Faciliteren bewonerscommissie (adm, comm, fileshare)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Voor onze bewonerscommissie in oprichting ben ik op zoek naar goede ervaringen voor het bijhouden van administratie, communicatie en bestandsdeling. Dit gaat over één flat van een woningcorporatie (<100 appartementen), maar ervaringen van een VVE zouden ook nuttig kunnen zijn.

Ik heb getwijfeld of het onderwerp beter zou passen onder Internet en Hosting. Om de vraag oplossingsvrij te houden, heb ik toch gekozen voor Wonen.

Vraag

Wie heeft goede ervaringen/tips voor de systemen om onze bewonerscommissie te faciliteren?
Doelen
AVG-proof administratie voeren
Eigenlijk gaat dit vooral om ledenadministratie. Wie woont op welk nummer, mailadressen, etc.
Als ik vraag naar de ervaringen van andere bewonerscommissies, krijg ik vaak het antwoord dat het ergens in een (kopie van een) Excelletje staat. Ik twijfel eraan hoe AVG-proof dit is, maar ik denk vooral dat het beter moet kunnen.
Communiceren met bewoners
Gekoppeld aan de ledenlijst, zouden we graag (al dan niet gepersonaliseerde) mails versturen.
Informatie en bestanden delen
Samen weet je meer dan alleen. Onder dit doel denk ik aan een forum-functionaliteit en het beschikbaar maken van een (klein) aantal actuele 'handige bestanden'. Liefst achter een login.
Randvoorwaarden
  • Budget is een serieus onderwerp. Het is geen VVE en contributie ophalen is onwenselijk (in het verleden onhaalbaar gebleken). We zijn dus aangewezen op de bijdrage vanuit de verhuurder die ongeveer €250/jaar zal zijn.
  • Het mag niet té persoonsafhankelijk zijn. Ik zou (als ik dat zou kunnen/leren) een eigen servertje kunnen draaien met en eigen knutselproject erop, maar dan moet ik alles doen en 'mag' ik niet verhuizen.

Wat heb ik al gevonden?

Een Facebook-groep lijkt bijna op alle vragen antwoord te geven, maar niet iedereen heeft daar een profiel en wie weet waar Facebook in de toekomst naar toe gaat? Nog los van alles bij Meta stallen.
Er zijn apps voor verenigingen in het algemeen en voor VVE's e.d. Deze zijn alleen ruim boven budget. Ook lid worden als bewonerscommissie van de Woonbond (waar zo'n app bij in zit), past financieel niet.
Waar denken we wel aan?
Whatsapp-community
Qua communicatie lijkt een Whatsapp-community een heleboel in te kunnen vullen (ja, ik weet het, ook Meta):
  • Verschillende Whatsapp-groepen onder een algemene paraplu voor bijv. gebouwdelen, werkgroepen, etc.
  • Mogelijkheid om algemene berichten te versturen vanuit de commissie
  • Aanmeldverzoek doen via QR-op meldingbord in de hal
  • Mogelijkheid om verhuisde bewoners weer te verwijderen.
Het is een lijst met leden van de community, maar een ledenadministratie is het natuurlijk niet. Daarnaast is Whatsapp over het algemeen een breed gedragen app, maar je kunt bewoners niet dwingen die te gebruiken. Een vorm van analoge back-up moet er sowieso zijn ivm de minder digitaal ingerichte bewoners op leeftijd.
Een ander nadeel is dat je als lid van de community alleen berichten/bestanden kunt zien vanaf dat je lid bent, terwijl je juist als nieuwe bewoner baat hebt bij ervaringen en info die al aanwezig is.
WordPress site met database
Dit lijkt qua domein en hosting wel haalbaar. De uitwerking zou ik even in moeten duiken, maar dat moet lukken en het internet staat er zo vol mee dat iemand anders het vast zou kunnen overnemen. Of weet iemand toevallig een handig, bruikbaar thema dat we zouden kunnen toepassen?
Dit zou dan de ledenadministratie en bestand/informatiedeling kunnen oplossen.
Ik zou dan overwegen om ook een forum toe te voegen (tips?) voor de wat langere onderwerpen, dan kunnen de Whatsapp-groepen beperkt blijven tot "Van wie is die kat in de hal?" etc.
Mailchimp o.i.d.
We zijn er nog niet ingedoken, maar gezien de nieuwsbrieven die ik zelf allemaal krijg, moet een dergelijke service wel een oplossing kunnen bieden voor het versturen van e-mails (nieuwsbrieven).

En verder

Het zou kunnen dat de verhuurder zou kunnen assisteren. Zij hebben immers de gegevens. Maar we willen graag onafhankelijk kunnen opereren, zodat iedereen vrij is om ervaringen te delen.
Servicevraagstukken, reparaties etc. laten we nadrukkelijk wel bij (het systeem van) verhuurder.

Uit mijn zoektocht over het forum kwam weinig resultaat, maar ik hoop dat iemand met de gouden tip komt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:22
https://www.microsoft.com...ans-and-pricing?market=nl

Is gratis tot 300 gebruikers. Kun je een Teams tenant maken om informatie te delen (of SharePoint site). Kan bestanden delen, heb je meteen zakelijke mail gecover voor het bestuur van de comissie en is AVG proof. Voor dermate weinig geld kan je niet anders dan voor een standaard SaaS oplossing kiezen.

Iets (zelf)hosten voor dit bedrag dat aan de wettelijke eisen voldoet is haast onmogelijk voor 250 per jaar.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat voor activiteiten heeft de bewonerscommissie dat het noodzakelijk is om bij te houden wie waar woont?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:58:
https://www.microsoft.com...ans-and-pricing?market=nl

Is gratis tot 300 gebruikers. Kun je een Teams tenant maken om informatie te delen (of SharePoint site). Kan bestanden delen, heb je meteen zakelijke mail gecover voor het bestuur van de comissie en is AVG proof. Voor dermate weinig geld kan je niet anders dan voor een standaard SaaS oplossing kiezen.

Iets (zelf)hosten voor dit bedrag dat aan de wettelijke eisen voldoet is haast onmogelijk voor 250 per jaar.
Dat is waar ook! Die ben ik ook tegen gekomen en ik was ook tot de conclusie gekomen dat dat prima zou voldoen. Dankjewel voor de reminder.

Ik was alleen wat angstig voor de voorwaarden. Een bewonerscommissie is geen rechtspersoon in de zin van een vereniging of stichting en heeft al helemaal geen ANBI status. Of is dat niet nodig?
Non-profit is het natuurlijk sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:08:
Wat voor activiteiten heeft de bewonerscommissie dat het noodzakelijk is om bij te houden wie waar woont?
Fair enough, vanuit het uitgangspunt van 'zo min mogelijk informatie opslaan' is het misschien niet nodig om contact te houden en nieuwsbrieven te versturen (als er wel een e-mailadres is).
Maar het scheelt wel wat loopjes naar het bellenbord om te kijken wie er ook alweer 'beneden op de hoek op nummer 15' woont.

Overigens is het zeker niet de opzet om zo'n lijst integraal te delen. Dat zou zeker geen doel dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:22
Brrrtje? schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:19:
[...]

Dat is waar ook! Die ben ik ook tegen gekomen en ik was ook tot de conclusie gekomen dat dat prima zou voldoen. Dankjewel voor de reminder.

Ik was alleen wat angstig voor de voorwaarden. Een bewonerscommissie is geen rechtspersoon in de zin van een vereniging of stichting en heeft al helemaal geen ANBI status. Of is dat niet nodig?
Non-profit is het natuurlijk sowieso wel.
Dan zou het kunnen dat je die comissie wel als vereniging of stichting moet laten registreren om in aanmerking te komen. Maar dat kan Microsoft Support jouw wel uitsluitsel over geven.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Brrrtje? schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:24:
Fair enough, vanuit het uitgangspunt van 'zo min mogelijk informatie opslaan' is het misschien niet nodig om contact te houden en nieuwsbrieven te versturen (als er wel een e-mailadres is).
Maar het scheelt wel wat loopjes naar het bellenbord om te kijken wie er ook alweer 'beneden op de hoek op nummer 15' woont.
Misschien denk ik te simpel, maar als je contact wil met nummer 15 dan bel je toch gewoon even aan of stop je een briefje in de bus "Wilt u contact opnemen met A. B. van de bewonerscommissie over XYZ?"

Nieuwsbrieven kan je toch prima ophangen bij de lift?
En de uitnodiging voor de jaarlijkse flatbbq kan toch ook via de brievenbus, met het verzoek je aan te melden bij iemand van de bewonerscommissie.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Brrrtje? schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:24:
[...]
Zie art. 1 lid 1 aanhef en onder g Wet op het overleg huurders verhuurder (Overlegwet) en art. 1 lid 1 aanhef onder f en 2°-4° Overlegwet.

Een bewonerscommissie is pas een bewonerscommissie op grond van de Overlegwet als de huurders worden geïnformeerd (2°), er minimaal 1x per jaar een verantwoordingsvergadering wordt georganiseerd door het bestuur van de commissie en waar de toekomstplannen worden besproken (3°) en alle huurders in het wooncomplex tenminste in de gelegenheid worden gesteld om zich aan te sluiten (4°).

Een deugdelijke administratie is o.a. van belang als de verhuurder betwist dat de bewonerscommissie voldoende representatief is en als de bewonerscommissie namens de huurders van het complex een geschil wil voorleggen aan de huurcommissie:

https://www.huurcommissie...er-4-6.-bewonerscommissie

De verhuurder is verplicht om een bewonerscommissie te faciliteren met bijvoorbeeld vergaderruimte, maar hoeft (anders dan een huurdersorganisatie) geen kosten te vergoeden:

https://www.huurcommissie...-inzake-bewonerscommissie

Dat allemaal gezegd hebbende is een rechtspersoon geen constitutief vereiste voor de oprichting van een bewonerscommissie, maar het kan desalniettemin wel handig zijn om er bijvoorbeeld een vereniging van te maken en wel hierom.

Een verhuurder kan te maken krijgen met meerdere huurdersorganisaties (verenigingen of stichtingen) die als hoofdregel op grond van art. 2 Overlegwet allemaal als huurdersorganisatie moeten worden aangemerkt.

Als er echter een overkoepelende huurdersorganisatie is opgericht zijn de andere huurdersverenigingen of huurdersstichtingen géén huurdersorganisatie, tenzij het gaat om een geschil dat specifiek het complex betreft. De regering voorzag namelijk dat een verhuurder een oerwoud aan huurdersverenigingen en huurdersstichtingen zou moeten aanmerken als er meerdere huurdersorganisaties zijn. Als er een overkoepelende huurdersorganisatie bestaat die alle huurders van de verhuurder vertegenwoordigt (en dus aan de eisen voldoet in de Overlegwet), hoeft de verhuurder alleen de overkoepelende huurdersorganisatie aan te merken als huurdersorganisatie en de overige vereniging en stichtingen niet. Dat kunnen nog wel bewonerscommissies zijn overigens.

Het is weliswaar (iets) ingewikkelder om een huurdersorganisatie op te richten, maar een huurdersorganisatie zoals een vereniging of stichting heeft veel meer rechten dan een bewonerscommissie. Een huurdersorganisatie heeft bijvoorbeeld instemmingsrecht als de verhuurder het beleid voor de vaststelling van de servicekosten wil aanpassen.

En precies zoiets maakt dat een bewonerscommissie die als rechtspersoon zoals een vereniging is opgericht weer een huurdersorganisatie wordt voor dat specifieke onderwerp:
Nu gesproken wordt over de ’huurdersorganisatie’ houdt dit in dat de bewonerscommissie geen instemmingsrecht heeft ten aanzien van de servicekosten. Ten aanzien van eventuele verschillende huurdersorganisaties is geen rangorde gegeven. Indien er sprake is van meerdere huurdersorganisaties, bijvoorbeeld één op instellings- en één op complexniveau, dan zullen beide met een eventuele beleidswijziging moeten instemmen. Het ligt voor de hand dat de huurdersorganisatie op instellingsniveau instemt wanneer de huurdersorganisatie op complexniveau dat doet.
Kamerstukken II 2007/08, 30856, nr. C, p. 6 (MvA)

Daarnaast heeft het andere voordelen om bijvoorbeeld een vereniging op te richten:

- de bewonerscommissie / huurdersorganisatie kan handelen in het maatschappelijk verkeer en bijvoorbeeld overeenkomsten aangaan
- de bewonerscommissie / huurdersorganisatie kan een bankrekening openen en contributie innen van de leden om bijvoorbeeld een softwarelicentie af te nemen
- de bestuurders zijn niet persoonlijk aansprakelijk (tenzij ze het heel bond maken en het bestuur kan zich daartegen verzekeren)

Dat heb je allemaal met een simpele bewonerscommissie niet. Let op dat art. 2 Overlegwet wel dat geschillen kan leiden en het is dus verstandig om vooraf aan de oprichting te controleren bij de verhuurder of het inderdaad zo is dat de bewonerscommissie als vereniging bij geschillen over specifiek het wooncomplex wél als huurdersorganisatie wordt aangemerkt. Leg dat vervolgens ook schriftelijk vast, want dan kan daarover daarna veel minder discussie ontstaan.

De Woonbond heeft een vrij uitgebreid en goed boekje uitgegeven over bewonerscommissies en huurdersorganisaties, maar daarin staat bovenstaande niet detaillistisch uitgelegd en er wordt verwezen naar overleg met de Woonbond als er vragen zijn over de toepassing van art. 2 Overlegwet. Ik zou je willen aanraden om dat boekje te kopen, want het kost geloof ik maar iets van 10-20 euro (digitaal).

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29

Marc H

- - Is wakker - -

Iedere beheerder een gratis Microsoft accountje met een gedeelde Onedrive?

Heb je gelijk office online voor het bewerken van de bestanden.

Kan je bestanden makkelijk opslaan, mail versturen / ontvangen en overdragen aan een ander als dat nodig is. Het lijkt mij niet dat je een eigen server met ingewikkelde rechtenstructuur nodig hebt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:24:
[...]

Dan zou het kunnen dat je die comissie wel als vereniging of stichting moet laten registreren om in aanmerking te komen. Maar dat kan Microsoft Support jouw wel uitsluitsel over geven.
Helaas verwijst Microsoft Support alleen naar informatie die ik zelf ook al kon vinden.
De relevante voorwaarde "Organizations must be registered with or recognized by relevant authorities as: (2) associations or foundations otherwise operating on a nonprofit basis for the public benefit;" blijft voor mij erg ruim geformuleerd.

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van Microsoft 365 voor een non-profit organisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
Real schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:29:
[...]

Zie art. 1 lid 1 aanhef en onder g Wet op het overleg huurders verhuurder (Overlegwet) en art. 1 lid 1 aanhef onder f en 2°-4° Overlegwet.

Een bewonerscommissie is pas een bewonerscommissie op grond van de Overlegwet als de huurders worden geïnformeerd (2°), er minimaal 1x per jaar een verantwoordingsvergadering wordt georganiseerd door het bestuur van de commissie en waar de toekomstplannen worden besproken (3°) en alle huurders in het wooncomplex tenminste in de gelegenheid worden gesteld om zich aan te sluiten (4°).

Een deugdelijke administratie is o.a. van belang als de verhuurder betwist dat de bewonerscommissie voldoende representatief is en als de bewonerscommissie namens de huurders van het complex een geschil wil voorleggen aan de huurcommissie:

https://www.huurcommissie...er-4-6.-bewonerscommissie

De verhuurder is verplicht om een bewonerscommissie te faciliteren met bijvoorbeeld vergaderruimte, maar hoeft (anders dan een huurdersorganisatie) geen kosten te vergoeden:

https://www.huurcommissie...-inzake-bewonerscommissie

Dat allemaal gezegd hebbende is een rechtspersoon geen constitutief vereiste voor de oprichting van een bewonerscommissie, maar het kan desalniettemin wel handig zijn om er bijvoorbeeld een vereniging van te maken en wel hierom.

Een verhuurder kan te maken krijgen met meerdere huurdersorganisaties (verenigingen of stichtingen) die als hoofdregel op grond van art. 2 Overlegwet allemaal als huurdersorganisatie moeten worden aangemerkt.

Als er echter een overkoepelende huurdersorganisatie is opgericht zijn de andere huurdersverenigingen of huurdersstichtingen géén huurdersorganisatie, tenzij het gaat om een geschil dat specifiek het complex betreft. De regering voorzag namelijk dat een verhuurder een oerwoud aan huurdersverenigingen en huurdersstichtingen zou moeten aanmerken als er meerdere huurdersorganisaties zijn. Als er een overkoepelende huurdersorganisatie bestaat die alle huurders van de verhuurder vertegenwoordigt (en dus aan de eisen voldoet in de Overlegwet), hoeft de verhuurder alleen de overkoepelende huurdersorganisatie aan te merken als huurdersorganisatie en de overige vereniging en stichtingen niet. Dat kunnen nog wel bewonerscommissies zijn overigens.

Het is weliswaar (iets) ingewikkelder om een huurdersorganisatie op te richten, maar een huurdersorganisatie zoals een vereniging of stichting heeft veel meer rechten dan een bewonerscommissie. Een huurdersorganisatie heeft bijvoorbeeld instemmingsrecht als de verhuurder het beleid voor de vaststelling van de servicekosten wil aanpassen.

En precies zoiets maakt dat een bewonerscommissie die als rechtspersoon zoals een vereniging is opgericht weer een huurdersorganisatie wordt voor dat specifieke onderwerp:

[...]

Kamerstukken II 2007/08, 30856, nr. C, p. 6 (MvA)

Daarnaast heeft het andere voordelen om bijvoorbeeld een vereniging op te richten:

- de bewonerscommissie / huurdersorganisatie kan handelen in het maatschappelijk verkeer en bijvoorbeeld overeenkomsten aangaan
- de bewonerscommissie / huurdersorganisatie kan een bankrekening openen en contributie innen van de leden om bijvoorbeeld een softwarelicentie af te nemen
- de bestuurders zijn niet persoonlijk aansprakelijk (tenzij ze het heel bond maken en het bestuur kan zich daartegen verzekeren)

Dat heb je allemaal met een simpele bewonerscommissie niet. Let op dat art. 2 Overlegwet wel dat geschillen kan leiden en het is dus verstandig om vooraf aan de oprichting te controleren bij de verhuurder of het inderdaad zo is dat de bewonerscommissie als vereniging bij geschillen over specifiek het wooncomplex wél als huurdersorganisatie wordt aangemerkt. Leg dat vervolgens ook schriftelijk vast, want dan kan daarover daarna veel minder discussie ontstaan.

De Woonbond heeft een vrij uitgebreid en goed boekje uitgegeven over bewonerscommissies en huurdersorganisaties, maar daarin staat bovenstaande niet detaillistisch uitgelegd en er wordt verwezen naar overleg met de Woonbond als er vragen zijn over de toepassing van art. 2 Overlegwet. Ik zou je willen aanraden om dat boekje te kopen, want het kost geloof ik maar iets van 10-20 euro (digitaal).

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Wij willen inderdaad helder en duidelijk voldoen aan de voorwaarden voor een "gewone" bewonerscommissie, dat is o.a. een reden om een administratie te willen voeren.
Het oprichten van een vereniging met statuten gaat echter te ver (en kost teveel). We worden wel ondersteund door de huurdersvereniging voor huurders van de corporatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Brrrtje? schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:10:
[...]
Wij willen inderdaad helder en duidelijk voldoen aan de voorwaarden voor een "gewone" bewonerscommissie, dat is o.a. een reden om een administratie te willen voeren.
Lees dan in ieder geval goed de Overlegwet door en overweeg om het boekje van de Woonbond te kopen. Volgens mij heeft de Woonbond ook statuten beschikbaar gesteld, zodat je die vrij goedkoop door een notaris kunt laten passeren (als je dat alsnog zou willen).
Het oprichten van een vereniging met statuten gaat echter te ver (en kost teveel).
Dat is aan jou/jullie uiteraard, maar de Overlegwet stelt niet verplicht dat een vereniging door een notaris opgericht is. Een informele vereniging voldoet ook. Je kunt dan weliswaar geen bankrekening openen en loopt als bestuurder ook meer persoonlijk risico op grond van art. 2:30 lid 2 BW. Dat laatste kun je wel enigszins beperken door een informele vereniging in te laten schrijven in het Handelsregister van de KvK (art. 2:30 lid 4 BW). Zie over de inschrijving van een informele vereniging deze pagina (onderaan) van de KvK.

Aan een informele vereniging moet de verhuurder dus om instemming vragen voor wat betreft wijzigingen van het servicekostenpakket als dat specifiek jullie woningcomplex betreft, want ook een informele vereniging is een huurdersorganisatie. Daarnaast moet de verhuurder de informele vereniging ook betrekken bij andere overlegverplichtingen die voor huurdersorganisaties volgen uit de Overlegwet en specifiek het woningcomplex betreffen zoals renovatie van alleen dat complex. Ook als er een overkoepelende huurdersorganisatie bestaat.

Zie de toelichting bij het amendement waarmee art. 5a Overlegwet tot stand is gekomen:
Dit amendement strekt ertoe huurdersorganisaties instemmingsrecht te geven ten aanzien van het beleid met betrekking tot de servicekosten. De rechten van huurdersorganisaties beperken zich in het wetsvoorstel tot het informatierecht en het adviesrecht. Bij het vaststellen van het beleid ten aanzien van de servicekosten is het echter redelijk huurdersorganisaties tevens het recht op instemming te geven. Het servicekostenbeleid betreft immers geen strategische beleidskeuze of een investeringskeuze voor de verhuurder. De servicekosten komen volledig voor rekening van de huurder. Feitelijk vormen zij een aanvullende dienst die huurders bij de verhuurder inkopen. Daarom is het redelijk dat huurdersorganisaties dienen in te stemmen met beleidswijzigingen ten aanzien van de servicekostenpakketten.
Kamerstukken II 2007/08, 30856 nr. 10

Als er een informele vereniging is opgericht als bewonerscommissie, kan de verhuurder dus niet meer eenzijdig het servicekostenpakket aanpassen zonder instemming van de alv. Sterker nog: je zou je kunnen afvragen of niet elke bewonerscommissie eigenlijk een informele vereniging is, want in essentie heeft een bewonerscommissie door de verplichtingen in de Overlegwet een verenigingsachtige structuur.

Hou er zoals ik schreef wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou / jullie.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Els123
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
Interessant onderwerp! Ik zit al geruime tijd in een BC(bewonerscommissie). Wij hebben net een vraag uitgezet aan huurders voor punten voor overleg met verhuurder. Dit doen we halfjaarlijks.
Vraag uitgezet met briefje op papier. Antwoord kan per email of met papier in brievenbus BC. Resultaat is half om half mail en schriftelijk. Wij richten ons dus nog steeds niet in hoofdzaak op digitale communicatie. Er wonen bij ons zoveel ouderen dat we dan de helft van de huurders overslaan.
Erg lastig, maar het is niet anders. Want je moet alle huurders betrekken.

Als BC hoef je geen vereniging te zijn, maar het heeft wel voordelen. Juridisch sta je sterker. Ook de financiele verantwoordelijkheid van bestuur is beter geregeld. Nadeel is wel dat je elk jaar moet voldoen aan de eisen qua houden ALV, verkiezing bestuur, jaarverslag etc.

Ik ga eens kijken naar de link Microsoft. Voor ons misschien ook leuk.
We hebben een Wordpress site gemaakt, maar het bijhouden moet ook iemand met minder computervaardigheden kunnen doen! Dat is een bottleneck.

Succes gewenst, het is wel degelijk zinvol om te doen.
Pagina: 1