Uitbreiding 1ste verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rakuen2115
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-12-2024
Wij hebben plannen om een extra verdieping op onze garage te zetten, hierdoor hebben wij extra ruimte op de 1ste verdieping. De rede voor deze uitbreiding is, uiteraard extra woonruimte, maar ook omdat wij bedrijfsruimte in huis nodig hebben. Nu is het idee om de zolder als bedrijfsruimte te gebruiken, daar zitten op dit moment 2 kamers (alles boven zodat het mooi gescheiden is). 1 hiervan is op dit moment kantoor, andere is opslag prive spullen. Straks willen we de prive opslag kamer als bedrijfsruimte gebruiken (producten opslag / klein inpak station).
1ste verdieping zou dan prive opslag, slaapkamers voor 2 kinderen en ons zijn.

We hebben wel wat bedacht qua layout, alleen vroegen ons af of dit de beste indeling is?

Hier onder een layout van huidige situatie en onze nieuwe.

[ Voor 4% gewijzigd door rakuen2115 op 06-11-2024 08:04 ]

Beste antwoord (via rakuen2115 op 08-11-2024 08:50)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
De garage zal een houten verdiepingsvloer hebben.
Een trapgat is dus zeer eenvoudig te maken, en ook weer dicht te maken.

Ik zou persoonlijk toch nog even nadenken over het kantoor boven de garage te plaatsen.
En dan omdat de garage productie is, ook het magazijn boven de garage.

Je kunt die deur op de overloop erin houden om zo makkelijk van de woning naar het kantoor te gaan.

Als je in je ontwerp tekening houd met een eventuele badkamer (Rioolpijp en water net even door de muur prikken naar de garage) dan kan je het huis ook verkopen met een voorbereiding voor een appartement.
Mantelzorgwoning, of woning met praktijkruimte. Het kan zeker meerwaarde hebben.

Qua je eigen lay-out de oom van mijn vrouw is architect, en hij heeft ons altijd geadviseerd om de slaapkamers zo te maken dat er altijd een tweepersoons bed in past waarbij je aan beide zijden in kan stappen. (voor verkoopbaarheid) Een bed van 160 breed + 50/60cm aan beide kanten.
Als ik het zo zie gaat dat wel goed.

Aangezien je 2 kinderen hebt (en niet 3) zou je de opslag naast de badkamer kunnen doen.
Die kamer kan een toekomstige bewoner gewoon weer gebruiken als slaapkamer.

En de opslag bij de slaapkamers trekken, waardoor die net wat groter worden.
(of je moet die extra slaapkamer natuurlijk nodig hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFt9zN9CnvagZEh1r7_1iwaw9VU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y1JVfOJOB43VGuwFQMymCHMN.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rakuen2115
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIs42unq9W-vzwtQn2QP31m3dEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cy0TiZcNor4qFTldBlI40Zj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnfLBGHv9mspAC8WKjYH21qJ47k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3nVBQWaHy99kwuK4jtfnjfe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
Ik zie magazijn en inpakstation.

Gaat het niet enorm tegenstaan dat je alles elke keer 2 trappen omhoog moet brengen, en dan weer 2 trappen omlaag?

Is het niet veel praktischer om het magazijn in de garage te doen, en dan het kantoor in de opbouw?
Met een extra vaste trap vanuit de garage naar de opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:09

Theo

moederbord

Als je het als bedrijfsruimte gaat gebruiken, zijn er dan (fiscale) voordelen wanneer de bedrijfsruimte als separate ruimte gebruikt kan worden? Dus wanneer deze een eigen buitendeur heeft en een eigen toilet, en afsluitbaar is van de woning?

Verder eens met @FRANQ , je wil alle bedrijfsruimtes zo dicht mogelijk bij elkaar hebben, dus zeker op dezelfde verdieping.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rakuen2115
FRANQ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:42:
Ik zie magazijn en inpakstation.

Gaat het niet enorm tegenstaan dat je alles elke keer 2 trappen omhoog moet brengen, en dan weer 2 trappen omlaag?

Is het niet veel praktischer om het magazijn in de garage te doen, en dan het kantoor in de opbouw?
Met een extra vaste trap vanuit de garage naar de opbouw.
Goed punt, dit is inderdaad minder handig met het verplaatsen van producten. We hebben hier wel over nagedacht, we vonden het hebben van een extra trap dat extra ruimte ingeleverd word en op onze manier is het huis makkelijker verkoopbaar.
De producten die verkocht worden zijn ook niet dagelijkse producten (is voor industrie) dus het zal een paar keer per maand grote orders zijn van kleine onderdeeltjes. De garage is de werkplaats van het bedrijf dus hier is opslag geen mogelijkheid. Op zolder zal ook in het kantoor 3d printer staan etc voor ontwikkeling.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online

Ik zou persoonlijk toch nog even nadenken over het kantoor boven de garage te plaatsen.

Je kunt die deur op de overloop erin houden om zo makkelijk van de woning naar het kantoor te gaan.

Als je in je ontwerp tekening houd met een eventuele badkamer (Rioolpijp en water net even door de muur prikken naar de garage) dan kan je het huis ook verkopen met een voorbereiding voor een appartement.
Mantelzorgwoning, of woning met praktijkruimte. Het kan zeker meerwaarde hebben.

Qua je eigen lay-out de oom van mijn vrouw is architect, en hij heeft ons altijd geadviseerd om de slaapkamers zo te maken dat er altijd een tweepersoons bed in past waarbij je aan beide zijden in kan stappen. (voor verkoopbaarheid) Een bed van 160 breed + 50/60cm aan beide kanten.

Aangezien je 2 kinderen hebt (en niet 3) zou je de opslag naast de badkamer kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFt9zN9CnvagZEh1r7_1iwaw9VU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y1JVfOJOB43VGuwFQMymCHMN.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rakuen2115
FRANQ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:48:

[Afbeelding]
Bedankt voor het advies en tips, ik ga nog wel even nadenk over hoe het zou uitpakken als we de bedrijfsruimte boven de garage zouden doen.
Wij hadden ook het idee om de bedrijfsruimte misschien tijdelijk op de zolder te doen, omdat het ons handiger leek om de kinderen eerst op 1 verdieping te hebben (nog baby en peuter). Dus dan zou later de bedrijfsruimte boven garage kunnen. Nu ben ik ook meer aan het puzzelen over de muren van de 1ste verdieping, waar die het beste kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:22
Ziet eruit als een ‘standaard’ 2onder1-kap woning. Meestal wordt zo’n opbouw uitgevoerd in een kap, dus met 2 schuine wanden. Eventueel met een dakkapel. Ik zie dat niet terug op de schetsen. Heb je de bouwmogelijkheden gecheckt in het omgevingsplan (bestemmingsplan)? Hierop moet je eventueel de plannen op aanpassen. Verder kunnen er regels zijn hoeveel oppervlakte van de woning je mag hebben voor bedrijfsmatige activiteiten.

Ga met die informatie naar een architect of goede bouwkundige tekenaar en laat die een plan ontwerpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
rakuen2115 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:10:
[...]

Bedankt voor het advies en tips, ik ga nog wel even nadenk over hoe het zou uitpakken als we de bedrijfsruimte boven de garage zouden doen.
Wij hadden ook het idee om de bedrijfsruimte misschien tijdelijk op de zolder te doen, omdat het ons handiger leek om de kinderen eerst op 1 verdieping te hebben (nog baby en peuter). Dus dan zou later de bedrijfsruimte boven garage kunnen. Nu ben ik ook meer aan het puzzelen over de muren van de 1ste verdieping, waar die het beste kunnen staan.
Sowieso doen wat jezelf het meest praktisch lijkt.
Iedereen heeft er zo zijn eigen ideeën over, maar jullie moeten er wonen. :)

Bij ons gingen de ouders uit hun dak hoe dom we konden zijn om de woonkamer aan de voorkant van het huis te doen, waar het huis het smalst is (door de gang).
Geen moment spijt van gehad.

Daarna hebben we de kamer en suite kast teruggeplaatst, waar we vooraf ook enorm veel commentaar op hebben gehad. Het zou het klein maken, en onhandig met verjaardagen.
Ook geen moment spijt van gehad. Het is denk ik zelfs een van de beste beslissingen die we gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bas.013 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:58:
Ziet eruit als een ‘standaard’ 2onder1-kap woning. Meestal wordt zo’n opbouw uitgevoerd in een kap, dus met 2 schuine wanden. Eventueel met een dakkapel. Ik zie dat niet terug op de schetsen. Heb je de bouwmogelijkheden gecheckt in het omgevingsplan (bestemmingsplan)? Hierop moet je eventueel de plannen op aanpassen. Verder kunnen er regels zijn hoeveel oppervlakte van de woning je mag hebben voor bedrijfsmatige activiteiten.

Ga met die informatie naar een architect of goede bouwkundige tekenaar en laat die een plan ontwerpen.
Dit.

In vrijwel alle omgevingsplannen/bestemmingsplannen wordt het uitbouwen van meer dan de begane grond niet toegestaan en dus ook niet vergund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rakuen2115
Bas.013 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:58:

Het is een hoekwoning, we gaan op dit moment uit van een platdak. We hebben al bij de gemeente gevraagd, nu nog afwachten op antwoord. In principe zal de officiële vergunning aanvraag woonruimte zijn en niet bedrijfsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rakuen2115
rakuen2115 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:57:
[...]

Het is een hoekwoning, we gaan op dit moment uit van een platdak. We hebben al bij de gemeente gevraagd, nu nog afwachten op antwoord. In principe zal de officiële vergunning aanvraag woonruimte zijn en niet bedrijfsruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mJzhYnNZ8-d8cn1kAM6gJINb6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7wSpEhtMPV2Cc0AOW8WUGiK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Maar dan is je hele plan strijdig met de bestemming. Wat ga je opslaan in het magazijn? Brandbaar? Je gaat al snel problemen krijgen met de regelgeving ALS er een haan naar kraait of de boel afbrandt. De bedrijfsmatigheid zul je apart vergund moeten krijgen (en zal moeten voldoen aan diverse eisen voor die bedrijfsmatigheid, bijvoorbeeld een minimale hoogte van 2.40 meter voor magazijnruimte)

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 07-11-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:03
Sorry...ik zie dat ik eigenlijk hetzelfde zeg als een paar berichten boven mij... excuses...

heb je al geïnformeerd wat je mag van de Gemeeente met een extra verdieping op je garage? Ik wilde dat bij mijn vorige huis ook doen... Behalve dat het dak aan alle kante aflopend moest zijn, mocht er ook geen permanente verblijfsruimte gecreëerd worden, alleen opslag. Daarmee was het voor ons eigenlijk niet meer interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door weertenaar op 07-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
[...]
In principe zal de officiële vergunning aanvraag woonruimte zijn en niet bedrijfsruimte.
En je denkt daadwerkelijk dat je hier mee weg komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:36
Er hoeft maar 1 buurt bewoner een handhavings verzoek te doen en je gaat nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Naast of het van de gemeente mag en kan. Ook even praten met een constructeur. Die kan controleren of je huidige garage op de juiste manier gefundeerd is om de belasting (o.a. het gewicht) van de extra verdieping aankan. Niet dat je daar dan weer tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rakuen2115
Ik denk dat de focus een beetje af dwaalt, mijn vraag ging over de indeling niet over constructie, vergunning etc. Wij zijn al in gesprek met de gemeente, hebben al aannemers gesproken die alles gaan regelen voor ons. En het plan blijft dat de opbouw een uitbreiding word van het hoofdverblijf.
Graag alleen reacties op mijn hoofdvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoofdvraag is denk ik al beantwoord, maak indeling zo dat bedrijvigheid boven garage valt, en hou de woning voor wonen.
Helpt ook met geluid, buitenmuren isoleren stuk beter dan een zoldervloer.

Als de kinderen slapen kan je makkelijker doorwerken in/boven garage dan boven hun slaapkamer.
Pagina: 1