Badkamer verwarmen met LTV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:31
Hallo allemaal,
Over een maand beginnen wij aan een grote verbouwing waaronder het realiseren van een nieuwe badkamer. Een punt waar we maar niet uitkomen en daarom ook eigenlijk maar blijven uitstellen is de verwarming van de badkamer.

In eerste instantie hadden we gewoon een cv handdoekradiator voorzien. Ook alle badkamerzaken tekenen deze min of meer standaard in. Omdat we ook aan lage temperatuur verwarming gaan met een warmtepomp ben ik nu echter bang dat een dergelijke radiator minimaal nut zal hebben.

Een andere optie die ik overwogen heb is om de vloerverwarming, die toch al wordt gelegd op dezelfde verdieping, ook in de badkamer te leggen. In de badkamer wil je alleen liefst kort en veel warmte. Je staat er toch met minder kleding dan in de rest van het huis en het is wel prettig als alles snel droog is. De hele dag de badkamer zo warm houden voelt als verspilling.

Elektrische verwarmingsradiator zou kunnen natuurlijk maar is met cop van 1 wel heel inefficiënt. Ook heb ik infrarood spiegels en plafondpanelen overwogen die natuurlijk heel prettig aanvoelen maar volgens mij niet persé heel effectief zijn in het drogen van de hele badkamer.

Dan is er nog de ltv convector. Ik heb in de huidige indeling echter geen wand vrij waaraan ik een grote convector kwijt kan. Er is achter de deur precies ruimte voor een badkamer radiator, niet al te breed en niet al te diep.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Mis ik mogelijkheden? Vergis ik me in een van de genoemde mogelijkheden?

Om het plaatje compleet te maken: het gaat om een badkamer van zo'n 7m2 op het noordoosten in een hoekhuis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welk nut wil je dat de radiator heeft?

Hier hangt er ook 1 met een WP, het houd de boel behagelijk. Snel iets drogen op de radiator werkt niet (en hoeft van ons ook niet).

-Wil je snelle warmte? Kies een COP1 optie.
-Wil je de boel op warmte houden? Vloerverwarming of radiator is prima.
-Wil je de badkamer droog maken? Neem een trekker en een afzuigsysteem.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Vloerverwarming om op temperatuur te houden.

Eventueel COP1 elektrisch erbij om gericht bij te verwarmen voor comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben vloerverwarming op de warmtepomp in de badkamer en wij hebben nooit de behoefte aan extra verwarming daar. Het is er gewoon altijd comfortabel en warme voetjes.

Wij hebben daar dus ook helemaal geen radiator hangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:07
Onlangs huis gekocht en flink verbouwd. Badkamer is aangepakt, warmtepomp geplaatst. LTV-radiatoren beneden etc. Typische aanvoertemp van 30-35grC

In de badkamer is zo'n standaard handdoekradiator gekomen. Destijds niet verder over nagedacht in de hectiek van al het klussen en verbouwen |:(
Resultaat: die kan niet zo heel goed de badkamer warm houden en staat continu vol open. Dit resulteert in een 19 a 20 graden in de badkamer. Net OK.

Maar niet ideaal. Dus ik zou het zeker anders doen nu je de kans hebt :+

Hier kijken we even aan hoe dit in de winter gaat, maar wellicht vervang ik die radiator door een elektrische (dmv plaatsen verwarmingselement) of gaan we eens een infraroodpaneel proberen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Onze badkamer, 14m2 is voorzien van vv met in serie een handdoek radiator.
Het draait op een wp en hij is altijd mee verwarmt.
Het is daar dan ook altijd kurkdroog en behaaglijk.

Waar gebruiken we de handdoek radiator voor?
Voornamelijk hangt er spul op dat te delicaat is voor de wasdroger.
Eigenlijk is het meer een veredeld wasrek en er hangen meestal wel wat lege kledinghangers aan.

Voor verwarmen voegt hij niet veel toe maar goed het ding hangt er al bijna 20 jaar en toen hadden we nog geen wp.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Hier draait een handoekradiator lekker mee met de LTV van een deel van de rest van het huis. Hierdoor is de badkamer altijd behagelijk en drogen natte dingen goed. De radiator wordt niet warner dan een graad of 30. Badkamer in vrijstaand huis, ca 7 m2.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:38
NeORay schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:31:
Een andere optie die ik overwogen heb is om de vloerverwarming, die toch al wordt gelegd op dezelfde verdieping, ook in de badkamer te leggen. In de badkamer wil je alleen liefst kort en veel warmte. Je staat er toch met minder kleding dan in de rest van het huis en het is wel prettig als alles snel droog is. De hele dag de badkamer zo warm houden voelt als verspilling.
Bij het installeren van een warmtepomp komt ook een ander stookgedrag, namelijk het warm houden van je ruimtes i.p.v. het warm stoken van de ruimtes. De badkamer de hele dag warm laten houden door de vloerverwarming i.c.m. de warmtepomp is absoluut geen verspilling en op zo'n kleine ruimte echt wel te verwaarlozen.

Zelf zou ik dan ook zeker vloerverwarming in de badkamer laten meenemen en daarnaast de afweging maken tussen een infrarood paneel of een elektrische handdoekradiator als bijverwarming. Als er geen behoefte is aan de handdoeken ophangen aan een radiator is een infrarood paneel (aan het plafond) naar mijn idee een betere oplossing aangezien deze gelijk stralingswarmte levert op de blote huid in de badkamer waardoor het gelijk warm aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met ^; vloerverwarming is ideal voor de basisverwarming. Vaak is het vloeroppervlak te klein voor de hoge temperatuur die je wenst in de badkamer; dus moet je vaak combineren: wandverwarming, IR paneel, extra haddoekradiator, ...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
NeORay schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:31:
Hallo allemaal,
Voor het drogen van je badkamer is een goede ventilatie veel belangrijker.

Hier hebben we LTV icm een WP met passieve sturing. Pas als er warmtevraag is op de eerste verdieping en tegelijk in de badkamer wordt de badkamer verwarmd. In de praktijk is de badkamer warm genoeg en wordt er zelden verwarmd in de badkamer.

Daarnaast is er voor de extreem koude dagen nog een elektrische handdoeken radiator geplaatst, maar die hebben we nog nooit aangehad.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:55
Ik heb LTV voor "basis warmte", wat niet behaagelijk is zonder kleding maar de badkamer wel vocht vrij houd / laat opdrogen.
Voor de snelle warmte heb ik deze boven de deur hangen. Werkt perfect. Direct is de badkamer warm. Sneller verwarmen dan dat gaat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5RigBZEuCetc8pb93DJ2zA5OP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhIcyselTNuLOyckneaJCm3X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:59
Vloerverwarming, je gaat die nu toch al leggen dus waarom zou je niet de badkamer meepakken?
Comfortabeler dan dat wordt het niet. Om warmteverlies zou ik me geen zorgen maken het zit toch binnen je isolatieschil.
Radiatoren is meer iets voor wanneer je om een of andere reden geen VVW toe kunt passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03
Als je de optie hebt dan zou ik zeker vloerverwarming nemen, als er één ruimte is waar je op blote voeten staat dan is het daar wel.

Onze badkamer heeft geen ramen (zit niet aan een buitenmuur) en de design/handdoek-radiator die er hing voordat we het kochten doet het prima op de warmtepomp, ondanks dat deze eerst op een CV-ketel zat aangesloten. Als de badkamer wel tegen de buitenmuur zit dan heb je meer warmteverlies, maar dan nog lijkt me dat VV + radiator ruim voldoende zou moeten zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:59
barry86 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:38:
Ik heb LTV voor "basis warmte", wat niet behaagelijk is zonder kleding maar de badkamer wel vocht vrij houd / laat opdrogen.
Voor de snelle warmte heb ik deze boven de deur hangen. Werkt perfect. Direct is de badkamer warm. Sneller verwarmen dan dat gaat niet.

[Afbeelding]
Mooie oplossing, ff onthouden voor de volgende badkamer verbouwing. Wij hebben aan de muur een kleine elektrische kachel van Dimplex. Binnen 1-2 minuten is de badkamer lekker warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:55
Terrz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:00:
[...]

Mooie oplossing, ff onthouden voor de volgende badkamer verbouwing. Wij hebben aan de muur een kleine elektrische kachel van Dimplex. Binnen 1-2 minuten is de badkamer lekker warm.
Dat is inderdaad hetzelfde, en met onze nieuwe badkamer had ik daar rekening mee gehouden en zon leuke unit boven de deur gehangen, valt niemand op en doet zijn werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Wij hebben jaren geleden gekozen voor de grootste variant (890 hoog/10 segmenten) van deze: https://www.drl-products....rl-vipvip-xtreme-de-luxe/
De capaciteit ervan is prima, bij 45 graden aanvoer wordt het al snel te warm en bij de normale 30-32 graden werkt de radiator goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldeerbout
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-09 21:11
misschien iets teveel techniek maar hier werkt het echt fantastisch:

- badkamer met vloerverwarming op de warmtepomp
- 1 extra korte groep (10m lengte) in de douchehoek hier is de vloer ter plaatse merkbaar warmer (waarom dit nooit gedaan wordt is mij een raadsel, het werkt grandioos)
- sensor op de aanvoertemperatuur van de heetwaterleiding van de thermostaatkraan.
- die schakelt de balans ventilatie wtw op maximaal debiet.
- een klep achter de badkamer spirobuis die de rest van het huis van de ventilatie-afvoerhaalt, aangestuurd door bovengenoemd sensor.
- spiegelverwarming schakelt hier ook nog op in.

ik ben een nieuw huis aan het bouwen en het gaat precies weer op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:31
Bedankt voor alle reacties en goede adviezen en ervaringen. De algehele tendens lijkt dat het doorleggen van de VV in de badkamer toch wel een goed idee is, aangevuld met een snellere warmtebron.

Ventilatie als de echte oplossing voor vochtafvoer wordt ook een aantal keer genoemd. Gelukkig was het plan al om het hele huis van WTW / balansventilatie te voorzien.

De oplossing hierboven klinkt fantastisch :9 Ik vraag me alleen af of we dit nu nog zo snel geregeld krijgen

Wij gaan in ieder geval het doorleggen van de vloerverwarming in de badkamer voorleggen aan de aannemer en nog even kijken naar de snellere warmtebron. We neigen nu naar een elektrische handdoekradiator en / of IR spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
10cm hoh afstand van de vloerverwarmingsslangen wordt vaak toegepast. Maar is je huis oud of wil je liever wat hogere temperaturen dan kun je je afgifte verhogen door voor een kleiner afstand te kiezen. Nu is een badkamer vaak een kleine ruimte is de slang vaak vrij stug. Daarom weet ik niet of dat hier technisch haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:59
Wij hebben vloerverwarming en daarnaast een elc. design radiator met een leerfunctie.
Die zorgt ervoor dat op de badkamer 22c is op die tijden dat we de badkamer gebruiken.

Efficient misschien niet maar heerlijk comfortabel!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Pagina: 1