Software partij doet wel erg grote update met prijsverhoging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:18
Hoi een juridische vraag.

Ik heb al wat jaren software draaien voor werkbonnen en planning. (Outsmart B2B software)

Nu hebben ze een hele grote update gedaan waarbij het bestaande contract eigenlijk is ontbonden en je moet kiezen voor nieuwe pakketten.
Nou daar zit vanalles in wat je niet nodig hebt, maar goed.
Het probleem is eigenlijk dat de prijzen zijn verdubbeld of verdriedubbelt.

Ik heb aangegeven dat mijn lopende contract behouden mag blijven, aangezien een contract toch enige juridische verlpichtingen heeft voor zowel de houder als de gebruiker.

Dat kon niet je moet het nieuwe pakket kiezen.

de voorwaarden zijn het afgelopen jaar verschillende keren eenzijdig gewijzigd, middels een mailtje kreeg je nieuwe voorwaarden, ben daarin de draad kwijt maar daar zal vast naartoe gewerkt zijn.

Na melding dat er vanaf 1 november over moet worden gegaan (begin oktober) heb je geen tijd om alles over te zetten naar een nieuw systeem. Wel zakelijk slim.

Kan een bedrijf zon forse wijziging zomaar opdringen? ALs je geen gebruik maakt van de nieuwe pakketten moet je nog het hele jaar doorbetalen (jaar contracten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:50
Dit komt helaas vaker en vaker voor, al zie je normaal gesproken wel vaak dat het per einddatum van contract gebeurt.

Ik had het laatst bijvoorbeeld met PRTG (monitoring tool), die stopten per datum X met perpetual licences, als je nog support wilde moest je per datum van afloop van je huidige support contract over naar het nieuwe abbonementsmodel, en die prijs ging ook 3x over de kop, en daar zat dan nog een korting in ook nog, zonder korting ging je 350% meer betalen, nu 'slechts' 300% meer de eerste 3 jaar (want dat was ook nog verplicht, een commitment voor 3 jaar...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:54
Wellicht handig om even in de TS te vermelden dat het een Business to business contract is.
Anders krijg je dadelijk allemaal, goedbedoelde, consument adviezen waar je als bedrijfseigenaar niet veel aan hebt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dennism schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:37:
Dit komt helaas vaker en vaker voor, al zie je normaal gesproken wel vaak dat het per einddatum van contract gebeurt.

Ik had het laatst bijvoorbeeld met PRTG (monitoring tool), die stopten per datum X met perpetual licences, als je nog support wilde moest je per datum van afloop van je huidige support contract over naar het nieuwe abbonementsmodel, en die prijs ging ook 3x over de kop, en daar zat dan nog een korting in ook nog, zonder korting ging je 350% meer betalen, nu 'slechts' 300% meer de eerste 3 jaar (want dat was ook nog verplicht, een commitment voor 3 jaar...).
Was zelf contractbeheerder, en je contract opbreken betekent eigenlijk dat je hem ontbind vanaf de contracthouder zijde, en je moet opnieuw een contract laten tekenen.
Dat doen ze ook, maar ze weten dat je afhankelijk bent omdat er gigabytes bedrijfsinformatie instaat.

Maar de bedragen zijn dan weer te laag om er echt werk van te maken.

Ik begon daar met maandelijks 30euro factuurtje en nu gaat dat naar 300euro per kwartaal. (1 gebruiker, per gebruiker dit bedrag ongeveer, en met wat extra intregatie en opties zit je op 600euro per kwartaal voor 2 gebruikers, toch weer 2400e per jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

Als het goed is staat in je originele contract of ze dit kunnen doen en met welke termijnen, dus daar zou ik als ik jou was even naar kijken. Dat er gewijzigde voorwaarden zijn is waarschijnlijk ook volgens het contract toegestaan en zeker bij B2B is het jouw verantwoordelijkheid om deze na te lezen en eventueel op te handelen. Dus van belang is wat er op papier staat. Misschien heb je daarin een stok waarmee je kan slaan om je huidige contract tegen de huidige voorwaarden/kosten voort te zetten voor de komende X maanden zodat je rustig over kan, misschien ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Mja, software huizen hebben een enorm personeelsprobleem, steeds hogere eisen (want security, en geen bedrijf wat ICT niet als kerncompetentie heeft kan/wil het zelf meer doen), en soms absurde technical debt die keihard explodeerd. Gevolg: pakketten moeten worden aangepast. De overheid werkt bijvoorbeeld met de NIS2 richtlijn, en stelt dus ook meer implementatie eisen, en overal zie je dat de schaarse goede devs die er nog zijn hard worden opgeslokt. Die vragen natuurlijk ook meer (niet omdat ze gierig zijn, maar omdat de boodschappen ook duurder zijn geworden en de wereld ook steeds onzekerder wordt).

Je hebt eigenlijk dus een perfect storm waardoor het model "doosje + CD key" veranderen moet mede omdat de markt er om vraagt (jij noemt niet dat je een eigen datacenter hebt, en dat je zelf certificaten e.d. uitgeeft, wat je noemt klinkt alsof je SAAS gebruikt), de eisen hoog worden waardoor oude amper meer te onderhouden code (vergrijzing is ook een ding...) nu écht omvalt, hardware heel duur is geworden, en de devs zelf ook meer looneisen hebben.

Lang verhaal kort: je kan overstappen/migreren, dat staat je altijd vrij, maar met SAAS heb je eigenlijk te slikken wat de SAAS leverancier je biedt. Ik hoop dat je de SAAS leverancier met je in-house ICT architect gekozen hebt op exit strategie, en data mobiliteit. Anders is die software-as-a-service al vrij snel een silo-as-a-service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Umbrah schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:45:
Mja, software huizen hebben een enorm personeelsprobleem, steeds hogere eisen (want security, en geen bedrijf wat ICT niet als kerncompetentie heeft kan/wil het zelf meer doen), en soms absurde technical debt die keihard explodeerd. Gevolg: pakketten moeten worden aangepast. De overheid werkt bijvoorbeeld met de NIS2 richtlijn, en stelt dus ook meer implementatie eisen, en overal zie je dat de schaarse goede devs die er nog zijn hard worden opgeslokt. Die vragen natuurlijk ook meer (niet omdat ze gierig zijn, maar omdat de boodschappen ook duurder zijn geworden en de wereld ook steeds onzekerder wordt).

Je hebt eigenlijk dus een perfect storm waardoor het model "doosje + CD key" veranderen moet mede omdat de markt er om vraagt (jij noemt niet dat je een eigen datacenter hebt, en dat je zelf certificaten e.d. uitgeeft, wat je noemt klinkt alsof je SAAS gebruikt), de eisen hoog worden waardoor oude amper meer te onderhouden code (vergrijzing is ook een ding...) nu écht omvalt, hardware heel duur is geworden, en de devs zelf ook meer looneisen hebben.

Lang verhaal kort: je kan overstappen/migreren, dat staat je altijd vrij, maar met SAAS heb je eigenlijk te slikken wat de SAAS leverancier je biedt. Ik hoop dat je de SAAS leverancier met je in-house ICT architect gekozen hebt op exit strategie, en data mobiliteit. Anders is die software-as-a-service al vrij snel een silo-as-a-service.
Ja dat snap ik, en zag ik ook wel veel bij bv nichemarkten, bv monitoring van technische installaties.
Als ze failliet gaan is je probleem ook groot. Dus enige behoudendheid en begrip is op zijn plek.

Maar eigenlijk is het ook gek, in deze wereld van AI en dat alles steeds makkelijker zou moeten worden zijn de uren die besteedt moeten worden aan software steeds groter.
Pagina: 1