Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:52
Ik kom in meerdere topics opmerkingen tegen over ontluchters op de an en afvoer van vloerverwarming.

Bij mij zit het nu zo (linker leiding staar er niet helemaal op maar beide komen uit de vloer en vanaf daar naar een koof naar zolder).:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lOFm0i_FYCZZcpSKnX641jW_So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjd8DNb6U4Ls4JxdbKsEYStb.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp is dit dus niet goed aangesloten en moet er op zowel de aan en afvoer een ontluchter omdat de leidingen eerst omhoog gaan, dan opzij en dan weer omlaag de verdeler in.

Klopt dit idd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:18
Bij mij zitten ze rechts in de bocht(aanvoer en retour), maar de verdeler heeft zelf ook een ontluchtingsmogelijkheid/procedure voor het vullen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Lucht blijft hangen in het hoogste punt (logisch) dus moet je zorgen dat de lucht weg kan.

Dit kan enkel door op het hoogste punt een ontluchter te hebben. En met het hoogste punt bedoel ik natuurlijk alle 'hoogste punten', en niet alleen op zolder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Koekstra schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:31:
Lucht blijft hangen in het hoogste punt (logisch) dus moet je zorgen dat de lucht weg kan.

Dit kan enkel door op het hoogste punt een ontluchter te hebben. En met het hoogste punt bedoel ik natuurlijk alle 'hoogste punten', en niet alleen op zolder. ;)
De ketel heeft een automatische ontluchter en die zit op hoogste punt dus dat is vast stap 1, tenminste als ik de onderhoudsmeneer mag geloven heeft de atag 224ec een automatische ontluchting.

Maar dan moet er dus ook nog op de aan en afvoer van de vvw een ontluchter komen denk ik?

Lekker prut wel dat er geen afsluiters zitten alleen vlak voor de verdeler…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:28:
Als ik het goed begrijp is dit dus niet goed aangesloten en moet er op zowel de aan en afvoer een ontluchter omdat de leidingen eerst omhoog gaan, dan opzij en dan weer omlaag de verdeler in.

Klopt dit idd?
Als je problemen hebt of het is net zo opgeleverd, dan zou je dit kunnen laten aanpassen.

Maar lucht in een leiding is ook niet direct een probleem. Bij een tuinslang op een haspel zal de waterdruk ook gewoon de lucht eruit persen.
Ik heb hier 2 vloerverwarming verdelers onder de vloer hangen, eentje zelfs meer dan een verdieping eronder, werkt gewoon prima. Daarvoor heeft mijn warmtepomp zelfs een stand, standje ontluchten.

Een goede monteur zal normaal gesproken hier rekening mee houden, ontluchter knie is €12, een gewone knie €5, dus voor €14 en een beetje logisch nadenken (die knie moet wel echt op het hoogste punt zitten) heb je deze discussie niet.
Maar ik zou niemand adviseren om hier veel geld aan uit te geven als het allemaal gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
TheGhostInc schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:28:
[...]

Als je problemen hebt of het is net zo opgeleverd, dan zou je dit kunnen laten aanpassen.

Maar lucht in een leiding is ook niet direct een probleem. Bij een tuinslang op een haspel zal de waterdruk ook gewoon de lucht eruit persen.
Ik heb hier 2 vloerverwarming verdelers onder de vloer hangen, eentje zelfs meer dan een verdieping eronder, werkt gewoon prima. Daarvoor heeft mijn warmtepomp zelfs een stand, standje ontluchten.

Een goede monteur zal normaal gesproken hier rekening mee houden, ontluchter knie is €12, een gewone knie €5, dus voor €14 en een beetje logisch nadenken (die knie moet wel echt op het hoogste punt zitten) heb je deze discussie niet.
Maar ik zou niemand adviseren om hier veel geld aan uit te geven als het allemaal gewoon werkt.
Duidelijk, helaas was de monteur geen topper en heb ik redelijk wat gedoe met de vvw (loopt een ander topic over) en ik kwam dit tegen dus ik dacht check ik even parallel aan het andere topic.
Pagina: 1