He allemaal,
Binnenkort laten wij onze zolder uitbreiden met een dakkapel en we willen hierna direct een vliering maken om het geheel netjes af te werken en nog wat extra opbergruimte creëren. Alleen twijfelen we over de beste aanpak van de constructie.
/f/image/q7JAxQnk6v95S4mn58j7c72y.png?f=fotoalbum_large)
-------
/f/image/7KsbqQZcZ1tENedr59cggEqV.png?f=fotoalbum_large)
Gevoelsmatig voelt optie 1 beter aan, aangezien alle balken goed bevestigt kunnen worden met muurdragers ipv een 45graden verbinding tussen de balken die je bij optie 2 krijgt. Maar het is niet dat ik dit dagelijks doe dus ik was benieuwd naar jullie ervaring en of we wellicht nog wat handigheden over het hoofd zien? Alle tips zijn welkom!
Binnenkort laten wij onze zolder uitbreiden met een dakkapel en we willen hierna direct een vliering maken om het geheel netjes af te werken en nog wat extra opbergruimte creëren. Alleen twijfelen we over de beste aanpak van de constructie.
Optie 1
Vanuit de dakkapellen boer kunnen we extra onderslagen omhoog laten hijsen. Die zullen dan 70x245mm dik en 4,80m lang zijn. Na het gebruik van de balkenschuif heb ik een h.o.h. van 40cm aangehouden omdat we de sterkteklasse niet zeker weten en het eigenlijk handiger werkt dan een tussenruimte van 48cm icm met de underlayment platen./f/image/q7JAxQnk6v95S4mn58j7c72y.png?f=fotoalbum_large)
-------
Optie 2
Aangezien we standaard al een onderslag aan de dakkapel kant krijgen kunnen we een tweede laten plaatsen aan de andere kant en hiertussen vervolgens haaks allemaal balken van 44x220mm dik en 3,40m lang plaatsen met een h.o.h. van 60cm./f/image/7KsbqQZcZ1tENedr59cggEqV.png?f=fotoalbum_large)
Gevoelsmatig voelt optie 1 beter aan, aangezien alle balken goed bevestigt kunnen worden met muurdragers ipv een 45graden verbinding tussen de balken die je bij optie 2 krijgt. Maar het is niet dat ik dit dagelijks doe dus ik was benieuwd naar jullie ervaring en of we wellicht nog wat handigheden over het hoofd zien? Alle tips zijn welkom!