Beste Tweakers,
In mei volgend jaar is het 10 jaar geleden dat ik mijn huidige PC gebouwd heb. Hij doet het, na het vervangen van de PSU en de AIO, nog altijd prima, maar een nieuw systeem zal waarschijnlijk merkbaar sneller zijn. Ook omdat Windows 10 straks niet meer de volle support zal krijgen lijkt het me verstandig om wat nieuws te bouwen.
Specs huidige build:
- 5820K @ 4,0 Ghz
- MSI X99 SLI Plus
- 32 GB GSkill Ripjaws 2400 DDR4
- 2x ASUS R9 290 Crossfire (nog 1 actief)
De focus van dit nieuwe systeem zal foto- en video editing zijn. Zelf ben ik veel aan het fotograferen en ook het maken van video zal binnenkort van start gaan. De camera die de zwaartse files produceert is de Nikon Z8, op deze bestanden wil ik graag de selectie van de componenten baseren.
Over de foto bestanden maak ik me niet direct veel zorgen. Het huidige systeem kan nog best goed met de 46 MP RAW bestanden overweg. De echte uitdaging zit hem waarschijnlijk in de video files.
De Z8 kan namelijk 12 bit N-RAW en 10 bit ProRes 422 HQ in 8K/60p schieten. Zelf zal ik waarschijnlijk vaker gebruik gaan maken van 10 bit ProRes 422 HQ in 4K/120p, maar het zou fijn zijn wanneer het systeem ook met 8K overweg kan.
Zelf ben ik nog een leek in het selecteren van hardware op basis van deze gegevens, maar ik heb een poging gewaagd. Zie het lijstje hieronder.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem moet een opvolger worden van mijn huidige machine, welke voornamelijk geschikt moet zijn voor het editen van video. De video files zijn voor nu afkomstig van een Nikon Z8. De software zal voornamelijk van de Adobe kant komen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is 1500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC gebruikt een 650W 80+ Platinum PSU, deze wil ik graag hergebruiken. Ook zit er een 1 TB M.2 SSD in het systeem welke ik mee wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Van wat ik tot nu toe gelezen heb moet het meeste geld besteed worden aan een goede CPU, RAM en SSD geheugen. Er wordt vaak beweerd dat een flinke hoeveelheid VRAM merkbaar verschil gaat maken, maar klopt dit ook?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor wat CPU betreft kies ik bij voorkeur voor AMD
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag verbruik zou een leuke bijkomende extra zijn.
Ga je overklokken?
Wellicht in de toekomst
Ook heb ik kort gekeken naar het oude AM4 platform, omdat deze prijstechnisch misschien interessanter is.
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je dan een 16 core.
Graag hoor ik jullie mening over deze 2 selecties.
Ik ben erg benieuwd of ik enigszins in de goede richting zit.
Alvast bedankt!
In mei volgend jaar is het 10 jaar geleden dat ik mijn huidige PC gebouwd heb. Hij doet het, na het vervangen van de PSU en de AIO, nog altijd prima, maar een nieuw systeem zal waarschijnlijk merkbaar sneller zijn. Ook omdat Windows 10 straks niet meer de volle support zal krijgen lijkt het me verstandig om wat nieuws te bouwen.
Specs huidige build:
- 5820K @ 4,0 Ghz
- MSI X99 SLI Plus
- 32 GB GSkill Ripjaws 2400 DDR4
- 2x ASUS R9 290 Crossfire (nog 1 actief)
De focus van dit nieuwe systeem zal foto- en video editing zijn. Zelf ben ik veel aan het fotograferen en ook het maken van video zal binnenkort van start gaan. De camera die de zwaartse files produceert is de Nikon Z8, op deze bestanden wil ik graag de selectie van de componenten baseren.
Over de foto bestanden maak ik me niet direct veel zorgen. Het huidige systeem kan nog best goed met de 46 MP RAW bestanden overweg. De echte uitdaging zit hem waarschijnlijk in de video files.
De Z8 kan namelijk 12 bit N-RAW en 10 bit ProRes 422 HQ in 8K/60p schieten. Zelf zal ik waarschijnlijk vaker gebruik gaan maken van 10 bit ProRes 422 HQ in 4K/120p, maar het zou fijn zijn wanneer het systeem ook met 8K overweg kan.
Zelf ben ik nog een leek in het selecteren van hardware op basis van deze gegevens, maar ik heb een poging gewaagd. Zie het lijstje hieronder.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem moet een opvolger worden van mijn huidige machine, welke voornamelijk geschikt moet zijn voor het editen van video. De video files zijn voor nu afkomstig van een Nikon Z8. De software zal voornamelijk van de Adobe kant komen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is 1500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC gebruikt een 650W 80+ Platinum PSU, deze wil ik graag hergebruiken. Ook zit er een 1 TB M.2 SSD in het systeem welke ik mee wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Van wat ik tot nu toe gelezen heb moet het meeste geld besteed worden aan een goede CPU, RAM en SSD geheugen. Er wordt vaak beweerd dat een flinke hoeveelheid VRAM merkbaar verschil gaat maken, maar klopt dit ook?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor wat CPU betreft kies ik bij voorkeur voor AMD
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag verbruik zou een leuke bijkomende extra zijn.
Ga je overklokken?
Wellicht in de toekomst
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900 Boxed | € 348,48 | € 348,48 |
1 | Moederborden | ASUS ProArt B650-CREATOR | € 205,- | € 205,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 269,- | € 269,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 143,89 | € 143,89 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 240 | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64 | € 177,72 | € 177,72 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2023) | € 84,55 | € 84,55 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 164,21 | € 164,21 |
Totaal | € 1.457,80 |
Ook heb ik kort gekeken naar het oude AM4 platform, omdat deze prijstechnisch misschien interessanter is.
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je dan een 16 core.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 126,99 | € 126,99 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 269,- | € 269,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 143,89 | € 143,89 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 240 | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 | € 117,68 | € 117,68 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 119,- | € 119,- |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 164,21 | € 164,21 |
Totaal | € 1.304,72 |
Graag hoor ik jullie mening over deze 2 selecties.
Ik ben erg benieuwd of ik enigszins in de goede richting zit.
Alvast bedankt!