Nieuwe woning, bestaande audio setup meenemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:54
Hi Allen,

Ik ben op zoek naar advies. Wij hebben een andere woning gekocht en gaan daar lekker aan het klussen en een onderdeel daarvan is de woonkamer. Op dit moment heb ik de huidige apparatuur waar ik ongelofelijk tevreden mee ben:

- Denon AVR-X3500H
- Monolith Plus -DF Subwoofer (al is die wel wat groot >:) )
- 2x Dali Oberon 7 vloerstaanders
- 2x Dali Oberon 1
- 1x Dali Oberon Vokal

Dit destijds gekocht omdat we met de vloerstaanders mooi geluid hebben als we muziek luisteren maar ook meteen voordeel hebben wanneer we een film kijken. Het wordt dus voor beide gebruikt, maar met de focus op home theater. Een 5.1 opstelling dus.

Zoals aangegeven ben ik hier zeer tevreden mee en zou ik deze spullen het liefst meenemen naar de nieuwe woning.

Helaas is het zo dat de plaats waar wat ons betreft het beste de TV hoek gemaakt kan worden niet veel ruimte bied. En zeker niet voor de grote vloerstaanders. Hieronder de "tekening" hoe we nu verwachtten dat het geheel eruit gaat zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdldCORnJbd1Jt-rZZ6L3kfT3G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCAG6dl31zLvjGdocPAkwOKb.jpg?f=fotoalbum_large

De wand waar de TV nu ingetekend staat is ongeveer 350cm breed. Het getekende TV meubel komt dus eigenlijk over de hele breedte. En om nu de haard weg te breken om een "betere" opstelling voor wat speakers te krijgen gaat ons ook wat te ver. We willen dus wel graag de haard aanhouden.

Met een beetje passen en meten krijg ik denk ik wel wat boekenplank speakers op het tv meubel naast de TV zelf. Uiteraard wil ik de center speaker onder de TV hebben, dat staat nu niet zo getekend. Aan de achterzijde wil ik dan ook wat speakers hebben voor het surround gevoel. Maar wellicht kunnen we deze wat hoger ophangen.

Ik ben vooral op zoek naar inzichten en mogelijkheden. Wat zouden jullie doen in dit geval. Een soundbar kan, maar ik ben natuurlijk enorm verwend met de apparatuur die ik nu heb. Ik weet even niet hoe ik hier het beste invulling aan kan geven. Omdat ik al een behoorlijk goede sub heb kan ik natuurlijk terug naar meer boekenplankspeakers en dan de vloerstaanders weg. Maar dan heb ik de speakers strak naast de TV staan, en dat vind ik ook geen porum denk ik.

Ik hoop hier dus vooral wat goede tips en wellicht ideeen van jullie te mogen ontvangen qua indeling.

Het hele zwikje omdraaien (TV etc naar andere kant) zou kunnen. maar dan zit je altijd met de rug naar de haard, en dan hebben we daar natuurlijk niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
Kom je weg door de eethoek en de zithoek om te draaien? Dan kijk je alsnog schuin richting de kachel en plaats je de hoekbank in de linker onderhoek.

Wil je de boel laten staan zoals je tekening zie ik het grootste probleem met de koof van de kachel zodat het geluid wel erg ingekaderd wordt.

Je zou je front bookshelfs wat hoger kunnen hangen maar dan ben ik bang dat het geluid nog steeds niet goed weg komt richting de rest van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De haard naast de TV lijkt me niet heel plezierig televisie kijken. Het levert reflecties op en het leidt af. Ik zou de haard liever bij de eettafel hebben.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:15:
De haard naast de TV lijkt me niet heel plezierig televisie kijken. Het levert reflecties op en het leidt af. Ik zou de haard liever bij de eettafel hebben.
Naast dat iedereen links op de bank een deel van het beeld mist.

Mijn idee: Bank tegen de rechtermuur (voor het raam), tv dan er recht tegenover in een kast (tussen de tv-ruimte en de eettafel) waar hij in verzinkt met een tv-lift en alleen uit omhoog komt als je daadwerkelijk tv kijkt. Dan heb je ernaast ook mooi de ruimte voor de staanders. Dan maak je ook een optische scheiding (ik zou hem wel op maximaal keukenbladhoogte houden) tussen woon/tv-kamer en eetkamer.

[ Voor 38% gewijzigd door pagani op 07-11-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
KernelPanic schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:08:
Kom je weg door de eethoek en de zithoek om te draaien? Dan kijk je alsnog schuin richting de kachel en plaats je de hoekbank in de linker onderhoek.

Wil je de boel laten staan zoals je tekening zie ik het grootste probleem met de koof van de kachel zodat het geluid wel erg ingekaderd wordt.

Je zou je front bookshelfs wat hoger kunnen hangen maar dan ben ik bang dat het geluid nog steeds niet goed weg komt richting de rest van de bank.
Het omwisselen van de eet en zit hoek is geen optie voor ons. Wat betreft het inkaderen van het geluid, dat is dan altijd een probleem, wellicht ook met een soundbar?
FirePuma142 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:15:
Het is een bestaande situatie die we niet makkelijk kunnen aanpassen. Dus dat die haard op deze positie zit dat is een feit. Wat betreft reflecties, dat weet ik niet. Wellicht stoort het, wellicht niet. Nooit eerder een haard gehad. De haard zal overigen niet heel vaak in gebruik zijn en ik weet nog niet of ik wil dat deze gesloten is of open.
pagani schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:17:
[...]

Naast dat iedereen links op de bank een deel van het beeld mist.

Mijn idee: Bank tegen de rechtermuur (voor het raam), tv dan er recht tegenover in een kast (tussen de tv-ruimte en de eettafel) waar hij in verzinkt met een tv-lift en alleen uit omhoog komt als je daadwerkelijk tv kijkt. Dan heb je ernaast ook mooi de ruimte voor de staanders. Dan maak je ook een optische scheiding (ik zou hem wel op maximaal keukenbladhoogte houden) tussen woon/tv-kamer en eetkamer.
Beeld missen dat verwacht ik niet, dat is het lig gedeelte dus je "ligt" dan wel helemaal achterin. Ideaal is het uiteraard niet, dat ben ik zeker met je eens.

De ruimte opdelen is wellicht niet eens zo'n gek idee met een kast / wand. De ruimte is ongeveer 50m2 in totaal. En daar heb je natuurlijk niet perse een lift voor nodig (edit: bedenk me net dat je waarschijnlijk bedoeld of de tv dan uit het "voorzetwandje" te laten liften). Hele woonkamer wordt nog aangepakt dus qua bekabeling etc is het ook niet direct een probleem om dat daar te krijgen. Is wellicht wel wat lastig met de overige apparatuur zoals receiver. En ik weet ook nog niet goed wat ik dan zou vinden van de zichtbare bekabeling aan de achterkant van de vloerstaanders (heb ook jonge kinderen, dus die vinden dat nog wel behoorlijk interessant)

Is natuurlijk wel een wat duurdere oplossing :o

[ Voor 5% gewijzigd door Tribunus op 07-11-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik bedoelde inderdaad zoiets als dit op links: https://loods5.nl/product...ift-meubel-japandi/227742

Maar dan misschien een bredere, eventueel zelfbouw/door iemand gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Als je niet al te gehecht bent aan de vloerstaanders, kun je een kast laten maken waar speakers in kunnen liggen of ingebouwd zijn. Als je TV de hele nis breed is, kun je niet lekker een speaker kwijt, en dan klinkt het beter om goede speakers in een kast te hebben zitten. Bijvoorbeeld zoiets https://hepta.nl/diensten/maatwerk-av-meubelen/

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:28
Klinkt mij in de oren alsof je het verkeerde huis voor je audio/entertainment hebt gekozen. Ik zou opnieuw beginnen ;) Helaas is audio opstelling geen zoek criterium op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
BLN schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:50:
Als je niet al te gehecht bent aan de vloerstaanders, kun je een kast laten maken waar speakers in kunnen liggen of ingebouwd zijn. Als je TV de hele nis breed is, kun je niet lekker een speaker kwijt, en dan klinkt het beter om goede speakers in een kast te hebben zitten. Bijvoorbeeld zoiets https://hepta.nl/diensten/maatwerk-av-meubelen/
Daar is het meubel niet breed genoeg voor. Dan kan ik denk ik nog beter een paar goede boekenplankspeakers kopen en die op het meubel zetten. De TV komt denk ik toch wat hoger te hangen, en ik weet nog niet zeker of de TV de hele breedte van de nis zal innemen zoals op de foto.

Heb de sub natuurlijk ook voor het laag, dus ik ga er vanuit dat ik met 4 kleinere speakers ook wel uit de voeten kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
TV tegen de muur naast het raam en de bank een kwartslag draaien. Paar leuke plantjes / beeldjes / andere accesoires naast de haard.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
j-phone schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:47:
TV tegen de muur naast het raam en de bank een kwartslag draaien. Paar leuke plantjes / beeldjes / andere accesoires naast de haard.
Er is weinig irritanter dan tv kijken met tegenlicht uit je raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
j-phone schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:47:
Zoals @pagani aangeeft is dat geen optie ivm het tegenlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
Tribunus schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:23:
[...]

Daar is het meubel niet breed genoeg voor. Dan kan ik denk ik nog beter een paar goede boekenplankspeakers kopen en die op het meubel zetten. De TV komt denk ik toch wat hoger te hangen, en ik weet nog niet zeker of de TV de hele breedte van de nis zal innemen zoals op de foto.

Heb de sub natuurlijk ook voor het laag, dus ik ga er vanuit dat ik met 4 kleinere speakers ook wel uit de voeten kan
Niets mis met bv 4 bookshelfs te gebruiken met een sub, heb ik ook jaren gedaan met 4x Boston Acoustics A25 + Sub. Is in ieder geval een stuk minder drastisch om mee te beginnen dan de andere oplossingen. Het liefst zou ik zelf wel een echte Center hebben.

En normaal adviseer ik dit niet maar gezien de ruimte en hoever je van de tv afzit kom je ook prima weg met een goede soundbar hoor.

Kan je eventueel je oude rears nog ergens in de kamer ophangen voor muziek luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Met de ruimte is weinig mis als je de indeling omgooit. Ik zou de ruimtes omdraaien en alleen de fronts houden. Het werkt dan ook goed met tv en muziek vanaf de eettafel.

Het wordt anders met de tv naast de haard + alle speakers proppen.
Als je dat niet ziet zitten dan beter alles verkopen en alleen een sound bar nemen. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BZFLZYtN/kCadkd3w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@KernelPanic en @Corrigan Dank voor de input!

Het omdraaien van de eet en woon gedeeltes vind ik zelf niet echt een optie. Links-onder en onder is 1 grote raampartij en dan zit je dus ook telkens tegen het licht in te kijken. Als je de TV op de kast plek hangt dan heb je constant licht en reflecties in je scherm.

Ik ben eigenlijk wel bang dat ik naar een Soundbar moet als ik de haard wil behouden (still up for debate)
Maar dat is dan ook weer niet perfect ivm de kijkhoek vanuit het linker deel van de bank. En om het linkerdeel nu naar rechts te verplaatsen is ook niet wat. Dan mis ik weer een soort van "scheiding"

Ik denk dat wanneer ik de haard aanhoudt het een houtkachel wordt waarbij ik de koof niet laat zitten en dus alleen het afvoerkanaal zie. Scheelt natuurlijk enorm veel ruimte op de muur zelf en een houtkachel is ook nog eens veel efficiënter :)

Dan een volgende vraag. Zijn er ook soundbars zonder ingebouwde receiver etc. Zou toch wel graag mij SUB nog willen aanhouden voor het mooie laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De ruimte is niet zo groot. In plaats van een tv soundbar of losse speakers zou je ook een compleet draadloos audio systeem als de Sonus Faber Omnia kunnen nemen. Alles helemaal opgeruimd zonder kabelzooi.
https://fwd.nl/audio/sonu...dloos-omnia-audiosysteem/

Als je wat ruimte houdt tussen raam en tv heb je ook niet snel last van tegenlicht.

Succes met de keuzes.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.decorpad.com/photos/2021/02/01/white-settee-with-white-coffee-table.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Tribunus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:24:
[...]

Zoals @pagani aangeeft is dat geen optie ivm het tegenlicht.
Rolgordijntje / luxaflex? Je / jullie zitten in een frame dat het een perfecte toonzaal moet zijn.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 09:24
Ja woning laat niet veel ruimte voor een thuisbioscoop, daar is de kamer gewoon niet op gebouwd. Aangezien je zelf al aangeeft dat je niet teveel wilt schuiven met de meubels, zijn de mogelijkheden op een gegeven moment uitgeput. Ikzelf zou deze woning nooit hebben gekocht, de ruimte is gewoon te beperkt.

Wat je nog zou kunnen doen is de haard verwijderen en de bank tegen die muur zetten. Dan heb je nog een redelijke opstelling. Maar aangezien je ook al hebt aangegeven dat je dat liever niet wil, zie ik weinig mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Kijk.. Als je je audio systeem waar je super tevreden mee bent en voor jou DE juiste balans heeft voor zowel muziek als films..

Ja dan zou ik ook die haard die je nooit eerder gehad hebt, niet van plan bent veel te gaan gebruiken en die ook nog eens in de weg staat houden. En je speakers inwisselen voor een soundbar.

Volgens mij horen we je vrouw praten 😋.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Tribunus
Als ik jou was, zou ik starten bij de openhaard. Wat voor kanaal zit daarin, is deze nog brandveilig, wat soort openhaard is het, etc. Want het zou zomaar kunnen dat hij technisch totaal niet meer van deze tijd is en dat je hem in de huidige staat niet wil/kan gebruiken.
Als dat het geval is, moet je toch iets met de openhaard en kan je verdedigen dat je bijv. een vrijstaande haard neemt ipv een inbouw en kan je direct met je tv rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Heb je geen andere ruimte die je kan inrichten als "bioscoop"?

Ik heb een schouw naast de tv, zonder echte functie, en heb uiteindelijk alles op een zolderkamer van 6x3m gezet.
In zo'n woonkamer zal het altijd een geklooi blijven met de plaatsing van de luidsprekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribunus
j-phone schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 01:19:
[...]
Rolgordijntje / luxaflex? Je / jullie zitten in een frame dat het een perfecte toonzaal moet zijn.
Dat zou natuurlijk een optie kunnen zijn, moet ik even goed uitzoeken wat de breedte is van die muur etc.
PhilipsFan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 02:04:
Ja woning laat niet veel ruimte voor een thuisbioscoop, daar is de kamer gewoon niet op gebouwd. Aangezien je zelf al aangeeft dat je niet teveel wilt schuiven met de meubels, zijn de mogelijkheden op een gegeven moment uitgeput. Ikzelf zou deze woning nooit hebben gekocht, de ruimte is gewoon te beperkt.

Wat je nog zou kunnen doen is de haard verwijderen en de bank tegen die muur zetten. Dan heb je nog een redelijke opstelling. Maar aangezien je ook al hebt aangegeven dat je dat liever niet wil, zie ik weinig mogelijkheden.
Deze woning hebben we natuurlijk niet gekocht om de beste thuisbioscoop ervaring te krijgen, maar om andere redenen. Zoals aangegeven is het verwijderen van de haard niet de meest wenselijke optie. En het is ook niet erg dat de mogelijkheden beperkt zijn. Ik probeer te achterhalen wat ik zelf nog niet heb gezien door het hier te vragen.
Devian schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:14:
Kijk.. Als je je audio systeem waar je super tevreden mee bent en voor jou DE juiste balans heeft voor zowel muziek als films..

Ja dan zou ik ook die haard die je nooit eerder gehad hebt, niet van plan bent veel te gaan gebruiken en die ook nog eens in de weg staat houden. En je speakers inwisselen voor een soundbar.

Volgens mij horen we je vrouw praten 😋.
Nee hoor, dit heeft niets met de vrouw te maken. De haard is iets wat we altijd al op onze lijst hadden staan als optie. We hebben daarom ook besloten dat deze gewoon blijft. Wel wordt het waarschijnlijk een vrijstaande haard die efficiënter is dan een open haard maar ook ruimte bespaard als we gewoon een buis is het zicht laten in plaats van de hele koof.
chrisborst schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:53:
@Tribunus
Als ik jou was, zou ik starten bij de openhaard. Wat voor kanaal zit daarin, is deze nog brandveilig, wat soort openhaard is het, etc. Want het zou zomaar kunnen dat hij technisch totaal niet meer van deze tijd is en dat je hem in de huidige staat niet wil/kan gebruiken.
Als dat het geval is, moet je toch iets met de openhaard en kan je verdedigen dat je bijv. een vrijstaande haard neemt ipv een inbouw en kan je direct met je tv rekening houden.
Dank voor je toevoeging. De haard en kanaal etc zijn allemaal dikke prima. Woning is van 94. Het is brandveilig, dubbelwandig en jaarlijks onderhouden. Zoals hierboven aangegeven gaan we inderdaad voor een vrijstaande haard om wat ruimte te besparen maar ook omdat deze een stuk efficiënter is.
Trichoglossus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:25:
Heb je geen andere ruimte die je kan inrichten als "bioscoop"?

Ik heb een schouw naast de tv, zonder echte functie, en heb uiteindelijk alles op een zolderkamer van 6x3m gezet.
In zo'n woonkamer zal het altijd een geklooi blijven met de plaatsing van de luidsprekers.
Helaas niet. Alle kamers in de woning zijn bezet.

--------------------------------------------------

Het is niet zo dat ik alles uit de kast wil halen om maar de speakers etc aan te houden. Ik ben op zoek naar ideeën die ik zelf nog niet had gezien. Allen dank voor de input. Genoeg zaken om over na te denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Heel eerlijk gezegd zou ik kiezen voor woongenot en niet voor alles meenemen. Zo te zien kun je in je nieuwe woning beter uit de voeten met een 2.1 of eventueel 3.1 set, tenzij je op enigerwijs je bank van de muur kunt halen.

Als het mijn woning was, zou ik gaan shoppen voor mooie bookshelves en een center die je dicht op de muur kunt plaatsen.
Pagina: 1