Klimaatcontrole via Homematic of NodeRed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimate-tester
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-09 16:37
Goedemiddag allemaal.

Ik heb de afgelopen jaren gebruik gemaakt van een combinatie van Home Assistent met NodeRed als orchestrator en Homematic apparaten zoals Thermostaat, Vloerverwarming Actuator, Deur/Raam sensoren, etc. NodeRed wordt momenteel voor de orchestration van alle apparaten gebruikt (e.g. bewegingssensor detecteert iets -> lamp aan) behalve de klimaatcontrole.

Wat mij opvalt, en dat speelt nu weer omdat het opeens koud wordt buiten, is dat ondanks een directe connectie tussen Homematic Thermostaat en Actuator (ingesteld in RaspberryMatic), de actuators dicht blijven terwijl mijn temperatuur in sommige kamers rond de 19 zit terwijl target 21 is. Ditzelfde gebeurt in de zomer, waar de actuators dicht blijven maar eigenlijk open moeten gaan omdat de cooling mode actief is en het binnen te warm wordt.

Het switchen tussen cooling en heating mode heb ik als programma gemaakt in RaspberryMatic. Voor de rest heb ik geen orchestration handmatig gemaakt omdat ik er vanuit ga dat de directie connectie tussen de thermostaat en actuator de rest afhandeld (en wellicht maak ik hier een verkeerde aanname).

Mijn vraag is: herkent men dit probleem, en tegelijkertijd - zo ja - zou het beter zijn om de gehele orchestration van mijn klimaatcontrole in NodeRed te bouwen. Dus inclusief hoe ver de actuator open moet gaan bij welke temperatuur, heating mode uit bij ramen/deuren open, cooling aan als een bepaald threshold wordt bereikt etc. etc. etc. of vergeet ik gewoon iets simpels in te stellen in RaspberryMatic?

[ Voor 5% gewijzigd door ultimate-tester op 06-11-2024 12:41 ]