Office PC upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
In 2017 heb ik een Mini ITX-systeem samengesteld, waar ik nog steeds dagelijks gebruik van maak. Inmiddels merk ik dat de computer langzamer begint te worden en niet meer te upgraden is naar een nieuwe Windows-versie. Daarom overweeg ik om het systeem de komende maanden te upgraden.

Voorheen betekende dit meestal het samenstellen van een volledig nieuw systeem. Maar nu ben ik benieuwd naar jullie mening: is het even effectief, qua snelheidswinst, om slechts enkele onderdelen te upgraden in plaats van een compleet nieuwe computer te bouwen?

Het huidige systeem:
  • Seasonic Voeding G Series 360W
  • Fractal Design Mini Tower Node 304 mITX
  • WD Harddisk 3.5" Red WD40EFRX 4TB
  • Samsung SSD 850 EVO 2.5", 500GB
  • Arctic Processor Koeler Freezer i32 Intel
  • Corsair 2x8GB, DDR4, 2400MHz, CL16, Vengeance LPX
  • Intel Kaby Lake Core i7 7700K 4.20GHz 8MB Box
  • Gigabyte mITX Moederbord GA-B250N Phoenix WiFi
Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor "office-taken", zoals het werken met grotere Excel-bestanden, wat basisfotobewerking in Photoshop, veel Chrome-tabbladen, en af en toe downloaden.
Daarnaast wil ik mijn pc graag stiller krijgen, investeren in een stille koeler vind ik dus prima!

Ik overweeg om het moederbord, de processor (inclusief koeler), en het geheugen te upgraden. Echter, de meeste adviezen en reviews richten zich op gamers, wat niet relevant is voor mijn gebruik.
Ik gok dat mijn SSD en voeding en behuizing niet perse vooruit gaat bij aankoop van een nieuwer exemplaar, maar als ik dit verkeerd heb hoor ik het graag.

Budget: niet strikt, liever iets overkill en toekomstbestendig zodat ik weer paar jaar vooruit kan.

Hebben jullie advies voor een efficiënte upgrade die past bij mijn gebruiksscenario?

Dank!

edit: ik heb overigens nog een sterke niewue NAS met enorm veel opslag in de kelder draaien, dus meer opslag op deze PC is niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Justin_ op 07-11-2024 15:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Je SSD is traag vergeleken met moderne SSD's, maar voor kantoorgebruik voldoet hij nog. Dan heb je met iets als dir al een flinke boost in prestaties
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 189,91€ 189,91
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 144,30€ 144,30
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,55€ 29,55
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 98,45€ 98,45
Totaal€ 462,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Dank voor je suggestie. Is die 7600 goed genoeg qua graphics om geen aparte GPU nodig te hebben?
En qua koeler: ik stoor mij nu enorm aan het gelui van mijn pc en ben zeker bereid te investeren in een zo stil mogelijke koeler.

Deze CPU wellicht overkill voor mijn gebruik? of ben ik hiermee langer onder de pannen?
uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Boxed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Justin_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:03:
Dank voor je suggestie. Is die 7600 goed genoeg qua graphics om geen aparte GPU nodig te hebben?
En qua koeler: ik stoor mij nu enorm aan het gelui van mijn pc en ben zeker bereid te investeren in een zo stil mogelijke koeler.

Deze CPU wellicht overkill voor mijn gebruik? of ben ik hiermee langer onder de pannen?
uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Boxed
Voor kantoorwerk is deze CPU en zijn ingebouwde GPU goed genoeg, hij is in grafische prestatie vergelijkbaar met wat je huidige Intel biedt. Als Photoshop werk belangrijk is zou je bv de AMD Ryzen 5 8600G kunnen overwegen, die heeft een krachtigere ingebouwde GPU.