Isoleren op zolder rondom rookkanaal kachel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 09:12
Goedenavond 😊

Momenteel ben ik bezig met het na-isoleren van de binnenkant van ons dak op zolder. Dit doe ik met glaswol, klimaatfolie en gipsplaten.

Tot op heden verloopt het zeer voorspoedig maar ik ben nu aangekomen bij de plek waar een rookkanaal van de houtkachel in de woonkamer door het dak heen gevoerd wordt. Zoals jullie al raden kan deze aardig warm worden en twijfel ik dus over de afwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P29iDiETghL3WluGUN1G45FFMII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfzazS6m0c2y1GpEDT7foGif.jpg?f=fotoalbum_large

Op andere plekken laat ik de klimaatfolie (kan tot 80 graden) zoveel als mogelijk op doorvoeren aansluiten en doe ik de luchtdichte afwerking met flexwrap (kan tot 100 graden).

Ik heb al flink lopen zoeken naar soortgelijke situatie (die er ongetwijfeld moeten zijn) maar ik weet het niet te vinden. Mogelijk gebruik ik de verkeerde termen…

Wie kan mij op weg helpen hoe ik dit veilig en netjes afwerk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

In het kort: niet met je isolatiemateriaal tegen je pijp aan komen.

Om je kanaal heen moet je een koof maken en hier je isolatie op aan laten sluiten. Dit mag dan weer niet een houten frame hebben ivm brandveiligheid.

De lange versie staat oa hier:
https://kachelmaterialens...-moet-weten-over-een-koof

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:38
Er is keramische wol te koop die je om de dubbelwandige pijp kan doen. Wel aftimmeren met brandwerend materiaal, je moet nl. ook rekening houden met een schoorsteenbrand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou er geen isolatie tussen stoppen. De buis bekleden d.m.v. een koof met fermacell platen, twee keer 12,5mm dik geniet, niet schroeven. Zorg ervoor dat er geen enkele verbinding tussen de hele delen en deze omkleding is. De koof minimaal 5 cm afstand laten houden tot het metaal.

Ik heb op een bouw meegemaakt dat een gipsplaatschroef tegen een heet deel aan kwam en dit heeft de isolatie in de brand gezet. Dit is als een soort veenbrand in het plafond en de wanden gegaan en heeft eerst een dag lopen smeulen voordat alles in de fik ging.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-05 22:32
Houtkachel eigenaar)

De enkelwandige schoorsteenpijp vanaf de houtkachel mag tot iets onder het plafond lopen maar voordat hij de verdiepingsvloer ingaat en alles er boven hoort een dubbelwandige pijp te zijn die niet warmer zou mogen worden dan handwarm

Glaswol/steenwol zou er dus naar mijn weten gewoon tegen aan mogen
Mvg

Ps aan het natte spoor onder de doorvoer te zien zou ik wel even je stormbaan en lood rondom de pijp nakijken)

[ Voor 14% gewijzigd door ReversdRainbow op 07-11-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ReversdRainbow schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:29:
Houtkachel eigenaar)

De enkelwandige schoorsteenpijp vanaf de houtkachel mag tot iets onder het plafond lopen maar voordat hij de verdiepingsvloer ingaat en alles er boven hoort een dubbelwandige pijp te zijn die niet warmer zou mogen worden dan handwarm

Glaswol/steenwol zou er dus naar mijn weten gewoon tegen aan mogen
Mvg

Ps aan het natte spoor onder de doorvoer te zien zou ik wel even je stormbaan en lood rondom de pijp nakijken)
Euh nee. Om die dubbelwandige pijp hoort een koof die ook nog eens een bepaalde afstand tot die pijp moet hebben.
Zie https://www.kachelpijp-sp...ing-kachelpijp-rookkanaal

En de link van deze pagina: https://www.kachelpijp-sp...kanalen-voorschriften.pdf
Pagina 7 & 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-05 22:32
fenrir schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:47:
[...]

Euh nee. Om die dubbelwandige pijp hoort een koof die ook nog eens een bepaalde afstand tot die pijp moet hebben.
Zie https://www.kachelpijp-sp...ing-kachelpijp-rookkanaal

En de link van deze pagina: https://www.kachelpijp-sp...kanalen-voorschriften.pdf
Pagina 7 & 8
Rekening houdend met een schoorsteenbrand heeft u gelijk idd maar in een normale situatie kan je de pijp gewoon aanraken

Op bladzijde 8 wordt dus ook aangegeven dat steenwol er direct tegen mag i.c.m. een afgewerkt koof

Steenwol erom heen / gipsplaten rondom en daartegen je folie afplakken

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

steenwol zonder cachering, geen gipsplaten (want papier), alles zou kunnen branden dien je buiten de omkokering te houden.

Een koker metselen met cellenbetonblokken zou wel mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

ReversdRainbow schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:02:
Rekening houdend met een schoorsteenbrand heeft u gelijk idd maar in een normale situatie kan je de pijp gewoon aanraken
Mijn inziens dien je gewoon rekening te houden met een schooorsteenbrand.

De metalen buis die je ziet is een dubbelwandige buis, veelal wordt de hete lucht/rookgas in de interne buis afgevoerd. De buis er omheen is de aanvoer van koude buitenlucht. Door dit principe zal de buis aan te raken zijn. Er zijn ook modellen waarbij er geen koude buitenlucht wordt aangevoerd en daar zal de buis toch echt warm worden na verloop van tijd.

Bij situatie A kan er een lekkage ontstaat in de binnenste buis, dan zal het hete rookgas ook de buitenste buis gaan bereiken. Lekkages kunnen ontstaan door langdurig stoken en bijv. vonkvorming waardoor het materiaal erg heet wordt en kwetsbaarder wordt. Als er dan bijvoorbeeld een zetting plaatsvind doordat het e.e.a. gaat uitzetten/krimpen kan je scheurtjes krijgen. Ook kunnen er door fabrikage of montage fouten zijn in de luchtdichtheid van de buis.

Bij situatie B is de buitenkant altijd warm na verloop van tijd, met dezelfde risico's als bij A.

Eigenlijk is de regel: Zolang de buis te inspecteren is, is dit geen probleem. Want dan zie je fysiek dat er een lekkage is. En een kleine lekkage ruik je snel genoeg en dan kan je actie ondernemen.

Het gevaar is echter als je die buis gaat inpakken dat je dat niet meer kan zien! En al hoewel je waarschijnlijk het fenomeen wel uitgekeerd krijgt door de verzekering zit niemand te wachten op een brand in een muur/koof die je eigenlijk niet kan blussen omdat je er niet bij komt en dus eerst de muur moet slopen. De brandweer zal met kettingzagen je wanden / plafonds open gaan halen om de brandhaard te zoeken. En dan gaan er nog duizenden liters water doorheen voordat de brand onder controle is.

Je begrijpt wel dat er weinig over is je van je huis hierna, en dit alles omdat er een concessie tijdens de bouw wordt gedaan... De brand zal zich niet alleen beperken tot het gebied waar je schoorsteen was, want de rook- en waterschade zorgen ervoor dat het hele huis onbewoonbaar wordt.

Ik zou zeggen lees maar eens wat verhalen van mensen met een allesbrander. Die stond veelal dagen achter elkaar te stoken. Veel hebben deze kachels laten verwijderen na een brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52
LauPro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:53:
[...]
Mijn inziens dien je gewoon rekening te houden met een schooorsteenbrand.

De metalen buis die je ziet is een dubbelwandige buis, veelal wordt de hete lucht/rookgas in de interne buis afgevoerd. De buis er omheen is de aanvoer van koude buitenlucht. Door dit principe zal de buis aan te raken zijn. Er zijn ook modellen waarbij er geen koude buitenlucht wordt aangevoerd en daar zal de buis toch echt warm worden na verloop van tijd.

Bij situatie A kan er een lekkage ontstaat in de binnenste buis, dan zal het hete rookgas ook de buitenste buis gaan bereiken. Lekkages kunnen ontstaan door langdurig stoken en bijv. vonkvorming waardoor het materiaal erg heet wordt en kwetsbaarder wordt. Als er dan bijvoorbeeld een zetting plaatsvind doordat het e.e.a. gaat uitzetten/krimpen kan je scheurtjes krijgen. Ook kunnen er door fabrikage of montage fouten zijn in de luchtdichtheid van de buis.

Bij situatie B is de buitenkant altijd warm na verloop van tijd, met dezelfde risico's als bij A.

Eigenlijk is de regel: Zolang de buis te inspecteren is, is dit geen probleem. Want dan zie je fysiek dat er een lekkage is. En een kleine lekkage ruik je snel genoeg en dan kan je actie ondernemen.

Het gevaar is echter als je die buis gaat inpakken dat je dat niet meer kan zien! En al hoewel je waarschijnlijk het fenomeen wel uitgekeerd krijgt door de verzekering zit niemand te wachten op een brand in een muur/koof die je eigenlijk niet kan blussen omdat je er niet bij komt en dus eerst de muur moet slopen. De brandweer zal met kettingzagen je wanden / plafonds open gaan halen om de brandhaard te zoeken. En dan gaan er nog duizenden liters water doorheen voordat de brand onder controle is.

Je begrijpt wel dat er weinig over is je van je huis hierna, en dit alles omdat er een concessie tijdens de bouw wordt gedaan... De brand zal zich niet alleen beperken tot het gebied waar je schoorsteen was, want de rook- en waterschade zorgen ervoor dat het hele huis onbewoonbaar wordt.

Ik zou zeggen lees maar eens wat verhalen van mensen met een allesbrander. Die stond veelal dagen achter elkaar te stoken. Veel hebben deze kachels laten verwijderen na een brand.
toon volledige bericht
Dit is gewoon een dubbelwandig geïsoleerd rookgaskanaal van een houtkachel van degelijk materiaal(en dus niet een concentrisch kanaal van aan gashaard). En zoals iemand al hierboven heeft aangegeven zul je volgens de regels (in Nederland) moeten afwerken met een brandwerende koof (bv fermacell). Zorg er voor dat er geen direct contact is tussen het kanaal en de platen, dan kan er weinig meer gebeuren.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LauPro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:53:
[...]

Hoe kom je hier bij?

Mijn houtkachel heeft een enkelwandige pijp tot aan het plafond in de woonkamer, daar gaat die over in soortgelijke geisoleerde dubbelwandige pijp door de verdiepingsvloeren en het dak.

Hoe herken je aan die foro dat het zon pijp betreft?

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 08-11-2024 10:18 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 09:12
Allen dank voor de tijd die jullie hebben genomen om te antwoorden.

Vandaag sinds lange tijd de kachel weer eens aangehad: ook na paar uur branden is hand nog wel op de buis te houden.

Echter wil ik me wel graag aan de regels houden, althans voor het stuk dat ik aanpas. Dat betekent dat ik waar ik nu isoleer (de “laatste +/- 20 cm) dat doe zodat dat veilig en volgens de regels is. Maar ik ben niet van plan een hele koof tot de grond maken of op de verdiepingen eronder.

Op basis van de reactie was ik dus van plan een “uitsparing” te maken in het te isoleren stuk om de buis heen op 10 cm afstand. Dit dan met de aangeraden platen.

Echter, als ik in de uitsparing rondom de buis geen isolatie plaats dan heb ik daar enkel de OSB platen en de huidige karige isolatie op het buitendak. Gaat hier dan niet zo veel warmte verloren dat ik een groot deels van de isolatie teniet doe? Ik zou dat dan op willen vullen met glaswol maar begrijp dus dat dat niet mag. Hoe wordt dit dan in nieuwe situaties goed geïsoleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Kale Kiwi op 08-11-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:36
Als je serieus aan het stoken bent bent dan kunnen deze kanalen serieus warm worden. Althans zo warm dat je je hand er niet lang op kan houden.

In de meeste woningen waar ik kom worden de pijpen ivm de hoeveelheid warmte, afgewerkt met brandwerende platen. Niet direct er tegenaan maar een cm of 5 er vanaf ofzo.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kale Kiwi schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:51:
Vandaag sinds lange tijd de kachel weer eens aangehad: ook na paar uur branden is hand nog wel op de buis te houden.
Door de isolatie om de buis kan de buitenkant van de buis ook warmer worden. Nu wordt hij nog gekoeld door de lucht.

Een klein stukje minder geïsoleerd is niet direct een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Bij mij is net een nieuw kanaal aangelegd voor de houtkachel, die is helemaal omtimmert met Promatec. de doorvoer door het dak is een Iso-block, juist zodat je er gewoon tegenaan kunt isoleren.
https://www.schiedel.com/...en-schoorstenen/iso-block

Afbeeldingslocatie: https://www.schiedel.com/assets/products/01-chimneys/stainless-steel/iso-block/6675/image-thumb__6675__popupModalImage/iso-block-working-principle-ventilation-insulation@2x.webp

als dat kanaal ondanks dat het dubbelwandig en alles is ooit in vlammen opgaat dan komt het nergens suit die omtimmering en kan niets wat omringend is in brand vliegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kale Kiwi schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:51:
Allen dank voor de tijd die jullie hebben genomen om te antwoorden.

Echter wil ik me wel graag aan de regels houden, althans voor het stuk dat ik aanpas. Dat betekent dat ik waar ik nu isoleer (de “laatste +/- 20 cm) dat doe zodat dat veilig en volgens de regels is. Maar ik ben niet van plan een hele koof tot de grond maken of op de verdiepingen eronder.

Op basis van de reactie was ik dus van plan een “uitsparing” te maken in het te isoleren stuk om de buis heen op 10 cm afstand. Dit dan met de aangeraden platen.

Echter, als ik in de uitsparing rondom de buis geen isolatie plaats dan heb ik daar enkel de OSB platen en de huidige karige isolatie op het buitendak. Gaat hier dan niet zo veel warmte verloren dat ik een groot deels van de isolatie teniet doe? Ik zou dat dan op willen vullen met glaswol maar begrijp dus dat dat niet mag. Hoe wordt dit dan in nieuwe situaties goed geïsoleerd?
Op je buis staat wat de minimale afstand moet zijn tot brandbare materialen. Meestal 5 of 10cm. Die ruimte moet je aanhouden.

Je kunt die ruimte wel opvullen met isolatie die niet brandbaar is, bijv keramisch wol. Als je de eerste 10cm rond je buis hiermee isoleert kun je daarna verder met isolatie materiaal naar keuze.

Dan doe je het volgens de regels en ben ne volledig geïsoleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Fraggert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:14:
[...]
Hoe kom je hier bij?

Mijn houtkachel heeft een enkelwandige pijp tot aan het plafond in de woonkamer, daar gaat die over in soortgelijke geisoleerde dubbelwandige pijp door de verdiepingsvloeren en het dak.

Hoe herken je aan die foro dat het zon pijp betreft?
Ik begrijp dat bij houtkachels de temperatuur van de rookgasafvoer een belangrijk element is ivm het schoon houden van de pijp. Dus situatie B gaat vooral op (dubbelwandig geisoleerde buis). Deze buis gaat zeker warm worden na verloop van tijd.

Deze website heeft goede informatie, Promatect, Nobranda (fermacell) gebruiken als koof en de koof moet geheel doorlopen tussen verdiepingen. Uitgangspunt is dat als er een schoorsteenbrand is deze tot het dak kan doorbranden, zonder dat daarbij de rest van de woning in gevaar komt.

https://www.kachelconcurr...-concentrisch-kanaal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 17:14
LauPro schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:17:
[...]

Deze website heeft goede informatie, Promatect, Nobranda (fermacell) gebruiken als koof
Hier ook als koof bij de haard en dak inderdaad promatect-H gebruikt. Kan bijna niet branden (A1 klasse). Het is alleen wel loeizwaar dus daar moet je goed over nadenken bij montage :)
Pagina: 1