Vliering constructie, welke is het best?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 12:01
He allemaal,

Binnenkort laten wij onze zolder uitbreiden met een dakkapel en we willen hierna direct een vliering maken om het geheel netjes af te werken en nog wat extra opbergruimte creëren. Alleen twijfelen we over de beste aanpak van de constructie.

Optie 1

Vanuit de dakkapellen boer kunnen we extra onderslagen omhoog laten hijsen. Die zullen dan 70x245mm dik en 4,80m lang zijn. Na het gebruik van de balkenschuif heb ik een h.o.h. van 40cm aangehouden omdat we de sterkteklasse niet zeker weten en het eigenlijk handiger werkt dan een tussenruimte van 48cm icm met de underlayment platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lyV5wCc-kRis8bMOPZ3EZEQchY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q7JAxQnk6v95S4mn58j7c72y.png?f=fotoalbum_large

-------

Optie 2

Aangezien we standaard al een onderslag aan de dakkapel kant krijgen kunnen we een tweede laten plaatsen aan de andere kant en hiertussen vervolgens haaks allemaal balken van 44x220mm dik en 3,40m lang plaatsen met een h.o.h. van 60cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EuNb4KN5yZTKzb5rxT0IfDBas0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7KsbqQZcZ1tENedr59cggEqV.png?f=fotoalbum_large

Gevoelsmatig voelt optie 1 beter aan, aangezien alle balken goed bevestigt kunnen worden met muurdragers ipv een 45graden verbinding tussen de balken die je bij optie 2 krijgt. Maar het is niet dat ik dit dagelijks doe dus ik was benieuwd naar jullie ervaring en of we wellicht nog wat handigheden over het hoofd zien? Alle tips zijn welkom! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Optie 1 verdeel je de kracht over de muren en ga je niet aan de dakconstructie hangen.
Nu is een vliering het gewicht niet maar als je van de dakconstructie af kunt blijven is dat natuurlijk altijd beter.

Als het echt zeker wilt weten zul je een constructeur een berekening moeten laten maken van het dak inclusief de nieuwe bouwlaag.

Heb je rekening gehouden met je toegang tot de vliering?

Hier bij ons is het geen echte vliering maar een soort extra overloop oid en die rust alleen maar op de bestaande muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 16:57
Hier komen binnenkort ook 2 dakkapellen en daarvan werd voor optie 2 gezegd dat dit eigenlijk niet de bedoeling is, als je daarvoor gaat zou je staanders tot de grond erbij moeten plaatsen. Wij gaan daarom zelf voor optie 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannemannetje
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-04 14:24
Als je de mogelijkheid hebt om het bestaande dak niet extra te belasten zal dat toch zeker de voorkeur hebben, dus Optie 1. Het toevoegen van een vliering direct op de draagmuren heeft aanzienlijk minder impact.
Wanneer je voor optie 2 gaat zul je het bestaande dak moeten laten toetsen met alle mogelijke verzwaringen en gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Optie 1 is de stevigste en makkelijkste optie. Om bij optie 2 je balken netjes in verstek te zagen en ze allemaal waterpas te krijgen is een secuur klusje.

Hier een vergelijkbaar project gedaan, waarbij we eerst een balk op de muur vastgezet hebben en daar met balkdragers de lange balken op vast gemaakt.
Mocht je overwegen om ook later aan de andere kant een dakkapel te laten plaatsen, vraag dan of ze (tegen meerprijs) ook aan die kant een onderslagbalk tegen je dak aan maken. Dan kun je nu in 1 keer de hele vliering afwerken en heb je bij de volgende dakkapel iets minder kosten maar vooral veel minder werk na het plaatsen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Optie 2 is sowieso een no-go, de gordingen zijn niet berekend op verticale en spreidkrachten die er op deze manier op komen.

Uitgangspunt is dan wel dat het een gordingkap is, maar dat is uit het verhaal niet op te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 12:01
Vergeten te vermelden dat in beide gevallen de balken aan de muur worden bevestigd, dus ook bij optie 2 zullen de twee onderslagen aan beide muren worden bevestigd en de muur ook voornamelijk et gewicht dragen.

Maar ik lees daarnaast ook al veel uitdagingen bij optie 2 dus lijkt mij optie 1 de winnaar 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-07 13:24
Optie 2 lijkt mij constructief ook gewoon prima als de twee onderslagen aan de muur zijn bevestigd. Er komt dan helemaal geen extra gewicht aan het dak te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 12:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

KerstmanSint schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:09:
Vergeten te vermelden dat in beide gevallen de balken aan de muur worden bevestigd, dus ook bij optie 2 zullen de twee onderslagen aan beide muren worden bevestigd en de muur ook voornamelijk et gewicht dragen.

Maar ik lees daarnaast ook al veel uitdagingen bij optie 2 dus lijkt mij optie 1 de winnaar 🎉
Ja, maar dan heb je dus maar 2 balken (links rechts) van 4.80m liggen met daartussen een breedte van 3.4m?
Die twee balken dragen dan in feite alles weg naar de zijgevel.

Zegmaar 16m2 om vol met dozen te schuiven. Die zou ik dan niet in het midden zetten. iig :o
Pagina: 1