaap-vraag, Hoe zit het met 2 tegenover 4 reepjes ram? Dit was (is?) een issue met zen 4, hoe zit dat met deze nieuwe CPU/Moederborden/Zen 5?

Met een beetje geluk ga ik er vanavond achter komen als ik mijn 9800X3D setup heb draaien, anders moet ik 32GB ram in de kast leggen...

Onder de 100 euro heb je overigens ook met gemak een 32GB DDR5 kit van 2, maar dan moet je wel even de dealtjes afwachten.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is met daisy chained geheugen altijd een probleem, zeker als beide kits ook dual rank zijn. Reken op zo'n 1200mhz snelheidsverlies. 4800 is wat je in de qvl ziet. Kan het, afhankelijk van use case, waard zijn, maar dat is meestal niet zo met gaming