2e auto, elektrisch of toch benzine?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Dag Tweakers,

Wij zijn toe aan een nieuwe tweede auto. Primair voor vrouw woon-werk op de dagen dat ze mijn auto niet mee kan nemen (1-2 dagen in de week).
Budget ligt tussen de 8 en 12k.

Nu heb ik al een beetje rondgekeken. En voor die prijs vind je de bekende gebakjes (mii, up, 500, etc) van 2-3 jaar oud met 20-40k op de teller. Veilig, betrouwbaar, meeste standaard van dingen als cruise enz voorzien. Vorige auto was ook een up en beviel prima.

In die range vind je ook de e-up, leaf, smart en wat andere kleine modellen rond de 50k km met een full electric oplossing. Maar ik heb mijn twijfels qua generatie (2016-2020) en eventuele onderhoudskosten. Anderszijds wordt onze woning binnen een jaar gasloos. Dus het kan een handige manier zijn om overschot te drukken vanuit de zonnepanelen en zo minder terugleverkosten te betalen. Daarnaast krijg je er tm december nog 2000 euro op terug.

Iemand ook voor deze keuze gestaan of een advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

Als 2e auto, verwacht ik dat het rijbereik en snellaadmogelijkheden minder van belang zijn. Een Leaf is best een volwassen auto, maar langere ritten zijn lastig. Als 2e auto zijn de vaste lasten wellicht belangrijk en heb je baat bij een lichtere auto. Ioniq 28kWh overwogen? Die staat hier als enige auto in ons huishouden.
Hoeveel volwassenen/kinderen moeten er mee?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
timovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:09:
Als 2e auto, verwacht ik dat het rijbereik en snellaadmogelijkheden minder van belang zijn. Een Leaf is best een volwassen auto, maar langere ritten zijn lastig. Als 2e auto zijn de vaste lasten wellicht belangrijk en heb je baat bij een lichtere auto. Ioniq 28kWh overwogen? Die staat hier als enige auto in ons huishouden.
Hoeveel volwassenen/kinderen moeten er mee?
Bij uitzondering moet er een keer 140km gereden worden (schoonouders heen en terug). Vrouw kan bij het werk ook gewoon laden. En bij uitzondering moeten er 2 jonge kinderen mee (kunnen inmiddels in de gewone rechte kinderzitjes / zitverhoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 16:41
Ik volg even, want zit in hetzelfde schuitje. 1 kind (2,5 jr) en een 2de op komst.
Wij overwegen een e-Up. Bouwjaar min. 2020. Bereik zal zo'n 120KM op een accu zijn, schat ik in. Deze auto zal puur gebruikt worden door mijn vrouw voor woon/werkverkeer 12KM enkele reis en als de normale 'hoofd' auto op pad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Kinderen worden groot. Voldoet een Up/Mii/Citigo straks nog wel? Een Zoe of Leaf met lage kilometerstand heeft waarschijnlijk weinig tot niet aan de snellader gehangen. Kijk vooral goed naar de staat van de accu en het bereik in de praktijk en haal daar minimaal 20% van af voor ritjes in de winter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43
Onze 2de auto is elektrisch geworden. Deels uit principe en deels door het dynamische stroom contract. Een Fiat 500e (10k op de teller en 2 jaar oud) is het geworden. Er zal slechts zelden iemand achterin zitten. Het gebruik is nagenoeg alleen woonwerk (10km enkele reis). Gezien het rijbereik (dacht iets van 250km) is dat slechts zelden laden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38
-Muncky- schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:44:
Ik volg even, want zit in hetzelfde schuitje. 1 kind (2,5 jr) en een 2de op komst.
Wij overwegen een e-Up. Bouwjaar min. 2020. Bereik zal zo'n 120KM op een accu zijn, schat ik in. Deze auto zal puur gebruikt worden door mijn vrouw voor woon/werkverkeer 12KM enkele reis en als de normale 'hoofd' auto op pad is.
Ik zou mijn (jonge) kinderen niet graag in een Up o.i.d. vervoeren. Ëén botsing met een fietser, een kiezelsteen of een te groot insect en iedereen is dood.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-05 22:30
chaoscontrol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:13:
[...]

Ik zou mijn (jonge) kinderen niet graag in een Up o.i.d. vervoeren. Ëén botsing met een fietser, een kiezelsteen of een te groot insect en iedereen is dood.
4 jaar in de skoda citigo gereden, blij dat ik het overleefd heb lees ik.

De eerdere series Zoë, UP enzovoort schijnen af toe ekektronica problemen te hebben, wel even rekening mee houden qua kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:46
wij hebben een paar maanden terug een Skoda Citigo gekocht, electrisch, na subsidie 11K betaald.
als 2e auto, waar de kids (2,5jr ,& 3 maanden) prima inkunnen als het moet.

Met de kinderstoel voor de oudste bezet achter de bestuurder, is het voor mij wat krap met mijn 1.90,
maxi cosi staat achter de pasagierstoel (Die stoel is onbruikbaar als de maxi cosi in gebruik is)

Heerlijke auto voor erbij, zomer range was met woon / werk verkeer echt richting de 300 KM (20KM enkele rit)

merk dat ik deze week al meer op 200KM uitkom. ik rij 17KM snelweg enkele rit, 1KM bebouwdekom. Terug vaak een stukje file en kwam 's zomers uit op een verbruik van 11KWH/100KM, nu zit dat al rond de 17. ik rij graag 'door' en tik regelmatig de maximum snelheid van 130KM/u aan.

al met al echt een heerlijke kleine auto, om als 2e auto te hebben en prima als noodoplossing met de kids, als de andere auto niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Wat is de afstand woon-werk?

Citroen C0 kun je nog bekijken, range is crap (<100 km in de praktijk) maar je kunt ze vinden met weinig kilometers voor de onderkant van je genoemde budget. Wel met stip in de categorie "gebakje". Of noemen we het een golfkarretje? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 18:22
[...]

Dan moet je ook niet gaan fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 21:22
Niet direct een antwoord op je vraag, maar heb je deelauto's overwogen?

Voor een tweede auto, die slechts af en toe en voor korte ritjes gebruikt wordt, is een deelauto snel goedkoper dan de vaste lasten van een extra auto. Bij bijv. MyWheels kun je ook elektrisch rijden als dat de voorkeur heeft, en heb je een keer toch een grote wagen of een groot bereik nodig kun je makkelijk een grotere wagen pakken.

Moeten er natuurlijk wel deelwagens in de buurt zijn, ik weet niet waar je woont. In de stad is dat vaak eenvoudiger dan in het buitengebied.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
-Muncky- schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:44:
12 km kan ook met de (elektrische) fiets. Heb je direct je beweging, en kan je even loskomen van je werk. Bovendien, vaak is de reistijd niet eens veel langer dan bij de auto. Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 17:19
Bij ons is het zo gegaan:

- Beide een benzine auto
- De gok genomen voor EV (Leaf1). Gok want range:100km, kan dat wel, dat lijkt weinig, dan niet veel gekut?
- EV is total loss gereden, nieuwe Leaf1, V2 range:150km

Wij zijn op het punt dat tegen de tijd mijn auto ook klaar is voor vervanging ik ook ga voor een EV.
In praktijk blijkt dat 95% van de ritten prima lukt, 4% van de ritten met een tussenstop prima te doen is en die laatste 1% vinden we wel een andere oplossing (auto lenen van schoonouders oid).
Het is ~125km per dag en dat rijden we eigenlijk nooit. En anders wat rustiger rijden. En anders 1x laden.

Het is zo ver dat, als ik even rondkijk of er al een leuke EV in budget valt, ik al niet eens meer rekening hou met dat we mijn mijn ICE wel ver zouden kunnen, ik zie het echt als een voertuig wat enkel mijn behoeftes moet voldoen.

Dus vanuit mijn standpunt: Een tweede EV is een prima plan. Zeker omdat de ICE 3eu/20km rijdt en de EV 3eu/100km (met thuisladen).

[ Voor 7% gewijzigd door Martijn.C.V op 06-11-2024 09:53 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 18:22
Je kan ook een goedkope BMW i3 94Ah overwegen.
Daarmee haal je de 180km per rit.
Het zijn wel autos uit 2016 en met waarschijnlijk al 100k km op de teller, maar ze zijn lekker licht, groot van binnen en klein van buiten.
Kosten kunnen wel hoger uitvallen dan een Fiat 500e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die I3s zijn echt leuke wagens! Tesla model 3 komt met subsidie ook wel aardig in de buurt. Dan krijg je wel veeeel meer auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyack
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-04 08:58
Sethro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:58:
Die I3s zijn echt leuke wagens! Tesla model 3 komt met subsidie ook wel aardig in de buurt. Dan krijg je wel veeeel meer auto.
Je krijgt geen subsidie op een tweedehandse tesla 3. De cataloguswaarde is te hoog.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

Wok

Dakloos...

[...]

Zeg dan gewoon niks.. :/

Bij zijn introductie kreep de Up! gewoon de volle score van vijf sterren bij de Euro-NCAP crashtest. In 2019 werd dat bijgesteld naar drie sterren, voornamelijk door het ontbreken van actieve veiligheidssystemen als automatisch remmen e.d. en de matige bescherming van kwetsbare weggebruikers. Dus juist de door jou aangehaalde fietsers, kiezelstenen en insecten leggen het af tegen een Up! bij een ongeval :+ De inzittendenbescherming wordt nog steeds als goed beoordeeld.

https://preview.thenewsma...DocumentAssets/553535.pdf

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:54
Ik rijd zelf sinds mei in een e-Up (2020), bevalt me vooralsnog zeer goed. Gebruik hem zelf voor woon/werk en maak er flink wat kilometers mee, hij heeft dan ook mijn diesel vervangen. Ben achteraf heel blij dat ik voor een e-Up ben gegaan, want de alternatieven op mijn lijstje (Model 3, Kona) waren veel zwaarder en met de nieuwe belastingregels waren die veel sneller veel duurder geworden in de maandelijkse kosten dan geanticipeerd.

Paar dingen om rekening mee te houden:
- Ga voor een 2020 model of nieuwer, de oudere modellen hebben letterlijk maar de helft van de accucapaciteit en dus een zeer beperkte range (of ga voor een Mii Electric of Citigo-e iV, die zijn hetzelfde als de nieuwere versie van de e-Up).
- Je kunt slechts met twee fasen laden, wat neerkomt op 7,4kW. In vergelijking met veel Hyundai's (het gros van de Kona's en Ioniqs) is dat snel - want die kunnen maar met één fase laden - maar veel andere auto's kunnen weer met drie fasen laden.
- De auto is begrenst op 130 km/h. Voor mij geen probleem en op de Nederlandse wegen mag je überhaupt niet sneller, maar niet iedereen wordt daar vrolijk van.
- Hij onthoudt niet de laatst gebruikte instellingen. Zet je je verwarming op 18 graden? Zodra je de auto opnieuw aanzet staat hij weer op 22. Zet je (de overigens gruwelijk irritante) lane assist uit? Zodra je de auto opnieuw aanzet staat hij weer aan. Niet onoverkomelijk, maar wel irritant.

Na aftrek van de SEPP subsidie zou je wel zo'n auto binnen je budget moeten kunnen vinden, al zal het waarschijnlijk wel redelijk aan de bovenkant van je budget zitten. De eerste generatie e-Up kun je voor veel minder vinden, maar lijkt me voor de langere termijn een minder slimme investering (zeker als je er wel eens 140 km mee wil kunnen rijden, dat kun je in de winter echt vergeten met de eerste generatie).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 15:45
MiBe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:37:
Ik rijd zelf sinds mei in een e-Up (2020), bevalt me vooralsnog zeer goed. Gebruik hem zelf voor woon/werk en maak er flink wat kilometers mee, hij heeft dan ook mijn diesel vervangen. Ben achteraf heel blij dat ik voor een e-Up ben gegaan, want de alternatieven op mijn lijstje (Model 3, Kona) waren veel zwaarder en met de nieuwe belastingregels waren die veel sneller veel duurder geworden in de maandelijkse kosten dan geanticipeerd.

Paar dingen om rekening mee te houden:
- Ga voor een 2020 model of nieuwer, de oudere modellen hebben letterlijk maar de helft van de accucapaciteit en dus een zeer beperkte range (of ga voor een Mii Electric of Citigo-e iV, die zijn hetzelfde als de nieuwere versie van de e-Up).
- Je kunt slechts met twee fasen laden, wat neerkomt op 7,4kW. In vergelijking met veel Hyundai's (het gros van de Kona's en Ioniqs) is dat snel - want die kunnen maar met één fase laden - maar veel andere auto's kunnen weer met drie fasen laden.
- De auto is begrenst op 130 km/h. Voor mij geen probleem en op de Nederlandse wegen mag je überhaupt niet sneller, maar niet iedereen wordt daar vrolijk van.
- Hij onthoudt niet de laatst gebruikte instellingen. Zet je je verwarming op 18 graden? Zodra je de auto opnieuw aanzet staat hij weer op 22. Zet je (de overigens gruwelijk irritante) lane assist uit? Zodra je de auto opnieuw aanzet staat hij weer aan. Niet overkomelijk, maar wel irritant.

Na aftrek van de SEPP subsidie zou je wel zo'n auto binnen je budget moeten kunnen vinden, al zal het waarschijnlijk wel redelijk aan de bovenkant van je budget zitten. De eerste generatie e-Up kun je voor veel minder vinden, maar lijkt me voor de langere termijn een minder slimme investering (zeker als je er wel eens 140 km mee wil kunnen rijden, dat kun je in de winter echt vergeten met de eerste generatie).
Mijn vrouw en ik hebben de Seat Mii Electric als 2e auto en ik kan me helemaal vinden in de punten die je noemt. Fijne auto om te rijden en inderdaad moet je steeds de temperatuur aanpassen want die staat standaard op 22 graden. De lane assist valt wat mij betreft mee te leven, maar is met 1 druk op de knop uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 16:41
Zit er eigenlijk nog een wezenlijk verschil tussen een 2020 (of nieuwere) VW e-Up / Skoda Citigo / Seat Mii?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 17:53
[...]

Gelukkig valt dat wel mee ;) , maar een dergelijk kleine auto zou ik niet graag iemand op de achterbak hebben zitten. Die zijn dan namelijk ineens onderdeel van de kreukelzone :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Hyack schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:02:
[...]

Je krijgt geen subsidie op een tweedehandse tesla 3. De cataloguswaarde is te hoog.
De nieuwere wel, want die hebben een cataloguswaarde van <45k, maar die vallen dan weer buiten budget, want die zijn te jong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Een E-golf is wellicht ook interresant. Kijk dan vanaf bouwjaar 2017, toen is de motor en accu geupgrade.

Wij hadden een Seat leon station en een normale Up. Die Up werd te klein, dus is vervangen voor een E-Golf.
De E-Golf is intussen wel onze hoofd auto en de Leon pakken we voor verdere ritten en als we meer ruimte nodig hebben. Nu na 10 maanden hebben we 15k kms met de E-Golf gereden en 5k met de Leon.

Een E-golf koop je particulier ook al voor 10-12k.
Nu is het zo dat wij zonnepanelen hebben en een oprit met laadpaal. Het plaatje wordt veel ongunstiger als we niet meer kunnen salderen en we wegenbelasting gaan betalen. Echter, ik zou opnieuw die E-golf kopen. Het is echt een fantastische auo. En ja qua range heeft hij een handicap, daarom heb ik de Leon ook nog niet door volledig electrisch vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
-Muncky- schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:16:
Zit er eigenlijk nog een wezenlijk verschil tussen een 2020 (of nieuwere) VW e-Up / Skoda Citigo / Seat Mii?
Technisch is er geen verschil. Er zit wel verschil in uitrusting. Zo heeft een e-Up bijvoorbeeld een achteruitrijcamera(atje) bij de luxe uitvoering terwijl de Seat en Skoda dat niet hebben.
Het is een kwestie van even goed de uitrustingen naast elkaar leggen voor de verschillen, maar veel verschil is er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 13:21
Half jaartje in het bezit van een E-up uit 2017, hebben 2 kinderen van 2 en 5, en hebben er nu ongeveer 12.000 km mee gereden.
Mijn bevindingen:

Positief:
- Auto bevalt heel erg goed, mijn vrouw werkt in wijkverpleging (elke keer korte stukjes) en ik rij 25km enkele reis naar mijn werk. File-rijden is veel relaxer door one-pedal driving en heerlijk hoe stil het in de auto is. Ook voelt het als een veel volwassener auto dan de Aygo die we ervoor hadden.
- Zuinig, we rijden zo'n 14kWh per 100 km, waarmee we dus bij thuis laden maar de helft aan kosten hebben t.o.v. de benzine kosten van de Aygo.
- We hebben hem als tweede auto gekocht maar het is eigenlijk de eerste auto geworden, we hebben ook nog een BMW 120i uit 2007, maar die komt bijna niet meer van de oprit af.
- De auto is veel vlotter dan de 82 pk die hij heeft doet vermoeden, je bent veel sneller weg bij een stoplicht dan de gemiddelde benzineauto en ook 100 naar 120 duurt maar een paar seconden.

Negatief:
- De standaard boxen, die klinken echt voor geen meter, dus die zijn door een set pasklare Focal speakers vervangen.
- De auto onthoudt allerlei instellingen niet, dus als ik instap zet ik elke keer de verwarming van 22 naar 19 (6 keer klikkken), de regeneratie op stand 3 (versnellingpook 3 keer naar links) de stoelverwarming aan (2 keer klikken).
- Achteruitrijcamera voegt niet echt iets toe, resolutie is laag en het scherm is te klein om bruikbaar te zijn.
- AC laden gaat relatief traag met max. 3,7 kW, dus je bent met een AC lader wel 4 uur verder voordat de accu vol zit. (DC laden kan wel met 50 kW waardoor je binnen 20 minuten weer een volle accu hebt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 16:30
BMW i3 en Hyundai Ioniq. Misschien wel meer auto dan je nodig hebt, maar eigenlijk bijzonder goedkoop geprijsd voor wat je er voor terug krijgt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Lees ik overigens goed dat de Sepp alleen geld als je de auto bij een RDW handelaar koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
Een Hyundai IONIQ of E-Golf is niet zo heel veel duurder en ontzettend veel waar voor je geld, prettige/volwassen auto's om te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
YKla schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:38:
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Lees ik overigens goed dat de Sepp alleen geld als je de auto bij een RDW handelaar koopt?
https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

U heeft een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van de elektrische personenauto. Het autobedrijf waar u de auto kocht, heeft de RDW-erkenning 'Bedrijfsvoorraad'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-05 16:05

PinusRigida

I put the p in pool.

nooberke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:56:
Een Hyundai IONIQ of E-Golf is niet zo heel veel duurder en ontzettend veel waar voor je geld, prettige/volwassen auto's om te rijden.
Vooral de Ioniq is een ontzettend aantrekkelijk pakket voor dit budget (in occasion wel te verstaan :D ) ik zou niet twijfelen, ook gezien de reputatie van Hyundai dat toch wel lijkt goed te zijn... (volgens mijn info toen ik in 2020 zelf een nieuwe wagen ging kiezen en uitkeek naar de Tucson hybride)

Nadeel: zoekertjes voor een Ionic onder de 12k zijn niet zo massaal als pakweg een E-up... vanaf 13, 14k however... als TS z'n budget een kléin beetje kan oprekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

de Peer

under peer review

timovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:09:
Een Leaf is best een volwassen auto, maar langere ritten zijn lastig.
Dat valt toch ook wel mee? Ik ben met een Leaf 3 weken naar IJsland geweest. Rijden naar Denemarken en dan de ferry en vervolgens roadtrip op IJsland.

Het is net welke eisen je stelt. laden gaat sloom ja, en Chademo dus wat beter zoeken naar geschikte laadpalen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

ok, Peer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:34
timovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:45:
Kinderen worden groot. Voldoet een Up/Mii/Citigo straks nog wel?
Financieel gezien de meest slechte keus denkbaar. Nu een grotere, en dus op alle vlakken duurdere, auto kopen met de verre toekomst in gedachten. Beter klein en goedkoper rijden zolang al mogelijk.

Ligt natuurlijk wel aan de termijn, als de kinderen nu 14 en 12 zijn is het anders dan wanneer ze nu 3 en 1 zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
YKla schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:38:
Dit klopt.

Ik heb zelf mijn Ioniq Electric ingeruild voor een Model 3 eerder dit jaar, en de Ioniq verkocht aan een collega. Het was niet heel lastig om een autoverkoper te vinden die mijn Ioniq voor een paar dagen op naam wou nemen, om hem vervolgens door te verkopen aan de collega - wie er vervolgens SEPP op heeft gekregen. Voor een kleine vergoeding moet dit geen probleem zijn...
Drardollan schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:01:
Nu een grotere, en dus op alle vlakken duurdere, auto kopen met de verre toekomst in gedachten. Beter klein en goedkoper rijden zolang al mogelijk.
Grotere auto's zijn helemaal niet duurder. Bijna nergens ter wereld wordt belasting bepaald op basis van afmetingen :)

Er is slechts 1 land in de EU wat taxeert op basis van gewicht, en daar wonen wij dan toevallig :P
(zie hier ook de echte reden dat het A-segment uitsterft, in de rest van de wereld koopt men gewoon een bijna even dure maar veiligere (!!!) en praktischere B- of C-segmenter).

Anyhow, het gaat dus om gewicht. En afhankelijk van de accucapaciteit, zit er helemaal niet zo heel veel verschil tussen een e-Up, Ioniq of BMW i3. Dat scheelt 1, max 2 gewichtsklasses en daarmee grofweg 100 euro op jaarbasis áls de korting er écht af gaat over een paar jaar.

Efficiency maakt al snel een groter verschil voor je portemonnee en ik denk niet dat dit de kosten zijn waar TS op afschrikt. Over een jaar of 3 je auto inruilen voor net dat beetje meer ruimte, is waarschijnlijk duurder.

[ Voor 53% gewijzigd door Richh op 06-11-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Drardollan schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:01:
[...]

Financieel gezien de meest slechte keus denkbaar. Nu een grotere, en dus op alle vlakken duurdere, auto kopen met de verre toekomst in gedachten. Beter klein en goedkoper rijden zolang al mogelijk.

Ligt natuurlijk wel aan de termijn, als de kinderen nu 14 en 12 zijn is het anders dan wanneer ze nu 3 en 1 zijn.
Ieder jaar of iedere paar jaar je auto verkopen/ruilen is financieel ook niet interessant.
In een eerdere reactie gaf ik ook aan om op het gewicht te letten (i.v.m. houderschapsbelasting en verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Sonicfreak schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:09:
[...]

https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

U heeft een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van de elektrische personenauto. Het autobedrijf waar u de auto kocht, heeft de RDW-erkenning 'Bedrijfsvoorraad'.
Ja dus bij een particulier kopen heb je dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:14
Iemand ook voor deze keuze gestaan of een advies?
Ik heb op 30 mei 2024 inruil gedaan bij de Toyota dealer voor een Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY met bouwjaar juni 2020 deze had 11.971 KM op zijn teller bij aankoop. Op het moment van schrijven zit ik al op 19.999 KM en 1 eigenaar voor mij. Ik heb veel rond gekeken en maanden vooraf goed georiënteerd en vaak proefritten gedaan.

Ik rij veel woon-werk 9 KM heen en 9 KM terug en ik rij veel prive met mijn vrouw uitjes in onze vrije tijd.

Mijn nieuwe Aygo heeft mij €13.645 gekost. Ik heb een Cruise Control erop laten zetten voor €720 en de dealer heeft €1.600 gegeven op mijn oude Aygo met bouwjaar Mei 2010. Daarmee heb ik meer dan 240.000 KM mee gereden op de teller. Alles deed ik via de officieel dealer onderhouden en APK bij de Toyota en ik kreeg €200 korting op mijn nieuwe Aygo, omdat ik altijd de auto bij de Toyota dealer service en APK doe. Uiteindelijk heeft het mij €12.565 gekost met 2 jaar nieuwe APK op mijn nieuwe Aygo tot juni 2026.

Een tijdje wilde ik graag een geheel nieuwe auto. Een Toyota Aygo X Premium met een Cabriodak erop voor €24.000 met aanbieding en na inruil Aygo 2010. Nou ben ik heel blij dat ik niet geheel voor nieuwe Aygo ben gegaan. Ik had veel meer moeten lenen.

Ik vind mijn huidige nieuwe auto nu erg jong en is erg weinig gebruikt voor originele prijs €13.645. Het voelt ook alsof ik totaal in een nieuwe auto rij zonder de hoofdprijs te betalen voor geheel nieuwe auto.

Wat ik zelf belangrijk vind: Ik hou van jong gebruikte auto's en daarbij hoeveel eigenaars voor mij, bouwjaar en zo laag mogelijke kilometerstand.

Dit keer wilde ik Cruise Control erop.

Dit is nu alweer mijn tweede auto en mijn eerste Aygo kocht ik ook op deze manier. Die kwam uit Mei 2010 ik kocht hem op 12 december 2014 met 30.000 KM toen op de teller en 1 eigenaar voor mij.

Ik wil geen elektrisch auto. Ik heb veel auto's gezien. Zelfs tweedehands Tesla €30.000 met meer dan 100.000 KM, maar ik weet niet hoe de accu's zijn en in welke status. Ik heb ook veel Yarissen Hybriden en zonder Hybriden gezien.

Ik vind benzine auto's het makkelijkste voor mij. Oh ja en leasen vind persoonlijk niks. Ik ben nu bezig met het afbetaling van mijn auto via Toyota Financiering. Lijkt op leasen, maar het enige verschil is dat het straks mijn eigen auto in bezit is. Want bij leasen zou ik €300 per maand betalen en na 3 jaar heb ik al €10.800 betaald en nog is dat dan niet mijn eigen auto in bezit.

[ Voor 31% gewijzigd door Van der Berg op 07-11-2024 07:36 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 00:15

mjl

Ugh

Ik heb er ook een studie van gemaakt. In mijn situatie moet de auto sporadisch het van Den Haag naar Maastricht kunnen redden zonder te veel tijd te verliezen om bij te laden of tanken. Dan kom je al snel in een duurdere Leaf van 15-20k€ tov van een 5000 voor een kleine benzine auto (iets grotere dan een c1/aygo want daar past geen boodschappen krat in de kofferbak). Als ik dan ga rekenen wat me dat aan benzine vs stroom zou kosten dan kan ik 5 tot 7 jaar rijden met de benzine auto tov de aanschaf van electrisch.

Onze conclusie is: zodra het echt nodig is kopen we een benzine autotje er bij.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

-Muncky- schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:16:
wij hebben de benzine varianten bekeken; check bij die auto's even bijv. de electrische raambediening. Niet bij elke uitvoering kun je bijvoorbeeld op het linkerbedienpaneel het raam aan de rechterportier elektrisch bedienen.

ik snap dat er tussen die auto's wat verschil in uitrusting moet bestaan maar dát is wel een hele irritante |:( .

offtopic:
Uiteindelijk een Opel Karl gekocht; veel meer wagen ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Richh schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:02:
[...]
Grotere auto's zijn helemaal niet duurder. Bijna nergens ter wereld wordt belasting bepaald op basis van afmetingen :)

Er is slechts 1 land in de EU wat taxeert op basis van gewicht, en daar wonen wij dan toevallig :P
(zie hier ook de echte reden dat het A-segment uitsterft, in de rest van de wereld koopt men gewoon een bijna even dure maar veiligere (!!!) en praktischere B- of C-segmenter).
Wegenbelasting is niet de enige overweging lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
timovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:06:
[...]

Ieder jaar of iedere paar jaar je auto verkopen/ruilen is financieel ook niet interessant.
Dat is dan ook niet wat ik gezegd heb of wel?
Ik heb enkel gezegd dat je niet jaren vooruit een grote auto moet gaan kopen, dat kost enkel extra geld. Beter klein en goedkoop rijden tot die tijd, want op het moment dat het nodig is zijn de technieken ook weer zoveel jaar nieuwer en wellicht betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Drardollan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:40:
[...]

Wegenbelasting is niet de enige overweging lijkt mij.
Wat dan nog meer? De verzekering kijkt vooral naar motorvermogen, grote auto's kunnen ook prima minder sterk gemotoriseerd zijn.

Je schreef "Nu een grotere, en dus op alle vlakken duurdere", waar komt die conclusievorming precies vandaan? Ik denk dat het tegenwoordig een beetje een achterhaald principe is dat groter per sé duurder zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Richh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:57:
[...]

Wat dan nog meer? De verzekering kijkt vooral naar motorvermogen, grote auto's kunnen ook prima minder sterk gemotoriseerd zijn.

Je schreef "Nu een grotere, en dus op alle vlakken duurdere", waar komt die conclusievorming precies vandaan? Ik denk dat het tegenwoordig een beetje een achterhaald principe is dat groter per sé duurder zou moeten zijn.
Verzekeringen kijken ook naar gewicht en waarde van de auto (*afhankelijk van het type verzekering). En een grotere auto heeft een hoger verbruik.

Noem mij eens 1 ding waarin een grotere auto goedkoper is dan een vergelijkbare kleine auto (vergelijkbaar qua leeftijd, kilometers, brandstof, e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
Drardollan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:58:
[...]

Verzekeringen kijken ook naar gewicht en waarde van de auto (*afhankelijk van het type verzekering). En een grotere auto heeft een hoger verbruik.

Noem mij eens 1 ding waarin een grotere auto goedkoper is dan een vergelijkbare kleine auto (vergelijkbaar qua leeftijd, kilometers, brandstof, e.d.).
Mooie aan EVs is dat verbruik ook erg afhangt van stroomlijn en de kwaliteit van de aandrijflijn. Volgens EV-database is de Ionic zuiniger (147 Wh/km) dan de e-UP (160 Wh/km). Ionic is simpelweg een heel erg zuinige EV waardoor je nog best aardig ver komt dankzij een redelijk laadsnelheid en relatief kleine accu.

één ding was genoeg toch, voor de rest is het vast duurder rijden...maar wel veeeeel meer auto tegen relatief kleine meerprijs

[ Voor 8% gewijzigd door nooberke op 07-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wij hebben een bij een vergelijkbare keuze een tweedehands Renault Zoë (met koopaccu) gekocht. gekocht in 2022, auto uit 2017 met 60k op de teller voor een bedrag van 16k€ ex subsidie.
Auto heeft 200 echte kms bereik wat ruim voldoende was voor ons verwachte gebruik van 60km op een dag.

Inmiddels is de auto 1.5 jaar onze eerste en enige auto geweest. behalve dat het met 3 kleine kids ronduit krap was en voor vakanties dus onmogelijk heb ik er wel 1,5 jaar zonder enkel probleem mee rondgereden. En dat is inclusief ritjes naar mijn ouders van 180km enkele reis.

Nu hebben we weer een 7-persoons eerste auto.. Maar kan wel zeggen dat qua rijkosten (bij eigen laadpaal), (afwezigheid van) onderhoud etc de Zoë erg favoriet is geworden bij ons. Zo favoriet dat de eerste auto ook elektrisch is ;)

dus ja: elektrisch: doen

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Drardollan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:58:
[...]

Een nieuwe Tesla Model 3 is in de praktijk al snel zuiniger dan een e-Up of een Fiat 500e.
En ja, inderdaad afhankelijk van het type verzekering.
Een meer massaal geproduceerde grotere auto, waarin montage bijvoorbeeld ook makkelijker kan door meer ruimteaanbod, kán gewoon goedkoper zijn dan een kleine auto. De conclusievorming dat groter altijd per definitie duurder zou zijn is naar mijn mening een achterhaalde theorie.

Aandrijflijnen maken ook gewoon een wezenlijk verschil. Een hybride B- of C-segmenter kan prima goedkoper zijn in ieder opzicht dan een A-segmenter. Het is extreem zonde dat ondoordachte belastingen achterhaalde denkwijzen in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
nooberke schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:11:
[...]

Mooie aan EVs is dat verbruik ook erg afhangt van stroomlijn en de kwaliteit van de aandrijflijn. Volgens EV-database is de Ionic zuiniger (147 Wh/km) dan de e-UP (160 Wh/km). Ionic is simpelweg een heel erg zuinige EV waardoor je nog best aardig ver komt dankzij een redelijk laadsnelheid en relatief kleine accu.

één ding was genoeg toch, voor de rest is het vast duurder rijden...maar wel veeeeel meer auto tegen relatief kleine meerprijs
https://licarco.com/compa...p-vs-2022-hyundai-ioniq-5

De e-UP is een stuk zuiniger?

[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 07-11-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Richh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:33:
[...]

Een nieuwe Tesla Model 3 is in de praktijk al snel zuiniger dan een e-Up of een Fiat 500e.
En ja, inderdaad afhankelijk van het type verzekering.

[...]

Een meer massaal geproduceerde grotere auto, waarin montage bijvoorbeeld ook makkelijker kan door meer ruimteaanbod, kán gewoon goedkoper zijn dan een kleine auto. De conclusievorming dat groter altijd per definitie duurder zou zijn is naar mijn mening een achterhaalde theorie.
Ik ken geen enkele nieuwe grote auto die goedkoper is dan een nieuwe kleine auto. Zeker niet als je dit ook over 5 jaar bekijkt met alle kosten van dien.
Aandrijflijnen maken ook gewoon een wezenlijk verschil. Een hybride B- of C-segmenter kan prima goedkoper zijn in ieder opzicht dan een A-segmenter. Het is extreem zonde dat ondoordachte belastingen achterhaalde denkwijzen in stand houden.
Appels met peren vergelijken. Neem dan ook even mee dat hybride en EV voertuigen over 5 jaar nog maar 2 knaken waard zijn. Geen enkel weldenkend mens koopt zoiets tweedehands, laat staan derde of vierdehands. Dealers hoeven ze in Duitsland ook al niet meer: https://www.destentor.nl/...he-auto-meer-in~ac12e4be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43
Artikel gelezen? Het is een stuk genuanceerder dan uit de kop (clickbait naar mijn idee).

En daarnaast, laat ons nog maar even rondrijden in 2de hands EV's. Zelfs met de in het vooruitzicht gestelde belasting nog altijd goedkoper dan een iets lichtere ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Drardollan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:27:
[...]

Ik ken geen enkele nieuwe grote auto die goedkoper is dan een nieuwe kleine auto. Zeker niet als je dit ook over 5 jaar bekijkt met alle kosten van dien.
Dan reken je waarschijnlijk met de verkeerde aannames.
Neem dan ook even mee dat hybride en EV voertuigen over 5 jaar nog maar 2 knaken waard zijn. Geen enkel weldenkend mens koopt zoiets tweedehands
Dit is precies zo'n aanname ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Richh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:36:
[...]

Dit is precies zo'n aanname ;)
Dat is gewoon een feit..
Particulieren reden samen 94 miljard kilometer, waarvan verreweg de meeste werden afgelegd in een benzineauto. Het aantal gereden kilometers op diesel daalde in vijf jaar tijd tot 13,2 miljard. In dezelfde periode steeg het aantal kilometers die in stekkerauto’s werden gereden naar 2,6 miljard.
https://www.businessinsid...rst-die-van-dieselwagens/

Weet dat het lastig is om te lezen dat het sprookje uit elkaar aan het vallen is. Elektrisch rijden met accu’s zoals we die nu kennen is een doodlopende weg. Voor niemand is zo’n voertuig 2e hands interessant te noemen, voor fors minder geld koop je meer luxe en meer zekerheid als particulier.

En dan moet de echte financiële klapper nog komen in 2027. Als de saldering inderdaad wordt afgeschaft dan zal thuisladen voor het overgrote deel van de mensen een gigantische kostenpost worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
Drardollan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:38:
[...]

Dat is gewoon een feit..

[...]

Weet dat het lastig is om te lezen dat het sprookje uit elkaar aan het vallen is. Elektrisch rijden met accu’s zoals we die nu kennen is een doodlopende weg. Voor niemand is zo’n voertuig 2e hands interessant te noemen, voor fors minder geld koop je meer luxe en meer zekerheid als particulier.

En dan moet de echte financiële klapper nog komen in 2027. Als de saldering inderdaad wordt afgeschaft dan zal thuisladen voor het overgrote deel van de mensen een gigantische kostenpost worden.
Dat is het niet. Als je thuis kan laden is het goedkoper per kilometer. Daarvoor zijn zonnepanelen en/of salderen niet eens nodig. Je hebt simpelweg geen idee wat die verhoudingen eigenlijk zijn als je praat over 'klappers'. Ik weet 100% zeker dat je nog nooit zelf eens de rekenmachine erbij hebt gepakt.

Precies je opmerking over salderen geeft aan dat je het eigenlijk niet begrijpt. Een ev, waarbij je kan sturen als energie goedkoop is, is precies wat nodig is als je niet meer kan salderen. Het is overigens niet erg dat je dat niet begrijpt, maar het is wel verwerpelijk dat je anderen op het verkeerde been zet.
De vraag is wat je bedoelingen en belangen zijn.

Door de flink gedaalde vraagprijzen, zowel nieuw als 2ehands, is een EV juist erg aantrekkelijk. Zaken zoals een automaat, ACC, stoel- en stuurverwarming zijn praktisch standaard op EV's en menig elektrisch occasion van 10-20k heeft dit allemaal. Op een ICE is het fors zeldzamer. Nog los van rijcomfort (one pedal driving en vermogen) en dat je dus meer auto krijgt voor minder geld. Ook dat vind je terug in dit topic bij anderen.

Ik hoef helemaal geen sprookje te verkopen en ik snap ook heus wel dat de EV voorlopig nog niet geschikt is voor de gepensioneerde die 5x per jaar met de caravan erop uit trekt. Daar draait het ook helemaal niet om. Het zal mij een worst wezen in wat voor auto je rijdt. Het is ook heus een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeuren.

Maar als je feiten gaat verdraaien, dan krijg je wel een reactie. Niet om jou te overtuigen (dat is bij sommigen immers onmogelijk) maar om te voorkomen dat anderen je onderbuik nabrabbelen.

Verder zitten particuliere ev verkopen al maanden in een stijgende trend (ja het gros is nog benzine, duh, binnen 10 jaar is niet het hele wagenpark vervangen) en gaat de SEPP pot ieder jaar weer leeg. "Niemand" is dus klinkklare onzin :)

Maargoed, ik geloof het verder wel met deze 'discussie'. Het is niet relevant voor TS. Voor ongefundeerde borrelpraat zijn er andere plekken, zoals de NuJij commentsectie.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 08-11-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05:51
Wij hebben twee maanden geleden de tweede (benzine-)auto ingeruild voor een Skoda Citigo e-Iv. Ruim 250km range als het warmer is, nu ook nog ruim 200.

Voldoet prima voor mijn vrouw die er met zoon van 11 3x in de week 130km, voornamelijk snelweg mee aflegt. Ruimte en actieradius zijn prima zolang je niet op zonvakantie naar Spanje wil :).

Auto is uit 2020, 40dkm, cc, stoelverwarming, ecc, €12.5k ex subsidie. Onderhoud is relatief eenvoudig en daarmee ook niet duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Hij vergeleek de e-Up met de Hyundai Ioniq 28 kWh en niet met de Ioniq 5 en ja, dan is de classic Ioniq zuiniger op de snelweg. In de stad zal de e-Up zuiniger zijn.
Ik heb zelf de Ioniq 28 kWh 5 jaar zakelijk gereden en wij rijden nu als 2e auto de Seat Mii Electric wat het zusje is van de 2020 e-Up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:32
Tip aan iedereen om in ieder geval niet de 30kwh leaf te kopen. De accu degradatie kan enorm zijn, en dat was voor ons de reden dat we hem al snel weer moesten verkopen. Hij haalde de 90km range niet eens meer, dus we kwamen simpelweg niet meer op onze bestemming.

De "garantie" op de accu stelt bij Nissan niks voor. Met een update toverden ze een streepje SoH erbij en vervolgens hoefden ze dus de accu niet te vervangen...

Het kan ook wel eens goed gaan, maar als je budget rond de 10k ligt lijkt me dit een te hoog risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 00:15

mjl

Ugh

Marijnus schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:19:
Tip aan iedereen om in ieder geval niet de 30kwh leaf te kopen. De accu degradatie kan enorm zijn, en dat was voor ons de reden dat we hem al snel weer moesten verkopen. Hij haalde de 90km range niet eens meer, dus we kwamen simpelweg niet meer op onze bestemming.

De "garantie" op de accu stelt bij Nissan niks voor. Met een update toverden ze een streepje SoH erbij en vervolgens hoefden ze dus de accu niet te vervangen...

Het kan ook wel eens goed gaan, maar als je budget rond de 10k ligt lijkt me dit een te hoog risico.
Dat truukje met een update doen meer fabrikanten.. die garantie stelt weinig voor, ze maken wat krom is recht en de rechtsbijstand snapt het hele fenomeen niet dus willen je er niet mee helpen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
Drardollan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:38:
[...]

Dat is gewoon een feit..

[...]

Tweedehands EV is voor een grote groep wel interessant. Echter is er nog heel veel aanbod aan goedkoop (gesubsidieerd) leasen van een EV waardoor die markt nu verzadigd is.
De accus gaan tegenwoordig lang genoeg mee dat die ook tweedehands, derdehands of langer geen probleem geven.

Alleen de initiële aanschaf is wat duurder momenteel, maar die zie je ook al flink dalen nu er meer uit de lease komt.

@YKla ik heb zelf mijn ogen op een e-golf laten vallen als mijn bijna 25 jaar oude Japanse koekblik een keer de geest geeft. Zeker als tweede auto voor korte stukken heb je geen nadeel van de twee grootste minpunten van die auto (kleine range en trage laadsnelheid).

Hij is al eerder genoemd en er is een heel topic over hier op tweakers.

Het grote Volkswagen e-Golf topic

[ Voor 14% gewijzigd door Philip Ross op 08-11-2024 08:33 ]

Pagina: 1