Win10 Account disabled, niet meer kunnen inloggen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20
Mijn vraag:
M'n zoon heeft een eigen PC met Windows 10 Education.
Hierop zit een account van de Universiteit van Twente.
Echter hij is klaar met z'n study en z'n account is disabled.
Hij kan nu niet meer inloggen op deze PC.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Safemode gestart om te proberen de opdrachtprompt te starten.
En daarmee het administrator account de enablen.
Dit luk echter niet: we krijgen de melding:
U moet zich aanmelden als administator om door te gaan, maar deze pc bevat geen administratoraccounts.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Eduction

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Heb je al contact gezocht met de beheerder van het account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:39
Maar wat is je vraag nu? Win10 opnieuw installeren? Data redden? Education ondersteunt Bitlocker. Data is er dan ook alleen vanaf te krijgen met de Bitlocker key bij encryptie, of zoals @MarkyB al voorstelt via de Uni. En de boel opnieuw installeren kan altijd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Als hij aanmeldde met een account van de uni is dit een logisch gevolg. Je zult nu een eigen licentie moeten aanschaffen als die al niet bij de PC zit en overstappen naar een eigen persoonlijk account. Door op te starten in veilige modus of commandprompt kun je een nieuw account maken en je data redden, daarna kun je een schone installatie van Home of Pro doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20
Mijn vraag is of we op een andere manier op de PC kunnen inloggen. Bv met het administrator account.
Doel is om de data te redden die erop staat.

Het lukt dus niet om op te starten met de commandprompt.
Zijn hier nog andere opties voor?

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Met een live USB-stick met Ubuntu oid? Dat werkt natuurlijk niet als de data versleuteld is maar anders is het de moeite waard. Je kunt dan de bestanden naar de USB-stick of ergens op een share overzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Razr op 05-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wezep schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:22:
Mijn vraag is of we op een andere manier op de PC kunnen inloggen. Bv met het administrator account.
Doel is om de data te redden die erop staat.

Het lukt dus niet om op te starten met de commandprompt.
Zijn hier nog andere opties voor?
Als die machine NIET van bitlocker voorzien is dan pak je de disk er uit en sluit je 'm aan op een ander PC middels een USB cradle...

En anders ga je gewoon even netjes naar de oude eigenaar (school) en vraag je om die machine / het account te unlocken voor je.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat deze situatie vaker voorkomt bij de uni, informeer eens bij secretariaat hoe men hier normaal mee omgaat. Mogelijk was het handig geweest dat hij eerder een backup van zijn data had gemaakt.

Wel apart dat wanneer met het uni account disabled dat je geen toegang meer hebt tot je pc. Je zou kunnen kijken naar bv hiren's boot cd, daarmee draai je een win 11 pe versie waarna je middels explorer mogelijk nog bij je data kan. Zoals al gezegd als er bitlocker of encryptie op zit moet je toch echt naar de originele beheerder toe. Er zijn wel windows licenties te krijgen voor studenten dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Zoal aangegeven kan je een LInux of WinPE USB gebruiken om te kijken of je toegang hebt tot de bestanden.
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor, daar staan ook tools op om een account login te resetten.

Hiren's BootCD PE: HOWTOs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:01

TheVMaster

Moderator WOS
wezep schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:55:
Mijn vraag:
M'n zoon heeft een eigen PC met Windows 10 Education.
Hierop zit een account van de Universiteit van Twente.
Echter hij is klaar met z'n study en z'n account is disabled.
Hij kan nu niet meer inloggen op deze PC.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Safemode gestart om te proberen de opdrachtprompt te starten.
En daarmee het administrator account de enablen.
Dit luk echter niet: we krijgen de melding:
U moet zich aanmelden als administator om door te gaan, maar deze pc bevat geen administratoraccounts.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Eduction
Als de pc is voorzien van Bitlocker, dan is de eenvoudigste optie op contact op te nemen met de ICT afdeling (of administratie) van de uni en ze die vraag voor te leggen. Ze zullen dit ongewijfeld vaker zien en hier vast een oplossing voor hebben.

Ik zou niet direct met een Live CD / Ubuntu oplossing aan de slag gaan, want als er Bitlocker op staat dan verwacht ik niet dat je bij de bestanden kunt. Mocht je niet weten of er Bitlocker op staat, dan kun je ook altijd een Windows 11 Bootable USB maken en hiervan booten. Vervolgens als je het Windows Setup scherm ziet (waar je de te installeren taal en Tijd/regio selecteert) op SHIFT-F10 drukken. Nu zou je als het goed is de C schijf moeten kunnen benaderen en kijken of je bij de bestanden kunt komen. Deze staan (vaak) in C:\Users en dan in de map die begint met de gebruikersnaam die je zoon gebruikte.

Als dat lukt, dan zou je de bestanden kunnen kopieeren naar de USB stick die je gebruikt hebt om te booten. Maar dan zijn cmdline skills wel handig :P

Overigens zijn de tips over de Hiren's Boot CD ook wel een goeie, daar had ik bij het typen even overheen gelezen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 09-11-2024 10:11 ]

Pagina: 1