Oud huis - voorzetwand opnieuw (laten) isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Hi!

Ik woon met mn gezinnetje vrij gelukkig in een huis uit 1923 in Groningen. Het huis is ergens rond 1997 "geisoleerd" met voorzetwanden en er zijn kunststof kozijnen geplaatst.

Ik heb echter het idee dat de voorzetwanden vooral hol zijn, en dat er best wat kou ontsnapt doordat de isolatie die er in zit ook niet echt goed is. Dit is destijds door een woningbouwvereniging gedaan dus ik vermoed dat er vooral veel goedkope oplossingen zijn gebruikt.

Onze woning is een hoekhuis, dus we hebben vrij veel voorzetwand in zowel de begane grond als de eerste verdieping.

Wat zou een handige aanpak zijn om te zien of hier veel te winnen is? Die voorzetwanden vervangen is natuurlijk wel een vervelende klus omdat we dan een tijdje in de troep zitten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:19
Is het een idee om een gaatje te maken ergens om te kunnen inspecteren?
mijn huis (1960) is ook door de woningbouw geisoleert maar het tocht nog behoorlijk door de kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 18:22
Blauw schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:34:

Wat zou een handige aanpak zijn om te zien of hier veel te winnen is?
Gaatje boren, kijken, gaatje dicht maken. Denk aan evt dampremmende folie.
Die voorzetwanden vervangen is natuurlijk wel een vervelende klus omdat we dan een tijdje in de troep zitten?
Mogelijk, als de afstand groot genoeg is voor een hedendaagse R-waarde, kun je de structuur van de voorzetwand laten staan. Dat scheelt nogal in tijd. Ander voordeel is dat je muren achteraf weer ZGAN zijn aan de binnenkant.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

paQ

Zit er niet ergens een schakelaar of stopcontact? Dan die even demonteren, dan heb je een prima gat om te inspecteren wat er nou eigenlijk (niet) zit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:44:
Zit er niet ergens een schakelaar of stopcontact? Dan die even demonteren, dan heb je een prima gat om te inspecteren wat er nou eigenlijk (niet) zit.
Dit kan ik inderdaad wel een keer doen.

De muren zijn wel vrij dik, dus het lijkt me wel dat er opties zijn om veel beter isolatiemateriaal te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Blauw schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:34:Ik heb echter het idee dat de voorzetwanden vooral hol zijn, en dat er best wat kou ontsnapt doordat de isolatie die er in zit ook niet echt goed is.
Waar komt dat idee vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 12:54
eLScha schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:02:
[...]

Waar komt dat idee vandaan?
Ik vermoed doordat er best wat kou ontsnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
LTwinter schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:36:
[...]

Ik vermoed doordat er best wat kou ontsnapt.
Dat is beter dan dat er warmte ontsnapt!

Anyway, het voorstel met stopcontacten is een mogelijkheid, maar als dat netjes is gedaan zit er natuurlijk een inbouwdoosje waardoor je eea niet goed kan zien. Ook brengt je dat weinig extras natuurlijk, want blijkbaar vind je de isolatiewaarde en afdichting sowieso niet voldoende.

Je kan ook op een aantal plekken 1-2mm gaatje boren en dan met een ijzerdraadje oid prikken, dan kan je voelen of er inderdaad isolatie zit, en die 2mm zit zo weer dicht zonder schilderen.

In mijn huis zitten ook voorzetwanden door de woningbouw, hier is dat gedaan door schuim-gipsplaat elementen die koud op de muur gelijmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Mijn vermoeden is dat dit niet heel solide is gedaan omdat de voorzetwanden erg hol klinken als ik er op tik, of is dat normaal? Sowieso voelen de voorzetwanden bij lage temperaturen ook erg koud aan
Pagina: 1