Ammoniak is een geschikt gas, maar 't heeft voor ons tweakers een paar nadelen:
- Giftig (en de MAC waarde is laag....)
- Niet compatible met koelkastcomrpessoren en smeermiddelen. Een grote ramp.
- Zeer goed oplosbaar in water. Lastig als er vocht in je systeem zit/komt.
- Lastig te verkrijgen.
Ammoniak word voornamelijk in industriele toepassingen gebruikt, waardoor het gas niet makkelijk aan te komen is.
Een manier om het te winnen is door uitkoken van huishoudammonia. Daarna eerst de ontstane dampen comprimeren om het vocht eruit te drijven; dan je systeem vullen met het gas en er een watervanger tussenzetten om de laatste damp te verdrijven.
Andere geschikte en verkrijgbare gassen heb ik nog niet echt gevonden. Propaan is erg geschikt i.c.m. R22 compressoren, maar brandbaar. Butaan is niet geschikt in combinatie met R134a en R22 compressoren.
Ik weet nog steeds niet wat er nou precies in die spuitbussen koudespray zit die je kunt kopen bij een elektroboer.
't is een freon zeggen ze, maar welke? Opzich is dat spul wel mooi. Kookt bij ca. -40 bij atmosferische druk.
edit:
Lachgas is ook wel geschikt, maar giftig. Word ook voor narcose gebruikt. Misschien is zwaveldioxide dan ook nog wel bruikbaar.
Alleen welke compressor ga je dan gebruiken?
Overigens: ik ben niet iemand die gauw bralt dat iets gevaarlijk is en dat je het dus niet moet doen, maar zelf vind in NH4, SO2, N2O en dergelijke gassen veel te gevaarlijk om te gebruiken. Dan nog liever propaan.