Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpey
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Er zijn al een aantal topics over een evo home set-up. Maar mijn specifieke vraag kan ik helaas niet vinden.

Ik heb vloerverwarming liggen in de woonkamer en in de keuken. Beide zijn aangesloten op een aparte verdeler. Ik hoef de individuele groepen niet los aan te sturen.

Verder heb ik nog een aantal radiatoren in het huis. E.e.a. Is aangesloten op de CV.

Nu heb ik chat gpt al geraadpleegd over de opstelling, maar omdat ik het zeker wil weten hier ook nog even de vraag of de volgende opstelling mogelijk is:

Op beide pompen van de vloerverwarming wil ik het BDR91T module zetten. Zodat de pomp
gaat lopen als er een warmte aanvraag is.

Op de radiatoren wil ik de HR91 of 92 radiatorknoppen zetten.

Verder komt er voor de ketel ook nog een BDR91T module.

Ik wil dan het hoofdbedieningspaneel in de woonkamer zetten. En in de keuken een draadloze thermostaat die compatibel is met EVO home.

Gaat dit werken, of zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Werken gaat het wel,

Nadeel alleen is dat de BDR91’s , op % heat demand in tijd sturen. Dus 50% =5min aan, en daarna 5min dicht. En dat wil je vaak niet(zoals bij een pomp of klep). Zo kun je een tijdrelais er tussen zetten… zoek op “flipperend zone klep Evohome”.

Belangrijkste is ook dat je een sensor en een “klep” per zone moet hebben. En een radiator knop is beide in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpey
Bedankt voor de tip, ga dan zeker dat tijdrelais er tussen zetten.
Ik wilde eigenlijk de BDR91 op de pomp aansluiten, zonder klep. Maar dat is geen optie dus.

Ik heb ook gelezen dat de zoneafsluiter van Honeywell geen goede recensies heeft en dat de afsluiter van Caleffi een goed alternatief is. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
op de pomp kan zeker de BDR91 is zo'n "klep", mits het vermogen niet te groot is voor de BDR91... alleen moet je ervoor zorgen dat er een tijdrelay tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpey
Dus ik heb deze zone afsluiter in principe niet nodig en kan de BDR91 rechtstreeks op de pomp aansluiten (met het relais ertussen)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzluD6Tv-TJF1I2MkmkMSJdpLGM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/iHMzVEJGg7mQjKVhyj5bnR0P.webp?f=user_large
En dan uiteraard een thermostaat die ik koppel (via de evo home) met de BDR91

[ Voor 4% gewijzigd door dpey op 09-11-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Als je de pomp uitzet (nu) heb je dan warmte wat door je vloerverwarming gaat (al is het een beetje) en is daarmee een soort bypass...

Zo ja, dan zou ik een klep gebruiken (eventueel een HR91 op een regelbare TRV) om te zorgen dat je zone echt uitgaat, als er geen warmtevraag is. Je kunt dan de pomp op een voeler aansluiten om aan te gaan bij warmteaanbod.

Evohome denkt zelf namelijk na.. en als groepen die dicht horen te zijn toch wat doen gebeuren er bijzondere dingen...

Je CV snapt niet wat evohome doet.. Wat hij doet is op basis van input water verwarmen op een bepaald niveau, en dat door je installatie persen. En als de ingangstemp te hoog wordt, dan stopt ie met verwarmen en gaat de boel door met pompen (langs de makkelijkste weg).

Ik had dus een kapotte thermostaat kraan in de badkamer waardoor het hele systeem lang aanstond.. en geen bijna warmte door de andere kranen perste. Kraan dicht, en ineens werkte alles stukken beter mee.

zo werd het 25 graden in de badkamer... en bleef de rest op 18.....

[ Voor 3% gewijzigd door Forain op 10-11-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpey
Dus zowel de BDR91 op de pomp en een HR91.
Kan ik de HR91 dan ipv de bestaande thermostaatknop aansluiten (boven de pomp)? Of waar kan ik die het beste plaatsen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-3YaYbloc-af0abPg1yXnIKKiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ntIKFC7cBo842cZwFyvF5m2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1