Nieuw appartement. Soundbar? Speakers? Wat moet ik doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipoba
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-06 19:59
Ik zoek een?
Geluidsoplossing.. Speakers of soundbar of iets anders?

Wat is je budget?
Tja, 500? Eventueel voor iets meer te overtuigen met goede argumenten...

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een LG oled G4 die ik enigszins qua geluid goed tot recht wil laten komen, maar ik wil ook een speaker of iets dergelijks om muziek af te spelen als ik gasten over de vloer heb of af en toe als achtergrond bijv bij het koken (graag via mobiel dan muziek afspelen airplay is een pre, geen vereiste). De kamer is vrij beperkt (4.5m x 5m, wel hoog plafond 3.5m?). Pand is vrij gehorig dus maximaal volume en flinke bass ga ik waarschijnlijk niet vaak gebruiken. Aangezien dit tijdelijk is geen zin om kabels voor speakers te gaan lopen leggen en wegwerken, dus op zoek naar iets draadloos (wel met stroomkabel)(of soundbar bij tv uiteraard wel bekabeld).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie door de bomen het bos niet meer... Ik heb zitten kijken naar soundbars, sonos era 100/300

Alvast bedankt voor de hulp/advies!

[ Voor 19% gewijzigd door pipoba op 06-11-2024 00:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:26
Je hebt een paar keuzes

1) Muziek is het belangrijkst:
a) Tweedehands versterker plus luidsprekers plus een streamer, bv Polk Audio Signature Elite ES15 (Zwart) aangeboden plus Aiyima T9 Pro aangeboden plus een WiiM Mini
b) Nieuwe versterker met ingebouwde streaming functie plus luidsprekers: WiiM Amp Grijs plus twee kleine speakers als de Sony SS-CS5 (Zwart)
c) Monitor speakers als de Klipsch The Fives Zwart

2) TV belangrijk, muziek minder: een soundbar zoals de JBL BAR 500

Je kunt ook een paar draadloze speakers kopen als de Sonos ERA - maar dan mis je de surround mogelijkheden van een echte soundbar als in optie 2), het zijn stereo speakers - met minder goed geluid dan de drie opties uit optie 1) hierboven, ze zijn nog het best vergelijkbaar met de Klipsch speakers hierboven die hebben net als de Sonos ERA's ook geen Airplay. De WiiM opties hebben dat beide wel, plus meer (Spotify connect, Tidal, etc.)

[ Voor 20% gewijzigd door martyw op 06-11-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipoba
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-06 19:59
Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Ik kan misschien van mn ouders wel een oudere Onkyo krijgen (volgens mij hebben die er 3 staan), maar als ik je goed begrijp, dan de WiiM Mini kopen om naar te streamen (en die als input voor de versterker) en een paar luidsprekers erbij kopen?

Die WiiM Amp is wat beperkt qua aansluitingen als je ooit wil uitbreiden, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:26
Die Onkyos zouden ook al wel wat streaming aan boord kunnen hebben, afhankelijk van de leeftijd, als je de typenummers Googlet moet je wel wat kunnen vinden (of post ze hier als je er niet uitkomt). Als ze geen streaming bieden is het inderdaad zaak iets als een WiiM mini er op aan te sluiten. En die WiiM amp biedt idd niet heel veel uitbreidingsmogelijkheden, maar je zou de TV digitaal aan kunen sluiten, dan houd je nog een USB ingang voor bv een laptop en een lijn in voor bv een platenspeler over.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 07-11-2024 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

pipoba schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:39:
Ik zoek een?
Geluidsoplossing.. Speakers of soundbar of iets anders?

Wat is je budget?
Tja, 500? Eventueel voor iets meer te overtuigen met goede argumenten...

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een LG oled G4 die ik enigszins qua geluid goed tot recht wil laten komen, maar ik wil ook een speaker of iets dergelijks om muziek af te spelen als ik gasten over de vloer heb of af en toe als achtergrond bijv bij het koken (graag via mobiel dan muziek afspelen airplay is een pre, geen vereiste). De kamer is vrij beperkt (4.5m x 5m, wel hoog plafond 3.5m?). Pand is vrij gehorig dus maximaal volume en flinke bass ga ik waarschijnlijk niet vaak gebruiken. Aangezien dit tijdelijk is geen zin om kabels voor speakers te gaan lopen leggen en wegwerken, dus op zoek naar iets draadloos (wel met stroomkabel)(of soundbar bij tv uiteraard wel bekabeld).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie door de bomen het bos niet meer... Ik heb zitten kijken naar soundbars, sonos era 100/300

Alvast bedankt voor de hulp/advies!
Wat je moet beseffen is dat elk apparaat zijn eigen usecase heeft.

Hier leg ik dat wat uitgebreider uit: Jorgen in "Sonos ervaringen- en discussietopic"

Als je weet welk type apparaat (soundbar, all-in-one / homecinemaset / versterker / receiver) het beste bij je wensen past, dan kun je deze filters gebruiken in de pricewatch om te kijken welk apparaat aan je wensen voldoet Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Lees beide linkjes eens door en bedenk dat voor je zelf wat je echt wilt met je tv geluid en je muziek. Dan kan je zien welke soort apparaat het geschiktst daarvoor is. Het gebruik van all-in-ones (bijv radio en ingebouwde cd-speler met 2 speakers) of all-in-one homecinema's (receiver met ingebouwde blu-rayspeler en kant-en-klaar speakerpakket) zit tussen dat van een soundbar en receiver in. Versterkers (voor stereo en 2.1) gebruik je vooral als je alleen maar muziek gaat luisteren. Soundbars als je in een kleine formfactor het geluid van je tv wilt verbeteren en receivers als je de volledige ervaring wilt.

Zodra je weet welke kant je op moet/kunt denken, ga je filteren in de Pricewatch.

Dan kun je met die kennis en de overgebleven apparaten gerichte vragen stellen over wat je het beste kunt kopen bij jouw gebruik en wensen.

Your Friendly Neighborhood Moderator