Switch na Telenet Modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jper
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Situatie
Ik woon in Vlaanderen.
We hebben een nieuwbouw woning gekocht (vol beton en 3 verdiepingen). Enige aansluit mogelijkheid voorlopig Telenet.
De modem komt in de garage. In de garage komen ook de UTP kabels toe voor aansluitingen in de living, bureau (ik wil PC bekabeld aansluiten), slaapkamers, warmtepomp, laadpaal, omvormers, wifi versterkers (Pods van Telenet), etcetera, een 8 tal kabels.
De modem van Telenet heeft slechts 4 LAN aansluitingen voor de kabels.
Gezien de slechte wifi, zijn er wifi pods van Telenet, die kunnen bedraad aangesloten worden. Er is ook een stopcontact.
Ik ken heel weinig van netwerken. Dus moet een simpele oplossing zijn waar ik niet veel mis kan aan doen.
Ik wil voorlopig ook graag eerst de pods van Telenet gebruiken om mijn wifi netwerk uit te breiden. Er is een UTP kabel voorzien op elke verdieping hiervoor. (Ook vaak een stopcontact). Later wil ik eventueel kijken om zelf een mesh systeem of dergelijke aan te schaffen.

Mijn vraag
Ik zoek dus een switch voor in de garage om alles te kunnen aansluiten, met minstens PoE+ (toekomstige bewakingscamera).
Moet deze managed of unmanged zijn?
Liefst 8 LAN poorten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alle telenet spul: Pods voor wifi, Tv box... Daarnaast wil ik ook de warmtepomp (Daikin), Laadpaal, Omvormer... bekabeld aansluiten.
Ik heb nog een kleine oude unmanaged TP link switch die ik gebruik in de living waar maar een LAN aansluiting is aan de muur maar waar ik wel de TV box (digbox) van Telenet, de smart TV en een computer bekabeld mee aansluit. Heden werkt dit zonder problemen.
We gebruiken bellen over wifi binnenshuis want slechte ontvangst.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb heir al op het forum gelezen en op coolblue en via Google gekeken.
Echter ik weet niet:
* is elke switch compatibel?
* kan ik een kleine unmanaged switch (in de living) plaatsen na de switch in de garage?
* kan ik de pods aansluiten op de switch (en niet op de modem), zijn er 3

Zoals gezegd, mijn kennis is beperkt. Ik zoek dan ook iets waar ik gemakkelijk weg mee kan of goede documentatie heeft en met grote zekerheid ook zal werken.

Excuses als dit toch al ergens hier neergeschreven staat, u mag mij altijd er naar toe verwijzen.
Alvast heel veel dank.

Beste antwoord (via Jper op 12-11-2024 11:18)

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-05 17:44
Jper schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:27:
[...]

De switches die je hier voorstelt zijn wel "managed". Heb ik dat nodig?
Is het niet beter om naar een unmanaged switch te gaan zoals bijvoorbeeld:

TP-Link TL-SG116P
Het woord "beter" zou ik niet gebruiken. 't is niet omdat een switch managed is, dat je extra werk hebt, net zoals een unmanaged switch steek je die in je netwerk en klaar, alleen naar de toekomst toe heb je bij een managed switch wel een GUI waarop je kan inloggen en leuke dingen doen.

De managed switch is 10€ goedkoper, is rack mountable, niet zo breed en heeft een ingebouwde voeding. De unmanaged switch is breed, heeft een stroom adapter, maar heeft wel op alle 16 poorten PoE, terwijl de andere maar op 8 poorten PoE heeft.

Aan jou de keuze, maar ik kies altijd die managed versie vanwege de redenen hierboven opgesomt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
8 poort switch waarvan 4xPoE+ : uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

16 poort switch waarvan 8xPoE+ : uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE

Gezien toekomst zou ik de 16 poort switch nemen. Gewoon aansluiten op je Telenet modem, klaar. Switch aan de TV mag blijven, je kan blijven switches na elkaar connecteren.

Een switch is een 'dom' toestel, dus ook de Telenet pods kan je op eender welke switch aansluiten die achter de modem hangt. Zolang je maar niet met extra routers begint.

[ Voor 16% gewijzigd door Tha Render_2 op 07-11-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Jper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:33:
Enige aansluit mogelijkheid voorlopig Telenet.
Dat klopt alvast niet. Orange en hey! telecom gebruiken ook coaxkabel.
Aansluitbaarheid van VDSL2 of fiber (Proximus, Mobile Vikings, Scarlet, Edpnet, Yoin) kan je testen via https://www.proximus.be/internetsnelheid
Het is contraproductief om Wifi in een uithoek van de woning, de garage, uit te zenden.
Je kiest dus best voor een modem zonder Wifi of je schakelt de Wifi in de garage uit.
Je stelt de Wifi-zenders het best centraal op in de woning. Bijvoorbeeld in de living waar je het vaakst Wifi gebruikt. Eén centraal Wifi-punt per verdieping moet voldoende zijn.
Sluit vaste toestellen altijd via UTP-kabel aan.

Voor een switch moet je eerst nagaan welke maximale snelheid je wil kunnen halen. De meeste switchen hebben nog 1 Gbps-poorten, maar als je toekomstbestendig wil investeren kijk je best naar een switch die 2,5 Gbps of hoger ondersteunt.

Zonder budget of snelheidseisen kan ik geen advies geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Beetje onzin om hier een 2,5Gbps te adviseren lijkt mij, veel duurder terwijl standaard switches erg goedkoop zijn.
Zeker als je geen enkel device hebt dat daar mee kan werken.

En het is uiteraard helemaal niet perse nodig om de wifi in de garage uit te zetten, als je elders ook een access point plaatst, het kan best handig zijn om zo meer dekking te krijgen.
Wel even zorgen dat het SSID en de security setting (alles liefst WPA2) gelijk zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jper
  • Niet online
@Tha Render_2 dank je wel voor jouw antwoord, daar had ik inderdaad ook al naar zitten kijken.
16 poort switch is ook goed. Geen extra routers.
Wil misschien enkel in de toekomst mijn eigen wifi versterkers gebruiken.

@rafbelg
Er is geen Proximus telefoon lijn (tenzij voor een basis abonnement waar ik geen HDTV mee kan kijken, door Proximus bevestigd), er is geen fiber. Er is wel coax kabel. Zou eerst voor Telenet gaan, dan zien we wel. Laten we niet over die discussie beginnen aub. Dat is niet mijn vraag.

Ook in de garage en de voorkant van het huis moet er wifi zijn, heb geen wens om die uit te schakelen, en zoals ik begreep, werkt het systeem met de telenet modem en die pods ook niet zo. Klinkt mij al veel te onzeker, wil iets dat gewoon werkt om te beginnen. Zoals gezegd (lees maar hierboven) is mijn probleem juist dat ik inderdaad alle vaste toestellen met UTP wil aansluiten en dus een switch nodig heb hiervoor. Dat is de kern van mijn vraag.

@Ben(V) @rafbelg
1Gbps is voldoende. Heb geen use-case voor 2.5Gbps en die switchen kosten een pak meer.
Telenet abonnement dat ik zou nemen, of bij fiber in de toekomst is toch ook maar 1Gbps.

@rafbelg
Normaal budget. Wil gerust extra investeren, maar niet nutteloos (zoals bv in 2.5Gbps) of in dingen wat ik toch niet gebruik. Als binnen 4 jaar dan wel nodig is, dan koop ik wel gewoon een nieuwe switch of iets nieuws. Zal dan ondertussen ook wel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jper
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:41:
8 poort switch waarvan 4xPoE+ : uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

16 poort switch waarvan 8xPoE+ : uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE

Gezien toekomst zou ik de 16 poort switch nemen. Gewoon aansluiten op je Telenet modem, klaar. Switch aan de TV mag blijven, je kan blijven switches na elkaar connecteren.

Een switch is een 'dom' toestel, dus ook de Telenet pods kan je op eender welke switch aansluiten die achter de modem hangt. Zolang je maar niet met extra routers begint.

TP-Link TL-SG116P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Jper schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:27:
[...]

TP-Link TL-SG116P
Het woord "beter" zou ik niet gebruiken. 't is niet omdat een switch managed is, dat je extra werk hebt, net zoals een unmanaged switch steek je die in je netwerk en klaar, alleen naar de toekomst toe heb je bij een managed switch wel een GUI waarop je kan inloggen en leuke dingen doen.

De managed switch is 10€ goedkoper, is rack mountable, niet zo breed en heeft een ingebouwde voeding. De unmanaged switch is breed, heeft een stroom adapter, maar heeft wel op alle 16 poorten PoE, terwijl de andere maar op 8 poorten PoE heeft.

Aan jou de keuze, maar ik kies altijd die managed versie vanwege de redenen hierboven opgesomt.
Pagina: 1