Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Beste forumleden,

Als ZZP-er heb ik een nieuwe opdracht aangenomen waar een tussenbureau aanwezig is die mij hebben gecontacteerd. Daarna een gesprek gehad met de opdrachtgever en dit klikte, dus de klus aanvaard.

uurtarief loopt middels deze tussenpersoon.
Ik moest via een app opeens vanalles uploaden, want zij werkte nu eenmaal via die app. Hier tegen geageerd, maar goed, toch gedaan. Wel meermaals gevraagd waarom dit zo moet en of het niet via de mail kan. Declareren moest ook via die app, terwijl ik normaal MoneyMonk gebruik, 2 klikken en factuur is verstuurd.

Na een tijdje (want de opdracht starte pas 2/3 maanden later) kreeg ik een mail, dat ze vanaf heden 1,99 per gewerkt uur gingen vragen om de app te kunnen laten werken. Contact met recruiter en die vertelde mij, geen probleem, ik verhoog je uurloon met 2 euro, naar 132 euro per uur.

Nu blijkt achteraf dat dit bedrag ex btw was, dus er komt nog 21% btw per uur bij!
Nadat ik mijn uren omslachtig heb moeten ingeven, moet de recruiter mijn uren goedkeuren. Dit vind ik erg vreemd. Ik ben ZZP-er, ik dien mijn uren in en vanaf dan gaat mijn betalingstermijn in van 14 dagen, wat ook in het OVO staat. Nu keuren zij goed en dan gaat het naar de PayDay app (weer een app!). Hierin staat je geld dan 30 dagen vast en wil je eerder dan die 30 dagen uitbetalen, betaal je de tussenpersoon weer 3% van dat bedrag. Hier ben ik het niet mee eens natuurlijk en heb verwezen naar het OVO en aangegeven dat ik binnen 14 dagen uitbetaald wil worden. Na veel contact en starheid besloten mijn rechtsbijstandsverzekering in te schakelen, die zullen ergens volgende week reageren denk ik. Maar ik hoop dat hier mensen met kennis op dit gebied mij kunnen adviseren en zeggen waar mijn rechten zijn in zo'n casus. Want want ik ook aangeef, zij zeggen, wij snappen niet waarom er 14 dagen staat, wij zullen het veranderen naar 30, einde discussie.

Ondertussen heb ik morgen wel een gesprek aangevraagd met de manager van de opdrachtgever, want ik wil die tussenpersoon weg en ik wil kijken wat de mogelijkheden hierin zijn.

Momenteel 5 weken verder en door de fout van de tussenpersoon kan ik nu pas "goed" declareren, waardoor alles weer vanaf 0 dagen begint, dus volgende maand nog geen inkomsten vanuit deze opdracht.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 18:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Klinkt als de gemiddelde scam. Eerst lekker maken, wat 'water bij de wijn' en steeds wat meer geld eisen voordat je aan je zuurverdiende geld kunt komen

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24

pistole

Frutter

Ik heb geen ervaring in deze materie, maar het lijkt mij, als je de klus aanvaardt, dat je ook de voorwaarden aanvaardt. Als dit niet zijn vastgelegd dan kan je ageren, als ze wel zijn vastgelegd dan heb je je eraan te houden.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Er is een OVO waarom gewoon 14 dagen staat.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24

pistole

Frutter

carpebios schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:20:
Er is een OVO waarom gewoon 14 dagen staat.
Ik bedoelde niet alleen jouw betalingsvoorwaarden maar ook de voorwaarden die de tussenpersoon stelt. Als die er niet zijn dan kan die ook niet opeens aankomen met allerlei voorwaarden...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Afspraak is afspraak en die afspraak is 14 dagen. Langer mag maar dan doen we er aantal euro per uur bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een betalingstermijn van 14 dagen is wel erg kort, ook voor een ZZP'er. Ik ben niet anders dan 30-60 dagen gewend toen ik nog ZZPde, tenzij je daar een fee voor betaalt.

Wie is er vanuit de OVO gezien je opdrachtgever? De eindklant? Of de tussenpersoon?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
FirePuma142 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:39:
Een betalingstermijn van 14 dagen is wel erg kort, ook voor een ZZP'er. Ik ben niet anders dan 30-60 dagen gewend toen ik nog ZZPde, tenzij je daar een fee voor betaalt.

Wie is er vanuit de OVO gezien je opdrachtgever? De eindklant? Of de tussenpersoon?
Ik heb 14 dagen en soms 30. Maar vaker wordt je eerder betaald. De tussenpersoon is mijn opdrachtgever. Die zelf ook weer 25 euro per uur pakken op de zorginstelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je stuurt gewoon een factuur per fax, mail of EDI en die mogen zij binnen 14 dagen betalen. Dat hele gedoe met een app, declareren en goedkeuren zoeken ze zelf maar uit met de klant. Voor de 25 euro die ze bij jou per uur innen kunnen ze prima een tiepgeit in dienst nemen die jouw factuur ontvangt, uitprint op perkament en handmatig weer invoert in hun exotische ERP software waarna ze een dagelijkse lunchdate met de klant doen om jouw gemaakte uren te verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt toch een getekende overeenkomst? Daarin staat (als het goed is) een betaaltermijn. Houd ze daaraan, na een paar dagen te laat een herinnering. na een week nog 1. daarna incassobureau erop. LAat niet met je dollen, je bent een ondernemer.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-10 18:04
@carpebios Denk ook even lange termijn. Je hebt een opdracht, hoe lang loopt deze nog? Het is frustrerend dat e.e.a. niet goed ingeregeld was maar dat lijkt nu wel zo te zijn. Je hebt een goed tarief, hoe groot is de kans dat je snel een andere opdracht hebt voor eenzelfde tarief? De markt is onzeker met DBA in aantocht en direct zonder tussenpartij bij een grote klant aan de slag is lastig.

Dus vraag je zelf af, is het potentieel eindigen van deze opdracht en bijbehorende risico waard als je gaat proberen die tussenpartij eruit te werken. Hoe erg is het als zij daarop de overeenkomst beeindigen en jij op zoek moet naar een nieuwe klus?

Ik zou in dit geval gewoon de hoepels accepteren, wel de afspraken op papier honoreren dus 14 dagen ipv 30 maar wel keurig hun proces volgen. Dan valt jouw niets te verwijten en uiteindelijk komt het geld toch wel binnen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Davidshadow13 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:04:
@carpebios Denk ook even lange termijn. Je hebt een opdracht, hoe lang loopt deze nog? Het is frustrerend dat e.e.a. niet goed ingeregeld was maar dat lijkt nu wel zo te zijn. Je hebt een goed tarief, hoe groot is de kans dat je snel een andere opdracht hebt voor eenzelfde tarief? De markt is onzeker met DBA in aantocht en direct zonder tussenpartij bij een grote klant aan de slag is lastig.

Dus vraag je zelf af, is het potentieel eindigen van deze opdracht en bijbehorende risico waard als je gaat proberen die tussenpartij eruit te werken. Hoe erg is het als zij daarop de overeenkomst beeindigen en jij op zoek moet naar een nieuwe klus?

Ik zou in dit geval gewoon de hoepels accepteren, wel de afspraken op papier honoreren dus 14 dagen ipv 30 maar wel keurig hun proces volgen. Dan valt jouw niets te verwijten en uiteindelijk komt het geld toch wel binnen.
Ik snap je punt zeker, maar in mijn beroep heb ik morgen een andere opdracht voor hetzelfde tarief (of soms meer). En die app is tot daar aan toe, maar ze verdienen al dik aan de opdrachtgever, maar proberen via mij ook op allerlei manieren te verdienen. Daarom dat ik morgen sowieso het gesprek heb over wat mogelijk is om deze club ervan tussen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:03
carpebios schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:11:
[...]

Ik snap je punt zeker, maar in mijn beroep heb ik morgen een andere opdracht voor hetzelfde tarief (of soms meer). En die app is tot daar aan toe, maar ze verdienen al dik aan de opdrachtgever, maar proberen via mij ook op allerlei manieren te verdienen. Daarom dat ik morgen sowieso het gesprek heb over wat mogelijk is om deze club ervan tussen te halen.
Dat zal ook een beetje afhankelijk zijn van wat er in jouw overeenkomst met de tussenpersoon staat. Bij mij staat er vaak een regeltje in dat ik niet direct voor de klant mag werken tot x maanden na aflopen opdracht (anders zitten ze snel zonder inkomen uiteraard). Ik ben wel in een andere sector actief. Maar als het tegenzit doen ze je een proces aan (heb ik al meerdere malen zien gebeuren bij anderen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Wacht even.... Ze tikken al bijna 20% af en dan mag je nog eens 2% voor de app en 3% voor op tijd betalen incasseren?

Inderdaad met de inhurende partij spreken en aangeven dat je een andere opdracht gaat zoeken tenzij ze de tussenpersoon tot de orde roepen. Zoals @eelcootjuh al meldt is er een grote kans dat je niet zonder die tussenpartij aan de gang kunt daar dus dan maar gewoon een adere opdracht zoeken.

En zoals @jadjong aangeeft: Factuur sturen. Niet binnen 14 dagen betaald? Ter incasso! Uiteraard inclusief rente en opslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Croga schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:21:
Wacht even.... Ze tikken al bijna 20% af en dan mag je nog eens 2% voor de app en 3% voor op tijd betalen incasseren?

Inderdaad met de inhurende partij spreken en aangeven dat je een andere opdracht gaat zoeken tenzij ze de tussenpersoon tot de orde roepen. Zoals @eelcootjuh al meldt is er een grote kans dat je niet zonder die tussenpartij aan de gang kunt daar dus dan maar gewoon een adere opdracht zoeken.

En zoals @jadjong aangeeft: Factuur sturen. Niet binnen 14 dagen betaald? Ter incasso! Uiteraard inclusief rente en opslag.
Nee, die 25 euro komt voor de instelling bovenop mijn uurloon (en daar nog BTW over).
Ikzelf betaal 1.99 ex btw per uur voor die %#$& APP voor ieder gewerkt uur en als ik binnen 30 dagen mijn geld wil (ipv 14 dagen) dan betaal ik over het uit te betalen bedrag 3% aan de tussenpersoon.

Ze werken vooral met mensen die rond de 30-40 euro per uur verdienen (schijnzelfstandigen) en ik ben een uitzondering waardoor ze die app ook aan de achterkant moesten aanpassen. Maar goed, dat laatste is niet mijn probleem zou je zeggen. Ik denk dat ik inderdaad een factuur gewoon ga sturen met mijn voorwaarde en zoals ze in de OVO staan en daarna B2B, dus gelijk rente en incassokosten rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je het gewoon in je overeenkomst hebt staan dan sta je gewoon in je recht, echter kan het eventueel wel lastig worden om ook je recht te halen. Ik zou in gesprek gaan, en als ze niet mee willen werken gewoon de reeds gemaakte uren factureren en de opdracht staken.

Het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt een app te gebruiken en ze daar vervolgens nog geld voor willen rekenen ook.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

carpebios schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:23:
Nee, die 25 euro komt voor de instelling bovenop mijn uurloon (en daar nog BTW over).
De bottom line is dat de klant een bepaald bedrag betaald voor jouw werk en €25 daarvan gaat onmiddelijk naar de tussenpersoon. Of je dat nou uitlegt als "de klant betaald extra" of "De ZZPer moet het afdragen" maakt geen verschil, het eindresultaat is dat 20% van wat de klant betaald rechtstreeks de zak van de tussenpartij in gaat. Dat is een belachelijk percentage. In mijn ZZP tijd was het nooit meer dan 10% en dat was inclusief *alles* (werving, selectie, support, facturatie, alles.).
Ze werken vooral met mensen die rond de 30-40 euro per uur verdienen (schijnzelfstandigen) en ik ben een uitzondering waardoor ze die app ook aan de achterkant moesten aanpassen.
Dat is hun keuze. En volledig onnodig om dat voor één persoon te gaan doen, laat staan die persoon er ook nog voor te laten betalen.
Maar goed, dat laatste is niet mijn probleem zou je zeggen. Ik denk dat ik inderdaad een factuur gewoon ga sturen met mijn voorwaarde en zoals ze in de OVO staan en daarna B2B, dus gelijk rente en incassokosten rekenen.
Dit dus. Er is een contract, daar gaan we elkaar aan houden. Hoe zij hun bedrijfsvoering doen is hun probleem.
Pagina: 1