geïsoleerde spouwmuur van bovenaf afsluiten of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
Dag allen,

Wij hebben een huis uit de jaren zeventig met matige spouwmuur isolate (4cm steenwol). Momentel ben ik op zolder de kieren aan het dichten en ik merk dat er veel tocht is vanuit die spouw naar binnen toe. Logisch ook wel want de muur heeft stootvoegen voor ventilatie dus de buitenlucht kan daar de spouw in en vervolgens bij de aansluiting van het dak naar binnen.

Ik ben daarom kieren tussen de spouw en de binnenlucht aan het dichten. Soms betekent dat echter dat ik de hele spouw aan de bovenkant dicht moet maken met flexibele pur. Nu vraag ik me af wat daarvan de mogelijke consequentie is voor de isolatiewaarde van de spouwmuur, maar vooral ook voor de vochthuishouding.

Mijn intuïtie zegt dat het goed is om de spouw aan de bovenkant zoveel mogelijk dicht te zetten om de tocht in de spouw (bijna een soort schoorsteenwerking) te verminderen. Ik vermoed dat dat de isolatie wat zou kunnen verbeteren. Aan de andere kant kan het zo zijn dat het vocht dan niet goed genoeg meer de spouw uit kan. Zoals beschreven zijn er stootvoegen maar ik weet niet of die de spouw op zichzelf voldoende ventileren.

Misschien relevant is dat op de oorspronkelijke bouwtekeningen de spouw dicht is (zie tekening onderaan) terwijl ik in realiteit vanaf de zoldervloer zo de spouw in kan kijken. Dat betekent misschien dat de open spouw onbedoeld was en ik die prima kan dichtmaken.

Wat is jullie advies? Bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg0cUwoHTtXAuL9fb8zy8ojaWm8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kTbcXycRd4YawemsKpDQyy2j.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via RvV1979 op 07-11-2024 23:02)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dichtstoppen. Je spouw ventileert vocht genoeg naar buiten via de stenen, er is geen enkele noodzaak om bewegende lucht in een spouw te hebben.
Ventilatie hoort alleen tussen de binnenkant van je buitenmuur en de buitenkant van je isolatie te zijn en dat gebeurt dus door die open stootvoegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:35
Een spouw is geventileerd.
Zolang er geen koude lucht tussen je isolatie en binnenmuur kan komen zit je dus goed.

Dat er lucht achter je buitenspouwblad loopt is in de meeste gevallen de bedoeling.

Als je de ventilatie stopt, of deze geforceerd wordt gestopt doordat je bijv de gehele spouw naisoleert, dan is het goed om na te denken over impregneren ivm droogtijd stenen en eventuele vorstschade

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dichtstoppen. Je spouw ventileert vocht genoeg naar buiten via de stenen, er is geen enkele noodzaak om bewegende lucht in een spouw te hebben.
Ventilatie hoort alleen tussen de binnenkant van je buitenmuur en de buitenkant van je isolatie te zijn en dat gebeurt dus door die open stootvoegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
pentaw1nz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:21:
Als je de ventilatie stopt, of deze geforceerd wordt gestopt doordat je bijv de gehele spouw naisoleert, dan is het goed om na te denken over impregneren ivm droogtijd stenen en eventuele vorstschade
Bedankt voor het meedenken. Ik ben niet van plan om de spouw na te isoleren. Er zit al 4cm wol in en er is ruimte voor slechts 1-2cm extra dus dat vind ik niet de moeite waard.
Mijn vraag betreft specifiek de bovenkant van de spouw die dus in open verbinding staat met de binnenlucht. Ik heb dus tocht naar binnen uit de spouw. Dat wil ik oplossen door enkel de bovenkant van de spouw dicht te maken. De stootvoegen laat ik wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:35
Dan lijkt het me prima.
Vaak zit er al een lat op de spouw

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 22:36
Als het goed is hoort er een muurplaat te zitten waar het dak op “rust” en vast zit?

Heb je geen foto van de situatie?
Is niet de bedoeling dat buitenlucht naar binnen komt via dit soort kieren. Dus beste is even afdichten met bv flexibele pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Passie-m schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:51:
Als het goed is hoort er een muurplaat te zitten waar het dak op “rust” en vast zit?

Heb je geen foto van de situatie?
Is niet de bedoeling dat buitenlucht naar binnen komt via dit soort kieren. Dus beste is even afdichten met bv flexibele pur.
De muurplaat is er en het dak zit daar zonder kieren aan vast. Echter zat er een flinke kier onder de muurplaat. Bovendien miste een deel binnenmuur naast het kozijn zodat je van binnenuit tegen het buitenblad aan keek. Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpJg0jqiQqcoERO6Bk1zQDDPs2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtDX1cQFEs3XQnAzFsS3lnxx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCg2gnqwKYRGJCflyJqhkVu63AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuhsi06yLv3ChJAgN1L1rdWW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dit is een handige gids van “kierenjager” / “huisfluisteraar” Lars Boelen: https://winkel.huisfluisteraar.nl/products/go-wintereditie waar dit soort situaties ook wel in wordt besproken + hoe op te lossen.

Zoek maar eens op de termen die ik tussen quotes heb gezet, veel nuttige info te vinden.

Als je mechanische ventilatie en/of afzuigkap met afvoer naar buiten hebt dan kun je zelf een blowerdoor test simuleren: alle roosters/ramen/deuren dicht en dan ventilatie/afzuigkap op maximaal om zoveel mogelijk onderdruk in je huis te genereren. Overal waar je huis ‘lek’ is trek je dan koude lucht naar binnen. Helemaal met een warmtebeeldcamera zie je dan met koud weer buiten na 10 min. al flink blauwe strepen van binnentredende koude lucht:
ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
en
ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 22:36
RvV1979 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:14:
[...]

De muurplaat is er en het dak zit daar zonder kieren aan vast. Echter zat er een flinke kier onder de muurplaat. Bovendien miste een deel binnenmuur naast het kozijn zodat je van binnenuit tegen het buitenblad aan keek. Zie foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Luchtdicht bouwen was waarschijnlijk toen nog niet zo belangrijk ;-). Bij de muurplaat even los puin weghalen met een bouwstofzuiger bv en dan even af purren met flexibele pur. Je hebt ook andere soorten materialen zoals tape/ pasta of compriband achtige maar is voor dit beetje TE.

Echt flinke gaten zou je dicht moeten zetten met stukje opmetselen of plaatmateriaal etc. En dan luchtdicht afwerken.
Pagina: 1