Teleurgesteld in 2.0 setup, toch maar een soundbar dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rideje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-04 16:28
Hoi allemaal,

Een jaar of 3 geleden voor +- 900 euro de Samsung q990B soundbar + rears gekocht. Series/films top, los van dat de bass wat boomy was. Muziek vond ik toch echt een beetje tegenvallen. Veel gegoogled, nu overstap gemaakt op speakers.

Heb 2 Polk R200's gekocht, die goede reviews hadden voor speakers van +- 800 euro. Heb er een goedkope 2e hands Yamaha RX-v475 receiver bij gezet en...

Het veel een beetje tegen. Ik had er meer van verwacht. Op muziek gebied een stukje beter dan de soundbar, niet eens zo heel veel. Nu de vraag... Gaat het toevoegen van een subwoofer echt zo veel uitmaken, dat ik denk, ja. Kijk. Dit is nou écht goed?

Uiteindelijk heb ik ook nog een center nodig voor de dialoog, de zogezegde phantom center kwam er niet echt uit. En speakerstands. Kom je toch weer uit op +250 euro. Goede sub (svs 1000 is blijkbaar instap), 500 euro. Gaat er toch weer 750 euro bij voor een 3.1 setup. Oh, en waarschijnlijk uiteindelijk een betere 2e hands avr a 400 eu? zit ik op 1150 euro erbij.

Ik vraag me gewoon een beetje af, of het het allemaal wel zo waard is, aangezien ik de verbetering in geluidskwaliteit op dit moment maar mwoah-mwoah vindt toz de soundbar en het "wel oke" is om er zo mee door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Enige wat ik je kan aanraden is om gewoon wat te gaan luisteren in hifi-winkels. Dan weet je tenminste of het aansluit bij je verwachtingen. Nu kun je in die winkels een aardige zak geld stuk slaan, maar voor de bedragen die jij noemt is wel een set samen te stellen lijkt me zo.

Maar reviews en speakers is toch wat lastiger dan gewoon luisteren is mijn ervaring in elk geval. Daarnaast vond ik het destijds ook gewoon leuk speelgoed om op die manier uit te zoeken.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:27
Heb je ze puur op reviews gekocht of heb je ook eerst geluisterd? Iedere speaker heeft zo zijn eigen geluid wat je mooi vind is een kwestie van smaak.

Hoe lang heb je ze nu in gebruik? Geef jezelf ook wat tijd om te wennen. Wel kan ik me voorstellen dat je met puur twee bookshelfs wat "mist". Voor dat geld had je ook twee staanders kunnen kopen maar ik weet niet waar je naar op zoek was.

Verder hoe heb je de receiver ingesteld, calibratie met microfoon gedaan of handmatig en zo ja hoe staat het dan?

Phantom center vind ik persoonlijk ook niets overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
De fout die je gemaakt hebt is om speakers te kopen op basis van "veel googlen" en "goede reviews."

Waarom ben je die speakers dan niet eerst gaan beluisteren voordat je ze gekocht hebt?
Speakers moet je liefst altijd gaan beluisteren in een winkel (winkels met luister-mogelijkheid uiteraard), met je eigen favoriete muziek.
Elke speaker klinkt anders, en voor iedereen is de klank van een speaker heel persoonlijk.
Dat kun je onmogelijk helemaal beschrijven in een review.

Je koopt toch ook geen bankstel omdat een random review zei "hij zit lekker", of een auto omdat je ergens gelezen hebt dat "ie wel prima rijdt"..

Je had er meer van verwacht... maar wat had je dan precies verwacht?
Je hebt ze immers nooit van tevoren beluisterd, toch?..

Ander punt kan ook zijn dat de opstelling / positie van de speakers op dit moment gewoon helemaal verkeerd is. Waar heb je ze staan, hoe ver van de muur, wat staat er direct omheen..
Je hebt het immers ook al over "speakerstands kopen".. dus ze staan nu niet op speakerstands? Waar dan wel?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rideje
Momenteel staan ze op de hoeken van de tv meubel. Had ze ook op een soort van geimproviseerde stands staan maar dan waren ze 10cm oneven. Ik snap dat de ene speaker warmer, hoger, dieper klinkt dan de ander... maar overal lees je hoe kut soundbars zijn t.o.v. speakers, dus ja. Ik had inderdaad de gedachte dat ik redelijk omver zou worden geblazen.

Gelukkig had ik ze in de aanbieding en kunnen ze altijd nog terug. Ik vraag me gewoon af of een betere receiver (ja, standaard calibratie staat aan zonder mic) en sub dan zo'n boost gaan geven in geluid dat ik wel die wauw-factor ga krijgen of dat het hetzelfde klinkt, met ietsje meer bass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zelf luisteren alvorens te kopen is inderdaad belangrijk.
En stilstaan bij je verwachtingen is ook belangrijk. Een zo getrouw mogelijke weergave is niet perse een ‘bamboemwhoo’ geluid.
Ik ben destijds op Dynaudio luidsprekers uitgekomen die uit de keuze niet bepaald er uitsprongen in geluid. Maar wel het fijnste en voor mij het meest natuurlijk klonken. En zo heeft ieder eigen wensen en voorkeuren en gewenningen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je noemt het een 2.0 setup en gebruikt een 5.1 versterker. Heb je de receiver wel goed ingesteld naar 2.0?

Ga ook eens luisteren naar een 'echte' 2.0 set. Bijvoorbeeld de WiiM Amp, een heel complete en goede streaming versterker. https://wiimhome.com/wiimamp/overview

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 06-11-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:45
Andere versterker gaat niks doen, en een subwoofer gaat wel iets doen, maar niet waar je naar zoekt.

Andere speakers, en eventueel bereidt zijn hier meer geld in te stoppen gaat wel wat doen. Helaas kosten leuke speakers nou eenmaal ook vaak wat meer geld.

De enige tip is om te gaan luisteren in een hifi-winkel.

Niet te kijken hier in de pricewatch (die maar een extreem beperkt assortiment heeft op hifi vlak), en al helemaal niet kijken naar ' positieve reviews '. Sonos krijgt tenslotte ook doorgaans goede recenties, en iedereen koopt het, maar een mobiel JBL speakertje klinkt net zo goed.
KernelPanic schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:54:

Voor dat geld had je ook twee staanders kunnen kopen maar ik weet niet waar je naar op zoek was.
400,- per vloerstaander, daar koop je echt geen leuke speaker voor. Dan zijn juist boekenplank modellen vaak meer waar voor je geld.

[ Voor 22% gewijzigd door Inverted_World op 06-11-2024 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:25
Je kan natuurlijk ook kijken voor 2e hands luidsprekers. Ben je aanzienlijk goedkoper uit.
Een setje vloerstaanders van Focal kan je al voor zo'n 400 euro krijgen:

https://www.marktplaats.n...5089925-focal-chorus-816v

Ben je ook meteen van de speakerstands af.

Ik heb na wat zoeken uiteindelijk alles van Focal 2e hands gekocht. 4x zuilluidsprekers en 1x center.
En een nieuwe svs sb-2000 sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:27
Inverted_World schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:47:

400,- per vloerstaander, daar koop je echt geen leuke speaker voor. Dan zijn juist boekenplank modellen vaak meer waar voor je geld.
Zonder nu een discussie te starten koop je voor onder de 800 euro de paar nieuwe q acoustics 3050i, teufel ultima 40 of Dali Oberon 5, tweede hands natuurlijk nog veel meer keus.

Nu koop je voor dit bedrag ook hele prima bookshelfs dat klopt.

TS moet vooral veel gaan luisteren om een sound te vinden waarbij hij wel een wow gevoel heeft want dat zal ongetwijfeld te vinden zijn in zijn budget.

Verder zou ik nog wel graag willen weten hoe de versterker is ingesteld. Aangezien een soundbar behoorlijk plug and play is, is een receiver dat toch minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14
Luisteren is altijd verstandig, maar dan is de opstelling vaak beter dan bij jou thuis en er wellicht geluidscorrigerende maatregelen genomen in zowel akoestiek in de ruimte, als bepaalde EQ.

Dat is waar 80% van de problemen vandaan komen bij de mensen thuis. Opstelling is niet goed, geed idee hoe de akoestiek te verbeteren en/of met EQ (wat ook niet makkelijk is) aan te pakken.
Hoge tonen zijn het probleem in verreweg de meeste gevallen niet, lagere tonen daarentegen wel. En die geven vaak modes in kamers die het geluid kunnen verpesten.
De grap is, dat je met kwaliteitsspeakers daar juist eerder tegen aanloopt, want die worden goed weergegeven door de speakers, alleen de ruimte waarin ze staan verpesten ze. Dat laatste moet je gaan oplossen.

In een goede ruimte met goede akoestische maatregelen en toegepaste EQ, zullen verreweg de meeste speakers in het prijssegment hier genoemd, voor iedereen als erg mooi ervaren worden. Alleen is dat niet zo makkelijk te bewerkstelligen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AderHamer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-11-2024
Kan het zijn dat de versterker denkt dat er een subwoofer aangesloten is, en staat de crossover vrij hoog ingesteld?
Dat had ik toen ik mijn nieuwe 2.1 receiver kocht toentertijd, was in eerste instantie ook zwaar underwhelmed, dacht even dat mijn speakers opgeblazen waren, maar toen ik de versterker op 2.0 zette klonk het weer helemaal top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-09 13:03
KernelPanic schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:40:
[...]

Zonder nu een discussie te starten koop je voor onder de 800 euro de paar nieuwe q acoustics 3050i, teufel ultima 40 of Dali Oberon 5, tweede hands natuurlijk nog veel meer keus.

Nu koop je voor dit bedrag ook hele prima bookshelfs dat klopt.

TS moet vooral veel gaan luisteren om een sound te vinden waarbij hij wel een wow gevoel heeft want dat zal ongetwijfeld te vinden zijn in zijn budget.

Verder zou ik nog wel graag willen weten hoe de versterker is ingesteld. Aangezien een soundbar behoorlijk plug and play is, is een receiver dat toch minder.
Ik heb in 2018 een paar Klipsch R-26F voor 490€ gekocht. Iedereen zijn smaak, maar ik ben heel tevreden met de speakers. Ondertussen de bijhorende center speaker erbij en nu uitkijken voor een goeie subwoofer.
Je advies om te luisteren volg ik volledig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
  • Laatst online: 16:53
De akoestiek en plaatsing van je speakers is het belangrijkste. Verder heb je er toch echt een subwoofer bij nodig als je ze voor film gebruikt.

Heb je de receiver teruggezet naar fabrieksinstellingen en de setup doorlopen voor jouw situatie?

Die Polk speakers lusten overigens best wel wat power. Als je ruimte wat groter is kan ik mij voorstellen dat die receiver er wel aan moet trekken. Juist geposteerd en afgesteld moeten ze overigens een prima phantom center kunnen produceren.

Daarnaast kan het zomaar zijn dat jij het geluid van een soundbar simpelweg fijner vind dat een stereo set.
In dat geval kan je nog kijken of er iets van een loudness of latenight optie op die Yamaha zit. Of natuurlijk terug switchen naar de soundbar.

[ Voor 3% gewijzigd door greentea op 08-11-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
AderHamer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:00:
Kan het zijn dat de versterker denkt dat er een subwoofer aangesloten is, en staat de crossover vrij hoog ingesteld?
Dat had ik toen ik mijn nieuwe 2.1 receiver kocht toentertijd, was in eerste instantie ook zwaar underwhelmed, dacht even dat mijn speakers opgeblazen waren, maar toen ik de versterker op 2.0 zette klonk het weer helemaal top.
Ik vind dit nog wel een goede opmerking om na te kijken in de receiver settings!

Op veel receivers kan zoiets ook onder een optie zitten om de frontspeakers als "Large" of "Small" in te stellen.
Als je ze op Small zet, (al dan niet icm met een aanwezig ingestelde subwoofer), dan zorgt de receiver ervoor dat op de frontspeakers helemaal geen lage tonen weergegeven worden. (wordt doorgesluisd naar de subwoofer)
Altijd op "Large" instellen dus (dat kan prima met middenformaat boekenplank speaker)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greentea
BrainCrash schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:30:
[...]

Ik vind dit nog wel een goede opmerking om na te kijken in de receiver settings!

Op veel receivers kan zoiets ook onder een optie zitten om de frontspeakers als "Large" of "Small" in te stellen.
Als je ze op Small zet, (al dan niet icm met een aanwezig ingestelde subwoofer), dan zorgt de receiver ervoor dat op de frontspeakers helemaal geen lage tonen weergegeven worden. (wordt doorgesluisd naar de subwoofer)
Altijd op "Large" instellen dus (dat kan prima met middenformaat boekenplank speaker)
Als je in de settings, de sub op "no" zet komen je speakers automatisch op "groot.
Verder geldt de stelregel, alles op klein al zijn je speakers nog zo groot.
Heb je flinke speakers staan kan de cross-over op bijvoorbeeld 40hz worden gezet.
Daarmee ontlast je de speakers en de versterker.

In geval van TS zou ik de cross-over op 60 of 80 zetten. (Als deze een sub zou hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou ook aan akoestiek denken als oorzaak, los van de basweergave. Luidsprekers klinken bijvoorbeeld minder goed als ze in de buurt staan van grote reflecterende oppervlakken, zoals de bovenkant van een tv-meubel of een muur.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 11-11-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 15:22
rideje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:27:
Momenteel staan ze op de hoeken van de tv meubel. Had ze ook op een soort van geimproviseerde stands staan maar dan waren ze 10cm oneven. Ik snap dat de ene speaker warmer, hoger, dieper klinkt dan de ander... maar overal lees je hoe kut soundbars zijn t.o.v. speakers, dus ja. Ik had inderdaad de gedachte dat ik redelijk omver zou worden geblazen.

Gelukkig had ik ze in de aanbieding en kunnen ze altijd nog terug. Ik vraag me gewoon af of een betere receiver (ja, standaard calibratie staat aan zonder mic) en sub dan zo'n boost gaan geven in geluid dat ik wel die wauw-factor ga krijgen of dat het hetzelfde klinkt, met ietsje meer bass.
Goedemorgen,

kun je zo goed mogelijk uitleggen wat je mist. Daarnaast zijn alle calibraties etc niet meer dan een hulp middel, jouw oren bepalen hoe goed je iets vindt.
De yamaha die je beschrijft is niet super qua muziek weergave, klinkt nogal vlak. als je ergens een 5 kanaals versterker op de kop kunt tikken dan scheelt dat al aanzienlijk.

Ik heb wel de indruk dat er iets mis is, ik hoop in de instellingen want je komt behoorlijk teleurgesteld over en dat zou met de yamaha niet het geval moeten zijn. Deze serie is wellicht niet geweldig in plaatsing en details maar zou wel moeten een duidelijke verbetering moeten zijn tav de soundbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quest999
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
Inderdaad een receiver verandering gaat niet heel veel opleveren, een goed sub die ook de bass weergave meeneemt van af 200 hz, to 20 hz, gaat zeer zeker een heel andere beleving geven dan alleen 2 front speakers.

Uit kleine boekenplank speakers kan zeker een fraai geluid komen, die ook al redelijk de gewilde ervaring zou moeten kunnen geven, maar de sub maakt de beleving af, zonder twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je dat ding uberhaupt ingeregeld met YPAO nadat je hem neerzette? Setup volledig doorlopen etc?
Je kunt vreemde effecten krijgen als je dat niet doet.

Begin eens met de basis zou ik zeggen. Speakers nerzetten, receiver reset en de setup doorlopen en inregelen met microfoon. Dan verder kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ruimte (vorm), aankleding/demping.

Ik vermoed ook dat dit aan de akoestiek van de ruimte ligt.

Anders ga je zometeen iets kopen wat je goed vind klinken, en klinkt het nog shit als je het in je woonkamer zet.

[ Voor 29% gewijzigd door AtomicShockwave op 12-11-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
de speakers hebben een vrij lage gevoeligheid van 86 Db. Het zou kunnen dat de receiver te weinig punch heeft om de speakers goed aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

107mb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:42:
de speakers hebben een vrij lage gevoeligheid van 86 Db. Het zou kunnen dat de receiver te weinig punch heeft om de speakers goed aan te sturen.
Ik heb deze AVR gehad met de meest budget van Dali, twee spektor 1's (later de 2's), die 1 had uit m'n hoofd een gevoeligheid van 83. Dat is geen probleem (niet ideaal, maar met 86 zit je zeker prima).

Het probleem is dat er een systeem met een soundbar dat tot 27Hz gaat, vervangen wordt door enkel speakers die tot 51Hz (-3dB) gaan. Toen ik een svs pb1000 pro had toegevoegd en de 1s naar surround en de 2's als fronts, was het alles behalve teleurstellend. Hier mist gewoon het geluid tot 20Hz.

Later een upgrade gedaan naar kef Q350 wat iets meer had vergeleken met de Dali's. Maar zelfs de upgrade naar de R3's die er nu liggen komt niet in de buurt van de beleving die ik kreeg toen ik een svs sub op de spektors zette.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:54:
[...]

Ik heb deze AVR gehad met de meest budget van Dali, twee spektor 1's (later de 2's), die 1 had uit m'n hoofd een gevoeligheid van 83. Dat is geen probleem (niet ideaal, maar met 86 zit je zeker prima).

Het probleem is dat er een systeem met een soundbar dat tot 27Hz gaat, vervangen wordt door enkel speakers die tot 51Hz (-3dB) gaan. Toen ik een svs pb1000 pro had toegevoegd en de 1s naar surround en de 2's als fronts, was het alles behalve teleurstellend. Hier mist gewoon het geluid tot 20Hz.

Later een upgrade gedaan naar kef Q350 wat iets meer had vergeleken met de Dali's. Maar zelfs de upgrade naar de R3's die er nu liggen komt niet in de buurt van de beleving die ik kreeg toen ik een svs sub op de spektors zette.
Op een handjevol speakers na profiteert iedere speaker set van subwoofer(s). Mits het uiteraard een goede sub betreft en deze goed afgesteld is. Dus ik ben het zeker met je eens dat TS hiervan zou profiteren. De Kef R3 profiteert ook enorm van een sub, zelf heb ik ze op 50hz staan. I.c.m. Dirac levert dat een snaarstrakke bas op.

Dat die soundbar sub tot 27hz komt, lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greentea schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:43:
[...]
Op een handjevol speakers na profiteert iedere speaker set van subwoofer(s). Mits het uiteraard een goede sub betreft en deze goed afgesteld is. Dus ik ben het zeker met je eens dat TS hiervan zou profiteren. De Kef R3 profiteert ook enorm van een sub, zelf heb ik ze op 50hz staan. I.c.m. Dirac levert dat een snaarstrakke bas op.

Dat die soundbar sub tot 27hz komt, lijkt mij onwaarschijnlijk.
Vanuit rtings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuW8M9f1CQuqAHgYPO6zkO0h9WA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e4EMp8X22246E7dpq025OffW.png?f=fotoalbum_large
27Hz raken is niet zo moeilijk, maar dat lineair doen is de uitdaging. Het is dan ook niet gek dat het boomy klinkt als je die pieken ziet van 8-13dB.

Gaan we kijken naar een pb 1000 pro (in mn studentenkamer in een hoek), ziet het er al veel strakker uit (rode lijn na EQ). Ik had helaas wel een aardige dip bij 30Hz vanwege de effecten van de kamer, maar ging ook tot 18Hz door de kleine ruimte. Nu in een grotere kamer heeft die nog minder pieken en dalen, maar gaat die tot 20Hz ipv 18 (niet dat dat uitmaakt verder). Helaas heb ik niet de foto's van de huidige calibratie en speakers op m'n tel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK5fZKopn-Xgjb9453t48qnf6A4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/58y1xyFkHdJ0WnocOiivdr2d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
Ik word van beide grafieken ongelukkig. Als ik kijk naar het volledige spectrum, kan ik ook niet zeggen dat je rode lijn een verbetering is tov je beginpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rideje
The Eagle schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:56:
Heb je dat ding uberhaupt ingeregeld met YPAO nadat je hem neerzette? Setup volledig doorlopen etc?
Je kunt vreemde effecten krijgen als je dat niet doet.

Begin eens met de basis zou ik zeggen. Speakers nerzetten, receiver reset en de setup doorlopen en inregelen met microfoon. Dan verder kijken.
Nee, was via marktplaats, zat geen microfoon bij. De settings waren teruggezet naar fabrieksinstellingen. Met chatgpt gevraagd of ik de equalizer een beetje kon instellen voor een beetje deephouse/pop muziek, dat maakte het iets beter.
Corrigan schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:38:
Je noemt het een 2.0 setup en gebruikt een 5.1 versterker. Heb je de receiver wel goed ingesteld naar 2.0?

Ga ook eens luisteren naar een 'echte' 2.0 set. Bijvoorbeeld de WiiM Amp, een heel complete en goede streaming versterker. https://wiimhome.com/wiimamp/overview
Ja stond op 2.0, inmiddels 3.0 (center ook aangeschaft om te testen). Ook op "large" Inmiddels een beetje gewend aan de muziek. Vrouw hoort uiteraard het verschil niet. Ziet een subwoofer al helemaal niet zitten.
AtomicShockwave schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:11:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ruimte (vorm), aankleding/demping.

Ik vermoed ook dat dit aan de akoestiek van de ruimte ligt.

Anders ga je zometeen iets kopen wat je goed vind klinken, en klinkt het nog shit als je het in je woonkamer zet.
Nou, zie hieronder. Negeer de konijnen en de rotzooi maar, had geen andere foto. Ik had nog op reddit gevraagd of de "hoek" rechts bij de muur een probleem zou zijn, ze zeiden van niet... Rechts is een normale muur met wat wandplanken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_sKj5owfxyCPYWywmw00Q2vsp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLXXGLi2s4Qv1XQ3PGodrX3e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpsbBm5tI8pXkxDigjvXSXszEns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6H48S3BiLaxz1xCKpvy6k58W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlo9pr-WbUXo88IiFzbVK-gg98w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyhIXxLQ4UrJOKPF21oix56d.jpg?f=fotoalbum_largee..

[ Voor 32% gewijzigd door rideje op 13-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je er geen inregel microfoon bij hebt schiet je er weinig mee op, of je moet zelf afstanden en delays enzo gaan meten. Zou MP checken of er eentje staat, danwel kijken of je er ergens eentje kunt lenen. Scheelt echt veel. Nu heb je simpelweg een versterker en verder niks om de boel in te regelen op de akoestiek van je kamer en luister plek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greentea schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:00:
Ik word van beide grafieken ongelukkig. Als ik kijk naar het volledige spectrum, kan ik ook niet zeggen dat je rode lijn een verbetering is tov je beginpunt.
Smaken verschillen, ik ben zelf een fan van een een aardig dalende curve. Met films is het fijn om minder hoog te hebben en veel laag, vooral gezien er een groot verschil is in perceptie daarvan bij ons gehoor. Een rechte lijn komt niet overheen met onze eigen perceptie, bass ervaren we minder luid dan treble.

Verder is perfectie rondom geluid onmogelijk met een WAF/eigen smaak in spel. Een subwoofer toevoegen is 1 ding, maar met 1 subwoofer zit je nog altijd met room modes. In een ideale situatie heb je geen gladde oppervlakten tegen reflecties en 4 subwoofers die elk goed ingeregeld zijn om room modes te voorkomen. Eventueel nog dikke blokken foam her en der. Maar de ervaring van de rode curve tov een 2.0 set zal iedereen waarderen en heel duidelijk merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
Vergeet die center speaker, weggegooid geld. Wat ik zou doen:

- Inmeet microfoontje scoren op MP
- Speakers op stands & verder uit elkaar.
- De boel opnieuw inmeten.

Is het daarna nog niet naar tevredenheid zou ik toch echt kijken voor een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:50:

Smaken verschillen, ik ben zelf een fan van een een aardig dalende curve. Met films is het fijn om minder hoog te hebben en veel laag, vooral gezien er een groot verschil is in perceptie daarvan bij ons gehoor. Een rechte lijn komt niet overheen met onze eigen perceptie, bass ervaren we minder luid dan treble.
Vooropgesteld dat je smaak natuurlijk je smaak is, en dat er maar 1 iemand tevreden hoeft te zijn met jouw setup. Maar het is toch aan de producer om de juiste mix te maken van hoog en laag. Het idee van HiFi is dat je de opname zo percies mogelijk probeert af te spelen. Als ik een piano in het echt hoor worden daar ook de hoge tonen niet van gedimd. Als je dat wel doet bij een opname van de piano dan is de perceptie toch altijd afwijkend van de echte piano?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-MOB schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:22:
[...]

Vooropgesteld dat je smaak natuurlijk je smaak is, en dat er maar 1 iemand tevreden hoeft te zijn met jouw setup. Maar het is toch aan de producer om de juiste mix te maken van hoog en laag. Het idee van HiFi is dat je de opname zo percies mogelijk probeert af te spelen. Als ik een piano in het echt hoor worden daar ook de hoge tonen niet van gedimd. Als je dat wel doet bij een opname van de piano dan is de perceptie toch altijd afwijkend van de echte piano?
Zo simpel is het niet, muziek wordt niet gemixt met alle verschillende kamers en reflecties die het geluid van speakers beïnvloeden. Als je kijkt naar onderzoeken naar de voorkeuren dan zie je dat de meeste mensen meer geneigd zijn een goed setje luidsprekers te hebben met meer bass en minder treble. De treble wordt sterk beïnvloed door reflecties van gladde oppervlakten, dus de "house curve" bij speakers heeft veel bass (waarvan onze perceptie zachter is) en minder treble, die we juist beter kunnen waarnemen en waar reflecties een grotere rol spelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCS_583c_q_HEkoB6jD3qg5pmb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fYcWfrpIJQPjXj8Euji1MsDE.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8mOT8xLgsD1swKH0ixatIwcqPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/41JpqCHqgxB2cO1Xkr3cXBZk.png?f=fotoalbum_large

Deze regels gelden niet voor koptelefonen/in-ears waar reflecties geen probleem vormen. Daar heb je juist target curves die gemiddeld het meest gewaardeerd worden met zowel meer bass als treble (behalve de hoge treble).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Myta4ee1ddnnrFc8fXc2R6qV7ZU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ObWtMNC5QpamsdgkdDTC3Oio.png?f=user_large

Mijn liberty 4 NC's hebben ook een test om een target curve te maken naar je voorkeur, kwam bij mij ook overeen met de harman target curve (iets minder treble wel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xvPrJM_vFDMCUhNV7D-mmSrFN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OL0zFbQkWIdaQiQzN8Y9idy5.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1