Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidneyajax
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-05 22:40
Mijn vraag
Ik wil in mijn BIOS komen maar tijdens het opstarten krijg hier niet de optie voor. Scherm blijft zwart tot dat hij bij het inlog scherm komt van Windows. Daarna doet mijn PC het gewoon wel en kan ik hem gebruiken. Ik wil in mijn BIOS komen om de onboard graphics card uit te schakelen voor Geforce NOW omdat hij mijn VRR niet herkent.

Mijn moederbord is de
ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI

P.S ik weet niet of ik dit bij de juiste rubriek plaatst, maar in ieder geval alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door sidneyajax op 06-11-2024 16:07 ]

Beste antwoord (via sidneyajax op 11-11-2024 12:07)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:35
sidneyajax schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:49:
[...]

Dan krijg ik de heletijd een zwart scherm, dus ik denk dat ik ooit mijn bios verkeerd heb geupdate.
Als je bios update verkeert gaat zal windows niet meer opstarten.

Het kan wel zijn dat je scherm er iets langer over doet om beeld te geven dan je pc er over doet om te booten.
Maar als je vanuit windows herstart via dat instellingen menu (niet de normale herstart) blijft je pc wachten op een keuze scherm en zal niet automatisch doorgaan naar windows.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07
Optie 1) druk als een bezetene op F2 of Delete tijdens het opstarten (niet vasthouden maat steeds kort drukken)
Optie 2) Misschien heb je een HP PC en werkt één van deze toetsen: Esc, F10
Nog niet gelukt?
Wat voor PC heb je of welk moederboard, merk en type / model willen we weten.

Vraag past misschien beter in het harde waren deel van het forum.

[ Voor 10% gewijzigd door peterpv op 06-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:45
in de handleiding staat :

Hold down the <Del> key during the boot process and enter BIOS setup

dat moet je dus ook doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Vanaf windows 10 en 11 kan je in het instellingen menu kiezen voor advanced startup options.
Dan herstart je pc en krijg je daarna de keuze om naar je bios te gaan.

settings > Change advanced startup options > advanced startup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidneyajax
Axewi schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:32:
Vanaf windows 10 en 11 kan je in het instellingen menu kiezen voor advanced startup options.
Dan herstart je pc en krijg je daarna de keuze om naar je bios te gaan.

settings > Change advanced startup options > advanced startup.
Dan krijg ik de heletijd een zwart scherm, dus ik denk dat ik ooit mijn bios verkeerd heb geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je bios verkeerd is geupdate, dan zou je ook niet meer in windows komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

[...]

Probeer eens je interne kaart van je moederbord aan te sluiten op de monitor, of had je dat al getest?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidneyajax
Vroeger met mijn andere PC kreeg ik altijd Asus Republic en daaronder dan F10 of del optie voor BIOS, nu slaat hij dit met de ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI compleet over en gaat hij door naar de windows inlog scherm. Ik heb tijdens het bouwen en updaten wel toegang gehad tot de BIOS.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
[...]

Als je bios update verkeert gaat zal windows niet meer opstarten.

Het kan wel zijn dat je scherm er iets langer over doet om beeld te geven dan je pc er over doet om te booten.
Maar als je vanuit windows herstart via dat instellingen menu (niet de normale herstart) blijft je pc wachten op een keuze scherm en zal niet automatisch doorgaan naar windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@sidneyajax Heb je nu al beide videokaarten geprobeerd? Of ben je niet bij je PC?

edit: niet alle bios laat zich zien op beide videokaarten namelijk - afhankelijk van de mogelijkheden en instellingen. Kan dus best dat je bij assemblage eerst de videokaart van het moederbord hebt gebruikt, daarna bent overgestapt op je externe kaart en voila, zwart.

[ Voor 62% gewijzigd door franssie op 06-11-2024 17:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:45
doe eens een clear cmos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
"PROBLEEM BIOS" is wel schreeuwerig maar niet erg informatief, we zien dat liever andersom dus ik pas de titel wat aan. Ook zet ik je vraag door van CSA naar de hardware-buren. Ik snap waarom je het hier plaatste maar daar past het wat beter :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Wat je ook nog kunt proberen is de toets "Shift" constant in te houden binnen Windows en dan de PC te herstarten. Dit zou je ook in de BIOS moeten gooien.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het belangrijkste stukje hardware naast je moederbord noem je helemaal niet: de videokaart. Als je een oudere videokaart hebt, kan het ook zomaar zijn dat die helemaal geen VRR ondersteund (en verklaart dan direct waarom Geforce NOW dat ook niet doet).

Wat ook met oudere videokaarten kan gebeuren is dat ze tijdens opstarten niet initialiseren. Dit vereist dan een vBIOS update of andere update om dit op te lossen.

Waar heb je gelezen dat je je onboard video moet uitschakelen om VRR te laten werken? Het is een hardware ding waar iets op aangesloten is. De videokaart én beeldscherm moeten het beide ondersteunen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Hero of Time zou ook nog best wel eens kunnen. Echter lijkt @sidneyajax niet iemand die goed leest of terugkomt in topics als ik de posthistorie zo terugkijk.
Probleem zal dus wel opgelost zijn, of nieuw moederbord besteld.

Pagina: 1