Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-04 18:38
Hallo,

Ik heb een vraag over de modulatie van mijn Intergas Xtreme 36.
Zoals u ziet op de bijgevoegde afbeelding die de temperatuur van het water meet bij de inlaat van 2 radiatoren (de dichtstbijzijnde en de verste), lijkt het in cycli te werken en het lijkt mij dat de cycli te kort zijn.
Ik gebruik een T6 Lyrc-thermostaat in de verste kamer.

Is dit verwacht gedrag?
Zou het de watertemperatuur niet constanter moeten houden in plaats van aan-uitcycli?
Bovendien, zoals u in de grafieken kunt zien, krijgt de verste radiatorwaterinlaat geen kans om goed op te warmen omdat deze ver weg is (dus langere waterreis) en de verwarmingscyclus kort is, dus gewoon niet genoeg tijd.
Kan dit op de een of andere manier worden gewijzigd om een ​​minimale stooktijd te hebben zodat meer warmte de verste radiator bereikt?

Dank u!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnIBlRNrZZczO-Os1QDC0av3uH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoqF01GZo0DBcnpL4Enbne7J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-05 08:08
Dit lijkt op pendelen.

Wat is het setpoint van de ketel? Het lijkt erop dat de ketel telkens stopt met verwarmen omdat de aanvoer temperatuur te ver boven het setpoint zit.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@cata02
Op dit forum zijn een hoop topics gemaakt over het waterzijdig inregelen van je CV (CV-tuning).
Kort gezegd wil je een grote Delta T hebben tussen je aanvoer en retour CV-water. Het koude water wordt gebruikt de afvoergassen extra te koelen, daarnaast wordt pendelen voorkomen verminderd.
In de basis is het vooral alle ventielvoeten van je radiatoren voldoende open of dicht zetten zodat elke radiator voldoende z'n warmte kwijt kan.

Op welke temperatuur staat je CV ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zou hier eens beginnen met lezen, sectie 3.10:

Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Het is compleet situatie afhankelijk, maar als je dat topic en de start doorneemt, weet je in ieder geval waar het over gaat en wat de aangedragen oplossingen betekenen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
chrisborst schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:11:
@cata02
Op dit forum zijn een hoop topics gemaakt over het waterzijdig inregelen van je CV (CV-tuning).
Kort gezegd wil je een grote Delta T hebben tussen je aanvoer en retour CV-water. Het koude water wordt gebruikt de afvoergassen extra te koelen, daarnaast wordt pendelen voorkomen.
In de basis is het vooral alle ventielvoeten van je radiatoren voldoende open of dicht zetten zodat elke radiator voldoende z'n warmte kwijt kan.

Op welke temperatuur staat je CV ingesteld?
Het zover mogelijk afkoelen van de rookgassen is vooral bedoeld om het laatste beetje warmte te gebruiken en daarmee het proces zo efficiënt mogelijk te maken. Als de rookgassen daardoor condenseren tegen de wisselaar heb je het effect van HR, hoog rendement. Of je daarmee pendelen voorkomt, dat denk ik niet. Cv ketels hebben nu eenmaal wel 3x te veel vermogen voor verwarmen, puur omdat je er ook mee wilt kunnen douchen. Daardoor is ook met moduleren het minimum vermogen vaak veel te hoog om goed te kunnen moduleren in het vewarmingsbereilk. Waterzijdig inregelen gaat zeker helpen om zuiniger en comfortabeler te stoken, maar pendelen helemaal voorkomen gaat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-04 18:38
>Wat is het setpoint van de ketel?
De thermostaat staat op 20 graden en de CV-ketel staat op maximaal 50 graden.

>I would start reading here, section 3.10:
Dank je!

Dit zijn de temperatuurverschillen tussen inlaat- en uitlaatpijpen voor 4 radiatoren. Degene met het grootste verschil is de LTV, de rest is T22 en één is T33.

Alle radiatoren hebben ventilatoren; ik ben vandaag begonnen met het afstellen van de voetkleppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIpK8s8vg_UutEfc1uwyLecLhYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTEW1AMAl6thg6VSm0xvnR5y.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1