Receiver 2 x kapot gegaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09 12:07
Mijn vraag:

Beste allemaal,

Ik heb eerder hier een vraag gesteld over mijn (zeer oude) receiver en aansluiting televisie.
Deze was toentertijd overleden.
Een nieuwe tweedehandse reciever aangeschaft die het ook ging begeven, maar wel een maandje het goed deed.
Nu zou ik toch heel graag mijn boxen gebruiken, omdat het geluid uit de televisie teleurstellend is.

Nu had ik een omvormer aangeschaft van tulp naar optische kabel en deze weer doorgevoerd naar de tv. Op advies van uit denk ik dit forum.

Nu vraag ik mij af of het kan liggen aan mijn tv, waardoor beide recievers overleden zijn.

Ik heb een blaupunkt aangeschaft in het jaar 2016 ongeveer.

De boxen (Jamo) zijn ook vrij oud. (Beetje look als deze:

https://www.beslist.nl/p/...gad_source=1&gclsrc=aw.ds

Ik heb toentertijd geluidskabels aangeschaft die direct in de reciever gaan (rood/zwart) en van uit de reviever een tulpverbinding, omvormer, optische ingang.

Doe ik iets fouts?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Mo87
Voor zover ik weet kan je niet je reviever kapot maken door de input van je tv op deze manier. Ik gok gewoon pech.

Maar probeer het nu direct goed te doen. Beste zou een nieuwe TV zijn die eARC ondersteund via HDMI. 2e goede optie zou zijn om een google chromecast/android TV te nemen. Daarmee is je tv direct "slim" en via de chromecast kan je dan het geluid laten lopen direct naar je reviever.

Elke moderne reviever ondersteund geluid via HDMI.

Oude Jamo speakers maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Bedankt voor het antwoord! Deze televisie heeft een HDMI ingang. Wij gebruiken altijd google chrome. Op welke manier zou ik de chrome kunnen aansluiten op een reciever?
Reciever direct naar hdmi klinkt ook als een goede oplossing. Fijn om te lezen dat het vast een geval van pech is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Ik zie een chromecast omvormer staan inderdaad, maar dan gaat de hdmi van chromecast niet meer in de tv en casten is niet meer mogelijk dan? Puur om het geluid door te geven?

Ik kwam deze tegen:

https://www.marktplaats.n...373-surround-5-1-receiver

Is dit een optie? En dan een hdmi uitput naar hdmi tv input?

En de boxen sluit ik weer aan op front? (2 boxen totaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Ah filmpje bekeken van chromecast, handig! Xbox en tv box komt er ook op. Dus hdmi naar hdmi denk het meest gunstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Mosterd na de maaltijd. Tv heeft geen hdmi arc optie. Nieuwe tv aanschaffen wordt te prijzig. Dan toch voor de optische aansluiting vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
Dat beide receivers door de tv kapot gegaan zijn lijkt mij onwaarschijnlijk…. maar hoe staat de receiver opgesteld? Heeft deze rondom “lucht” voor koeling of staat deze klem in een kast? Ik heb wel receivers zien overlijden door oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Stonden beiden zo gepositioneerd dat ze goed konden koelen. Eerste alleen gekoppeld met tulpenverbinding. Tweede met optische verbinding en omvormer (tulp van uit versterker naar optisch).

Beiden waren toch redelijk snel overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
https://www.marktplaats.n...-4k-in-doos-met-ab-368947

Boxen zijn 6 ohm
130 watt tot 210 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:48
Mo87 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:38:
Mosterd na de maaltijd. Tv heeft geen hdmi arc optie. Nieuwe tv aanschaffen wordt te prijzig. Dan toch voor de optische aansluiting vermoed ik.
als je alles op je receiver aansluit dan heb je geen arc nodig. Of kijk je via coax nog normale televisie?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Snowhite0901 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:01:
[...]

als je alles op je receiver aansluit dan heb je geen arc nodig. Of kijk je via coax nog normale televisie?
Geen idee. Stekker tv zit vast aan tv. Sorry ben een digibeet;). Maar er gaat best veel aan een reciever als ik daar alles op aansluit. XBOX, playstation, google chrome, tv kastje, etc. Deze zijn nu allemaal op tv aangesloten. Optische aansluiting werkt daarom denk wat makkelijker. Alleen de onkyo receiver lijkt geen output te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:48
Mo87 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:15:
[...]

Geen idee. Stekker tv zit vast aan tv. Sorry ben een digibeet;). Maar er gaat best veel aan een reciever als ik daar alles op aansluit. XBOX, playstation, google chrome, tv kastje, etc. Deze zijn nu allemaal op tv aangesloten. Optische aansluiting werkt daarom denk wat makkelijker. Alleen de onkyo receiver lijkt geen output te hebben.
Ik zou dan gewoon alles op je receiver aansluiten. 1 hdmi van receiver naar tv. Dan heb je alleen bij normaal tv kijken geen geluid via de receiver.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Maakt het niet uit dat tv alleen oude hdmi poorten heeft? Geen eARC.

Deze heeft av out via tulp, dat had ik eerst ook via omvormer en dan optisch in tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
chrisborst schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:47:
@Mo87
Voor zover ik weet kan je niet je reviever kapot maken door de input van je tv op deze manier. Ik gok gewoon pech.

Maar probeer het nu direct goed te doen. Beste zou een nieuwe TV zijn die eARC ondersteund via HDMI. 2e goede optie zou zijn om een google chromecast/android TV te nemen. Daarmee is je tv direct "slim" en via de chromecast kan je dan het geluid laten lopen direct naar je reviever.

Elke moderne reviever ondersteund geluid via HDMI.

Oude Jamo speakers maakt niet uit.
Hoe krijg je beeld van je chromecast als die niet aan je tv is aangesloten en hdmi eARC heeft? Zag het iemand via youtube doen, maar die had wel haar tv aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 05:26
Hoe komt (kwam) het geluid van je tv naar de receiver nu dan?

Ik lees iets over tulp van receiver naar TV doorgevoerd? (met en zonder optische omvormer) Hoe dan?
Ik gok (en hoop) dat je hier precies andersom bedoelt? Dus tulp uit van je tv naar input van receiver? Danwel met/zonder optische omvormer)
Maar misschien bedoel je dat dus ook.

Een receiver gaat niet zomaar kapot van een tv line output. (Analoog of optisch)
Een receiver (de voorversterker) kan wel kapot gaan als je de koptelefoon uitgang (poor man's line out) van je tv aansluit op een line in van je receiver.
Niet meteen, en ook niet als je weet wat je doet.
Maar zet je het volume een keer te hoog op je tv, kan dat je input trap (vd receiver) om zeep helpen.

Doe ik hier een gekke aanname TS?

Matchen je boxen wel enigszins met je versterker qua impedantie?

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 08-11-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Mo87 Het forum clustert je reacties gelukkig, maar wil je een post editen ipv steeds nieuwe schrijven als je op dat moment zelf de laatste poster in het topic bent, aub?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

@Mo87 deel eens het type nummer van de TV (staat meestal op een sticker achterop, in het instellingen menu en op je factuur).
Eerst schrijf je, de TV heeft een HDMI ingang, daarna schrijf je
Maar er gaat best veel aan een reciever als ik daar alles op aansluit. XBOX, playstation, google chrome, tv kastje, etc. Deze zijn nu allemaal op tv aangesloten.
Hoeveel HDMI poorten heb je dan op je TV, je noemt zo al vijf apparaten op.

Ook, de TV heeft dus geen optisch uit (derhalve de omvormer van tulp naar optisch)?
Maar een receiver zonder tulp in komt bijna nooit voor.

Enne, belangrijk bij een dergelijk aankoopadvies, wat is je budget?

edit aanbiedingen als deze komen vaak voorbij https://www.ibood.com/nl/...eceiver-avc-s670h/1135617 (heeft geen DAB+) en met black friday zal er ook nog wel wat voorbij komen . maar als je liever bij de kringloop koopt kunnen we op basis van de specs van de TV ook tips geven.

Mo87 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:29:
[...]

Ah tuurlijk! Zal er rekening mee houden.
Je kan dit makkelijk doen door met CTRL op 'quote' te klikken, het bericht dat je wil quoten opent dan in een nieuwe tab dat je kan kopiëren naar het originele bericht dat je dan kan wijzigen met de knop wijzigen.

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 08-11-2024 19:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mo87
Jorgen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:36:
[mbr]@Mo87 Het forum clustert je reacties gelukkig, maar wil je een post editen ipv steeds nieuwe schrijven als je op dat moment zelf de laatste poster in het topic bent, aub?[/]
Ah tuurlijk! Zal er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
@franssie

Bedankt voor het aanbod voor hulp, erg fijn!

Ik heb even nagevraagd (vriend gamed op het moment en heeft alles gecheckt).

Wij hebben een Blaupunkt model 50/148Z-gb-5b2-fgbkuow-eu

Typenummer niet te vinden op zowel tv/instellingen. Ga ervan uit dat dit het typenummer is. Kan zelf op internet geen info vinden.

3 ingangen hdmi
Usb
Optical (in/out onbekend)
Vga pc audio in
Scart
RF in
LAN

Bij instellingen mogelijk HDMI arc en HDMI cec.
Geen idee hoe dat verder werkt.

Ik heb geboden op deze receiver en kan hem morgen ophalen voor 55,-

https://www.marktplaats.n...2UmNqNm1FRFVMZyUzRCUzRA..

Eerste receiver had ik aangesloten op tulp naar jack (receiver naar tv).
Tweede receiver op advies dacht van uit hier:
Tulp (receiver) naar omvormer naar optical tv.

Nu begreep ik dat het verstandig is alles aan te sluiten op de hdmi verbindingen van bovenstaande receiver (xbox, playstation, chrome, misschien tv kastje of die gaat dan direct via tv) en dan hdmi out naar hdmi in tv?
Deze receiver heeft geen arc vermeld staan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dit lijkt de handleiding van jouw TV te zijn maar daar staat niets over ARC in, maar ik dacht dat jij het wel in de menu's tegen kwam?
Beide (TV en Receiver) moeten dit ondersteunen als je het geluid van de TV over de receiver wil kunnen afspelen. Dit is alleen van belang als je TV kijkt via DVB (antenne, kabel of sat) danwel iets wat aan de HDMI poorten aan je TV hangt (Bluray, mediabox, Raspberry, gamecomputer).
Echter, als je geen DVB gebruikt en alle apparatuur aan de receiver hangt, die wel HDMI out heeft (en die is bijna altijd ARC) dan fungeert je TV gewoon als een soort veredelde monitor en doet je versterker al het audio en beeldwerk.

De Yamaha die je linkt mist een afstandsbediening - ik zou nog wat verder kijken, eventueel ook bij usedproducts etc, soms kan je daar ook nog een maandje garantie krijgen.

Ik heb zelf ook nog wel ergens iets staan dacht ik, moet even kijken of dat nog werkt etc, dan stuur ik je wel een DM (Noord Holland hier).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mo87
Ik heb eigenlijk al een deal gesloten aan de hand van de reacties waarin stond om alles aan de receiver te koppelen. Dan een hdmi kabel naar tv. Heb ik nog een speciale hdmi kabel daarvoor nodig? Of maakt dat niet zo uit?

Ik las inderdaad over de afstandbediening, ik bediende de vorige ook met de hand en dat werkte wel prima. Wij gebruiken voornamelijk alleen de Xbox, omdat daar ook netflix op zit. Maar chrome voor als extra erop (als ik lui ben met controller ;).

Wij hebben een odido tv kastje die aangesloten is aan de tv op het moment. Vermoed dat die ook aan receiver gekoppeld kan worden.

Dus eigenlijk alles daar in de hdmi in. En dan hdmi out naar hdmi in tv?

Wat tof dat je dat wil nagaan! Laat gerust weten. Ik heb nog een tv op de slaapkamer. Dan zou ik alleen nog boxen moeten aanschaffen. Zat te denken aan een soundbar, maar misschien past dit ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan gaat het wel goedkomen lijkt me, zal even kijken wat ik heb staan (is een sony maar ben niet zeker van de aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
GeeEs schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:00:
Hoe komt (kwam) het geluid van je tv naar de receiver nu dan?

Ik lees iets over tulp van receiver naar TV doorgevoerd? (met en zonder optische omvormer) Hoe dan?
Ik gok (en hoop) dat je hier precies andersom bedoelt? Dus tulp uit van je tv naar input van receiver? Danwel met/zonder optische omvormer)
Maar misschien bedoel je dat dus ook.

Een receiver gaat niet zomaar kapot van een tv line output. (Analoog of optisch)
Een receiver (de voorversterker) kan wel kapot gaan als je de koptelefoon uitgang (poor man's line out) van je tv aansluit op een line in van je receiver.
Niet meteen, en ook niet als je weet wat je doet.
Maar zet je het volume een keer te hoog op je tv, kan dat je input trap (vd receiver) om zeep helpen.

Doe ik hier een gekke aanname TS?

Matchen je boxen wel enigszins met je versterker qua impedantie?
Excuus dit bericht over het hoofd gezien.
Ik had tulp naar jack input met de eerste receiver.

Toen op advies bij tweede volume inderdaad niet te hard meer gezet en tulp naar optisch via omvormer. En dan tulp van uit receiver naar tv optical.

Maar niet dus zoals jij eigenlijk beschrijft. Dus dat zou dan wel eens de fout geweest kunnen zijn.

Boxen hebben per box 130 watt en ohm 6. (dacht dat het zo heette) kan best zijn dat dit niet goed aansloot.

Nu via marktplaats 1 aangeschaft. Althans morgen ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mo87
franssie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:45:
Dan gaat het wel goedkomen lijkt me, zal even kijken wat ik heb staan (is een sony maar ben niet zeker van de aansluitingen).
Leuk! Wat is een beetje je richtprijs? En kan evt verzenden, stel het past in mijn prijsklasse en mooi aan mijn boxen (dan gebruik ik de andere voor andere boxen). Ik zit zelf in Den Haag. Weet niet of het met reistijd mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mo87
Verkoper komt langs. Gevideobeld, maar geluid uit mijn boxen is minimaal. Daar getest en alles was perfect, dus ligt ergens aan hier. Maar wat een service dat hij langskomt!

Receiver doet het! Boxen hebben heel veel power, waardoor het geluid stuk harder moet, wat normaal niet zou hoeven met een receiver die meer 'vermogen' heeft. Maar prima geluid nu, kan alsnog aardig hard zonder receiver op te blazen.

Bedankt voor de tips in ieder geval, want daardoor ook receiver met hdmi uitgang en ingangen gekocht. Veel relaxter dit. Geluid was ook mooier dan via optical.

Fijn dat iedereen zo behulpzaam is!

[ Voor 194% gewijzigd door Mo87 op 09-11-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Mo87 Nee laten zitten, tenzij je met twee eindversterkers de luidsprekers wil aansturen (dat heet Bi-Ampen en dat wil je niet).

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 09-11-2024 18:03 ]

Pagina: 1