Casus
Joehoe! Dit jaar heb ik zelf een buscamper gebouwd, dit bevalt zo goed dat we er volgend jaar 4 maanden mee op reis gaan. Ik werk zelfstandig als architect, het idee is dat ik mijn opdrachtgevers ruim van tevoren aangeef dat ik weg ga zodat zij hierop kunnen anticiperen en ik zoveel mogelijk werk kan afronden. Het zal echter een utopie zijn om 4 maanden helemaal niet te hoeven werken, er zijn altijd ‘tussendoor klusjes’ die opgepakt moeten worden, aanvullingen / wijzigingen binnen lopende projecten en aan het einde van de reis ook nieuwe projecten. Daar moet een oplossing voor komen.
Usecase
Er moet dus een laptop komen waarmee ik volledig remote operationeel kan zijn. De tijd dat ik zal werken zal hopelijk heel beperkt zijn (enkele uren / dagen per maand), maar áls ik moet werken, moet dat volledig functioneel zijn natuurlijk. Na de reis zal de laptop voornamelijk gebruikt worden voor presentaties bij klanten.
Gewenste specs:
In CAD / renderen geldt ‘sneller is beter’. Ik werk veel met ArchiCAD en Enscape, aangevuld met het standaardwerk zoals office, Photoshop, etc. Ik verwacht niet de snelheid van mijn huidige workstation ga halen. Ik denk aan:
Er is geen harde budgetcap. Ik heb eind vorig jaar een workstation gekocht, die kwam incl. licenties en assemblage op € 2.600,- incl. BTW. Da’s prima voor een machine waarmee ik dagelijks mijn geld verdien. Zou fijn zijn als deze laptop iets goedkoper kan, omdat ik ‘m kort en daarna incidenteel ga gebruiken. Eigenlijk zoek ik iets van € 2000,-ish….
Ik realiseer me dat ik iets omschrijf wat misschien niet bestaat (voor dat geld). Het idee is om te wachten tot Black Friday om te kijken wat er dan voor aanbiedingen zijn. Idealiter selecteer ik twee modellen die ik graag zou nemen en koop ik degene met de hoogste korting.
Opties tot nu toe:
Internet staat vol met AI gegenereerde artikelen over ‘Best Laptop For Architects 2024!’, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik kom tot:
Lenovo: de Legion Slim 5 komt in de buurt, met 4070 komt die op € 1979,-
- AMD Ryzen 7 8845HS;
- GeForce RTX 4070, 8 GB GDDR6;
- 32 GB DDR5-5600MHz;
- 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4, TLC;
- 16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen;
Overigens zie ik een Legion Slim 5 bij Coolblue met min of meer gelijke specs voor € 1799,-
Asus: iets duurder is de ROG Zephyrus G16, die komt op € 2499,- bij Coolblue:
- AMD Ryzen AI 9
- 32 GB DDR5 (snelheid onbekend);
- 1 TB SSD, NVMe;
- 16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, spiegelend, geen touchscreen;
Met Intel Core Ultra 7 155H is hij € 2399,- bij Azerty
En dan heb je nog de ROG Flow X16, die is € 2099,- omdat hij in een ander jasje zit met een Intel Core i9-13900H:
HP: HP heeft de Omen 16 voor € 1799,-
- Intel Core i7 - 14700HX
- 32 GB DDR5-5600MHz;
- 2 TB SSD;
- 16,1"QHD (2560 x 1440), IPS, ontspiegeld;
Geen opties:
Joehoe! Dit jaar heb ik zelf een buscamper gebouwd, dit bevalt zo goed dat we er volgend jaar 4 maanden mee op reis gaan. Ik werk zelfstandig als architect, het idee is dat ik mijn opdrachtgevers ruim van tevoren aangeef dat ik weg ga zodat zij hierop kunnen anticiperen en ik zoveel mogelijk werk kan afronden. Het zal echter een utopie zijn om 4 maanden helemaal niet te hoeven werken, er zijn altijd ‘tussendoor klusjes’ die opgepakt moeten worden, aanvullingen / wijzigingen binnen lopende projecten en aan het einde van de reis ook nieuwe projecten. Daar moet een oplossing voor komen.
Usecase
Er moet dus een laptop komen waarmee ik volledig remote operationeel kan zijn. De tijd dat ik zal werken zal hopelijk heel beperkt zijn (enkele uren / dagen per maand), maar áls ik moet werken, moet dat volledig functioneel zijn natuurlijk. Na de reis zal de laptop voornamelijk gebruikt worden voor presentaties bij klanten.
Gewenste specs:
In CAD / renderen geldt ‘sneller is beter’. Ik werk veel met ArchiCAD en Enscape, aangevuld met het standaardwerk zoals office, Photoshop, etc. Ik verwacht niet de snelheid van mijn huidige workstation ga halen. Ik denk aan:
- Een snelle CPU (duh), vooral single core snelheid is lekker met CAD. AMD of Intel maakt me niet uit;
- Een dedicated GPU, ik denk aan minimaal een RTX4070 (dat is gelijkwaardig aan mijn GTX1080Ti in mijn ‘oude workstation’);
- Minimaal 32Gb geheugen (uitbreidbaarheid is dan geen issue);
- 2Tb opslag zou lekker zijn (alle bedrijfsdata gaat mee), andere opties zijn: externe HDD of zelf de HDD wisselen. 1Tb minimaal;
- Voorkeur voor 16inch, 2560x1600, touch hoeft niet. Graag wel meer dan Full HD. Ik ben van plan de laptop op een standaard te zetten tijdens het werken;
- Ik gebruik een extern keyboard en muis, dus een numeriek toetsenboard is geen must, wel handig;
- De looks moeten ‘zakelijk’ zijn. Liefst iets aluminium, geen RGB / Leds / plastic fantastic;
- Na de reis gaat de laptop vaak in de fietstas, het gewicht / mobiliteit is een ding: kleiner / dunner / lichter is dan beter. Geen baksteenformaat en -gewicht.
Er is geen harde budgetcap. Ik heb eind vorig jaar een workstation gekocht, die kwam incl. licenties en assemblage op € 2.600,- incl. BTW. Da’s prima voor een machine waarmee ik dagelijks mijn geld verdien. Zou fijn zijn als deze laptop iets goedkoper kan, omdat ik ‘m kort en daarna incidenteel ga gebruiken. Eigenlijk zoek ik iets van € 2000,-ish….
Ik realiseer me dat ik iets omschrijf wat misschien niet bestaat (voor dat geld). Het idee is om te wachten tot Black Friday om te kijken wat er dan voor aanbiedingen zijn. Idealiter selecteer ik twee modellen die ik graag zou nemen en koop ik degene met de hoogste korting.
Opties tot nu toe:
Internet staat vol met AI gegenereerde artikelen over ‘Best Laptop For Architects 2024!’, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik kom tot:
Lenovo: de Legion Slim 5 komt in de buurt, met 4070 komt die op € 1979,-
- AMD Ryzen 7 8845HS;
- 32 GB DDR5-5600MHz;
- 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4, TLC;
- 16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen;
Overigens zie ik een Legion Slim 5 bij Coolblue met min of meer gelijke specs voor € 1799,-
Asus: iets duurder is de ROG Zephyrus G16, die komt op € 2499,- bij Coolblue:
- AMD Ryzen AI 9
- 32 GB DDR5 (snelheid onbekend);
- 1 TB SSD, NVMe;
- 16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, spiegelend, geen touchscreen;
Met Intel Core Ultra 7 155H is hij € 2399,- bij Azerty
En dan heb je nog de ROG Flow X16, die is € 2099,- omdat hij in een ander jasje zit met een Intel Core i9-13900H:
HP: HP heeft de Omen 16 voor € 1799,-
- Intel Core i7 - 14700HX
- 32 GB DDR5-5600MHz;
- 2 TB SSD;
- 16,1"QHD (2560 x 1440), IPS, ontspiegeld;
Geen opties:
- Acer: de Predators zijn lelijk;
- Razer: te duur;
- MSI: met zo’n kutwebsite koop ik daar uit principe niets 😊 (en bij Alternate zie ik niet zoveel spannends);
- Samsung: de Galaxy Books zijn mooi, maar te duur;
- Dell: geen optie (4070 laptops zijn óf XPS (te duur) óf lelijk);
- Macbook: geen ervaring mee / te duur;
- Zoek het in de juiste hoek, of mis ik een merk / model?
- 'Het internet' lijkt een voorkeur te hebben voor de ROG Zephyrus G16, maar deze vind ik vrij duur voor het beoogde (korte) gebruik Is dit het prijsverschil met bijvoorbeeld de Legion ./ HP waard?
- Heeft iemand een tip om hier een goeie Black Friday deal voor te vinden?