Voorstraat/oprit regels laten leggen - 900 eur of 8000eur

Pagina: 1
Acties:
  • 5.339 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollandais1970
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
Hallo allemaal,

Onze oprit van ongeveer 35 m² is na 10 jaar behoorlijk verzakt, vooral op de plekken waar we onze auto (en af en toe een caravan) parkeren. We willen de oprit daarom opnieuw laten leggen en hebben hiervoor verschillende offertes ontvangen. Het valt ons op dat de voorgestelde aanpakken en kosten nogal verschillen. We zouden graag jullie advies horen over wat de beste aanpak is en of de prijzen in verhouding lijken.

De offertes die we hebben ontvangen:

Offerte 1: €7.800 inclusief nieuwe gebakken klinkers en afvoer van de oude stenen. De aannemer graaft 30 cm uit en vult dit op met "gebroken puin" om verzakking te verminderen en rijsporen te voorkomen.

Offerte 2: €6.000 inclusief nieuwe gebakken klinkers en afvoer oude stenen. Deze aanpak legt een laag droog cementpoeder onder de stenen, die uithardt bij regen en een soort stabilisatielaag vormt.

Offerte 3: €1.250 exclusief nieuwe stenen (kosten stenen ongeveer €2.250). Hier worden de verzakte delen van de oprit alleen geëgaliseerd en aangetrild, waarna de nieuwe stenen eroverheen gelegd worden.

Waar we over twijfelen:
- Gebroken puin vs. cementpoeder: Helpen deze materialen echt tegen verzakking of maken ze weinig verschil?
- Kosten: Zijn de genoemde bedragen gangbaar, of betalen we mogelijk te veel?

Sommige vakmensen zeggen dat gebroken puin een stabiele basis biedt, terwijl anderen waarschuwen dat uitgraven juist voor meer verzakking kan zorgen op langere termijn. We willen natuurlijk de meest duurzame oplossing, maar we weten niet goed wat in dit geval de beste aanpak is.

Hebben jullie ervaring met dit soort werk? Wat zouden jullie aanraden qua materiaal en aanpak?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

PS: zie dat een bedrag in titel niet helemaal klopt maar kan ik net meer aanpassen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
Goed,

Gebroken puin is eigenlijk iets anders dan menggranulaat. Metselgranulaat en/of betongranulaat is ander materiaal en dat gaat een plaat worden vanwege het reageren van het aanwezige cement in het mengsel. Afhankelijk van de ondergrond kan de plaat dan gaan scheuren en zorgen voor verzakkingen. Dan heb je eigenlijk een probleem met de ondergrond van de plaat die niet goed stabiel is.

Menggranulaat is een mix van natuurlijke steen materialen in diverse gradaties. Daar zou in principe geen cement in moeten zitten. Dat materiaal wordt nu tegenwoordig vaak onder de opritten van particulieren gedaan. Bij de openbare parkeerplaatsen is dat een normale zaak om 200 - 300mm menggranulaat toe te passen.

Of menggranulaat / puin nodig is onder je oprit is de vraag. Auto's worden steeds zwaarder. Dan is een zwaardere fundering / opbouw van de constructie niet echt slecht. Dan moet je ook een goede zandbasis hebben. Welke goed verdicht is. 300mm uitgraven en storten en verdichten op klei /veen helpt nog niets. Dan zakt het nog steeds. Vaak wordt nog 500mm ontgraven en zand in storten. Op het menggranulaat / puin komt nog een straatlaag van 50mm. Dan zit je op een constructieopbouw van 750 - 800mm. Dus wat is de ondergrond?

Gebakken materialen: Oude materialen brengen nog veel op als ze eruit gehaald worden en weer verkocht worden. Daar verdienen de meeste aannemers redelijk goed aan. Nieuwe materialen zijn duur om aan te schaffen. Zeker gebakken materiaal. Dan is betonstraatstenen ook een goede mogelijkheid.

Trouwens wat wordt de kantopsluiting? Welke band willen ze daarvoor gebruiken? Bij een wat zwaardere constructie hoort een zwaardere type band. Niet een 60x200mm bandje.

Prijsverschillen: Waarom moeten de stenen vervangen worden? Willen jullie dit zelf? Zo ja: Waarom? Dat scheelt een heel bedrag op de offerte. Je kan natuurlijk in de offerte vragen waaruit het opgebouwd is. Dus materialen, arbeid e.d. Dan heb je daar meer inzicht in. Daarbij kan je natuurlijk ook vragen hoelang ze bezig zijn en met hoeveel man. Dan weet je bij een uurprijs van 40 tot 50 euro per man wel hoeveel de arbeid mag kosten.

Reken eens uit naar prijs per m2. Dan weet je het snel genoeg wat de prijsverschillen zijn. Op internet zijn wel richtprijzen per m2 te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ga ook na hoe erg je het vindt dat de boel verzakt, in de wetenschap dat er een kans is dat de nieuw aangelegde oprit na een paar jaar, afhankelijk van de gekozen optie, alsnog kan verzakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
RonnieKo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:02:
Goed,

Gebroken puin is eigenlijk iets anders dan menggranulaat. Metselgranulaat en/of betongranulaat is ander materiaal en dat gaat een plaat worden vanwege het reageren van het aanwezige cement in het mengsel. Afhankelijk van de ondergrond kan de plaat dan gaan scheuren en zorgen voor verzakkingen. Dan heb je eigenlijk een probleem met de ondergrond van de plaat die niet goed stabiel is.

Menggranulaat is een mix van natuurlijke steen materialen in diverse gradaties. Daar zou in principe geen cement in moeten zitten. Dat materiaal wordt nu tegenwoordig vaak onder de opritten van particulieren gedaan. Bij de openbare parkeerplaatsen is dat een normale zaak om 200 - 300mm menggranulaat toe te passen.
Lees ik het verkeerd of spreek je jezelf tegen? Eerst heeft menggranulaat cement en dan weer niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Nee, menggranulaat heeft in principe geen cement. Dat blijft los materiaal. Het wil nog wel eens voorkomen dat er iets van "puin" is ingemengd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 19:57

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Als je tevreden bent met de stenen zelf dan zou ik het laten herbestraten met dezelfde stenen. Alles eruit, aanvullen met zand en opnieuw bestraten. De bodem is na zoveel jaren stevig en het meeste zakken heb je nu wel gehad. Plaats een advertentie op bijvoorbeeld Werkspot. Vermoedelijk ben je voor pakweg €2.000,- klaar en je bent mooi duurzaam bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollandais1970
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
Dank

Gaat een van de 2 genoemde oplossingen echt helpen tegen verzakken? Zekerheid heb je niet, maar wat is het beste. Wij wonen in een gebied waar vroeger water lag dus zand op klei. Huis staat al er 30 jaar dus de voorstraat is al redelijk ingeklonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Met betrekking tot gebroken puin: ik werk op een relatief nieuw industrieterreinen waar de afgelopen jaren van alles gebouwd wordt. Daar zie ik steeds dat ze de boel afgraven en dan een laag gebroken puin storten en walsen. En daarna pas bouwen. Als het flink heeft geregend staat het terrein blank. Dus kennelijk verdicht het goed.
Ik werk bij een transportbedrijf en daar hebben we een braakliggend stuk terrein liggen waar vrachtwagens en trailers op geparkeerd staan. Ook daar ligt gebroken puin als ondergrond. En dan gaat nog steeds goed. Amper spoorvorming / kuilen terwijl er behoorlijke gewichten overheen gaan.
Dus kennelijk is gebroken puin als ondergrond best goed.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Wij zijn voor optie 1 gegaan voor nieuw parkeervak in onze voortuin. We hebben twee zware EV’s dus wilden het goed geregeld hebben. Is ook met een extra zwaar trilapparaat aangetrild.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:03
RonnieKo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:02:
Goed,

Of menggranulaat / puin nodig is onder je oprit is de vraag. Auto's worden steeds zwaarder. Dan is een zwaardere fundering / opbouw van de constructie niet echt slecht. Dan moet je ook een goede zandbasis hebben. Welke goed verdicht is. 300mm uitgraven en storten en verdichten op klei /veen helpt nog niets. Dan zakt het nog steeds. Vaak wordt nog 500mm ontgraven en zand in storten. Op het menggranulaat / puin komt nog een straatlaag van 50mm. Dan zit je op een constructieopbouw van 750 - 800mm. Dus wat is de ondergrond?

Gebakken materialen: Oude materialen brengen nog veel op als ze eruit gehaald worden en weer verkocht worden. Daar verdienen de meeste aannemers redelijk goed aan. Nieuwe materialen zijn duur om aan te schaffen. Zeker gebakken materiaal. Dan is betonstraatstenen ook een goede mogelijkheid.

Trouwens wat wordt de kantopsluiting? Welke band willen ze daarvoor gebruiken? Bij een wat zwaardere constructie hoort een zwaardere type band. Niet een 60x200mm bandje.

Prijsverschillen: Waarom moeten de stenen vervangen worden? Willen jullie dit zelf? Zo ja: Waarom? Dat scheelt een heel bedrag op de offerte. Je kan natuurlijk in de offerte vragen waaruit het opgebouwd is. Dus materialen, arbeid e.d. Dan heb je daar meer inzicht in. Daarbij kan je natuurlijk ook vragen hoelang ze bezig zijn en met hoeveel man. Dan weet je bij een uurprijs van 40 tot 50 euro per man wel hoeveel de arbeid mag kosten.

Reken eens uit naar prijs per m2. Dan weet je het snel genoeg wat de prijsverschillen zijn. Op internet zijn wel richtprijzen per m2 te vinden.
Er is ook nog verschil tussen gebroken puin van alleen beton en gemengd puin, gebroken puin van alleen beton hardt nog uit doordat de aanwezige cement weer actief wordt nadat het vochtig is geworden.
Persoonlijk zou ik 50 cm uitgraven, wegendoek op de ondergrond leggen, 45 cm gebroken betonpuin erop en dit goed verdichten met een zware 6000 trilplaat, en dan een laagje zand van 5 cm om in te straten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dunnevandale schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:06:
[...]

Er is ook nog verschil tussen gebroken puin van alleen beton en gemengd puin, gebroken puin van alleen beton hardt nog uit doordat de aanwezige cement weer actief wordt nadat het vochtig is geworden.
Klopt dat geef ik ook aan :) Dat kan één plaat worden.
Dunnevandale schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:06:
[...]
Persoonlijk zou ik 50 cm uitgraven, wegendoek op de ondergrond leggen, 45 cm gebroken betonpuin erop en dit goed verdichten met een zware 6000 trilplaat, en dan een laagje zand van 5 cm om in te straten.
450mm menggranulaat? Ga je een provinciale weg aanleggen? Het is maar een oprit. De gemiddelde gemeente in Nederland legt een parkeerplaats en/of woonstraat met maximaal 300mm menggranulaat als fundering. Al dan niet eerst 500 tot 1000mm dik zandpakket. Een beetje afhankelijk van de ondergrond. Op de Veluwe hoeft het zandpakket meestal niet of een stuk minder omdat de ondergrond al zand is. In een polder zoals de Haarlemmermeer of Flevopolder zit er eerst een goed zandpakket onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Hollandais1970 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:30:
Gaat een van de 2 genoemde oplossingen echt helpen tegen verzakken? Zekerheid heb je niet, maar wat is het beste. Wij wonen in een gebied waar vroeger water lag dus zand op klei. Huis staat al er 30 jaar dus de voorstraat is al redelijk ingeklonken.
Tja... Veel wegbeheerders (o.a. provincie, gemeenten) gebruiken menggranulaat / puin / betongranulaat onder hun wegen. In diktes van 200 tot 350mm maximaal. Dus ja het is een beproefde methode om verzakkingen te voorkomen.

Vroeger werd ook (breek)asfaltgranulaat met cement (BRAC) gebruikt om een stevige funderingslaag te krijgen. Dan werd de oude asfaltconstructie gebroken / vermaald door een machine en dan werd er een paar procent cement erbij gemengd om een stabiele constructie te krijgen.

Verzakkingen zijn vaak terug te voeren op een aantal zaken:
- In de ondergrond toch een slechte draagkrachtige laag
- Slechte verdichting van de onderlaag (zandlaag)
- Slechte verdichting van de menggranulaat (of puin)laag.

Soms is een slechte draagkrachtige laag in de ondergrond niet echt te voorkomen als er een tig aantal meter veen of slappe klei zit. Dan is het gewoon om de tig jaar de boel opnieuw opbouwen. Dan pas krijg je de sporen of verzakkingen uit de verharding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:36
Hollandais1970 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:44:
- Gebroken puin vs. cementpoeder: Helpen deze materialen echt tegen verzakking of maken ze weinig verschil?
In mijn ervaring wel. Oprit is hier 5 jaar geleden aangelegd op een bedje van gebroken puin en met 'n dagelijks geparkeerde EV is er nog geen enkel teken van verzakking te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Van Offerte 1 en 2 zijn de prijzen veel te hoog, puur omdat het een simpele klus is waar je niet heel veel aan verdiend. Door de prijs flink te verhogen willen ze het wel uitvoeren voor je. 😉 offerte 3 is realistisch.

1000 euro arbeid, maar ze houden er weinig van over, daarom voor velen niet aantrekkelijk.

Wat al gezegd is. Opnieuw afgraven en weer vullen, dat verzakt ook weer. Misschien ligt er al gebroken puin onder je oprit. Als dat zo is, dan opvullen en weer aantrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
De vraag waarom nieuwe stenen lijkt me een goede.

Tuurlijk gaan er vast 10-20% kapot, maar als er vergelijkbare (zelfde maat) verkrijgbaar zijn en je ze goed mixed zodat het kleurverschil gewoon random is en na een maand je niet meer opvalt, zal dat veel schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Waarom niet?

Ik ga binnen nu en 2 jaar ook mijn oprit doen, maar heb wel zin in een nieuw kleurtje of ander formaat klinkers etc. Of het oogt gelijk een stuk frisser. Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.

En als je de huidige stenen gaat hergebruiken, dan zal offerte 1 en 2 nog steeds te hoog zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 19:59
Hollandais1970 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:30:
Dank

Een laagje (ik interpreteer dit als dun laagje) gaat onder een oprit helemaal niks helpen. Gebroken puin gaat absoluut helpen tegen verzakken. Op lange termijn zul je zeker de sproken van de auto wel zien, maar zeker minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het er 10 jaar over heeft gedaan om te verzakken zou ik lekker de goedkoopste optie doen en van de rest van het geld 10 jaar bier drinken. Dat prijsverschil is toch een no-brainer of heb je geld teveel?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:27

ViezeVis

Sample Text

Ik zou voor de goedkoopste optie gaan. Voor dat bedrag kun je bijna 50 jaar vooruit (6000/1250), er van uitgaande dat de nieuwe bestrating naar 10 jaar weer verzakt. Dat lijkt mij bijna een nobrainer. Vraag me af hoeveel van je buren ook puin of een cementlaag onder de oprit heeft zitten.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, als je voor de goedkoopste optie gaat, opnieuw trillen en egaliseren, dan kun je er zeker 10 jaar mee vooruit. Het grootste inklinken is al gebeurd inderdaad.

Maar als je een container vol met puin op wil laten halen loop je kans op forse sporen. Ik heb gezien dat ze bij mijn ouders een volle container met zand optilden. Dit kwam op twee rolletjes van 300mm, de klinkers bewogen alsof ze dreven op yoghurt.
Mijn punt is: auto's prima. Maar afhankelijk van verbouw plannen kan er wel eens iets veel zwaarders komen staan. Als je wil dat dat ook mogelijk moet zijn, dan moet er een flinke laag gebroken puin onder.

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-11-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

aVo0m. schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:49:
Van Offerte 1 en 2 zijn de prijzen veel te hoog, puur omdat het een simpele klus is waar je niet heel veel aan verdiend. Door de prijs flink te verhogen willen ze het wel uitvoeren voor je. 😉 offerte 3 is realistisch.

1000 euro arbeid, maar ze houden er weinig van over, daarom voor velen niet aantrekkelijk.

Wat al gezegd is. Opnieuw afgraven en weer vullen, dat verzakt ook weer. Misschien ligt er al gebroken puin onder je oprit. Als dat zo is, dan opvullen en weer aantrillen.
Ik denk dat je de huidige prijs van 'gebakken klinkers' daar even, heel gemakkelijk, in vergeet mee te nemen. Dat soort klinkers gaat zelfs tweedehands voor €100,-/M2 nog grif van de hand tegenwoordig. Een simpele NIEUWE 'betonklinker' doet amper een kwart van die prijs.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-09 19:29

Rzaan

Altijd zoekende

RonnieKo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:25:
450mm menggranulaat? Ga je een provinciale weg aanleggen? Het is maar een oprit. De gemiddelde gemeente in Nederland legt een parkeerplaats en/of woonstraat met maximaal 300mm menggranulaat als fundering. Al dan niet eerst 500 tot 1000mm dik zandpakket. Een beetje afhankelijk van de ondergrond. Op de Veluwe hoeft het zandpakket meestal niet of een stuk minder omdat de ondergrond al zand is.
Op dit forum maar ook op ChatGPT kreeg ik het advies om minsten 35 cm menggranulaat 0/31,5 te leggen (aangetrild) voor voertuigen tot 3.500 kg. Denk jij dat dit overdreven is?

Weet dat het een ouder topic is, maar blijft actueel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Rzaan schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:50:
[...]
Op dit forum maar ook op ChatGPT kreeg ik het advies om minsten 35 cm menggranulaat 0/31,5 te leggen (aangetrild) voor voertuigen tot 3.500 kg. Denk jij dat dit overdreven is?
Echt wel :) De gemeente waar ik nu zit is bij kleigrond als bodem (oude polder kleidikte minimaal 3 meter) is het 500mm zand, 250mm menggranulaat en 50mm straatlaag onder de klinkers (80mm dik). Dat doen we gewoon onder (wijk)ontsluitingswegen. Die opbouw gebruiken we ook voor P-plaatsen. Al gaan we daar meer en meer naar "groenparkeren". Die hebben een andere opbouw maar ook niet zwaarder dan dit. In de oude gebieden zien we "gewoon" 500mm zand onder de P-vak. Dat is een oude opbouw.

Op de Veluwe zelfs alleen maar zand onder de P-plaatsen. Dit omdat er al tig meter aangepakt zandpakket zit. Dat gaat echt niet zakken. Zelfs gewoon asfaltwegen daar op alleen zand gezien. Lagen er na 40 jaar nog goed bij.

Ik heb het hier ook gewoon op zand liggen. Alleen nu na 20 - 35 jaar mag het een keer opgepakt worden. Dit omdat je een paar wat kleine rijsporen ziet waar de auto iedere keer staat. Goed, dat mag wel na 20 - 25 jaar. Wat zand er bij in en klaar :)

Op (wijk)ontsluitingswegen rijdt er wel wat zwaarder verkeer dan op je opritje :)

[ Voor 30% gewijzigd door RonnieKo op 07-09-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonnieKo schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:46:
[...]

Echt wel :) De gemeente waar ik nu zit is bij kleigrond als bodem (oude polder kleidikte minimaal 3 meter) is het 500mm zand, 250mm menggranulaat en 50mm straatlaag onder de klinkers (80mm dik). Dat doen we gewoon onder (wijk)ontsluitingswegen. Die opbouw gebruiken we ook voor P-plaatsen. Al gaan we daar meer en meer naar "groenparkeren". Die hebben een andere opbouw maar ook niet zwaarder dan dit. In de oude gebieden zien we "gewoon" 500mm zand onder de P-vak. Dat is een oude opbouw.

Op de Veluwe zelfs alleen maar zand onder de P-plaatsen. Dit omdat er al tig meter aangepakt zandpakket zit. Dat gaat echt niet zakken. Zelfs gewoon asfaltwegen daar op alleen zand gezien. Lagen er na 40 jaar nog goed bij.

Ik heb het hier ook gewoon op zand liggen. Alleen nu na 20 - 35 jaar mag het een keer opgepakt worden. Dit omdat je een paar wat kleine rijsporen ziet waar de auto iedere keer staat. Goed, dat mag wel na 20 - 25 jaar. Wat zand er bij in en klaar :)

Op (wijk)ontsluitingswegen rijdt er wel wat zwaarder verkeer dan op je opritje :)
Ik ga tzt mijn eigen topic openen, maar ik ben bezig met de voorbereidingen. Wat in te kopen, wat gaat het kosten, dat soort dingen.
Ik wil bestrating van kasseien en die wil ik voegen met een 2 componenten voegmiddel. Dat is hars + harder + kwartszand. Dat is waterdoorlatend o.a. en onkruid kan niet meer groeien.
De ondergrond wil ik maken van 25 - 35 cm menggranulaat (aangetrild) Daarbovenop drainagemortel ( 8 delen spilt 2-5 mm op 1 deel cement en weinig water) en daar plaats je de kasseien in. De oprit mag niet verzakken want dan gaan de voegen naar de klote. Ook wil ik geen sporen, zelfs niet als ik met volle camper over de oprit rijdt die ± 35 meter lang is.
Dus vandaar de vraag over de laagdikte.
Ik woon net ten zuiden van Eindhoven en we zitten hier op zandgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Rzaan schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:28:
[...]
De oprit mag niet verzakken want dan gaan de voegen naar de klote. Ook wil ik geen sporen, zelfs niet als ik met volle camper over de oprit rijdt die ± 35 meter lang is.
Het ligt echt niet alleen aan de ondergrond. Sporen kan je ook krijgen door slechte opsluiting van de oprit. Smalle bandjes zoals 60x200 of 100x200mm kunnen al zorgen dat de boel gaat wijken. De bandjes goed opsluiten met een betonrug wordt dan niet gedaan. Daarom kan je beter zwaardere banden gebruiken in sommige gevallen.

Maar ook de uitvoering is van belang. Even zacht met een trilplaat over alleen het menggranulaat gaat niet. Je mag ook eerst het zandpakket verdichten. Daarna ook het mengranulaat. Na het leggen van de stenen nog een keer met de trilplaat erover. Wil je het echt goed doen dan test je het met een verdichtingsmeter.

Ook het niet toepassen van drainage in de hoek van het cunet wordt dan niet gedaan. Dan houdt je water in je constructie. Dat is ook niet goed, water moet weg kunnen. Dan gaat de boel ook verzakken.

Maar je moet gewoon rekening houden dat je over een jaar of 15 - 20 aan de beurt bent om wat herstraatwerk te doen. Het is nooit onderhoudsvrij. Dan zou je eerder naar asfalt of gestort beton moeten kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@RonnieKo
Ik wilde het als volgt gaan doen:
Weg laten graven tot 40 cm diepte. De bodem dan eerst aantrillen met een trilplaat van 6 ton. Dan gaan kijken waar de opsluitbanden van 10x35 gaan komen. Aan de tuinzijde van de banden nog beton aanbrengen tot 25 cm hoog. Ook nog een paar centimeter eronder.
Dan 30 cm menggranulaat dat ik in 2 lagen van 15 cm wil aantrillen met een apparaat van 6 ton slagkracht.
Dan een laag van 7 cm drainagemortel van split 2-5. En daar druk ik dan de Kandla kasseien in. Die ik aftril met een trilplaat met rubbermat. Steeds als de mortel nog niet volledig droog is.
Benieuwd wat je van deze opbouw vindt? Te dik, te dun? Niet volledig?

Hoe breng je nog drainage aan in het cunet?

Over 15-20 jaar zijn mijn ogen zo slecht dat ik het toch niet meer zie. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 08-09-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past prima in een eigen topic @Rzaan. Maar denk het eerst even zelf goed uit alvorens je het opent (misschien is het tzt ook niet nodig).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.