Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
Mijn vraag
Ik werk in loondienst, maar heb hiernaast een eigen bedrijf op gebied van fotografie. De inkomsten uit eigen bedrijf zijn beperkt. Voor het bedrijf waarvoor ik loondienst werk, maak ik vanuit mijn functie ook foto's voor dit bedrijf. Echter, wel met eigen apparatuur.

Eerder spraken we een kleine vergoeding hiervoor af, maar na een paar jaar blijkt deze vergoeding ver van toereikend. Nu maken we daarom nieuwe afspraken. Immers apparatuur moet op termijn afgeschreven worden en nu zet ik deze apparatuur zo'n 65-70% van de bruiktijd in voor dit bedrijf. Dan is een billijke vergoeding wel op zijn plek.

Nu komt de vraag. De apparatuur is op naam van mijn eenmanszaak gekocht, bedrijfsmatig. Maar het voorstel is nu om
  • of via facturatie te vergoeden. Echter dan krijg je de situatie van schijnzelfstandigheid. Dat heeft volgens mij vooral impact op het bedrijf waar ik in loondienst werk.
  • of via een declaratievergoeding (netto uitkering) per maand. Maar dan twijfel ik over de impact wat dat op mij als ondernemer / particulier heeft. Denk aan inkomsten belasting[/i]
Ik ben heel benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft of mij kan adviseren wat ik moet doen in deze situatie.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Rakkert op 09-11-2024 21:55)

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Rakkert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:11:
Dank voor de antwoorden.

Factureren voor huur apparatuur is een optie. Echter dan kan het bedrijf een issue met schijnzelfstandigheid te maken krijgen. Uren worden inderdaad in loondienst gemaakt. En ik ken de implicaties voor mijn eigen bedrijf dan ook niet zo goed, buiten de reguliere BTW verrekeningen en inkomstenbelastingen.

Het bedrijf apparatuur laten kopen is niet wenselijk vanuit oogpunt bedrijf. Als ik wegga, dan zitten ze met apparatuur opgescheept waar ze zelf niks mee kunnen. Dat willen ze niet.

De optie maandelijkse vergoeding naast mijn salaris lijkt mij nu wenselijk. Dat kan dan bijvoorbeeld voor periode van een jaar, zodat ik in dat jaar kan kijken wat nu de beste optie is. Maar ik weet niet precies wat deze vergoeding dan voor gevolgen heeft voor mij en mijn bedrijf. Ik hoop daar iets meer over te weten te komen...
Schijnzelfstandigheid? Dat is wel een beetje klok/klepel.

Van schijnzelfstandigheid is sprake als je onder gezag, tegen loon, arbeid verricht - op een andere overeenkomst dan een arbeidsovereenkomst. Art. 7:610 BW acht zo'n relatie vervolgens een arbeidsovereenkomst te zijn.

In dit geval ben je 'gewoon' in loondienst en ik ga ervan uit dat je de werkzaamheden ook allemaal binnen je normale uren tegen je gebruikelijke loon verricht. Je bent dus 'gewoon' werknemer.

Jij hebt goederen. Die goederen verhuur je aan je werkgever. Je kunt gewoon een factuur opmaken voor de huur van de goederen. Alternatief kan je werkgever je hogere een onkostenvergoeding betalen onder je arbeidsovereenkomst.

Het rekenen van huur heeft niks te maken met schijnzelfstandigheid: je verricht namelijk geen arbeid en er is ook geen sprake van gezag. Hooguit van een vergoeding. Je 'mist' dus al twee van de drie criteria voor de arbeidsovereenkomst.

Het zou schijnzelfstandigheid worden als je uurtje factuurtje gaat schrijven voor je fotowerkzaamheden naast je arbeidsovereenkomst: dan verricht je arbeid tegen een vergoeding onder gezag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:18
Je bent in loondienst voor werk A en zelfstandige, voor dit zelfde bedrijf, voor werk B.

Dat is sowieso bingo op de schijnzelfstandigheid-O-meter, maar daarbij, als je zelfstandig bent, factureer je de kosten voor je werk en daar betaal je je eigen kosten - incl apparatuur - uit. Als je je werkgever c.q. opdrachtgever dit laat betalen is het feitelijk van hen en mag je het gebruiken, maar zou je het moeten inleveren als je geen werk meer voor ze doet (bruikleen). Een opslag op je factuur voor gebruik apparatuur zou kunnen, dat is dan de route.

Maar echt, als je al in loondienst bent en voor hetzelfde bedrijf doet alsof je ZZP'er bent, is dat wellicht eerder iets om over na te denken dan wie je apparatuur betaalt. Immers, antwoord op de vraag of je ZZP'er bent of niet, geeft direct antwoord op de vraag wie apparatuur betaalt :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-04 16:35
NiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:15:
Je bent in loondienst voor werk A en zelfstandige, voor dit zelfde bedrijf, voor werk B.
Nee, hij is in loondienst, maar gebruikt zijn eigen apparatuur (die hij heeft aangeschaft voor zijn eigen bedrijf).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je de middelen voor 60-70 procent gebruikt voor het loondienstbedrijf, het loondienstbedrijf gewoon diezelfde middelen laten kopen? Dan gebruik je hun spullen voor hun werk en heb jij minder afschrijving op je bedrijfsmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:18
Redfloor schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:22:
[...]

Nee, hij is in loondienst, maar gebruikt zijn eigen apparatuur (die hij heeft aangeschaft voor zijn eigen bedrijf).
Ah, zo!

Ja dan is bedrijf laten kopen en bruikleen gebruik prettig (btw teruggaaf en belasting voordeel), alleen technisch gezien blijft het van het bedrijf.

Vergoeding iets minder gunstig maar dan is eigendom weer geregeld. Alleen dan snap ik de vraag niet zo goed, dit is louter de keuze?

Als je het op eigen bedrijf ook kunt aftrekken van de winst is een vergoeding wellicht prettigste.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:27
Is het niet gewoon zo dat wanneer je je apparatuur 65-70% inzet voor je werkgever dat je gewoon te weinig werk via je eigen bedrijfje hebt :?
Dan is het niet reëel om dat bij je werkgever in de schoenen te schuiven :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:00
gewoon een factuur voor huur apparatuur sturen. ik neem aan dat uren in loondienst worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
Dank voor de antwoorden.

Factureren voor huur apparatuur is een optie. Echter dan kan het bedrijf een issue met schijnzelfstandigheid te maken krijgen. Uren worden inderdaad in loondienst gemaakt. En ik ken de implicaties voor mijn eigen bedrijf dan ook niet zo goed, buiten de reguliere BTW verrekeningen en inkomstenbelastingen.

Het bedrijf apparatuur laten kopen is niet wenselijk vanuit oogpunt bedrijf. Als ik wegga, dan zitten ze met apparatuur opgescheept waar ze zelf niks mee kunnen. Dat willen ze niet.

De optie maandelijkse vergoeding naast mijn salaris lijkt mij nu wenselijk. Dat kan dan bijvoorbeeld voor periode van een jaar, zodat ik in dat jaar kan kijken wat nu de beste optie is. Maar ik weet niet precies wat deze vergoeding dan voor gevolgen heeft voor mij en mijn bedrijf. Ik hoop daar iets meer over te weten te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je zit er al een jaar. En je zegt dat je ongeveer 70% van het gebruik van jouw apparatuur kan toebedelen aan het betreffende bedrijf. Ergo, bij een werkweek van 36 uur, ben je dus 25 uren per week bezig met apparatuur voor hun.

Verwacht je zelf dat de opdracht morgen eindigt? Of pas over een jaar weer? Ik kan niet in jouw of hun portomonnee kijken maar iets zegt me dat het (zeker bij goede moderne apparatuur) voordeliger is dat je wel het gesprek aan gaat met ze dat ze eigen middelen aanschaffen. Dan hou jij in jouw ZZP-constructie "minder gebruikt materiaal" over en dat is weer goed voor jouw afschrijving / vervangen / doorverkoop later. En diezelfde argumenten gelden voor het bedrijf dat ze aangeschaft spul zelf mogen afschrijven of verkopen als de opdracht stopt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04:20
Met het risico alle preciezen hier over mij heen te krijgen...

Maar als ik het lees gaat het niet echt om bedragen: een deel van de afschrijving van een fotocamera. Waar heb je het dan over? Laat het een hele stevige set zijn van 5k, dan gaat het om 6-700 euro per jaar. Of nog minder als je camera minder kost. Dat kan je ook oplossen via de WKR, of met een paar extra vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
MAX3400 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:20:
[...]

Je zit er al een jaar. En je zegt dat je ongeveer 70% van het gebruik van jouw apparatuur kan toebedelen aan het betreffende bedrijf. Ergo, bij een werkweek van 36 uur, ben je dus 25 uren per week bezig met apparatuur voor hun.

Verwacht je zelf dat de opdracht morgen eindigt? Of pas over een jaar weer? Ik kan niet in jouw of hun portomonnee kijken maar iets zegt me dat het (zeker bij goede moderne apparatuur) voordeliger is dat je wel het gesprek aan gaat met ze dat ze eigen middelen aanschaffen. Dan hou jij in jouw ZZP-constructie "minder gebruikt materiaal" over en dat is weer goed voor jouw afschrijving / vervangen / doorverkoop later. En diezelfde argumenten gelden voor het bedrijf dat ze aangeschaft spul zelf mogen afschrijven of verkopen als de opdracht stopt?
Nee, je kunt het eerder zo zien: van de 50 fotoshoots die ik doe in een jaar, zijn er zo'n 30 voor dit bedrijf waar ik in loondienst werk. Dat betekent niet dat ik 70% van mijn werktijd eraan kwijt ben.
Het is ook geen eindigende opdracht. Ik ben gewoon in loondienst en dit is part of the job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 13:46
MAX3400 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:20:
[...]

Hij zegt dat 70% van de tijd dat de apparatuur gebruikt wordt, het voor het bedrijf is. Dus als er 10 uur met de apparatuur gewerkt wordt, is dat 7 uur voor het bedrijf en 3 uur voor zijn eigen bedrijf.

Wel interessant om te weten hoeveel van de werktijd deze apparatuur gebruikt wordt.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
whatyoudoing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:23:
Met het risico alle preciezen hier over mij heen te krijgen...

Maar als ik het lees gaat het niet echt om bedragen: een deel van de afschrijving van een fotocamera. Waar heb je het dan over? Laat het een hele stevige set zijn van 5k, dan gaat het om 6-700 euro per jaar. Of nog minder als je camera minder kost. Dat kan je ook oplossen via de WKR, of met een paar extra vakantiedagen.
Nou het gaat wel om wat meer dan dat bedrag hoor. Het is niet alleen een camera, maar volledige studioapparatuur. Circa 20k investering. Enfin ik zal geen hele berekeningen maken hier, maar het komt neer op zo'n 350 euro per maand netto aan vergoeding.
Geen schokkend bedrag dus, maar wel iets om goed te regelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:22
Dank voor de antwoorden.

Voor schijnzelfstandigheid moet jij persoonlijke arbeid verrichten. Het verhuren van een camera is een dienst, geen arbeid, dus geen schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:05
@Rakkert kan je niet gewoon met t bedrijf om tafel om de kosten van t apparatuur in je salaris te verwerken?
Als in de zin van, opslag. Zolang jij daar werkt, voer je die opdrachten uit. Zodra je uit dienst ben, zijn die kosten weg. Jij bouwt nog een extraatje op via pensioen/vakantiegeld en hun zitten niet met de spullen. Dan hoef je ook ''niks'' op papier te zetten of factureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:44
Ik zou het huren van je eigen bedrijfje en de huur factuur via de normale declaratieroute van je werkgever declareren. Niet te moeilijk doen met percentages. Je werkgever heeft ook niets te maken met afschrijving etc. Vergelijk het even met de situatie waarin jij wel de foto's zou maken vanuit je werk, maar niet in bezit van de apparatuur was. Dan zou bovenstaande werkwijze ook pragmatisch zijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Dank voor de antwoorden.

Van schijnzelfstandigheid is sprake als je onder gezag, tegen loon, arbeid verricht - op een andere overeenkomst dan een arbeidsovereenkomst. Art. 7:610 BW acht zo'n relatie vervolgens een arbeidsovereenkomst te zijn.

In dit geval ben je 'gewoon' in loondienst en ik ga ervan uit dat je de werkzaamheden ook allemaal binnen je normale uren tegen je gebruikelijke loon verricht. Je bent dus 'gewoon' werknemer.

Jij hebt goederen. Die goederen verhuur je aan je werkgever. Je kunt gewoon een factuur opmaken voor de huur van de goederen. Alternatief kan je werkgever je hogere een onkostenvergoeding betalen onder je arbeidsovereenkomst.

Het rekenen van huur heeft niks te maken met schijnzelfstandigheid: je verricht namelijk geen arbeid en er is ook geen sprake van gezag. Hooguit van een vergoeding. Je 'mist' dus al twee van de drie criteria voor de arbeidsovereenkomst.

Het zou schijnzelfstandigheid worden als je uurtje factuurtje gaat schrijven voor je fotowerkzaamheden naast je arbeidsovereenkomst: dan verricht je arbeid tegen een vergoeding onder gezag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:30
De vraag is wat de kosten zijn natuurlijk, praten we over 1000 euro of 100.000 euro? In het eerste geval is het een no-brainer lijkt mij. Eventueel afspreken wat er met de apparatuur gebeurd als je onverhoopt uit dienst gaat, maar al zetten ze die op Marktplaats en kopen ze er een taart van.....

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
Mr. Stom schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:49:
[...]

Verhelderend antwoord. Dank daarvoor. Zo had ik het nog niet bekeken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
Ok, resumé.

Van schijnzelfstandigheid is dus geen sprake, want "geen gezag situatie" en "geen arbeid verrichtingen". Factureren is in die zin dus geen probleem.

Declareren is in die zin ook geen probleem, als ik het zo begrijp.

Echter, ik blijf toch nog achter met wat vragen.
  • Als ik factureer, dan moet ik iets contractueel vastleggen. Een soort van huurcontract lijkt me?
  • Als ik declareer, dan moet ook iets contractueel vastleggen. Eenzelfde strekken als bovenstaand huurcontract lijkt me zo, als addendum op mijn arbeidscontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59
Rakkert schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:12:
  • Als ik factureer, dan moet ik iets contractueel vastleggen. Een soort van huurcontract lijkt me?
  • Als ik declareer, dan moet ook iets contractueel vastleggen. Eenzelfde strekken als bovenstaand huurcontract lijkt me zo, als addendum op mijn arbeidscontract?
Nee hoor, je kunt gewoon een mondelinge afspraak hebben om xx per maand te factureren. En je baas kan die factuur betalen. Daar hoef je geen contract voor te hebben. Waar een contract wel handig voor is, is om afspraken vast te leggen. Als je baas niet betaalt en je hebt geen contract, hoe krijg je dan je geld? En als jij je camera laat vallen tijdens een klus voor je baas, wie draait dan op voor de schade?

Als je gaat declareren wordt het wel ingewikkeld voor jou. De onkostenvergoeding wordt aan jou als prive uitgekeerd. Als je een bedrijfsmiddel inzet voor die prive-aangelegenheid dan zijn de kosten die je daarvoor maakt geen bedrijfskosten. Daardoor krijg je lastige sommen voor zowel je BTW-administratie als voor je inkomstenbelasting.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 11:28

Barrycade

Through the...

Is die dure apparatuur daadwerkelijk nodig, of gebruik je je dure spullen waar een camera van 2000 euro ook zou werken. Maar doe je het zo omdat je die spullen toch hebt?

Je werkt ergens, je moet dit dus zien als je ergens administratief gaat werken je een laptop krijgt van je werkgever. Dus kan dat niet? Jij geeft aan wat je minimaal nodig hebt en je werkgever koopt dat en stelt het jou ter beschikking.

Voelt namelijk een beetje dat je je dure spullen gebruikt voor een prikkie. Dus hoe zakelijk zit dit in elkaar. 20k aan spullen moet je dus in 5 jaar terug verdienen. Dus je zal toch heel wat omzet verwachten. Maar dit lijkt niet zo te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-04 15:24
30 fotoshoots per jaar is elke twee weken eentje, grofweg. Waarom koopt de baas zelf geen camera?

Vind ik wel gek. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
Rakkert schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:12:
Ok, resumé.

Van schijnzelfstandigheid is dus geen sprake, want "geen gezag situatie" en "geen arbeid verrichtingen". Factureren is in die zin dus geen probleem.

Declareren is in die zin ook geen probleem, als ik het zo begrijp.

Echter, ik blijf toch nog achter met wat vragen.

[ul]
Overeenkomsten zijn vormvrij, dus je bent niet verplicht iets vast te leggen. Omdat in arbeidsovereenkomsten wel eens wrijving kan ontstaan, is het wel verstandig de boel vast te leggen. Dat hoeft niet in een 'contract', e-mail of andere schriftelijke communicatie meer dan voldoende om de afspraken te bewijzen.
[/ul]
Declareren vind ik dan juist wel weer vreemd, want omdat die apparatuur tot je ondernemingsvermogen behoort, kun je niet in privé, dus zonder factuur, een vergoeding daarvoor incasseren, tenzij je in je BTW en IB aangifte bijtelling voor dat bedrag als privégebruik opgeeft.

Daarnaast: door te factureren voorkom je ook dat er een situatie ontstaat waarin je werkgever op enig moment het standpunt in zou kunnen nemen dat je geen nevenwerkzaamheden mag doen. Wat overigens veelal een juridisch onhoudbaar verbod is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:59:
[...]

Voor schijnzelfstandigheid moet jij persoonlijke arbeid verrichten. Het verhuren van een camera is een dienst, geen arbeid, dus geen schijnzelfstandigheid.
Dit. Je hebt voor je werk in loondienst bij je werkgever fotoapparatuur nodig. De werkgever heeft die fotoapparatuur niet, dus je werkgever huurt die. Dat kan perfect bij jouw bedrijf, als dat aan een normaal tarief is en geen verdoken loon (vergelijk met andere verhuurders en documenteer dat voor het geval er een vraag zou komen) en ook duidelijk als huur vermeld wordt op de factuur, is dat geen enkel probleem voor de fiscus. De fiscus controleert alleen of er geen sociale bijdragen allerhande ontdoken worden en jij de nodige sociale bescherming geniet, maar dat is hier in orde.

Een ander aandachtspunt is dat om belangenvermenging te vermijden, verschillende grote bedrijven policies hebben dat er geen diensten ingekocht mogen worden bij bepaalde familierelaties, check even dat je daar geen probleem veroorzaakt. Maar dat is puur iets tussen bedrijf en jou om te voorkomen dat het bedrijf te veel betaalt voor diensten. Daar komt de fiscus niet in tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 14:07
Werken er nog meer fotograven in dienst van het bedrijf waarvoor je in loondienst bent? Heb je voor je fotografie bedrijf nog meer klanten/opdrachten?

Als op de eerst vraag nee te antwoorden is en de tweede ja zou ik mij over schijnzelfstandigheid minder druk maken.
Wat betreft afschrijving apparatuur werkt het niet anders dan bij je andere opdrachten. Je moet genoeg facturen om je kosten en inkomen goed te maken. Je moet geen kortingen/lager tarief voor je werkgever doen dan voor je andere opdrachtgevers (ivm schijnzelfstandigheid). Mocht je daar door duurde worden dan andere fotografen moet je meer opdrachtgevers zoeken of het tarief verlagen naar wat markt conform is en accepteren dat het niet lonend is om parttime een fotografie ondernemen te hebben en daar door je kosten niet terug verdiend.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:17

LankHoar

Langharig tuig

Wellicht ook goed om mee te nemen: wanneer er tijdens de fotoshoot voor je werkgever een ongelukje gebeurd met bijvoorbeeld de camera, wie draait dan op voor de kosten?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01

FreakNL

Well do ya punk?

pagani schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:28:
Als je de middelen voor 60-70 procent gebruikt voor het loondienstbedrijf, het loondienstbedrijf gewoon diezelfde middelen laten kopen? Dan gebruik je hun spullen voor hun werk en heb jij minder afschrijving op je bedrijfsmiddel.
Eens.

Het is misschien belastingtechnisch wel een grijs gebied maar er wordt toch nergens op gehandhaafd.

Enige punt is dan wel dat de apparatuur niet van jou is en als je ooit vertrekt je de boel moet inleveren. En je moet er wel zuinig op zijn als je het voor je eigen bedrijf gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-04 09:58
Rakkert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:55:
[...]Ik ben gewoon in loondienst en dit is part of the job.
In mijn beleving is dit de kern en moet je werkgever daarom gewoon zelf de apparatuur aanschaffen die jij nodig hebt om je werk uit te kunnen voeren. Vervelend dat als jij vertrekt de werkgever met de apparatuur zit, dat is toch het risico van ondernemen. Of ze nemen een nieuwe fotograaf in dienst. Ze hebben die aanschafkosten van de apparatuur er overigens zo uit als je kijkt wat je hen zou kosten als ze je als freelance fotograaf zouden inhuren.

Je werkgever komt er al goed mee weg dat jij je eigen apparatuur gebruikt en ze jou niet op freelance basis hoeven in te zetten, en nu moet jij ook nog zelf de meest gunstige oplossing gaan bedenken die het minst invloed heeft op je privé en je eigen onderneming en die hun het minst kost. Je wordt hiermee dubbel belast met iets dat je werkgever gewoon zou moeten regelen.

Er zullen in de praktijk waarschijnlijk casussen zijn die hiervan afwijken en er zal vast een goede eerlijke oplossing voor zijn, dit is puur hoe ik er vanuit mijn beleving over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
Recrush schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:55:
[...]

In mijn beleving is dit de kern en moet je werkgever daarom gewoon zelf de apparatuur aanschaffen die jij nodig hebt om je werk uit te kunnen voeren. Vervelend dat als jij vertrekt de werkgever met de apparatuur zit, dat is toch het risico van ondernemen. Of ze nemen een nieuwe fotograaf in dienst. Ze hebben die aanschafkosten van de apparatuur er overigens zo uit als je kijkt wat je hen zou kosten als ze je als freelance fotograaf zouden inhuren.

Je werkgever komt er al goed mee weg dat jij je eigen apparatuur gebruikt en ze jou niet op freelance basis hoeven in te zetten, en nu moet jij ook nog zelf de meest gunstige oplossing gaan bedenken die het minst invloed heeft op je privé en je eigen onderneming en die hun het minst kost. Je wordt hiermee dubbel belast met iets dat je werkgever gewoon zou moeten regelen.

Er zullen in de praktijk waarschijnlijk casussen zijn die hiervan afwijken en er zal vast een goede eerlijke oplossing voor zijn, dit is puur hoe ik er vanuit mijn beleving over denk.
Dat is een manier om er naar te kijken. Anderzijds is het voor mij met goede afspraken ook gewoon een prima inkomstenbron om uiteindelijk apparatuur weer te vervangen. Dan moet de vergoeding wel eerlijk en rendabel zijn. Dus 60-70% gebruik apparatuur, is dan gelijkwaardig percentage aan vervangingsvergoeding wmb.
Pagina: 1