Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb een Teufel Mediadeck in gebruik. Dit is een speaker die via USB aangelosten wordt op de computer. De speaker heeft zijn eigen voeding.

De speaker weigert te werken tenzij ik in Windows eerst de "test" knop gebruik. Dan hoor ik het tweede deel van het testgeluidje en daarna werkt alles tot de volgende reboot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaEXkX6xa63rs9v0mANZq7YjsGw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lr46Ga4TFK1HQGYyM2kqXzLQ.png?f=fotoalbum_medium

De speaker werkt overigens wel via de line-input. Het is enkel de aansluiting via USB die dit euvel geeft. Aangezien ik de line-input al in gebruik heb voor een andere bron wens ik voor mijn desktop PC de USB aansluiting te gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
• Teufel Mediadeck
• Gigabyte Z690 UD DDR4 moederbord
• Windows 11 Pro 23H2
• Aansluiten op een USB 2.0 of USB 3.0 poort maakt geen verschil

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
• Aansluiten op een andere poort
• Zoeken naar andere of nieuwere drivers --> geen gevonden. Windows maakt gebruik van een generieke audio driver
• Herinstalleren van het apparaat
• BIOS update

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
Admiral Freebee schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:05:
De speaker weigert te werken tenzij ik in Windows eerst de "test" knop gebruik. Dan hoor ik het tweede deel van het testgeluidje en daarna werkt alles tot de volgende reboot.
Reboot/Herstart of (volledig) afsluiten?
Maakt dat nog verschil?
The_Doman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:43:
Probeer dan eens om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten als dat aan staat?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Dit kan soms de meest vreemde problemen verhelpen, vooral op wat oudere systemen.

sluimerstand/hibernate mode kan je ook eventueel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
[b]The_Doman in "USB speaker werkt niet tot ik de testknop gebruik in Windows"The_Doman schreef op donderdag 7 november 2024 @
Reboot/Herstart of (volledig) afsluiten?
Maakt dat nog verschil?
Nee, zowel een reboot als volledig afsluiten zorgen ervoor dat ik de knop opnieuw moet gebruiken.

Overigens zorgt het afspelen van een ander geluid er niet voor dat de speaker werkt. Ik zie dan wel het blauwe balkje heen en weer bewegen met het geluid maar hoor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:33
Ik heb zelf een Logitec wel via line (heeft ook een bluetooth optie) aangesloten maar herken ook dit probleem.

Als er zacht geluid door de speaker heen gaat schakel die op een soort van stand-by. Ik moet het volume behoorlijk hoger zetten en dan hoor ik hem weer aanspringen en je mist dan en deel van het geluid. Het lijkt wel of die in een soort standby gaat wat bij mijn speaker niet echt nodig is omdat deze alleen maar via een netkabel

Het test geluid is vrij hard waardoor die wel aanspringt en daarom denk ik dat dit bij jou ook het geval is. Probeer eens hardere muziek aan te zetten zodat die wel "aanspringt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Willempie27 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:58:
Ik heb zelf een Logitec wel via line (heeft ook een bluetooth optie) aangesloten maar herken ook dit probleem.

Als er zacht geluid door de speaker heen gaat schakel die op een soort van stand-by. Ik moet het volume behoorlijk hoger zetten en dan hoor ik hem weer aanspringen en je mist dan en deel van het geluid. Het lijkt wel of die in een soort standby gaat wat bij mijn speaker niet echt nodig is omdat deze alleen maar via een netkabel

Het test geluid is vrij hard waardoor die wel aanspringt en daarom denk ik dat dit bij jou ook het geval is. Probeer eens hardere muziek aan te zetten zodat die wel "aanspringt"
Dat heb ik nog eens geprobeerd maar helpt niet. De muziek of het geluid begint pas te spelen nadat ik de testknop gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
Staat de speaker niet toevallig in stand-by?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyE8QWbiI5fhQZH889EIClCznNE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0uTXMo7Qrvb9wxWVEQ7QrkaO.png?f=user_large

Waarom staat deze optie uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3wu8aZ4rY_kRICzhxLO07EXsM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cd4Old3XTOKvDx6aZyzkQ4Uz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zap_pa schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:33:
Staat de speaker niet toevallig in stand-by?
[Afbeelding]
De schakelaar stond inderdaad op auto standby voor USB input. Echter heeft het wijzigen van deze instelling geen enkel effect. Het zou ook nog altijd niet verklaren waarom het testsignaal de speaker ineens wel doet werken. Mijn vermoeden is dat die testknop niet gewoon geluid stuurt maar ergens iets reset in de USB geluidskaart. Anders zou het afspelen van wat muziek ook al voldoende zijn.
Waarom staat deze optie uit?
[Afbeelding]
De optie in het configuratiescherm is een slecht UI ontwerp van Microsoft. Als je op de knop klikt dan kan voer je die actie uit. Het geeft dus niet de status weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79RnF90VpzPHUl4UY8oawvUBj5g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MZ9On1l9egtbStMQcxE2MzfX.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Misschien dat de testknop audio forceert en dat andere applicaties eerst kijken of het apparaat uberhaupt aanstaat voordat ze beginnen te zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
Zijn er overige 'sound devices' (Manage sound devices) actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:08
Is de monitor aangesloten via hdmi? Misschien dat het systeem eerst via hdmi geluid probeert af te spelen en pas via usb afspeelt nadat het is geforceerd?

En dan zou je geluid via hdmi uit kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Is je speaker wel de default afspeel device binnen Window?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zap_pa schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:54:
Zijn er overige 'sound devices' (Manage sound devices) actief?
Ja, meerdere zelfs. Ik zal de anderen eens allemaal uitschakelen.
boers706 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:56:
Is de monitor aangesloten via hdmi? Misschien dat het systeem eerst via hdmi geluid probeert af te spelen en pas via usb afspeelt nadat het is geforceerd?

En dan zou je geluid via hdmi uit kunnen schakelen.
De monitor is aangesloten via HDMI ja. Maar de USB speaker staat aangeduid als standaard afspeelapparaat en Windows geeft ook weer dat er geluid via dat apparaat afgespeeld wordt. Maar ik zal de andere devices eens uitschakelen.
ResuCigam schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:00:
Is je speaker wel de default afspeel device binnen Window?
Ja. Zoals hierboven gezegd zal ik de andere apparaten eens uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Andere apparaten uitschakelen had ook geen effect. Ik ben wel dichterbij de oorzaak gekomen en daarmee kan ik ook een workaround verzinnen.

Ik heb op de AUX ingang een bluetooth ontvanger hangen zodat ik ook een muziekje kan luisteren via bluetooth. Die ontvanger heeft een stemmetje dat bij het ontvangen van stroom via de USB poort zegt "Power on" en dan nog eens "Connected" als er een apparaat verbindt. Dat lijkt genoeg te zijn voor de speaker om enkel de AUX ingang te spelen en input via USB te negeren. Toch tot dat die testknop in Windows gebruikt wordt.

De workaround is dus om de speaker pas aan te zetten als er via USB geluid wordt gespeeld. De speaker blijft dan de USB input spelen en negeert de input van het AUX kanaal.

Tot op heden is het mij nog niet duidelijk wat er dan zo magisch of speciaal aan die testknop is. Wellicht reset die het apparaat op één of andere manier :?
Pagina: 1