[phase change] Hoe kom ik aan ammoniakgas?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 18879

Topicstarter
Ok, mijn waterkoeling is nog niet af en ik ben al aan het denken over phase change koeling.

In prof. koelkasten word ammoniakgas als koelmiddel gebruikt.

Maar hoe kom ik aan dat gas?

Volgens mij is dit ook brandbaar, of niet?

Zijn er nog niet-brandbare makkelijk verkrijgbare gassen. met een erg laag verdampingspunt?

Anoniem: 31259

Op donderdag 13 september 2001 13:44 schreef MrK het volgende:
Ok, mijn waterkoeling is nog niet af en ik ben al aan het denken over phase change koeling.

In prof. koelkasten word ammoniakgas als koelmiddel gebruikt.

Maar hoe kom ik aan dat gas?

Volgens mij is dit ook brandbaar, of niet?

Zijn er nog niet-brandbare makkelijk verkrijgbare gassen. met een erg laag verdampingspunt?
freon lijkt me wel geschikt... maar dan zul je wel een compressor moeten hebben denk ik.
Er was nog een niet-brandbaar gas dat enorm koud wordt/is maar kan ff niet op de naam komen

Anders, zoek ergens een oude doch werkende koelkast, pleur ze uit elkaar en je hebt een vapochill :))

Topicstarter
Nogal logisch dat je een compressor moet hebben, maar daar gaat het even niet over.
Ben nu op zoek naar een gas.

Iemand hiero heeft het een keer gedaan met butaan.
Dit is me toch wel een beetje te link.

Vandaar die vraag.

Anoniem: 31760

Elk gas is geschikt, neem gewoon lucht. makkelijk.
Heeft iets minder opneemende kwaliteiten dan die gassen in koelaksten, maar het werkt nog steeds prima.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ammoniakgas maakt je door ammoniumchloride (salmiak) te mengen met een sterk zuur. Beiden wel te verkrijgen bij een drogist.
Dit gas is giftig en bijtend.
Kortom: laat ammoniakkoeling over aan profs!

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 14:05 schreef robbb het volgende:
Ammoniakgas maakt je door ammoniumchloride (salmiak) te mengen met een sterk zuur. Beiden wel te verkrijgen bij een drogist.
Dit gas is giftig en bijtend.
Kortom: laat ammoniakkoeling over aan profs!
Ben een prof. ;)

wat zijn andere bruikbare gassen dan.
Heb zo geen binas bij de hand...

Lachgas? (verkrijgbaar bij de blokker)

Anoniem: 5988

Ammoniak is een geschikt gas, maar 't heeft voor ons tweakers een paar nadelen:

- Giftig (en de MAC waarde is laag....)

- Niet compatible met koelkastcomrpessoren en smeermiddelen. Een grote ramp.

- Zeer goed oplosbaar in water. Lastig als er vocht in je systeem zit/komt.

- Lastig te verkrijgen.

Ammoniak word voornamelijk in industriele toepassingen gebruikt, waardoor het gas niet makkelijk aan te komen is.

Een manier om het te winnen is door uitkoken van huishoudammonia. Daarna eerst de ontstane dampen comprimeren om het vocht eruit te drijven; dan je systeem vullen met het gas en er een watervanger tussenzetten om de laatste damp te verdrijven.

Andere geschikte en verkrijgbare gassen heb ik nog niet echt gevonden. Propaan is erg geschikt i.c.m. R22 compressoren, maar brandbaar. Butaan is niet geschikt in combinatie met R134a en R22 compressoren.

Ik weet nog steeds niet wat er nou precies in die spuitbussen koudespray zit die je kunt kopen bij een elektroboer.

't is een freon zeggen ze, maar welke? Opzich is dat spul wel mooi. Kookt bij ca. -40 bij atmosferische druk.

edit:

Lachgas is ook wel geschikt, maar giftig. Word ook voor narcose gebruikt. Misschien is zwaveldioxide dan ook nog wel bruikbaar.
Alleen welke compressor ga je dan gebruiken?

Overigens: ik ben niet iemand die gauw bralt dat iets gevaarlijk is en dat je het dus niet moet doen, maar zelf vind in NH4, SO2, N2O en dergelijke gassen veel te gevaarlijk om te gebruiken. Dan nog liever propaan.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 15:46

duderuud

Sliden is koel

MrK, kan ik me goed voorstellen ja! :P

Kan je niet gewoon een vrieskist openslopen en kijken wat je eventueel kan aanpassen/inbouwen??

Ik heb me ingeschreven op de site trouwens, ik sta gelijk 2e! >:)

Motor-Forum.nl

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 14:16 schreef Duderuud het volgende:
MrK, kan ik me goed voorstellen ja! :P

Kan je niet gewoon een vrieskist openslopen en kijken wat je eventueel kan aanpassen/inbouwen??
Nee das toch niks aan, ik wil zelf bouwen.
Met een getweakte compressor van de gamma. 20 piek. en 17 bar!!
Ik heb me ingeschreven op de site trouwens, ik sta gelijk 2e! >:)
100 punten jongen. (en dan heb je vast geen netscaap >:) )

Ehm, hoe heb jij die compressor getweaked? 't is zo'n autoband-en-luchtbed-oppomp-compressor-ding-op-de-12V neem ik aan?

Als er makkelijk een gasdichte inlaat op te fabrieken is, dan haal ik er vanavond nog eentje!

Topicstarter
Dat weet ik niet maar alles is aan te passen, toch?

• ErA
  • Laatst online: 04-07 17:02

ErA

Stikstof in vloebare status is vrij koud d8 ik. En het brand d8 ik ook niet? Alleen waar je het vandaan haalt is weer een andere vraag..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 12:03
Op donderdag 13 september 2001 14:39 schreef ErAdiCToR het volgende:
Stikstof in vloebare status is vrij koud d8 ik. En het brand d8 ik ook niet? Alleen waar je het vandaan haalt is weer een andere vraag..
Het aankomen van vloeibare stikstof is nog niet zo'n groot probleem.. Het compressen van stikstofgas naar vloeibare stikstof wel.. Daar heb je iets van 200 bar voor nodig.. En dat red je niet met een simpele compressor..

Bovendien is stikstof nog steeds niet het meest ideale koelmiddel!!

Anoniem: 7477

Bij koelkasten hebben ze gezocht naar cfk vrije koelmiddelen. Ik meen dat butaan (zou ook propaan kunnen zijn) een goed bruikbaar alternatief was. Hoewel dat op zich brandbaar is valt het gevaar wel mee omdat er relatief weinig van nodig is. Bij een opzettelijk aangebracht lek in een koelkast die vervolgens ook nog eens ontstoken werd zwaaide slechts de deur open. Geen ontploffende kast, geen wegvliegende deuren, alleen een heel zwak knalletje. (zelf geen ervaring mee, gezien op tv bij een programma waar het brand en ontploffings gevaar als voornaamste bezwaar tegen butaan koelkasten werd aangevoerd, blijkt dus mee te vallen)

Enne nog een kleine vraag:
Nee das toch niks aan, ik wil zelf bouwen.
Met een getweakte compressor van de gamma. 20 piek. en 17 bar!!
Kan ik dit lezen als dat je zo'n 12 volt ding hebt opgevoerd tot 17 bar ?? Eeeuh wat haalt zo'n ding normaal en hoe heb je het getweaked? (request for: 'how to tweak youre compressor')

Op donderdag 13 september 2001 14:39 schreef MrK het volgende:

Dat weet ik niet maar alles is aan te passen, toch?
Ja, maar sommige dingen wat makkelijker, sommige wat moeilijker.
De enige manier om dat compressortje van pa (al minstens een eeuw oud) te modden, is het ding in een gesloten behuizing monteren, de inlaat van de compressor op de gesloten behuizing maken, en de uitlaat van de compressor naar buiten voeren.

En wat heb je dan? Juist ja: model koelkastcompressor. Tel daarbij op dat een koelkastcompressor gemaakt is op in bedrijf blijven, en dat de Pmax hoger ligt, en de keus is eenvoudig.

Ik voel er veel voor om zelf eens te prutsen met een R134a compressor, een berg koperen gezilversoldeerde pijp, en een busje koudespray.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb al tijden zo'n auto-band oppomp gevalletje, maar die wil je niet gebruiken hoor. Geeft me een teringherrie.... Drukfluctuaties zijn enorm, opbrengst is laag en kwaliteit komt daar niet bovenuit.

Haal dan een oude koelkast ergens vandaan. Daar heb je meer aan.

Topicstarter
Ik reageer vanavond, ben even uit de les.

ps 17 bar is standaard. non tweaked.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op donderdag 13 september 2001 14:36 schreef DaBit het volgende:
Ehm, hoe heb jij die compressor getweaked?
andere zuiger, kop vlakken :)

Anoniem: 35233

mmak je eigen
chloor-fluor-koolwaterstoffen of andere halothanen, beste koeling, goed te maken, alleen een beetje schadelijk voor het ozon-hole verhaal :Y)

(oh ja, ammoniak-gas is giftig CFK's niet!!)

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 15:53
Wat is de volgende stap: Een kerngenerator in je kast... >:) en dan je buurt laten ontruimen als je weer eens een MELDDOWN hebt...... |:(

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik dacht op de fora hier wel eens gelezen te hebben dat er met zo'n extreme koeling condensatie gaat optreden in je computer. Iemand daar aan gedacht of gaan jullie alles isoleren o.i.d?

Expanding the inexpandable

Anoniem: 34342

Je hebt ontvochtigers, die vocht ontrekken aan de lucht in een kamer. Als je die nou is in een circuit aansluit met je kast >:)

• P.B.
  • Niet online
't is nog altijd MELTDOWN :)
Op donderdag 13 september 2001 19:28 schreef Lieuwe het volgende:
Wat is de volgende stap: Een kerngenerator in je kast... >:) en dan je buurt laten ontruimen als je weer eens een MELDDOWN hebt...... |:(

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
misschien is het wel slim om het gwoon bij waterkoeling te houden... die gassen ontsnappen nogal snel... (dat vin je niet leuk met welk gas dan ook... of giftig, of het stinkt als de neten).. hoe extreem wil je er dan mee gaan oc'en... ik d8 dat je met water + peltier toch wel ver kan gaan... Toch?? DaBit? en het gevaar van water is iig een stuk minder... Grtz, Rudy [LoOneY]

If it ain't broke, fix it till it is...

Anoniem: 24036

Op donderdag 13 september 2001 14:05 schreef robbb het volgende:
Ammoniakgas maakt je door ammoniumchloride (salmiak) te mengen met een sterk zuur.
Die Salmiak lollies en snoepjes zijn lekker Afbeeldingslocatie: http://www.sassiessite.f2s.com/images/Smilies/a_njam.gif

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 19:38 schreef Expander het volgende:
Ik dacht op de fora hier wel eens gelezen te hebben dat er met zo'n extreme koeling condensatie gaat optreden in je computer. Iemand daar aan gedacht of gaan jullie alles isoleren o.i.d?
Dat heb je altijd als je met een temp onder het dauwpunt komt, er moet wel geisoleerd worden.
misschien is het wel slim om het gwoon bij waterkoeling te houden... die gassen ontsnappen nogal snel... (dat vin je niet leuk met welk gas dan ook... of giftig, of het stinkt als de neten).. hoe extreem wil je er dan mee gaan oc'en... ik d8 dat je met water + peltier toch wel ver kan gaan... Toch?? DaBit? en het gevaar van water is iig een stuk minder... Grtz, Rudy [LoOneY]
Iedereen heeft een waterkoeling (met of zonder pelt).
Ik wil wel eens een leuk projectje, en iets anders als de rest.

Anoniem: 23214

als je je kast toch zo lekker koud wilt hebben dat zet je um in een diepvries!!!
-32 Graden moet ut toch wel doen??

En het is nog wel simpel ook.
1 je pakt een diepvries (eentje met een simpel deurtje waar je doorheen kan boren).

2 Je doet je pc erin.

3 je Boort gaten in de deur waar je kabels uit moeten komen.

4 de dicht de gaten zoveel mogenlijk met ronde stukjes rubber (waar in het midden een gaatje in zit)

5 door de kleine gaatjes in het rubber laad je een kabel naar buiten komen.

6 herhaal dit totdat je genoeg gaten hebt voor al je kabels.

en ook weinig last van vocht, een diepvries is gewent aan ijs en een pc kan alleen NIET tegen de vloeibare vorm van water. als het bevroren is kan een pc er toch tegen dacht ik??

Topicstarter
Net een nieuwe vrieskast, weg garantie.
Nop.

Maar hoe zit het met de bruikbare gassen?

Anoniem: 23214

waarom een nieuwe koelkast????

Ik woon nog geen 50m van gemeentelijke sloop vandaan, daar kan je ALTIJD wel oude vandaan halen.

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 22:58 schreef bavariaboy het volgende:
waarom een nieuwe???

Ik woon nog geen 50m van gemeentelijke sloop vandaan.
verkeerde topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we eerst even duidelijk zijn: Peltiers zijn eigenlijk helemaal niet meer zo geschikt nu de procvermogens omhoog gaan. Ooit gekeken naar het rendement van die dingen? De enige reden dat ik er een gebruik, is omdat het knap simpel is om er eentje te implementeren. Phase-change is in bijna alle opzichten beter. Het zuipt minder vermogen, het maakt weinig herrie, en het koelt veel dieper dan pelts.

Mjah, bruikbare gassen......
Wist ik het maar. Buiten R134a en R22 is propaan absoluut de bruikbaarste voor ons hobbyisten, maar helaas ook brandbaar.tar zxvf ieee194zut.tgz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Als je ammoniakgas inademd houd je ademhaling er mee op :)
Plus nogal bijtend en corrosief enz ...

Dus pak indd iets anders :)

In mijn Organische chemie cursus stonden een hoop goeie koelgassen maar ie ligt al in dozen bij de rest van de troep en ik heb geen zin om er in te gaan neuzen ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ach pak je boek er even bij.... toe?

DABIT:

Je had het ergens over electronica koelspray? wat is dat?
Die sporters gebruiken ook een gas in spuitbus om een blessure te koelen.
Wat zou dat voor gas zijn?

En iets van lachgas, dit wordt vaak gebruikt in slagroomspuiten. Of Argon oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MRK! :)

Wat er in die bussen koudespray zit weet ik niet. Het spul word verkocht door Kontakt Chemie in kleine en grote spuitbusjes. Verkrijgbaar bij de Conrad en de lokale elektroboer. De gemiddelde vonkensnol gebruikt dit spul om potentieel gebroken printbanen of rotte soldeerverbindingen te krimpen, om zo een fout te triggeren. De -40 word er zonder problemen mee gehaald.

Opzich lijkt het me zeer, zeer interessant spul, maar ik weet nog steeds niet wat er nou precies inzit, en of dat spul enigzins compatible is met R134a/R22 compressoren (als-ie dat niet is dan heb je niet lang lol van je compressor).

Ik zou zeggen: haal eens een busje, dan zie je hoe mooi dat spul is. Samen met propaan staat dat spul bij mij op de gedeelde 1e plaats op de kandidatenlijst.

Veel andere geschikte gassen dan koolwaterstoiffen en CFK's zijn er niet. Ammoniak is giftig, lachgas ook, andere stikstofoxiden ook al, zwaveldioxide is net zo goed niet fijn voor je gezondheid, en zo kan ik nog wel even doorgaan, helaas. Aan alle andere gassen die ik kan verzinnen kleeft een nadeel.

edit:

Owja, argon, helium, neon, etc. hebben hetzelfde nadeel als stikstof: een lage warmtecapaciteit, een lage verdampingswarmte, en een hoge druk warbij het gas vloeibaar word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
'K wil even zeggen dat ik totaal geen chemische of scheikundige achtergrond heb. :(
Op vrijdag 14 september 2001 22:59 schreef DaBit het volgende:

en of dat spul enigzins compatible is met R134a/R22 compressoren (als-ie dat niet is dan heb je niet lang lol van je compressor).
R134a/R22 ? was da?
Waarom niet, is reageert het met metalen dan oid.?
Ik zou zeggen: haal eens een busje, dan zie je hoe mooi dat spul is. Samen met propaan staat dat spul bij mij op de gedeelde 1e plaats op de kandidatenlijst.
Yep idd.
Maar wat is de kans dat er iets gaat onploffen of zo?
En wat is de druk waar je je systeem mee moet vullen?
lachgas ook
Dit wordt anders door heel wat mensen op wilde feesten gebruikt om even totaal uit hun dak te gaan.
Volgens mij verdringt het de zuurstof, maar zou dat echt zo giftig zijn?

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Ik heb es achter mijn cursus gezocht maar niet gevonden ( zit in een hoop dozen en moeilijk te vinden.

Ik zou niet rotzooien met allerlei gevaarlijke troep.
Ik zou gewoon een veelgebruikt koelgas nemen. Want dan ga je ook meer info vinden over hoe je moet gebruiken tot welke druk je moet samenpersen enz ...

PS: weet waar je aan begint :)
je zegt dat je al ervaring hebt daarmee en ik hoop voor jou dat zo is :)
Ik zou eens een cursus thermodynamica lenen in een bib of van een unief of zo en de koelsystemen eens doornemen, daar zit vast veel info in die je kan gebruiken

R134a is het koelmiddel dat ze tegenwoordig gebruiken is airco's en koelkasten. Het is de milieuvriendelijkere vervanger van R22, dat in oude koelkasten en airco's gebruikt werd, maar nu verboden is. R22 is in ieder geval een CFK (ChloorFluorKoolwaterstof), R134a volgens mij ook, maar dat weet ik niet zeker.

Probleem van deze beide stoffen is dat ze in Nederland niet te krijgen zijn zonder dat je een licentie hebt. Wat ritselen met de lokale aircoboer is ook lastig: die mensen raken hun dure licentie kwijt als het naar buiten komt dat ze dat spul aan jou verkocht/gegeven hebben.

De reden dat je niet zomaar elk gas in een compressor kunt doen heeft onder andere te maken met het gebruikte smeermiddel. Dat moet tijden lang goed samenwerken met het koelmiddel. Doet het dat niet, dan loopt gewoon je compressor in de soep. Een andere reden is de opbouw van de zuiger en kleppen. Als een gas te vroeg vloeibaar word, dan kan het voorkomen dat een compressor vloeistof moet comprimeren. En zoals je wel weet: dat gaat niet zo fantastisch. Resultaat: dooie compressor. Nog een reden is de efficiency, maar die is voor ons minder belangrijk.

Als ik gebruik zou maken van die koudespray als koelmiddel, dan trok ik eerst mijn koelsysteem vacuum om alle andere gassen en waterdamp te verwijderen, om er vervolgens de juiste hoeveelheid van dat spul in te laten lopen.

Ik schat dat de maximale systeemdruk waar je rekening mee moet houden een bar of 30-35 is. Da's een schatting, en waarschijnlijk flink aan de hoge kant. Zolang je systeem dit kan hebben, heb je geen probleem met explosies enzo.

Lachgas (N2O) word inderdaad gebruikt op feesten, maar dan in kleine hoeveelheden. Een ballonnetje vol, of zelfs minder (omdat het geen 100% lachgas is, in dat ding). Een paar milliliter van dat spul in vloebare vorm levert een aanzienlijke gaswolk op als het vrij komt. Lachgas word ook als volledige verdoving gebruikt in het ziekenhuis (als je een kapje opkrijgt), en daar zijn ze er zeer spaarzaam mee om hersenbeschadiging te voorkomen. 't is maar dat je het weet.

Een beetje phase-change huiswerk heb ik wel gedaan, maar (thermodynamica) boeken waar voor mij begrijpbaar instaat waar ik rekening mee moet houden met het ontwerp van zo'n systeem ben ik nog niet tegengekomen.

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 12:21 schreef Pr3d4t0r het volgende:

PS: weet waar je aan begint :)
je zegt dat je al ervaring hebt daarmee en ik hoop voor jou dat zo is :)
Dat was cinisch bedoeld. :)
Oftwel nog geen ervaring.
Ik zou eens een cursus thermodynamica lenen in een bib of van een unief of zo en de koelsystemen eens doornemen, daar zit vast veel info in die je kan gebruiken
Moet wel lukken in de bieb van de HvU, heb er ooit eentje in mijn handen gehad voor een project.
Ik schat dat de maximale systeemdruk waar je rekening mee moet houden een bar of 30-35 is. Da's een schatting, en waarschijnlijk flink aan de hoge kant. Zolang je systeem dit kan hebben, heb je geen probleem met explosies enzo.
30-35 bar, is dat niet erg veel.
Het zal dezelfde druk hebben als in je ijskast, volgens mij is dat geen 30 bar.
En als het bij die druk ontploft dan gaat het goed mis.
Op mijn vakantiewerk heb ik ooit een luchtbalg van een vrachtwagen met zien/horen ontploffen met 10 bar erin.
BOOOOOEEEEEM.

DABIT:
Houdt me op de hoogte van phase-change project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

[quote]Op zaterdag 15 september 2001 22:32 schreef MrK het volgende:

[..]

Dat was cinisch bedoeld. :)
Oftwel nog geen ervaring.
[..]

Ik bedoelde dat niet zo hoor. Ik geloof best daar je daar heel goed in bent :)
Ik ken daar zelf niet zoveel van maar ik heb wel thermodynanica gehad en een koelsysteem bouwen is niet zo triviaal.

Als ie klaar es post dan wat pics & temps van je kast/cpu :)
Als ie heel erg goed is kan je er zelf een kleine guide over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pr3d4tor:

In hoeverre kun je helpen met 't ontwerp en het vinden van de bottlenecks? Ik ben niet perse geinteresseerd in een koelsysteem dat maximaal rendement haalt ('t zou wel mooi zijn, dat wel). Bedenk dat een 172W peltier op je proc een COP van 0.3 haalt. Als een zelfbouw phase-change systeem meer kan halen, is het winst.

Hoe denk jij over het gebruik van dat Kontakt-Chemie koudespray-spul als koelmiddel? Het ruikt als een CFK, heeft een verdampingswarmte die boven die van butaan ligt (de 'poor mans' koudespray: aanstekergas :) ), het is niet brandbaar, en volgens mij ook niet giftig, aangezien je het bij normaal gebruik al in de open lucht spuit. Ook tast het geen mij bekende materialen aan (da's bij butaan wel anders). Zou het ook zonder extra gegevens bruikbaar zijn? Welk type compressor zou het beste bruikbaar zijn? R134a of R22 compressoren? De optimale vulling is eventueel empirisch te bepalen door toevoegen en verwijderen van gas uit het systeem. Is de COP tegenover gasvulling kromme er eentje met een mooie bult erin, of loopt-ie grillig? (maw: kan ik er gewoon teveel gas instoppen, en telkens beetjes aftappen totdat ik net over de top zit?)

Zo veel vragen, zo weinig antwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 16 september 2001 13:22 schreef DaBit het volgende:
het is niet brandbaar, en volgens mij ook niet giftig
Dat is het erg belangrijk voor mij, heb geen zin in een BOM in mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Dat amoniac gas is echt troep!
Bij ons op het werk hebben we van die koelcellen gehad die door dat spul gekoeld werden.
Laatst was er een afsluitstuk kappot gegaan. Heel het bedrijf moest ontruimd worden.

Maarja.. nu praten we over een iets groteren hoeveelheid dan in een processor koeling zit.

En het spul stinkt ook nog eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 16 september 2001 16:35 schreef s_broekhoven het volgende:
En het spul stinkt ook nog eens!
Naar een varkensstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 15:53
Uhh dat bedoelde ik ook ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]

Dat is het erg belangrijk voor mij, heb geen zin in een BOM in mijn pc.
Ik dus ook niet. En hoewel ik best m'n eigen soldeerwerk vertrouw, heb ik het nog steeds niet op propaan in m'n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 03-07 11:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ken je plee ontstopper (natrium hydroxide)?? je weet wel van die korrels flikker die in vloeibare ammoniak en je krijgt ammoniakgas, mocht je het voor de gein inademen: veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35513

Dit legt van alles uit over goede koelvloeistoffen en -gassen:

http://www.io.tudelft.nl/education/id1421/Koelkast.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
  • Laatst online: 04-07 10:46
als je daar mee gaat klooien, krijg je Face change denk ik.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Op maandag 17 september 2001 14:31 schreef toastingnow het volgende:
als je daar mee gaat klooien, krijg je Face change denk ik.
*schater*

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehm, linkje doetut niet?

Kun je anders ff dat PDFje mailen naar dabit@trybit.com?

Btw: ik raad ook al af om zomaar met natriumhydroxide te gaan kloten. Ook al een niet erg fijn goedje.

edit:

laat maar: 'k heb koelkast.pdf inmiddels binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 16 september 2001 13:22 schreef DaBit het volgende:
Pr3d4tor:

In hoeverre kun je helpen met 't ontwerp en het vinden van de bottlenecks? Ik ben niet perse geinteresseerd in een koelsysteem dat maximaal rendement haalt ('t zou wel mooi zijn, dat wel). Bedenk dat een 172W peltier op je proc een COP van 0.3 haalt. Als een zelfbouw phase-change systeem meer kan halen, is het winst.

Hoe denk jij over het gebruik van dat Kontakt-Chemie koudespray-spul als koelmiddel? Het ruikt als een CFK, heeft een verdampingswarmte die boven die van butaan ligt (de 'poor mans' koudespray: aanstekergas :) ), het is niet brandbaar, en volgens mij ook niet giftig, aangezien je het bij normaal gebruik al in de open lucht spuit. Ook tast het geen mij bekende materialen aan (da's bij butaan wel anders). Zou het ook zonder extra gegevens bruikbaar zijn? Welk type compressor zou het beste bruikbaar zijn? R134a of R22 compressoren? De optimale vulling is eventueel empirisch te bepalen door toevoegen en verwijderen van gas uit het systeem. Is de COP tegenover gasvulling kromme er eentje met een mooie bult erin, of loopt-ie grillig? (maw: kan ik er gewoon teveel gas instoppen, en telkens beetjes aftappen totdat ik net over de top zit?)

Zo veel vragen, zo weinig antwoorden...
LOL erm
ik bedoelde gewoon dat ik wa kringlopen gezien die als koelsystemen kunnen gebruikt worden, en chemie.
Voor de rest ken ik daar niet veel van hoor :)
geef ik grif toe

Ik heb dan ook voor informatica gekozen als optie voor mijn laatste 2 jaar :D

PS: wat ik wel weet een rendement van een koelcyclus is meestal niet erg hoog ( en dat nog in ideale omstandigheden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PS: wat ik wel weet een rendement van een koelcyclus is meestal niet erg hoog ( en dat nog in ideale omstandigheden )
waarschijnlijk toch een hoger rendement als een peltier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehm, voor een airco is een COP (Coefficient of Performance) van 5 a 6 is vrij normaal. Dat betekent dus dat je voor elke watt die je in je systeem stopt, er 5 tot 6 kunt transporteren. Nou heeft zo'n airco het wel makkelijk want de tempverschillen zijn niet al te groot.

Maargoed, stel dat we een COP van 0.8 kunnen halen bij een dT van 35 graden. We halen dus maar 16% van de performance van een professioneel systeem. Op dat moment doen we het dus ongeveer 3x (300% dus) beter dan een peltier met waterkoeling bij een dT van 35 graden.

En stel nou dat onze COP hoger ligt dan die 0.8. Moet toch kunnen, vind ik eigenlijk. Op dat moment gaan we dieper koelen. En dan kunnen we die TBird 2.4V op z'n donder geven en 'm op 2GHz laten lopen >:)

Mijn opinie om de moderne procjes te koelen: waterkoeling sec is okee, waterkoeling met pelt is eigenlijk alleen maar een oplossing omdat-ie simpel te bouwen is. Wil je je proc in een klomp ijs veranderen, dan is phase-change of absorptiekoeling de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13293

droog ijs is er ook nog, of zit ik nou weer over heel wat anders te lullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 18 september 2001 10:52 schreef masterwill het volgende:
droog ijs is er ook nog, of zit ik nou weer over heel wat anders te lullen?
Nee hoor, droog ijs geeft ook een fase verandering die de warmte fijn kan opnemen.

Ja hoor, en hoe dacht je het vaste droog ijs naar je proc te krijgen en nog leuker: hoe wil je je CO2 weer comprimeren?

Ascii stemt voor de propaan vulling, maar is zelf te lui (oke laf) om het te proberen.

Enne zou propaan door een oude koelkast compressor kunnen? Of veranderen de olie en de pakkingen dan teveel?

Propaan werkt goed samen met R22 compressoren.

• P5ycho
mm_zork gebruikte butaan om propaan te koelen en koud genoeg te krijgen om vloeibaar te krijgen met een compressor bedoeld voor R134a...

mm_zork gebruikte pure butaan volgens mij, maar 't zou ook een mengsel van propaan en butaan kunnen zijn. En dat kan ook prima natuurlijk. Dat-ie het vloeibaar kreeg geloof ik wel, want zijn compressor kon 60 bar leveren. Da's voor zowel butaan als propaan voldoende om vloeibaar te worden bij kamertemp. Volgens mij is 't zelfs voor ethaan voldoende.

Weet je zeker dat hij R134a compressoren had? Ik weet dat hij een paar erg oude compressoren had, dus 't zou me niks verbazen als dat R22 compressoren waren. En die doen 't wel met propaan.

Het enige wat ik me afvraag: zou dat systeem nog draaien? Ik vraag het me af, eigenlijk. Er klopte het een en ander niet met zijn systeem. Zo had hij bijvoorbeeld geen condenser gemonteerd.

• P5ycho
hij had een heel kleine condenser voorin. maar dan ook echt een heel kleine. (edit: qua effectief oppervlak)

hij gebruikte wel degelijk beiden in een mix. zijn compressor kon propaan niet samenpersen dus heeft ie het butaan gebruikt om het propaan te koelen, waardoor het wel samen te persen was, en daarmee werd dan zijn cpu gekoeld. (beiden dus, het zijn geen aparte circuits)

ik weet niet of je zijn foto's nog kunt erinneren, maar hij had aan de achterkant een soort vierkant van buizen gesoldeerd, waar van binnen een paar keer een dunne koperbuis (hoogstens 3mm) doorheen gewikkeld zat. hoe het verder precies werkte, daar heb ik foto's voor nodig, ken het niet meer uit me hoofd :)

Z'n site is in ieder geval down. En ik heb verhalen gehoord van een compressor die 90 graden werd, en dat-ie last had van vocht in z'n systeem. Da's allemaal niet slim als er eventueel nog wat CFK/HCFK overgebleven is in het systeem. Helemaal niet slim zelfs.

Phase-change systemen kunnen erg gevaarlijk zijn als je niet weet waar je mee bezig bent.

Overigens heb ik nog geen standaard koelmiddel gevonden waar die koudespray (Kontakt Chemie K75) eventueel compatible mee zou kunnen zijn.

Anoniem: 4179

Eff vraagje : Kan je niet met een compressor gewoon lucht gigantisch door je systeem een heen halen ??

Anoniem: 27702

Op donderdag 13 september 2001 21:21 schreef -Dissection- het volgende:

[..]

Die Salmiak lollies en snoepjes zijn lekker [afbeelding]
Vreemd, je maag is behoorlijk zuur...
Zal toch wel anders zijn..

• P5ycho
Op woensdag 19 september 2001 17:29 schreef DaBit het volgende:
Z'n site is in ieder geval down. En ik heb verhalen gehoord van een compressor die 90 graden werd, en dat-ie last had van vocht in z'n systeem. Da's allemaal niet slim als er eventueel nog wat CFK/HCFK overgebleven is in het systeem. Helemaal niet slim zelfs.

Phase-change systemen kunnen erg gevaarlijk zijn als je niet weet waar je mee bezig bent.

Overigens heb ik nog geen standaard koelmiddel gevonden waar die koudespray (Kontakt Chemie K75) eventueel compatible mee zou kunnen zijn.
het laatste wat ik meegekregen heb was dat hij snachts wakker werd van een hoop herrie, blijkt de compressor vol water te zitten ofzo. -> ging dus wel fout. Hij kreeg het water er geloof ik ook niet meer uit. is allemaal al een tijdje terug dat ik em gesproken heb over ICQ.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het enige voordeel van ammoniakgas is is dat je kan ruiken dat je systeem lekt, hou het maar bij stikstof, bij het verdampen ervan onttrekt het warmte aan de omgeving, dus ook de proc.
(doet me denken aan 'leuk' geintje op school, de tranen springen me nog in de ogen, wat een smerige lucht, die ammonia, ze vroegen me wat voor vloeistof het was)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 17:29 schreef DaBit het volgende:

Je kan toch je systeem afvullen met dat gas, of niet?

Anoniem: 22569

Denk toch na, amoniak is de grootste rommel die er is, het is zwaar giftig en zeer brandbaar, als wij ergens een amoniaklek hebben moeten we in een gaspak er naartoe (ik ben brandweerman) en je gaat toch geen brandbaar gas in je computer gebruiken met meer druk als een paar bar, wat denk je wat er gebeurt als je kortsluiting krijgt en een lekkage krijgt. weleens gedacht aan vonken door statische electriciteit. Als je toch perse een gas wil hebben zoek dan een onbrandbaar en niet giftig gas.

hieronder een beschrijving van amoniak van een online chemicaliënboek, denk na

Ammonia

MSDS Molfile 8mol3dmodel

Synonyms: ammonia, anhydrous; ammonia; Ammonia
Molecular Formula: H3N
Formula Weight: 17.03

Registry number: 7664-41-7
Density: 0.77
Flash point: 11 °C

Hazard Symbol
F Highly flammable
T Toxic

Risk Description
R11 Highly flammable.
R23/25 Toxic by inhalation and if swallowed.
R34 Causes burns.

Safety Description
S16 Keep away from sources of ignition - No smoking.
S24/25 Avoid contact with skin and eyes.
S26 In case of contact with eyes, rinse immediately with plenty of water and seek medical advice.
S45 In case of accident of if you feel unwell, seek medical advice immediately (show the label where possible).

Miscellaneous information
Analysis Result
2D Molfile Get the molfile
Minimised model

Products commercially available
Supplier Name and purity Qtt Reference
Acros Ammonia, solution in methanol ca 7 N 1 LT
25 ML 133710010
133710250

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je een goed systeem hebt dan kan je elk soort gas/vloeistof gebruiken, een automoter bouwt trouwens druk op in de leidingen, misschien een idee? Ik denk dat het rendement dat wat je met water haalt vrijwel evenveel is als met aan ander soort gas.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

P5ycho:
En da's dus de reden dat ik liever eerst denk voordat ik doe. 't is zonde van de tijd, en gevaarlijk, om maar gewoon wat te doen.

Resistor:
Stikstof is geen optie voor een continu koelsysteem. Dit vanwege de problemen met de extreme kou, en de hoge dampdruk van stikstof bij kamertemperatuur.

MrK:
Yup, je kunt 't wel vullen met een beetje moeite. Maar of 't werkt, en of 't lang werkt is maar de vraag.

jetto:
Ik geloof niet dat iemand MrK ammoniakgas aangeraden heeft als koelmiddel. De problemen zijn gewoon te groot: 't is giftig, brandbaar, potentieel explosief, en de dampdruk bij 20 graden is 120 bar ofzo. Niet echt fijn spul dus. Ik heb ooit met m'n neus in een paar liter ontsnappend ammoniakgas gezeten, en da's niet iets dat ik graag nog een keer mee wil maken.

laupro:
da's dus niet waar. De verschillende eigenschappen van koelmiddelen maken andere configuraties van expansieventiel, condenser en compressor noodzakelijk.

Water is inderdaad een bruikbaar koelmiddel, maar dan vnl in een absorptieconfiguratie, of in een comrpessorconfiguratie onder extreem lage druk. Het nadeel van water is dat het bevriest bij 0 graden.

Automotoren bouwen geen druk op in gasleidingen anders dan de uitlaat, tenzij ze voorzien zijn van een turbo of Roots-compressor. Wel produceren ze een vacuum in het inlaatspruitstuk. Dit vacuum word ook gebruikt voor rembekrachtiging en andere regelzaakjes. Overigens is dit vacuum niet zo heel sterk: ik heb geprobeerd om het vacuum van het inlaatspruitstuk van m'n brommer te gebruiken. En da's hoger dan het vacuum geproduceerd door een normale automotor, vanwege enkele niet wettelijk toegestane technische aanpassingen aan het blok...

• P5ycho
hee, een tof idee wat me net te binnen schiet: waarom de condenser niet koelen met water, en dat weer met een hele grote radiator? zoveelte kouder je condenser zoveelte kouder je CPU temp. maargoed das allemaal niet zo belangrijk, eerst maareens het ding echt in mekaar zetten.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 22:48
Iets anders, dat gamma compressortje van 17 bar maximaal, is natuurlijk niet geschikt voor continu gebruik!!!

Heb je dat ding wel eens gezien ??, ziet er niet uit en volt ook nog eens niet goed aan, vies platic ding!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

P5ycho:
kun je beter een grotere condenser gebruiken...

Anoniem: 25556

Je kunt natuurlijk ook de airco van een auto aftappen en dan weer laten vullen.

Goed, kost een paar centen maar dan ben je wel klaar :)

Topicstarter
Anders een continue compressor, dat zou helemaal mooi zijn.

• P5ycho
Op donderdag 20 september 2001 13:06 schreef MrK het volgende:
Anders een continue compressor, dat zou helemaal mooi zijn.
wat bedoel je daarmee? de compressor zal toch echt wel constant moeten lopen hoor.

• P5ycho
Op donderdag 20 september 2001 12:33 schreef DaBit het volgende:
P5ycho:
kun je beter een grotere condenser gebruiken...
ok, was een beetje omslachtig :)
ik zat eigenlijk eerst tedenken om phasechange te gebruiken om een ander cirquit te koelen, maar aangezien water bij 0C bevriest... toen dacht ik wat nu als ik het omdraai :)

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 13:33 schreef P5ycho het volgende:

[..]

wat bedoel je daarmee? de compressor zal toch echt wel constant moeten lopen hoor.
Een gewone compressor werkt met een zuiger. dus met een comprimerende opgaande slag en een aanzuigende neergaande slag.

Als je nu een coninuee compressor hebt, die heeft een ronddraaiende cirkel die continue aanzuigt,comprimeert ed.
Net zoiets als de Wankel motor.

wormwiel en fancompressoren werken ook continu :)

Overigens wil ik met dat phase-change gebeuren ook gewoon vloeistof afkoelen, opdat de temperatuur van de TBird (en GPU, en chipset) niet te snel verandert (thermische belasting).

Topicstarter
Dus je waterkoeling met een phas-change systeem koelen.
Dan heb je idd een buffer.
En nog nog steeds met een pelt?

Jullie hebben het alleen maar over vloeistoffen die mega gemische reacties hebben maar zoals gewoon water dan en lucht ???

Okay ik zit niet echt in phase change maare kan dat : ipv al die giftige stoffen water er door heen laten doen of lucht ??

Topicstarter
Nee dat kan niet,

Je moet een vloeistof hebben dat een zo laag mogelijke verdampingspunt heeft.

Met water zou je je proc op 100 graden kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 20 september 2001 16:20 schreef DaBit het volgende:

<knip>

Overigens wil ik met dat phase-change gebeuren ook gewoon vloeistof afkoelen, opdat de temperatuur van de TBird (en GPU, en chipset) niet te snel verandert (thermische belasting).
He, maar dat is pas echt simpel. Daar kan je dus een ordinaire vriezer (of koelkast) voor gebruiken. Zit het hele phase-change gebeuren gewoon veilig in. Enigste aanpassing is dat je dan je vloeistof de vriezer in moet krijgen. Nou het betere boorwerk dus. Alleen wat was je van plan om te gaan gebruiken als vloeistof? Die moet en niet bevriezer (of hard pompen) en ook een zo hoog mogelijke warmte capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26914

Op naar een kippenfarm en ga met een flesje boven de stront hangen.
Een en al ammoniakgas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrK:

Yup, idd. Gewoon de radiator vervangen door phase-change, en het water door een glycoloplossing.
Als de koeling ook de pelt nog trekt, waarom niet? Scheelt weer 25-30 graden >:)

ascii:

Da's dus gewoon een lompe oplossing. Ik wil heel m'n computer wel gewoon versleepbaar houden. Bovendien kan ik met een eigen warmtewisselaar een veel groter rendement halen dan dat geklungel met waterbakjes in een vrieskist.

En 't is gewoon niet leuk: een standaard iets kopen en gebruiken. Dan koop ik nog liever een vapochill, en fok ik die op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 13:45
Pas maar op dat de BVD dit niet leest. Een gifgas is zo gemaakt :p

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Laatst online: 04-07 13:45
En met alle moeite, geld en tijd die je erin wilt stoppen. Kun je niet beter gewoon een snellere processor kopen?

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 21 september 2001 10:28 schreef basset het volgende:
En met alle moeite, geld en tijd die je erin wilt stoppen. Kun je niet beter gewoon een snellere processor kopen?
Verdomme, da's pas de 25 miljoenste keer in m'n leven dat ik die vraag krijg. Zucht.

Mijn processor IS nu al sneller (1400@1630MHz. Kutproc.) dan wat je in de winkel kunt kopen. Dus dat schiet alvast niet op.

Verder zijn er mensen die het leuk vinden om te hobbyen. Mensen die graag iets meer presteren dan 's avonds alleen maar voor de buis te hangen en eventueel een potje Q3 spelen. Mensen die geinteresseerd zijn in hoe dingen werken, en hoe ze dingen kunnen toepassen en verbeteren. Mensen die graag zelf iets verzinnen in plaats van alleen maar anderen naapen en napraten. Mensen die graag zelf iets maken in plaats van naar de winkel te lopen om iets te kopen wat nooit precies doet wat jij wil.

Sja, en laat ik nou zo'n geflipt randfiguur zijn dat liever aan het hobbyen is dan dat-ie verveeld op de bank rondhangt? Die liever zelf een 3D engine in elkaar bokst dan dat-ie quake-leveltjes gaat maken? Die liever zelf een koeling bouwt dan een Vapochill te bestellen?

Sorry, 't frustratieniveau liep ff hoog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Krijg ik ook vaak op school te horen.
600 Mhz op een k6-2 500? kan je dan niet beter een andere pc kopen?
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op vrijdag 21 september 2001 10:43 schreef DaBit het volgende:
[Grote frustratieuiting]
Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eh er is toch zo'n kunstmest fabriek ontploft in Frankrijk ??

Geeft dacht ik wel veel amoniak-gas >:)

Moet btw net zo'n ramp zijn als enschede :'( !

Ammoniumnitraat in kunstmest is een zeer krachtig explosief, mits gedetoneerd. Ca. 150% van TNT. Dus dat is best hard gegaan daar....
Zelf had ik maar de grootste moeite om die rommel aan het detoneren te krijgen, maar als het gaat..... Oh boy!

* DaBit denkt met weemoed terug.

Topicstarter
Op zaterdag 22 september 2001 00:53 schreef DaBit het volgende:
Ammoniumnitraat in kunstmest is een zeer krachtig explosief, mits gedetoneerd. Ca. 150% van TNT. Dus dat is best hard gegaan daar....
Zelf had ik maar de grootste moeite om die rommel aan het detoneren te krijgen, maar als het gaat..... Oh boy!

* DaBit denkt met weemoed terug.
In welke context?

Anoniem: 11201

Op donderdag 13 september 2001 14:13 schreef DaBit het volgende:
Ammoniak is een geschikt gas, maar 't heeft voor ons tweakers een paar nadelen:

- Giftig (en de MAC waarde is laag....)
Maar de MAC waarde ligt wel ver boven de reukgrens, das een voordeel...

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

MAC-waarde ammoniak 18 mg m^3 lucht
aceton 1780 mg
chloor 3 mg

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Mrk:

Ik dacht met weemoed terug aan de tijd dat ik nog zeer actief bezig was met explosieven brouwen. Niet dat kinderachtige spul van een buskruit, maar mengseltjes met 1.5-2x de kracht van TNT. Dat was toch een mooie tijd. Een flinke knal waar je broekspijpen van gaan fladderen en vervolgens een krater met flinke diameter en diepte in de grond is toch een aparte ervaring. Zandregen ook al.

Overigens was het doel nooit om iets op te blazen, 't ging meer over hoe hard mengseltje XYZ nu weer kon knallen. Het ging zelden om het opblazen van dingen of gebouwen. Het laten detoneren van explosieven gebeurde in de polder of het bos, ver van de bewoonde wereld en andere levende zielen.

Dus begrijp me niet verkeerd: het is niet zo dat ik het leuk vind dat die fabriek de lucht in gegaan is. Ik vind het verschrikkelijk voor die mensen, alleen al vanwege het feit dat ik me voor kan stellen wat voor knal het geweest moet zijn. Ik heet nog steeds geen Bin Laden.

orc:
de MAC ligt boven de reukgrens, klopt. Als er in 1 keer een hoop ammoniak vrijkomt omdat je koelsysteem gaat lekken, dan zit je al heel snel boven de MAC, en ruiken doe je dat echt wel. 18mg/m3 is niet zo heel veel.

Topicstarter
Ter info:

Je bent toch geen Afgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nope. Gewoon een doodnormale kaaskop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34646

Ik zou gewoon een briefje naar de Russische regering stoeren of je de Koersk mag hebben. Sloop de kernreactor er uit en verjaar je buren uit het huis naast je. als je dat gedaan hebt plaats de kern reactor in het huis van je buren. En jij hebt nu een prachtige koeling voor je computer en of een airco voor heel je straat :o ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haal je voor die reactie een topic van een week oud op?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Neem nou maar gewoon een veilig koelgas, dat is al moeilijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Laatst online: 22:35
Op zondag 30 september 2001 21:20 schreef h2orocket.scientist een hoop geblaat.
Was dat nou nodig?
Pagina: 1 2 Laatste