27'' IPS 1440p vs. 4k voor een aantal jaar: advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 13:59
Hallo Tweakers!

Vraag:
Ik heb afgelopen weken veel gelezen over het kiezen van een monitor voor zowel productief werk als gamen. Ik heb het idee dat ik nu vastloop in een keuze, waarbij ik wellicht jullie advies kan gebruiken. Ik heb mijn scope al wat kunnen verkleinen. Ook heb ik de best buy guides geraadpleegd, ook op internationale fora. Toch wordt ik niet heel veel wijzer. Kunnen jullie mij op weg helpen (algemeen advies of specifieke beeldschermen, of heb je uiteindelijk een keuze gemaakt met dezelfde vraag?) Ik ben benieuwd!

Waarvoor ik een monitor zoek:
1. Monitor om zowel productief op te werken (voltijd baan, thuiswerken, tekst) als te kunnen gamen. Geen FPS. Ik ben aan het wachten op GTA 6.
2. Tussentijds wil ik ook mijn Xbox One X kunnen benutten voor het spelen van enkele oude titels.

Wat ik zoek in een monitor:
1. Maximaal 27'' (ik kom van 24'').
2. 1440p OF 4k. Ik heb veel kunnen lezen over scaling op een 4k monitor van dit formaat. Maar de pixeldichtheid zorgt alsnog voor een goede weergave. Groter vind ik te groot voor de plek waar ik mijn bureau heb staan.Ook ben ik bekend met dat een ''native resolutie'' altijd beter is, maar beide hebben voors en tegens. Er zijn twee fronten, waar ik nog niet overtuigd ben aan welke kant ik mij wil begeven.
3. IPS paneel (OLED niet nodig wat mij betreft)
4. Miniled is mooi meegenomen
5. Verversingssnelheid geschikt om te gamen
6. Freesync
7. Prijs: geen issue. Ik wil gewoon een goed scherm voor een reële prijs. Dus 4K OLED met alle maximale specs is mooi, maar uiteraard niet nodig. Geldt ook andersom voor de budgetcategorie. Ik zoek een meer dan prima scherm die ook komende jaren goed mee zou kunnen wanneer ik bijvoorbeeld games als GTA6 kan spelen met een mooie beleving via een Xbox / playstation. Uiteindelijk PC.

Alvast veel dank voor het meedenken. Wordt gewaardeerd. Misschien hebben anderen hier ook iets aan en helpt het bij het scoren van een mooie BF deal bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:52
Persoonlijk zou ik voor 27 inch altijd voor 1440p gaan.
4K zit je altijd met upscaling, tenzij je haviksogen hebt want het wordt simpelweg te klein anders.
Op 4k moet je ook rekening houden dat als je wil gamen je pc wel een stuk zwaarder moet zijn dan op 1440p.
4K zou ik pas nemen vanaf 32inch en groter.

Toch speelt budget hier natuurlijk een grote rol. Voor gamen is natuurlijk OLED schitterend, beter kan je eigenlijk niet hebben, de beleving is dan echt anders (naar mijn mening). Echter als je ook veel er op werkt dan blijft inbranden een mogelijk probleem.
Besluit je dus definitief geen OLED te nemen dan kan je gewoon de BBG volgen eigenlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Arjant2 op 06-11-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:55

Marc H

- - Is wakker - -

Ik heb een 32 inch 4k staan en zou niet meer terug willen naar 27.

Ja het is een lap scherm, maar ook weer niet zoveel groter. Ik heb er voor incidenteel nog een 27" full HD naast staan maar voor serieus werken, multitasking, is een 4K scherm toch echt ideaal. Op een 27" zou ik ook niet hoger gaan dan 1440p.

Of anders een UltraWide scherm overwegen?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Marc H schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:44:
Ik heb een 32 inch 4k staan en zou niet meer terug willen naar 27.
Hoe ver zit je dan van je scherm? Ik heb een redelijk ondiep bureau dus mijn scherm staat redelijk dicht bij me. Als ik 32 inch zou nemen dan zou ik constant met m'n hoofd aan het draaien zijn om dingen te kunnen zien. Op m'n werk heb ik een 27 inch scherm die relatief ver naar achteren staat (diep bureau), maar daar heb ik ook wel zoiets bij van als ik het groter wil zet ik het scherm gewoon meer naar me toe...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:47

M2M

medicijnman

Pixeldichtheid is persoonlijk. Ik kan echt niet wennen aan <4k op 27". Scherm staat een armlengte van mij vandaan. Daarvoor had ik een 27" 5k scherm, 100% scaling factor = heerlijk veel werkruimte. Maar dat is uiteraard persoonlijk en afhankelijk van je ogen en persoonlijke voorkeur.

Voor de meeste stukken software in Windows gaat het best aardig met scaling op 150%. De enige reden die overblijft om voor 1440p te gaan is
- oled schermpaneel met hogere refreshrate
- prijs van het scherm
- videokaart niet sterk genoeg om 4k pixels met fatsoenlijke framerate op het scherm te duwen, maar ook dan zou je de scaler van je beeldscherm kunnen gebruiken en het 4k scherm op 1440p kunnen zetten. Of de AI upscaler van nvidia / AMD gebruiken

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:55

Marc H

- - Is wakker - -

Rainbow schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:41:
[...]

Hoe ver zit je dan van je scherm? Ik heb een redelijk ondiep bureau dus mijn scherm staat redelijk dicht bij me. Als ik 32 inch zou nemen dan zou ik constant met m'n hoofd aan het draaien zijn om dingen te kunnen zien. Op m'n werk heb ik een 27 inch scherm die relatief ver naar achteren staat (diep bureau), maar daar heb ik ook wel zoiets bij van als ik het groter wil zet ik het scherm gewoon meer naar me toe...
Mijn bureau is ook niet zo heel diep.

Met een normale zithouding is mijn beeldscherm op zo'n 50 centimeter (armlengte) afstand. Dan staat mijn scherm schaal op 125%. (Windows raadt 150% aan.)

Moet ik verslagen schrijven dan zit/lig ik wat meer onderuit met een toetsenbord op schoot en dan is de afstand zo'n 75 centimeter.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 13:59
M2M schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:48:
Pixeldichtheid is persoonlijk. Ik kan echt niet wennen aan <4k op 27".

- videokaart niet sterk genoeg om 4k pixels met fatsoenlijke framerate op het scherm te duwen, maar ook dan zou je de scaler van je beeldscherm kunnen gebruiken en het 4k scherm op 1440p kunnen zetten. Of de AI upscaler van nvidia / AMD gebruiken
Waarom kan je (nog) niet wennen aan <4k op 27''? Bedoel je dan minder dan 4k pixels op een 27''?

En wat betreft scaling is dat voor mij nu gevoelsmatig het grootste issue. Ik wil geen groter scherm op mijn werkplek, want ik vind het simpelweg ook niet mooi. Ik denk dat 27'' mooi subtiel is, maar scaling zou dan wel een optie kunnen zijn als ik toch voor een 4k scherm zou gaan. Er zijn best wat interessante opties op de markt en wellicht kan ik er van profiteren qua dpi. Ik lees en schrijf veel voor werk. Als ik twee documenten netjes naast elkaar kan plaatsen is dat al ruim zat. Ik werk liever met focus dan allerlei apps zoals mail/ Teams etc naast elkaar geopend. Ik heb bovendien nog een laptopscherm.

Ik heb het idee dat mijn keuze vooral daarop gebaseerd zou moeten zijn en dat gamen op een 1440p of 4k 27'' monitor voor mij als casual gamer i.c.m. een degelijke refreshrate meer dan prima zou zijn in beide resoluties.

[ Voor 7% gewijzigd door Volstrektus op 07-11-2024 12:21 ]

Pagina: 1