[PV] Advies O-W opstelling plat dak & omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 21:59
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnrlzyHLnrJnhFROdh1W9hX4dEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AggBeFV2c15Y9ngVcA585i8N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/422HoEh2UfHXQm1oPaEMLLQWpC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQasygE9lO4bpKio9P7ajDMF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkg-XF5QRu-bqMAJmOPbULGmEhU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t4KD28SDmOrK0dOFExMEM4mG.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
In totaal een bruikbaar oppervlak van 6,3m x 9m.
Schaduw
In principe geen, er staan een tweetal dode bomen in m'n tuin die op dit moment nog in de weg staan, maar die worden ergens begin volgend jaar gekapt.
Bij de buren op het dak zit nog een kleine stukje wat uitsteekt van de schoorsteen en afvoeren, zo ongeveer (30cm boven het bitumen)
Jaarverbruik
Hier wordt het lastig, ik ben net klaar met een verbouwing waarbij alles geisoleerd is. RC dak = 6,5, gevel = 5,5 en vloer = 3,5.
Er draait een warmtepomp maar kan nog niet veel zeggen over het verbuik aangezien die alleen nog aan het draaien is om de vloer te drogen.
Geen EV in de nabije toekomst.

Een voorzichtige schatting doet mij zo ongeveer uitkomen op de 7000 - 8000 kWh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting en 3 fase alamat hangt al in de meterkast om de omvormer op aan te sluiten.
Budget en doel
Budget is redelijk open, ik wil gewoon zo optimaal mogelijk opwekken, rekening houdend met het afschaffen van de salderingsregeling.
Wie gaat het project uitvoeren
Aangezien het een plat dak is, wil ik het gewoon zelf op dak plaatsen en eventueel in de meterkast aan laten sluiten door een bevriende electricien.
Bijhouden van data
Uitlezen en bijsturen moet vanuit HomeAssistant kunnen gebeuren, ik verwacht volgend jaar over te stappen naar een dynamisch tarief en wil de omvormer kunnen knijpen bij negatieve prijzen.
Regio
Zuid-Holland aan de kust
opties:
O-W met landscape panelen:
Grootste paneelnmaat die ik dan kwijt kan is 2094 × 1134. in totaal 20 panelen. Kies dan de panelen uit welke de beste WP/Euro verhouding hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ6hMgk_qQ3V-tOmywvZFTzQN_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iIIzzRdKZFx5fPI1dvV5MidM.png?f=user_large

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
O-W met portrait panelen:
Grootste paneelnmaat die ik dan kwijt kan is 1950 × 1134. in totaal 21 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMFzcx29KyBrVSZxn4gCZsLZvCA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qvyHycMGb5RoGwPUFYfmCeHP.png?f=user_large

Hier vraag ik me wel af of het niet beter is om de enkele rij die nu op W staat georienteerd te verplaatsen zodat ie op O staat en dan tegen het schoorsteen gedeelte van de buurman zodat ik daar ook geen last heb van schaduw, krijg dat alleen niet normaal voor elkaar in Sunny Design.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
Vragen:
Oost-west is voor mij eigenlijk een no-brainer mbt het optimaal gebruiken van de opgewekte energie, alles op Z geeft me misschien (discutabel als ik kijk wat ik op dak kwijt kan qua zonnepanelen en de opbrengst daarvan) iets meer opbrengst. Klopt deze aanname?
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de panelen in portrait mode omdat ik dan het schaduw probleem van de buurman meteen oplos, maakt dat beetje schaduw nog heel veel uit of is dat dusdanig te verwaarlozen dat ik gewoon in landscape modus heel m'n dak vol kan zetten?
Als ik zo kijk naar PvCalc kan ik gewoon uit de voeten met een 8kW omvormer, alleen geeft SunnyDesign aan dat ik voor een 10kW moet gaan, dit scheelt nog aardig wat qua kosten, welke moet ik aanhouden?
Mijn voorkeur qua merk gaat uit naar Growatt, vooral qua prijs maar ook qua documentatie en voorbeelden om de omvormer lokaal te koppelen aan HomeAssistant, zitten er nog grote nadelen om een Growatt omvormer te kiezen of is dit gewoon een prima merk?
Waar moet ik opletten met het uitkiezen qua panelen, of zijn de strings van dusdanige grootte dat het niet veel meer uitmaakt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:48
met betrekking tot je vragen, het klopt dat alles op Z iets meer opwekt maar op toekomst visie en vaak kan je meer panelen in totaliteit kwijt is Oost-west setup in jou geval veel beter!

Hou wel rekening met je legplan genoeg ruimte om de panelen heen zodat ze nog te plaatsen zijn (Om de panelen heel kan lopen), helemaal strak tot de rand is niet ideaal daarin. Zeker omdat je aangeeft Kust gebied te zijn waarin je beetje wind proof wil zijn dus iets van 30-50cm zou wel wenselijk zijn (Veel leveranciers geven geen garantie onder de 50cm tot de dakrand maar dan haakt elke dakkapel al sowieso af)

Het schaduw punt kan ik niet helemaal plaatsen, wanneer je een string omvormer neemt met 2x input dan gaat harde schaduw op 1 paneel wel problemen geven, je zou hier een Tigo optimizer kunnen overwegen om dit op te lossen. je zou het ook gewoon kunnen proberen en eventueel later alsnog een Tigo kunnen plaatsen. Oriëntatie hierin maakt dan niet meer uit (Portrait vs Landscape). Landscape legt ietsje makkelijker weg maar dit is verwaarloosbaar.

Growatt is een prima merk, je zou nog Goodwe kunnen overwegen is vergelijkbaar met Growatt. beide zijn wel B merken als je het mijn vraagt. een SMA omvormer is A merk omvormer, dit zie je ook aan de prijs. Keuze laat ik aan jou hierin. Ikzelf zou 1 van de 2 B merk omvormers nemen.

Voor omvormer sizing, je legt oost-west dus je kan je omvormer flink onder dimensioneren, dit maakt voor de Growatt / Goodwe omvormers niet heel veel uit, een 8kW omvormer is meer dan zat in dit geval. een 6kW zou ik ook nog wel aandurven in jou geval. Het fijnste is als je een omvormer hebt die je zelf kan terugschroeven in vermogen zodat (Na salderen) je niet enorm veel piekt wat je niet weg krijgt. een Aftoppende omvormer hoeft dus niet een probleem te zijn.

Let wel op het gewicht en wat het dak aankan, 20 panelen geven serieus druk op het dak. ik schat in zomaar 1200kg op je dak in totaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtje
Chrisverst schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:28:
Hou wel rekening met je legplan genoeg ruimte om de panelen heen zodat ze nog te plaatsen zijn (Om de panelen heel kan lopen), helemaal strak tot de rand is niet ideaal daarin. Zeker omdat je aangeeft Kust gebied te zijn waarin je beetje wind proof wil zijn dus iets van 30-50cm zou wel wenselijk zijn (Veel leveranciers geven geen garantie onder de 50cm tot de dakrand maar dan haakt elke dakkapel al sowieso af)
Jah er ligt sowieso rondom het gehele dak een goot (ivm ophogen van de isolatie) van ongeveer 30cm dus ik zou er nog prima omheen kunnen lopen. Als ik landscape neem dan heb ik zelf nog een mogelijkheid om een "pad" tussen de panelen te maken van ongeveer 30cm
Chrisverst schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:28:
Het schaduw punt kan ik niet helemaal plaatsen, wanneer je een string omvormer neemt met 2x input dan gaat harde schaduw op 1 paneel wel problemen geven, je zou hier een Tigo optimizer kunnen overwegen om dit op te lossen. je zou het ook gewoon kunnen proberen en eventueel later alsnog een Tigo kunnen plaatsen. Oriëntatie hierin maakt dan niet meer uit (Portrait vs Landscape). Landscape legt ietsje makkelijker weg maar dit is verwaarloosbaar.
Schaduw komt van de pijp van de buurman zie foto, staat een beetje overdreven in sunny design als schoorsteen. Als ik dan een enkele rij georienteerd op het Oosten zo dicht mogelijk tegen de schoorsteen van de buurman aanzet, dan blokkeert die rij de schaduw op het moment dat de zon vanuit het Westen schijnt. Zie slechte paintjob :+ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjcdiABNZBeU_v2yFCMy2SskTlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niGFR4Lxd8alsJA5cBGLlS5t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:08
Ik zou zeker 50 cm tussen de 2 raken houden, makkelijk voor onderhoud.

Enneh,kijk vooral naar prijs / WP, niet naar grootte. Die paar cm2 extra levert nu ook weer niet zoveel op, en verdienen zich niet terug omdat ze vaak relatief duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtje
Als ik het volgende zou bestellen bij stralendgroen, werkschakelaar, 3-fase alamat en bekabeling zijn al aanwezig (aangelegd en weggewerkt tijdens de verbouwing) dan zou ik goed moeten zitten toch?

20x Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 440wp - €1020
1x Growatt MOD 7000 TL3-XH BP 3-fase - €945
2x Solarstell OW Portrait 10 Panelen - €1176.84
Aansluit materiaal & bekabeling - €200

Totaal van zo ongeveer (extra materiaal en verzendkosten) €3400 / 8800 = €0,38/wp

Ik kan me niet voorstellen dat ik ergens een installateur ga vinden die me €/wp verhouding gaat opleveren.

Mis ik nu nog zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:48
djtje schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:00:
Als ik het volgende zou bestellen bij stralendgroen, werkschakelaar, 3-fase alamat en bekabeling zijn al aanwezig (aangelegd en weggewerkt tijdens de verbouwing) dan zou ik goed moeten zitten toch?

20x Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 440wp - €1020
1x Growatt MOD 7000 TL3-XH BP 3-fase - €945
2x Solarstell OW Portrait 10 Panelen - €1176.84
Aansluit materiaal & bekabeling - €200

Totaal van zo ongeveer (extra materiaal en verzendkosten) €3400 / 8800 = €0,38/wp

Ik kan me niet voorstellen dat ik ergens een installateur ga vinden die me €/wp verhouding gaat opleveren.

Mis ik nu nog zaken?
Ik denk dat je er redelijk bent. Ballast nog meenemen Tegels, eventueel een tigo voor de schaduw, wifi stick voor in de growatt? Een installateur rekent uiteraard nog arbeid. Voor de rest ben je er redelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djtje
Tijdje verder, voor de volledigheid als iemand anders misschien nog op zoek is naar voorbeelden:

Heb via een veilingsite 20x Longi Solar LR5-66HTH 530WP op kunnen pikken voor €50 per paneel.
Via marktplaats een SMA sunny Tripower 8.0 3-AV van 3 jaar oud voor €350 kunnen kopen.
Gekozen voor betonnen voeten om de panelen op te installeren a €1100 bij elkaar.
Totale kosten met wat installatiemateriaal en draad komen zo rond de €2800.

€2800 / 10600WP = €0,264 per WP.
Dus nog iets lager qua €/WP dan initieel geplanned was.

Juist van het weekend alles aangelegd, moet alleen nog even wachtten op de juiste connectors voor de SMA omvormer om de boel draaiende te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4sxgMhh71rxJM3u2RbgDby1zJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0ZlabRpnOTcU7IpN7cR0Zm9.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1