Ik wileen Tesla model 3 kopen, maar welke variant kies ik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomzuchi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
Hallo allemaal,

Ik twijfel ontzettend bij de aanschaf van een Tesla model 3 (occasion).
Ik heb nu een EV (Skoda Enyaq iv60) in de zakelijke lease, deze zal ik in januari moeten inleveren waarna ik start met een nieuwe baan zonder lease auto.

Ik zal dus rond januari de auto willen aanschaffen.
Mijn budget is circa 24.000 - 29.000,- euro.
Ik rijd ongeveer drie dagen per week 80 km per dag en op uitschieters na, weinig lange afstanden.

Mijn twijfel:

Koop ik voor dit geld:

Een Long range uit 2019 (komen massaal op de markt) met circa 70-80k km op de teller.
- Het goedkoopst uit mijn opties

Een SR+ uit 2021 met circa 50.000 op de teller
- Voordeel is de warmte pomp en mooiere afwerking, elektrische kofferbak etc, langere garantie op de batterij en goedkoper per maand straks in de wegenbelasting want lichter? Tevens zou dit de zuinigste variant zijn van de drie. Maar ook degene met het minste vermogen en in de zomer het minste range (in de winter nagenoeg gelijk door de warmtepomp?)

Een long range uit 2021 met meer km.
- Ik zie er nu een aantal met zon 110-120k op de teller op de markt komen binnen mijn budget.

Ik ben van plan om ongeveer 5 jaar, circa 20.000 kilometer per jaar te rijden in deze auto.
Hoe belangrijk is de leeftijd in verhouding met het aantal gemaakte kilometers?
De LR uit 2021 voelt als een logische keus, maar ik merk dat het aantal kilometers (120k) bij mij twijfel oproept, voor hoeveel problemen gaat dit zorgen in de komende 5 jaar? (100.000km)

Welke zouden jullie kiezen in mijn situatie en om welke redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18
De accupacks moeten volgens mij een flink veelvoud van 120k kilometers meegaan.

Ook wel logisch, als 500 km rijden op zijn hoogst een volledige 'cycle' is - en in praktische zin meestal minder omdat je de accu niet helemaal vollaadt en ook niet helemaal leeg rijdt. Vooral stoppen bij 80% wordt door battery management als minder dan een volledige cycle geteld, omdat het minder slijtage veroorzaakt.

Tesla zelf geeft ook garanties: https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-warranty

Dus een auto van 3-4 jaar oud kopen, moet je nog 4-5 jaar mee kunnen rijden voor je die genoemde 8 jaar haalt, en de 192k km zul je in het laatste jaar dan wel overschrijden, maar goed, ben je ook 4 jaar verder al, vanaf dan enig risico lopen is wellicht te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomzuchi
Dankjewel voor je reactie Wilke,
Hoe sta jij tegenover een Long range met meer km tegenover een SR+ met minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 17:38
tomzuchi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:12:
Dankjewel voor je reactie Wilke,
Hoe sta jij tegenover een Long range met meer km tegenover een SR+ met minder?
Ik heb beide gehad en ik zou 100% voor een long range gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-08 01:35
@tomzuchi De SR+ uit 2021 heeft ietsje meer range dan je huidige Enyaq iv60. Als range met je Enyaq een probleem is dan zou ik voor de long range gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik rij een Model Y standard range en dat is voor mij (1 a 2 keer per week 200+km) echt meer dan voldoende. Zelfs de 3 autovakanties waren heel erg goed te doen (ik vond het relaxter rijden dan de benzine die ik hiervoor reed).

Voordeel van de standard range is dat er een LFP accu in zit (sinds 2020): Die gaan echt heel erg lang mee, weinig degradatie en kan je veiliger naar 100% opladen. Qua bereik rijd je daar verder mee dan de Enyaq die je rijdt en heeft de Tesla Model 3 een kleinere accu, je rijdt dus goedkoper (137Wh/km vs 171Wh/km). Tesla is ook nog een stuk sneller.

De meerwaarde van de Long Range vind ik persoonlijk beperkt doordat aangeraden wordt tot maximaal 80% te laden. Voordeel van de LR is dat deze wel een stuk sneller is.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomzuchi
Aah oke en die LFP accus zitten niet in de LR?
De range van mijn Enyaq is tot op heden prima te doen, al moet ik zeggen dat het comfort van meer km wel aanlokkelijk is.

Dank voor jullie reacties, stof tot nadenken.
Ik vind het argument van Wilke over de garanties ook treffend.

Voor mij gaat het dan nu in ieder geval over een 2021 model.
Hopelijk dalen de prijzen nog wat aankomende twee maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:24
Misschien is dit draadje wat je zoekt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2258094

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomzuchi
Dank! perfect.
Pagina: 1