Verzand stucwerk verwijderen, kan dat beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24
Ik ben bezig met het renoveren van een van de kinderkamers. Op één van de muren zit muurverf die niet goed hecht. Doordat de verf niet goed hecht, blijft er niet veel aan zitten. De plinten die ik voorheen met montagekit heb bevestigd, hebben de verflaag er vanaf getrokken (zie lijn aan onderkant muur).

Nu worden de muren opnieuw gestuct, maar ik wil niet tegen de verflaag stucen (omdat die loslaat). Ik wil ook de verflaag niet afbijten met chemische meuk ivm houtenbalken laag etc. Daarom ben ik begonnen met het verwijderen van het stucwerk, maar omdat dit verzand is, is het een pleuris werk. Het stucwerk komt er niet in brokken vanaf, maar in poeder vorm.

Nu heb ik een boorhamer met een SDS-beitel van 40mm breed. Voordat ik bredere beitels ga halen die mij niet gaan helpen; zijn er betere/andere methodes om dit van de muur te krijgen? Moet ik stucwerkfreesmachine huren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SVX3V6jvLrZEeaD840ljzgABfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9Nnvrc8rZ26b4OAzmOpB0Qi.jpg?f=fotoalbum_large

P.S.: Overigens laat ik het stucwerk op de andere muren zitten en fixeer ik dit met fixerende voorstrijk. Dit heeft op een andere kamer zeer goed gewerkt. Op deze muren was de verf gespoten en kon ik het in lappen van het stucwerk trekken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:52
ff doorzetten.
Het is een rotklus, maar je wil het er eigenlijk wel af hebben.

Een bredere beitel kan zeker helpen, maar niet alle klopboormachines kunnen daarmee overweg.
Door de bredere beitel kan de slagkracht niet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Lijkt me een rotwerk.. Is het niet te schuren oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:12
Eerst met boorhamer idd het meeste er af halen, je zou kunnen overwegen het grof te doen en met een betonschuurmachine de hoogste hobbels en resten er af te halen. Als het inderdaad zo zanderig is dan zal dat misschien makkelijker en sneller gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eigenlijk bewijs je dat de stuclaag helemaal niet slecht is. dit is stucwerk wat goed gehecht is dat zie je aan de beitelsporen. Echt verzand stucwerk schraap je zo van de muur.
Kan je de verf er niet afschrapen? Wellicht zit er een laag wit kalk oid tussen waardoor je slechte hechting hebt op de toplaag.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 05-11-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
FRANQ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:50:
ff doorzetten.
Het is een rotklus, maar je wil het er eigenlijk wel af hebben.

Een bredere beitel kan zeker helpen, maar niet alle klopboormachines kunnen daarmee overweg.
Door de bredere beitel kan de slagkracht niet genoeg zijn.
Ik heb een Bosch BEHS02K-QS. Vrij basic boorhamer met niet al te veel joules. Ik heb ook niet veel zin om een dure boorhamer te halen voor deze klus.
twain4me schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:56:
Eigenlijk bewijs je dat de stuclaag helemaal niet slecht is. dit is stucwerk wat goed gehecht is dat zie je aan de beitelsporen. Echt verzand stucwerk schraap je zo van de muur.
Kan je de verf er niet afschrapen? Wellicht zit er een laag wit kalk oid tussen waardoor je slechte hechting hebt op de toplaag.
Het stucwerk kan ik er met de hand verder vanaf wrijven en bij het breken komt er stucpoeder van de hele muur af. Het komt er inderdaad niet in brokken vanaf. Daarom werkt het fixeren waarschijnlijk ook vrij goed.

Misschien is het een goed idee om te kijken of ik de verflaag eraf kan schuren. Schrapen heb ik geprobeerd, dat is niet te doen... Schuren en dan fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:25
Renovatiefrees en een goede stofzuiger huren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50
Ik zou een betonfrees huren of kopen. Maar denk vooral om goede afzuiging want hier komt een bizare hoeveelheid stof bij vrij

Afbeeldingslocatie: https://www.styrka.nl/pics/fb-570x450-products/581/0-1536655966-5033059.jpg

(ter info: ik heb zelf zo'n diamant komschijf voor een paar tientjes op amazon gekocht. Werkt perfect... maar zonder afzuiging is hij zo goed als onbruikbaar)

[ Voor 26% gewijzigd door ConQuestador op 05-11-2024 16:21 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
ConQuestador schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:19:
Ik zou een betonfrees huren of kopen. Maar denk vooral om goede afzuiging want hier komt een bizare hoeveelheid stof bij vrij

[Afbeelding]

(ter info: ik heb zelf zo'n diamant komschijf voor een paar tientjes op amazon gekocht. Werkt perfect... maar zonder afzuiging is hij zo goed als onbruikbaar)
Ik kan me er iets bij voorstellen, sleuvenfrezen was al geen pretje ondanks de bouwstofzuiger.

Dank voor al het advies. Ik ga eerst kijken of ik de verflaag kan schuren. Dat scheelt een hoop werk en stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-09 12:46
Als je het eraf kunt wrijven dan moet je het wel eraf gaan halen.
Heb heel wat m2 kaal gebikt. Is een rot klus.
Had een 75mm brede sds beitel gebruikt om de grote rommel eraf te bikken. Beitel haaks op de muur was het gemakkelijkst en dan rustig aan in banen werken.
Daarna met een komschijf de rest eraf gehaald.
Als je direct met de komschijf begint dan zal deze sneller slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31

orf

twain4me schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:56:
Volgens mij klopt dit ja. Ik heb hier met een boorhamer en een tegelbeitel van 75mm de stuc eraf gehaald. Ik kon gewoon lopen met de boormachine in de hand om een sleuf te maken. In korte tijd de volledige woonkamer tot de rode baksteen schoon. Hier ziet het er veel vaster uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Even getest; schuren van de verflaag is niet te doen. Het dunpleister eraf steken dat lukt op sommige plekken beter dan op andere plekken maar ook eigenlijk onbegonnen werk.

Ik ben bang dat ik een renovatiefrees moet huren, met stofzuiger, want mijn nilfisk buddy zal dat niet leuk vinden.

Betonslijper, gevelfrees, renovatiefrees, renovatieslijper, saneringsfrees. Allemaal woorden voor hetzelfde type gereedschap, vrij vervelend 8)7
orf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:27:
[...]

Volgens mij klopt dit ja. Ik heb hier met een boorhamer en een tegelbeitel van 75mm de stuc eraf gehaald. Ik kon gewoon lopen met de boormachine in de hand om een sleuf te maken. In korte tijd de volledige woonkamer tot de rode baksteen schoon. Hier ziet het er veel vaster uit.
Juist omdat het niet heel vast zit, komt het er in poedervorm vanaf en niet in brokken. Ik hoef mijn boorhamer niet eens aan te zetten, door de beitel op en neer te bewegen zit ik zo op de onderlaag. Ook met een grove korrel schuurpapier wrijf ik het licht grijze spul er vrij eenvoudig vanaf tot de onderlaag (donkergrijs). Daar bovenop zit echter nog een laag dunpleister (wit) met daarop de geel/oranje muurverf.

[ Voor 8% gewijzigd door Abom op 05-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:25
Abom schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:13:
Even getest; schuren van de verflaag is niet te doen. Het dunpleister eraf steken dat lukt op sommige plekken beter dan op andere plekken maar ook eigenlijk onbegonnen werk.

Ik ben bang dat ik een renovatiefrees moet huren, met stofzuiger, want mijn nilfisk buddy zal dat niet leuk vinden.

Betonslijper, gevelfrees, renovatiefrees, renovatieslijper, saneringsfrees. Allemaal woorden voor hetzelfde type gereedschap, vrij vervelend 8)7
Belangrijkste onderscheid in die machines dat je iets met diamantschijven hebt voor hard materiaal, maar voor verf en stucwerk zijn er ook met schijven waar hardmetalen rollers op zitten. Die laatste maken in theorie minder stof omdat die meer schrapen dan slijpen.
Maar in jouw geval zal dat niet zo heel veel verschil maken met dat losse spul. Dan kan je alleen de stofverspreiding beperken door met een laag toerental te draaien, dus een machine waarbij je dat kan regelen.
[...]

Juist omdat het niet heel vast zit, komt het er in poedervorm vanaf en niet in brokken. Ik hoef mijn boorhamer niet eens aan te zetten, door de beitel op en neer te bewegen zit ik zo op de onderlaag. Ook met een grove korrel schuurpapier wrijf ik het licht grijze spul er vrij eenvoudig vanaf tot de onderlaag (donkergrijs). Daar bovenop zit echter nog een laag dunpleister (wit) met daarop de geel/oranje muurverf.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom

[Afbeelding]

Het je die schijf gewoon op een haakse slijper gebruikt? Of heb je daar echt zo'n betonslijper voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-09 20:23
Ik denk dat je haakse slijper vooral een goede afzuiging mist, die lijkt op het plaatje hierboven wel te zitten.
Als je een compressor hebt kan je zo’n lucht hakkertje nog eens proberen.
https://www.hbm-machines....fwJHLl1V3dJngqu6tzcFsSjzX

Voordeel tenopzichte van de boorhamer dat deze geen druk van het machine verwacht om de beitel te bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50
Abom schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:42:
[...]

Het je die schijf gewoon op een haakse slijper gebruikt? Of heb je daar echt zo'n betonslijper voor nodig?
Haakse slijper. Op amazon zijn ook setjes te koop met een opzetkop waar je de stofzuiger op kan zetten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ontzettend pokkewerk!

Ik heb het bij mijn ouders met een hamer gedaan. Het komt los als je er op tikt. onderaan beginnen en dan naar boven toe stukjes los timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
ConQuestador schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:07:
[...]

Haakse slijper. Op amazon zijn ook setjes te koop met een opzetkop waar je de stofzuiger op kan zetten.
Ik denk dat ik dit eens ga proberen. Aangezien het niet heel hard materiaal is, heb ik goede hoop. Scheelt toch het huren van geavanceerd spul wat bedoeld is om beton te schuren.

edit: Ik zie dat Makita zo'n afzuigkap zelf ook heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 05-11-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:19
Voor 2 tientjes haal je een brede tegelbeitel https://www.ecotools.nl/s...itel-80x300-mm-profi-line .
Als je het met stroken van 8 cm breed af kan kappen moet het ook redelijk vlot gaan. Voor opnieuw stuccen hoeft de ondergrond niet vlak te zijn. Zolang alle spul dat niet goed hecht eraf is, kan er dan een laag lijm over, en dan stuccen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieuwe_s
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 08:17
Toplaag verwijderen met een SDS tegelbeitel, daarna de muur schoonmaken met een muurschuurmachine van de Lidl met een hardmetalen komschijf was bij mij de oplossing. de gehele woning 150m2 vloeropvlak op die manier gedaan. Kost je wel een paar komschijven aan slijtage maar dit was het snelst.

Overigens ook op advies van de stucadoor deze aanpak gekozen, wist niet eens dat zo'n muurschuurmachine bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

[Afbeelding]

Dit zou ook mijn suggestie zijn. Ik heb met zo'n ding 30m2 stucwerk van plafond moeten verwijderen. Wat een helse klus was dat. Naast een schijf met afzuiging en een goede bouwzuiger (heb er een Festool voor aangeschaft) heb ik ook een luchtreinigding gehuurd. In dat weekend heb ik 120 liter stof opgezogen |:( |:(

Vergeet ook niet goede adembescherming. Ik heb tijdens en naderhand helemaal niet moeten hoesten of niezen, dus dat is voor mij wel een teken dat ik goede bescherming droeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-09 08:19
Huur een voegbeitel op lucht, veeel lichter en minder druk wat je hoeft uit te oefenen. Feest om mee te werken, als je dagen met een boormachine op de beitelstand hebt lopen klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Ik heb de haakse slijper getest en dat lijkt goed te gaan. Helaas past de stofzuiger er niet goed op en dat is wel absoluut een must. Even kijken of ik een passend koppelstuk ga maken of misschien een betere (echte) bouwstofzuiger ga halen.
Pagina: 1