Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 10:04
Hallo,

Ik heb sinds een paar maandjes een MSI B650 Gaming Plus WiFi moederbord in bezit.
Hier zit een 7800X3D in en een setje G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR.

Vanaf het begin had ik al moeite met booten, dit wilde soms niet, of amper (paar keer aan en uit, BIOS resetten en dan ging het).

Ik dacht eerst dat het aan mijn ouders videokaart lag, maar achteraf gezien is dat ook compleet onlogisch.

Stock of EXPO maakt in dezen geen verschil.
Als het systeem niet boot gaat er een geel lampje branden: problemen met RAM.

Zou het kunnen dat de RAM dus defect is?

Ik heb hier eerder nooit zoveel problemen mee gehad, omdat ik als oplossing mijn PC maar gewoon in sleep modus zette.

Er zijn nooit problemen of crashes geweest tijdens het gebruik van de PC, hetzij gamen, hetzij productiviteit.
Het is echt alleen het booten dat een probleem lijkt, waar zou dit aan kunnen liggen?

Hopelijk kan iemand mij helpen,

Ronald

[ Voor 98% gewijzigd door Ronnie N op 06-11-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Ik zou eerder de ram controller van je mobo verdenken. Ram crashes zou je ook tijdens gebruik moeten merken.

Welke bios versie staat erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
De laatste stabiele (dus niet beta) versie. Was een beetje mijn laatste hoop :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Ik had iets vergelijksbaars met een nieuwe build.
Toch de moeite genomen om alles wat los kon los te halen en weer in elkaar te zetten met wat perslucht om stof weg te blazen.
Gek genoeg werkt het nu wel stabiel, al weet ik zeker dat ik het de eerste keer ook goed in elkaar gezet had.

Soms heeft het wel een redelijk Voodoo gehalte - en niet de oude 3d video kaart versie :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie N
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:13:
Ik had iets vergelijksbaars met een nieuwe build.
Toch de moeite genomen om alles wat los kon los te halen en weer in elkaar te zetten met wat perslucht om stof weg te blazen.
Gek genoeg werkt het nu wel stabiel, al weet ik zeker dat ik het de eerste keer ook goed in elkaar gezet had.

Soms heeft het wel een redelijk Voodoo gehalte - en niet de oude 3d video kaart versie :P
Dit is inderdaad wat ik vanavond heb gedaan, RAM ook van slots gewisseld (zijn er maar twee, maar ze zitten nu in het andere slot), alle connecters opnieuw aangesloten. Helaas, geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

hmm, stom en vreemd, ik heb ook de ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI en de AMD Ryzen 7 7800X3D.

Ik draai wel op ander ram (en ik denk dat een van de vier bankjes er niet 100% goed inzat) Kingston FURY Beast 32GB 6000MT/s DDR5 CL30 DIMM

Je hebt een externe videokaart, maar het moederbord en de proc ondersteunen ook onboard. Hoe werkt dat zonder de externe kaart?

Het blijft een beetje deduceren helaas met zelfbouw | had het zelf al 15 jaar niet meer gedaan en wist ook weer waarom :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie N
Dank voor je hulp!

Ik heb de RAM plankjes nog maar eens schoongemaakt, de slots uitgespoten en ze weer terug geplaatst.

Echter, denk ik dat ik het probleem heb gevonden.
Als ik mijn tweede monitor (een oud beestje) via DisplayPort aansluit, krijg ik dat gele lampje te zien dat aangeeft dat er problemen zijn met het geheugen. Als ik de tweede monitor aansluit met een HDMI kabel (of DP -> HDMI) zijn er geen problemen.
Ik snap totaal niet hoe dit kan, maar heb inmiddels al meer dan 30 keer getest, en dit blijkt toch het probleem te zijn.

Edit: dit blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn met goedkope DP kabels. Op Reddit ook meerdere meldingen van mensen met exact hetzelfde probleem. Een betere kabel of een bepaalde pin afplakken schijnt te helpen. Goedkope kabels zijn out of spec en proberen de monitor aan te zetten of de pc.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronnie N op 07-11-2024 14:16 ]

Pagina: 1