Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
In totaal een bruikbaar oppervlak van 6,3m x 9m.Schaduw
In principe geen, er staan een tweetal dode bomen in m'n tuin die op dit moment nog in de weg staan, maar die worden ergens begin volgend jaar gekapt.Bij de buren op het dak zit nog een kleine stukje wat uitsteekt van de schoorsteen en afvoeren, zo ongeveer (30cm boven het bitumen)
Jaarverbruik
Hier wordt het lastig, ik ben net klaar met een verbouwing waarbij alles geisoleerd is. RC dak = 6,5, gevel = 5,5 en vloer = 3,5.Er draait een warmtepomp maar kan nog niet veel zeggen over het verbuik aangezien die alleen nog aan het draaien is om de vloer te drogen.
Geen EV in de nabije toekomst.
Een voorzichtige schatting doet mij zo ongeveer uitkomen op de 7000 - 8000 kWh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting en 3 fase alamat hangt al in de meterkast om de omvormer op aan te sluiten.Budget en doel
Budget is redelijk open, ik wil gewoon zo optimaal mogelijk opwekken, rekening houdend met het afschaffen van de salderingsregeling.Wie gaat het project uitvoeren
Aangezien het een plat dak is, wil ik het gewoon zelf op dak plaatsen en eventueel in de meterkast aan laten sluiten door een bevriende electricien.Bijhouden van data
Uitlezen en bijsturen moet vanuit HomeAssistant kunnen gebeuren, ik verwacht volgend jaar over te stappen naar een dynamisch tarief en wil de omvormer kunnen knijpen bij negatieve prijzen.Regio
Zuid-Holland aan de kustopties:
O-W met landscape panelen:
Grootste paneelnmaat die ik dan kwijt kan is 2094 × 1134. in totaal 20 panelen. Kies dan de panelen uit welke de beste WP/Euro verhouding hebben.:strip_exif()/f/image/iIIzzRdKZFx5fPI1dvV5MidM.png?f=user_large)
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
O-W met portrait panelen:
Grootste paneelnmaat die ik dan kwijt kan is 1950 × 1134. in totaal 21 panelen.:strip_exif()/f/image/qvyHycMGb5RoGwPUFYfmCeHP.png?f=user_large)
Hier vraag ik me wel af of het niet beter is om de enkele rij die nu op W staat georienteerd te verplaatsen zodat ie op O staat en dan tegen het schoorsteen gedeelte van de buurman zodat ik daar ook geen last heb van schaduw, krijg dat alleen niet normaal voor elkaar in Sunny Design.
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
Vragen:
Oost-west is voor mij eigenlijk een no-brainer mbt het optimaal gebruiken van de opgewekte energie, alles op Z geeft me misschien (discutabel als ik kijk wat ik op dak kwijt kan qua zonnepanelen en de opbrengst daarvan) iets meer opbrengst. Klopt deze aanname?Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de panelen in portrait mode omdat ik dan het schaduw probleem van de buurman meteen oplos, maakt dat beetje schaduw nog heel veel uit of is dat dusdanig te verwaarlozen dat ik gewoon in landscape modus heel m'n dak vol kan zetten?
Als ik zo kijk naar PvCalc kan ik gewoon uit de voeten met een 8kW omvormer, alleen geeft SunnyDesign aan dat ik voor een 10kW moet gaan, dit scheelt nog aardig wat qua kosten, welke moet ik aanhouden?
Mijn voorkeur qua merk gaat uit naar Growatt, vooral qua prijs maar ook qua documentatie en voorbeelden om de omvormer lokaal te koppelen aan HomeAssistant, zitten er nog grote nadelen om een Growatt omvormer te kiezen of is dit gewoon een prima merk?
Waar moet ik opletten met het uitkiezen qua panelen, of zijn de strings van dusdanige grootte dat het niet veel meer uitmaakt?