wat te doen met vloer benedenverdieping ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
hallo beste tweakers.

wij gaan volgend jaar een groot project aan om onze woning te renoveren.

het gaat om een totaal renovatie met bijbouw over de volledige benedenverdieping.

nu ben ik ook offertes aan het opvragen voor een nieuwe vloer.

het gaat om +/- een 100m2 oppervlakte.

omdat onze plafondhoogte nu al maar 238CM is was ik van plan om enkel de tegel zelf uit te breken en de chape laten liggen ( eventueel om kleine verschillen terug te egaliseren ) en dan terug opnieuw betegelen.

ik krijg bijna van elke aannemer te horen dat dit waarschijnlijk even duur zal zijn dan de chape volledig uitbreken en alles opnieuw te doen.

in eerste instantie wouden we ook graag vloerverwarming maar ik heb geen kelder en weet niet als dit mogelijk is qua opbouwhoogte met isolatie.
want als de chape eruit is dan moet ik waarschijnlijk ook alle electra ook nog allemaal opnieuw gaan aanleggen.

alsook het financieel plaatje hadden we niet genoeg budget hiervoor over, aangezien dit een relatief grote kost is en we ons budget al stevig verhoogd hebben.

we weten nu ook niet goed wat we moeten doen of welke opties er nog zijn.

ik wil eigenlijk absoluut niet dat er over de huidige tegel opnieuw getegeld word want dan hou ik van mijn 238cm plafondhoogte misschien nog maar 235 cm over en het voelt nu al 'krap' aan. dus dit is geen optie voor mij.

ik heb een vals plafond gestoken waar mijn stroom en leidingen van SWW naar boven lopen dus verlaagd plafond weghalen is ook niet meteen een optie.

als de volledige vloer er toch uit moet zou ik eventueel wel op vloerverwarming kunnen overschakelen maar dan moet ik alsnog fors gaan investeren.

zelf dacht ik ook aan een plak vinyl vloer om deze over de huidige tegel te leggen maar hoe is dit qua onderhoud krasbestendigheid en leefcomfort ?

ik ben benieuwd als er enkele creatievelingen zitten die met een oplossing kunnen komen maar zelf vind ik er niet direct iets anders op dan ofwel uitgraven of de tegel over de huidige leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik zou sowieso voor vloerverwarming gaan, dat levert zo veel comfort op!
Kan je niet echt een stuk uitgraven en dan isoleren, beton storten, fresen, vloerverwarming, toplaag?

Voor de toplaag zou je ook aan PVC (of bedoel je dat met plak vinyl vloer? Ik denk bij vinyl aan die goedkope rollen, maar wellicht is dat het verschil tussen BE en NL?) kunnen denken, erg comfortabel, niet zo koud als tegels en slijt/krasvast.

Nu dus alleen overtegelen of PVC leggen zonder de bestaande tegels te verwijderen zou ik echt zonde van het geld vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
Smobbo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:12:
Ik zou sowieso voor vloerverwarming gaan, dat levert zo veel comfort op!
Kan je niet echt een stuk uitgraven en dan isoleren, beton storten, fresen, vloerverwarming, toplaag?

Voor de toplaag zou je ook aan PVC (of bedoel je dat met plak vinyl vloer? Ik denk bij vinyl aan die goedkope rollen, maar wellicht is dat het verschil tussen BE en NL?) kunnen denken, erg comfortabel, niet zo koud als tegels en slijt/krasvast.

Nu dus alleen overtegelen of PVC leggen zonder de bestaande tegels te verwijderen zou ik echt zonde van het geld vinden!
Onze architect heeft ons dit afgeraden maar meer omdat dit financieel een hele grote ingreep was wat het volgens hem niet waard zou zijn.

Zelf zou ik dit ook fijn vinden.

Als ik een stuk moet uitgraven en ze gaan dan slijpen denk ik dat ze door mijn leidingen en stroom gaan slijpen dan heb ik hier ook weer een extra kost aan.

Misschien zouden ze wel door de huidige vloer kunnen frezen en dan hierover gewoon toplaag pvc maar dan heb ik niks isolatie in de vloer wat ook niet ideaal is...

Vinyl bedoel ik inderdaad pvc mee.

Ik heb 1 offerte gehad waar de chape eruit geteld is en dan kwam ik in totaal alles afgewerkt op 15.000 euro uit maar dan moet ik nog mijn hele vloerverwarming aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26
Als je nu tegels hebt en die liggen goed vast, dan is het goedkoopste hier een kleine laag egaline op te doen, en hier dan PVC op te leggen. Qua hoogte verlies je 0,5cm, dus dat is niet merkbaar.

Dit is echter de goedkoopste oplossing, niet de mooiste.

Eigenlijk wil je gewoon vloerverwarming, als je uitbreken niet ziet zitten dan kan je gewoon vloerverwarming laten infrezen in de dekvloer (chape zoals ze in Belgie zeggen). Hierin heb je 2 smaakjes: Gewoon dwars door de tegels heen frezen, de sleuven dichtzetten, en dan egaliseren en toplaag. Wederom: hoeft slechts 0,5cm toe te voegen.

De andere optie is eerst de tegels eruit te bikken, als die gewoon in de lijm zitten is dit zo lastig niet. De volgorde is dan:
tegels eruit, egaliseren (anders kan de frees niet goed rijden), VVW infrezen, sleuven dichtzetten, egaliseren, PVC (of als je weer tegels wilt, dan hoeft de laatste egalisatie ronde niet).

Uiteraard is een goede isolatie beter bij vloerverwarming, maar als dat niet kan dan is dat maar zo. Een ijskoude vloer, zeker met tegels, zou ik absoluut nooit willen in mijn huis.

ps. vloerverwarming infrezen is best betaalbaar. 100m2 is wel te doen voor 3 a 4000 euro.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce