Stopcontact aanleggen of kabelgoot op plint?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 12:10
Hallo Tweakers,

Ik ben een nieuwe kast in elkaar aan het zetten die voorzien is van LED-spotjes. De hoek waar de kast komt te staan heeft echter geen stopcontact in de buurt zitten :'(

Nu heb ik twee mogelijkheden:
  • Het stopcontact bij de bank gebruiken. Vanaf de bank loopt er een kabel over de plint in een kabelgoot.
  • Vanuit de voorraadkast het stopcontact daar aftappen en door de muur heen een nieuw stopcontact plaatsen.
Zie ook de plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc81laDeJr2kRFke3N1hcT9eypA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/arDLB1WgT8s8ZWijxkIVzgBo.jpg?f=user_large

Het nadeel van de 1e optie is dat ik mijn stopcontact bij de bank 'kwijt' ben en dat het nogal in het zicht ligt, ondanks de kabelgoot. Het voordeel is dat dit de goedkoopste en snelste optie is.

Het nadeel van de 2e optie is dat ik niet goed weet hoe ik dit het best aan kan pakken. De kast staat bovendien best strak tegen de muur maar ik denk dat dit met een platte stekker wel moet lukken. De achterplaat van de kast (dat dunne plaatje) ligt bovendien iets dieper.

In de woonkamer zijn de muren behangen en geschilderd dus ik vraag me ook af of het lukt om dan netjes een gat voor een stopcontact te maken zonder dat er opnieuw behangen of geschilderd moet worden.

Hieronder is enigszins de ruimte tussen de kast en de muur te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfRzKJteqjoACjANrLyZnCohAFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36kF74cfGnp8eD2RSNUwKaz7.jpg?f=fotoalbum_large

En hieronder een foto van het stopcontact in de voorraadkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1x59129BxDVtIiLYwwBXNrX_tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bURil0BOXRs19UQlY9ixxnLw.jpg?f=fotoalbum_large

Als er in de voorraadkast een kabelgootje loopt vind ik dat niet zo'n heel punt. Het is een gipsmuurtje dus uitfrezen zou eventueel kunnen maar dat is wellicht teveel gedoe (?). Ik wil het echter wel 'netjes' doen, dus geen zichtbare losse kabels.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2e optie maar ben even benieuwd naar jullie mening en/of tips want ik heb geen idee hoe ik optie 2 het best aan kan pakken.

Veel YouTube video's over het aanleggen van een stopcontact zijn nogal simpel omdat de bekabeling er al ligt. Een elektricien in de hand nemen zou eventueel ook kunnen maar volgens mij ben je dan zo € 150,- euro verder en moet dit ook zelf te doen zijn.

Mocht iemand tips of aanvullingen hebben dan hoor ik het graag ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-05 13:58
Als het een gipsplaatmuur is zou ik een dubbel stopcontact maken achter de kast op een vergelijkbare plek als de ander in de woonkamer en deze met een pc buis in de muur aansluiten op de inbouwdoos van die in de voorraadkast.

2 hollewand inbouwdozen 2 stopcontacten met raam gele buis en draad en materiaal om de muur in de voorraad kast weer netjes te maken. Maar heb je ook het materieel om dit te doen ? lees een gatenboor om 2 nette gaten te maken voor je hollewand inbouwdozen.

[ Voor 8% gewijzigd door Stormrider nl op 06-11-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-05 12:57

G7B

Is het geen optie om een gat door de muur te boren, Draad erdoor en dan de stekken in het stopcontact in de voorraadkast te steken?

Scheelt hak en breek werk en je hebt in de kamer geen stopcontact die vanuit een andere centraaldoos komt wat voor verwarring kan zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 12:10
@Stormrider nl Het zijn gipsblokken, geen platen dus iets lastiger. Een set gatenzagen heb ik. Enige dat ontbreekt is een sleuvenzaag maar die kan ik wel ergens lenen.

@G7B Ja daar heb ik echter ook aan zitten denken. Echter gebruik ik het stopcontact in de voorraadkast ook dagelijks voor de stofzuiger dus die wil ik eigenlijk ook vrij houden. Ik zou eventueel wel een 2e stopcontact er naast kunnen monteren met een ander afdekraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Ik zou zelf een sleufje beitelen (snel gedaan en weer dichtgesmeerd want gipsblokken) van je WCD naar beneden en dan een gat boren waarbij je uitkomt in het midden van de plint in de woonkamer en daar dan een enkele opbouw WCD op monteren. (Zie je niets van want de kast staat ervoor).

Je kunt rechtstreeks door de muur gaan en dan een inbouw WCD plaatsen achter de kast, maar dan komt de kast nog steeds wat verder naar voren want de stekker moet er ook nog in.

De luie methode is dat je een gat boort waar een dun kabeltje door kan naast de WCD en dan de kabel van de kast met een losse stekker in dat stopcontact plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 16:17
DedSec85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:20:

@G7B Ja daar heb ik echter ook aan zitten denken. Echter gebruik ik het stopcontact in de voorraadkast ook dagelijks voor de stofzuiger dus die wil ik eigenlijk ook vrij houden. Ik zou eventueel wel een 2e stopcontact er naast kunnen monteren met een ander afdekraam.
Die kun je toch met een splitter voor nog geen 5 euro scheiden in 2 stopcontacten? Lijkt mij voor dit soort doeleinden niet zo'n punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als de muur niet te dun is kan je een stopcontact aan de kamerkant maken dat recht achter het stopcontact aan de binnenkant van de kast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:28
Klein gaatje door de muur richting voorraadkast;
Kabel van LED lampen, door said gaatje, richting voorraadkast;
Stekker aan kabel maken;
Dit in het stopcontact: https://www.123inkt.nl/Wh...nQms9mJ6Fi8xoCkgEQAvD_BwE
Beide stekkers (LED + stofzuiger) in de verdeler.
Pling

En tuurlijk, het verwerken van een nieuw of dubbele wandcontactdoos is wat grondiger/netter.

(kun je daarna je muur opnieuw verven met gebruik van Frogtape op de naad)

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 06-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Eigenlijk mag je volgens mij elektra punten niet zomaar delen tussen kamers, zeker niet als het een andere groep zou betreffen. Immers zou een monteur de groep van de woonkamer uit kunnen schakelen om te werken aan de elektra van/bij de hoekkast. Auw. Dus wel goed documenteren. Als het dezelfde groep is, dan lekker belangrijk.

Een andere oplossing zou nog zijn om onder de grond richting de andere kant van de woonkamer te gaan gaan, maar ergens moet je toch naar het stopcontact, dus iets van breekwerk krijg je wel.
Dus gaatjes door muur, in je voorraadkast nieuwe sleuf maken en gat door vloer, kabel er doorheen, onder de grond naar de andere muur daar weer omhoog. Sleuf in de muur naar stopcontact en de boel daar aansluiten.
Dan zit alles op de woonkamer groep.

Heb je wel wat ervaring met elektra, welke kabel je gebruikt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:47
Romborum schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:19:
Eigenlijk mag je volgens mij elektra punten niet zomaar delen tussen kamers, zeker niet als het een andere groep zou betreffen. Immers zou een monteur de groep van de woonkamer uit kunnen schakelen om te werken aan de elektra van/bij de hoekkast. Auw. Dus wel goed documenteren. Als het dezelfde groep is, dan lekker belangrijk.

Een andere oplossing zou nog zijn om onder de grond richting de andere kant van de woonkamer te gaan gaan, maar ergens moet je toch naar het stopcontact, dus iets van breekwerk krijg je wel.
Dus gaatjes door muur, in je voorraadkast nieuwe sleuf maken en gat door vloer, kabel er doorheen, onder de grond naar de andere muur daar weer omhoog. Sleuf in de muur naar stopcontact en de boel daar aansluiten.
Dan zit alles op de woonkamer groep.

Heb je wel wat ervaring met elektra, welke kabel je gebruikt etc.
Een elektromonteur die begint te knutselen aan draden zonder te meten verdient het dan ook. Gewoon goed documenteren. Als het nieuwe wcd op de zelfde hoogte kan als diegene aan de andere kant zou ik hem aan de achterkant doorboren. Dozen met de achterkanten tegen elkaar aan is niet ideaal dus wat opzij frezen zou ik sowieso doen. (of naar onder indien gewenst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Ik ook hoor, daar niet van. Het is verreweg het makkelijkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
DedSec85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:20:
@Stormrider nl Het zijn gipsblokken, geen platen dus iets lastiger. Een set gatenzagen heb ik. Enige dat ontbreekt is een sleuvenzaag maar die kan ik wel ergens lenen.

Als het gipsblokken zijn zou ik de sleuvenfrees achterwege laten en gewoon met een vlinderboor (speedboor) de sleuf maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Romborum schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:19:
Eigenlijk mag je volgens mij elektra punten niet zomaar delen tussen kamers, zeker niet als het een andere groep zou betreffen.
Edit:
Was nog vroeg..

[ Voor 26% gewijzigd door Keltie op 12-11-2024 07:00 ]

Pagina: 1