Klopt antwoord op HCE80 loopt niet synchroon met CV- ketel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
Onze HCE80 loopt niet synchroon met de CV-ketel. De ketel gaat helemaal niet aan, of reageert veel later dan de HCE80. Onze installateur heeft de schakelingen in de touchscreen nu van 6x naar 3x gezet met 5 minuten ´aan´-tijd. Dit op advies van een medewerker van EVOhome.
De installateur gaf aan dat wanneer de HCE80 met pomp aangaat de CV-ketel niet perse hoeft te branden, omdat het water in de vloerverwarming dan blijkbaar nog warm genoeg is en wordt dus het water rondgepompt door de vloerverwarming zonder verwarmd te worden door nieuw warm CV-water. Ook kan het volgens de installateur zijn dat er nog warm water in de aanvoerbuizen naar de verdeler toe zit wat eerst door de vloerverwarming wordt gebruikt.

Mijn vraag is of deze 2 redeneringen kloppen? Mij is namelijk bij installatie 2 jaar geleden verteld dat wanneer de HCE80 met pomp aangaat, de ketel ook moet gaan branden.... Bij onze andere verdeler met zoneklep zie ik dit gedrag namelijk wel.

Groeten Sjaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@pirke @TjerkVisser Jullie hebben in een eerder forum veel adviezen hierover gegeven. Klopt bovenstaande tekst?

Overige vragen:
@andremulder Kun je ook de synchroon/niet synchroonknop op de HCE80 inschakelen zonder de HCE80 rechtstreeks aan de BDR91 te koppelen?

Ook ben ik benieuwd of de HCC100 verbetering gaat geven wbt bovenstaande. De installateur geeft overigens aan dat de HCC100 niet geschikt is voor ons verwarmingssysteem, want wij hebben 2 vvwverdelers, 1 radiator met HR82 knop, een kleine vvwverdeler met een zoneklep aansturing en 5 radiatoren in een bijgebouw die worden aangestuurd door een zoneklep. Dit alles is gekoppeld aan onze CV-ketel (Remeha CW6 40 L). We hebben geen warmtepomp.

Ik moet nog aangeven dat onze BDR91 bij de ketel altijd rood knippert, maar dit heeft volgens de vertegenwoordiger van EVOhome Resideo geen gevolgen voor het werken/verbinding van het systeem. Dit is een bekend probleem bij hun. Het wordt veroorzaakt door de antenne van de HCE80.

Met vriendelijke groet,
Sjaan

[ Voor 15% gewijzigd door Sjaan1234 op 10-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
@Sjaan1234 Water rondpompen wordt gedaan als er warmtevraag is, dan hoort de ketel aan te gaan. Zonder synchroon te lopen zijn die twee niet gekoppeld en werkt je systeem minder goed/efficiënt. De voorgestelde "oplossing" is slechts een workaround met de hoop dat het goed genoeg zal werken.

Het punt dat het water in de leidingen warm is is correct, maar dan gebruik je de leidingen als buffervat en die hebben daar hartje winter te weinig capaciteit voor. Wel zal de warmtevraag in de winter hoger zijn waardoor de vloerverwarmingskleppen langer open zullen staan waardoor het probleem weer kleiner wordt.

Daarnaast heeft het aantal schakelmomenten met minimale aan-tijd ook effect op radiatoren met slimme knoppen. Wij hebben boven radiatoren en beneden vloerverwarming bijvoorbeeld.

Oftewel het kan best werken, ideaal is het niet.

Ik merk ook dat de individuele kleppen ook niet synchroon open en dicht gaan, zelfs niet als twee kleppen aan dezelfde groep gekoppeld zitten. Het lijkt alsof de HCE80 elke klep (en daarmee de ketel) individueel aanstuurt, ipv dat ze allemaal op dezelfde klok trigger zitten (bijv start van elk kwartier).

Persoonlijk laat ik via een eigen naloop schakeling de pomp een paar minuten langer aan dan wat de HCE80 aanstuurt omdat de kleppen veel te traag openen. Zeker in de herfst gaat de ketel en de pomp uit voordat de klep geopend is. Zo gebruik ik de leidingen ook als buffervat, in de winter gaat de warmte wel direct de vloer in. Eigenlijk zou ik nog een schakeling moeten maken die de cv (en de vv pomp) pas aanzet als de klep open is, nu pendelt de cv soms al voordat de klep open is... Maar daar heb ik nog geen tijd voor gemaakt, ook omdat ik dan andere klep motoren moet kopen en ik niet happig ben om nog meer geld te besteden om om de design fouten in dit systeem heen te werken. Ik weet ook niet hoeveel efficiëntie dit gaat oplossen en of ik het terug ga verdienen. Hooguit als ik het als een commercieel aftermarket product op de markt zou brengen, er zal vast een afzetmarkt voor zijn gezien de populariteit van Evohome...

De HCE80 is een eigen regelaar die naar mijn mening in zijn huidige staat niet geschikt is om op te nemen in een Evohome systeem. Het kan wel, maar achteraf gezien zou ik het zelf niet zo gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
Hallo @pirke,

Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord. Het is ook alleen de HCE80 waar wij problemen mee hebben. We willen dan ook de HCE80 eraf hebben en kijken of we dan het water warmer de vloer in kunnen krijgen, want dat is vanaf begin vd installatie al het probleem. Nu met dit weer gaat het nog goed, maar zodra het echt winter wordt gaat het water met 20-25 graden de vloer in, omdat het systeem niet synchroon loopt.
De HCE80 vervangen voor de HCC100 lijkt ook niet de oplossing. Ik zie in meerdere forums dat dit apparaat ook moeite heeft om synchroon te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Sjaan1234 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:20:
Hallo @pirke,

Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord. Het is ook alleen de HCE80 waar wij problemen mee hebben. We willen dan ook de HCE80 eraf hebben en kijken of we dan het water warmer de vloer in kunnen krijgen, want dat is vanaf begin vd installatie al het probleem. Nu met dit weer gaat het nog goed, maar zodra het echt winter wordt gaat het water met 20-25 graden de vloer in, omdat het systeem niet synchroon loopt.
De HCE80 vervangen voor de HCC100 lijkt ook niet de oplossing. Ik zie in meerdere forums dat dit apparaat ook moeite heeft om synchroon te lopen.
Als je de HCE80 rechtstreeks de ketel aan laat sturen, dan gaat in ieder geval de ketel aan als de kleppen open gaan. Het duurt alleen even voordat die kleppen daadwerkelijk open zijn, maar het systeem zou vanzelf moeten inleren hoe lang er verwarmd moet worden bij een bepaalde warmtevraag.

Je kan de HCE80 en Evohome allebei gekoppeld hebben aan de ketel. HCE80 regelt de vloer, Evohome de HR92 knoppen.

Je hebt wel aan/uit schakeling toch, niet OpenTerm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@pirke Ja hoor, we hebben een aan/uit schakeling (BDR91). EVOhome zelf is denk ik niet blij als de HCE80 rechtstreeks aan de ketelmodule (BDR91) wordt gekoppeld. Laatst had onze installateur namelijk contact met EVOhome om erachter te komen waarom onze HCE80 niet synchroon draait met de ketel, toen zei de medewerker van EVOhome dat onze installateur eerst moest testen of er niet 2 kapiteins op 1 schip waren, dus dat de HCE80 zowel aan de EVOtouch is gekoppeld en rechtstreeks naar de BDR91.
Ik zal met onze installateur bespreken om de optie die jij aangeeft bij ons te doen en te kijken of we de ruimtes wel warm gaan krijgen in de winter.
Heel erg bedankt voor de tips.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaan1234 op 11-11-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je de HCE80 rechtstreeks de ketel laat aansturen dan werkt alles prima, beter dan de asynchrone regeling die je nu hebt. Er zijn geen twee kapiteins, ze bedienen allebei een ander deel.

Je hebt geen installateur nodig, dit kun je prima zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

pirke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:44:
Als je de HCE80 rechtstreeks de ketel laat aansturen dan werkt alles prima, beter dan de asynchrone regeling die je nu hebt. Er zijn geen twee kapiteins, ze bedienen allebei een ander deel.

Je hebt geen installateur nodig, dit kun je prima zelf instellen.
Kan je dan nog de temperatuur inregelen met de evohome display?

Heb nu de hce80 gekoppeld met het display, ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik de hce80 nu ook koppel met de bdr91 ketelrelais

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
AOC schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:01:
[...]

Kan je dan nog de temperatuur inregelen met de evohome display?

Heb nu de hce80 gekoppeld met het display, ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik de hce80 nu ook koppel met de bdr91 ketelrelais
Ja, het evohome display blijft gewoon je UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

pirke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:07:
[...]

Ja, het evohome display blijft gewoon je UI.
Getest en het lijkt nu te werken. Wanneer ik op het display temperatuur verhoog, dan gaat de HCE80 aan en na 30 seconden gaat de vvw pomp aan en tegelijk de ketel. Top

Alleen jammer dat die thermische motoren zo langzaam zijn :+ Daar valt weinig aan te doen denk ik

Zou ook nog wel nadraaitijd willen kunnen inbouwen . Eens kijken wat de mogelijkheden zijn wanneer de hce80 het pomprelais uitzet, dat ik dan nog de pomp enkele minuten kan laten doordraien

[ Voor 52% gewijzigd door AOC op 16-01-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Toch blijft de hce80 een apart apparaat. Onlangs zag ik dat de hce80 1 minuut aan staat, vervolgens 10 seconden uit en daarna weer enkele minuten aan. Op de retour kwam dus warm warm water, koelde daarna weer af en daarna weer warm.

Waarom wordt de ingestelde minimale aantijd op de evohome touch display niet gerespecteerd?
Pagina: 1