Isoleren vrijstaande garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:21
Ik ben opzoek naar advies omtrent isoleren van mijn garage. Na de verbouwing wil ik deze garage omtoveren tot mini auto werkplaats. Omdat ik hier in weer en wind toch comfortabel wil kunnen werken, heb ik geen zin om alle warmte die een elektrische kachel geeft direct te verliezen.

Ik heb al veel gelezen over voorzetwanden met isolatie ertussen. Echter heb ik geen idee hoeveel dit doet als je het dak en de vloer laat zoals het nu is. Naar mijn inzicht is de vloer isoleren niet echt een optie omdat je dan niet uitkomt met de garagedeur? Wil ook niet teveel hoogte verliezen gezien 2.10 al geen wereldhoogte is.

Specificaties:
-4 meter breed
-8 meter diep
-2.10m hoog
-Betonnen vloer
-Balkenplafond met latten en bitume
-Eensteens muur rondom

Het hoeft niet helemaal potdicht maar op dit moment is er helemaal niks. Na een verbouwing van een jaar aan het woonhuis kan de garage niet achterblijven, zeker niet met mijn doelstelling als klusruimte :)

Een foto voor een beeld van de situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUvumCNMAEsmwwTIFMrOTCWzk_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHPO07dajMIAHh3XBqoVPZhF.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard ga ik het volledige elektra systeem hierbinnen ook aanpakken dus dat is ook iets waar ik rekening mee moet houden.

Hoor graag wat jullie visie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Ik zit met het zelfde euvel. Heb al nagedacht om de bestaande vloer er uit te breken (ivm huidige niveau vloer) en dan een volledig nieuwe geisoleerd vloer te plaatsen op basis EPS. Verder zal je een nieuwe pui of geisoleerde garagedeur moeten plaatsen. Wij hebben zelf een schuindak, dat maakt het nog iets gecompliceerder.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:39
Als hij vrijstaand is, zou ik zeker aan de buitenzijde isoleren.
platen pir er tegenaan, met daarop latten en een douglas gevelafwerking.
(Of keralit als het onderhoudsvrij moet)

En dan je dak ook isoleren, wat je dan enorm mooi kan aansluiten op de gevel isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wat voor comfort wil je bereiken en hoe rigoureus wil je dit aanpakken? Wil je woonkamercomfort of wil je gewoon gevoel in je vingers behouden? Wil je het warm houden of enkel opwarmen als je er gaat werken?

De all-in versie is inderdaad buitenkant isoleren, en dan moet er ook een nieuw dak op en als je dat toch bezig ben breek je de vloer eruit, isoleer je die en leg je er vloerverwarming in. Je bent dan bijna een nieuwe garage aan het bouwen.

Ik zou voor de light versie gaan, PIR met OSB verlijmde platen aan de binnenkant tegen de muren. Als je het enkel gaat opwarmen als je er werkt, zou ik niet te dik gaan met de PIR ivm ruimteverlies. (met 20mm PIR heb je al 80% minder warmteverlies dan een enkelsteens muur) Aan de OSB kun je nog dingen ophangen zonder dat je van te voren hoeft te bedenken waar en ik vind het voor een garage wel een mooie look, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Dak tussen de balken opvullen met isolatiewol, klimaatfolie ertegen en gipsplaten of ook OSB.
De poort zou ik ook nog isoleren.