Onderstaande monitors: Een upgrade tov mijn huidige?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 14:18
Hey allemaal.

Ik ben al jaren en jaren in het bezit van een full hd monitor. Dat begon ik denk al wel 15 jaar geleden met een Samsung monitor die het begaf, en werd vervangen door een 21.5" Philips monitor die nog steeds als backup dient.

2 a 3 jaar geleden wilde ik iets beters, wat onder meer een groter scherm en hdr-ondersteuning inhield, en dat resulteerde tot de aanschaf van en relatief goedkope Gigabyte Aorus CV27F:

uitvoering: Gigabyte AORUS CV27F Zwart

Ik koos er toen heel bewust voor om voor full hd te gaan, omdat mijn gpu toen niet de meest krachtige was. En ik ben tot op heden nog erg blij met dit scherm. Het heeft zijn mooie, best felle kleuren (waar ik van hou) hdr400 ondersteuning wat destijds echt een verbazing was om te zien, ten opzichte van mijn oude Philips scherm, onofficiële g-sync ondersteuning, en voelt gewoon goed.

De laatste tijd begon het toch een beetje te knagen, mede dankzij mijn nieuwe gpu (RTX 4070 TI Super) en dacht ik van: Waarom niet naar een volgende stap, met een betere hdr, en de stap naar 1440p in plaats van full hd, omdat mijn gpu dat nu prima aan kan.

Dus ben ik gaan zoeken, en kwam ik terecht bij twee reviews hier op tweakers van respectievelijk de AOC Q27G3XMN: uitvoering: AOC Q27G3XMN Zwart

En de AOC Agon Pro AG274QXM: uitvoering: AOC Agon Pro AG274QXM Rood, Zwart welke me erg nieuwsgierig maakten mbt de prijs.

Beide reviews gingen gepaard met een cooler master scherm om ook meegenomen te worden in de review, namelijk de GP2711 en de GP27U

Helaas is de GP27U niet meer nieuw verkrijgbaar, want anders was ik waarschijnlijk daarvoor gegaan.
En de GP2711 valt af omdat die een 8 bit scherm heeft ipv 10 bit.

Maar (aangezien dit al een behoorlijke hoeveelheid tekst is) is mijn vraag:

Zijn deze monitoren (q27g3xmn-bk en ag274qxm) een significante upgrade ten opzichte van mijn huidige monitor?

Ik bedoel, de toeters en bellen van een 10 bit scherm vergeleken met hdr 1000, en genoeg lokale dimming zones, klinken echt fijn om te hebben, vooral voor de vrij lage prijzen waarvoor ze gaan.

Voordat ik deze post afsluit:

Graag geen Oled monitor adviseren. Ik weet wat die dingen kunnen mbt contrast, en ook nog eens vrij hoge helderheid. Maar dat je verplicht om de zoveel tijd een pixel refresh moet uitvoeren, en dat ze pas bij 700 a 800 euro beginnen heeft me besloten om bij mini led te blijven.

Dus, geven deze monitoren me een goede upgrade ten opzichte van mijn huidige monitor?

Is er wellicht iemand die me advies kan geven op basis van wat hierboven beschreven staat? Of is er welllicht een andere monitor met een echt goede hdr weergave die in Nederland te koop is bij Azerty of Megekko?

Graag bij 1 van die twee winkels ivm pixelgarantie mogelijkheid. En ook graag rekening houdend met mijn budget van 500 a 600 euro.

Alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groet van Martijn

Kleine edit:
Heb ondertussen ook een review van de:

uitvoering: Xiaomi G Pro 27i Wit, Zwart gelezen, en die zou eventueel ook een goede optie kunnen zijn, mits ik hem ergens kan krijgen met pixelgarantie.

[ Voor 4% gewijzigd door maramsp op 05-11-2024 13:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-08 16:25
Ik gebruik nu dit gaming scherm: uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart

27" 1440, 165Hz en absoluut niet duur

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
GarBaGe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:58:
Ik gebruik nu dit gaming scherm: uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart

27" 1440, 165Hz en absoluut niet duur
Bedankt voor het antwoord.
Goede keuze ook wel, maar die heeft slechts hdr400 wat mijn huidige scherm ook heeft. En daar wil ik echt een verbetering in.
Heb ook al wel gedacht aan hdr600 maar als ik dan zie dat je voor een klein bedrag meer al naar hdr1000 kan komen, vandaar dat ik toch wel minimaal hdr1000 wil. Of wellicht hdr 400 true black, maar dat zijn meestal oled monitoren die ik dus niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
True Black is automatisch OLED, omdat deze categorie speciaal voor dit type schermen is "uitgevonden".

HDR 1000 of hoger is vrijwel altijd miniled.
Miniled is wel erg mooi, maar doorgaans wel heel prijzig...
Alhoewel de prijzen van miniled de laatste tijd wel wat is gezakt.

De schermen die jij noemt zijn eigenlijk allemaal miniled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
GarBaGe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:21:
True Black is automatisch OLED, omdat deze categorie speciaal voor dit type schermen is "uitgevonden".

HDR 1000 of hoger is vrijwel altijd miniled.
Miniled is wel erg mooi, maar doorgaans wel heel prijzig...
Alhoewel de prijzen van miniled de laatste tijd wel wat is gezakt.

De schermen die jij noemt zijn eigenlijk allemaal miniled.
Klopt, en bewust ook. Ik zie er erg tegenop om eens in de zoveel uur die anti burn in maatregelen te nemen met een oled scherm.

Hopelijk komen er ooit eens betaalbare oplossingen die de kwaliteit van oled hebben, maar dan zonder dat burn in gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
"kwaliteit van oled"... welke aspecten van oled zou je graag in miniled willen zien, dan?

Persoonlijk zie ik 2 verschillende scherm technieken, beide met hun zwakke en sterke punten.
Mogelijk dat 1 van de 2 gaat overleven in de toekomst en de andere uitsterft....

Oled staat bekend om de hele mooie verzadigde kleuren.
Echter, een goed IPS scherm met LED backlight kan ook erg mooie kleuren produceren

Wil je echt hoge HDR waardes, dan moet je wel naar miniled ipv reguliere LED backlight.
Dat kan met OLED niet.

Wil je echt diep zwart, dan moet je wel naar OLED.
Dat kan met LCD / IPS / miniled niet.

Wil je echt hoge refreshrates, dan gaat het voordeel weer uit naar OLED.
Alhoewel er genoeg IPS schermen zijn die ook erg hoog komen.

Zelf wil ik bij mijn volgende game monitor kijken naar QD-OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
maramsp schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:28:
hdr400 ondersteuning wat destijds echt een verbazing was om te zien,
HDR400 is FakeHDR, wat vond je daar zo verbazend aan?

Welke games speel je en ondersteunen die HDR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:00:
"kwaliteit van oled"... welke aspecten van oled zou je graag in miniled willen zien, dan?
Contrast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:39:
[...]

Welke games speel je en ondersteunen die HDR?
Daar ben ik ondertussen ook wel achter dat dat fake hdr is nu ik weet wat hdr 1000 kan.
Maar het was echt een verademing komend van mijn oude philips scherm.

En ik speel eigenlijk bijna alle laatste games zo'n beetje.
Ik heb ubisoft plus, ea play pro en microsoft game pass for pc. Dus tja, de meeste daarvan ondersteunen wel hdr ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:39:
[...]

..
Persoonlijk vind ik HDR400 gewoon SDR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-08 16:15
Zelf gebruik ik deze al een tijdje:
uitvoering: Alienware AW2721D Wit, Zwart

Dit is de oude versie van deze:
uitvoering: Alienware AW2723DF Wit

Ben zelf zeer tevreden met dit scherm en kan hem zeker aanbevelen.
Dit scherm is echter Edge-lit local dimming en zal dus minder in performance zijn tegenover een monitor met miniled. Zelf gebruik ik geen HDR, dus kan ik geen beoordeling geven over de performance van HDR.

Als ik zo kijk naar de AOC Q27G3XMN, lijkt deze redelijk goede performance te hebben in HDR content. Lijkt mij dus een prima keuze. Zeker voor de prijs.

Ik denk niet met het budget wat je hebt, dat je een betere HDR monitor kunt krijgen. Betere monitors zijn al snel veel duurder en meestal OLED/QD-OLED, waar jij dus geen interesse in hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door KilleBladhark op 06-11-2024 14:36 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
KilleBladhark schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:35:
Zelf gebruik ik deze al een tijdje:
uitvoering: Alienware AW2721D Wit, Zwart

Dit is de oude versie van deze:
uitvoering: Alienware AW2723DF Wit

Ben zelf zeer tevreden met dit scherm en kan hem zeker aanbevelen.
Dit scherm is echter Edge-lit local dimming en zal dus minder in performance zijn tegenover een monitor met miniled. Zelf gebruik ik geen HDR, dus kan ik geen beoordeling geven over de performance van HDR.

Als ik zo kijk naar de AOC Q27G3XMN, lijkt deze redelijk goede performance te hebben in HDR content. Lijkt mij dus een prima keuze. Zeker voor de prijs.

Ik denk niet met het budget wat je hebt, dat je een betere HDR monitor kunt krijgen. Betere monitors zijn al snel veel duurder en meestal OLED/QD-OLED, waar jij dus geen interesse in hebt.
toon volledige bericht
Nou, ik had dus op wat engelstalige fora ook een post getypt, met eigenlijk exact dezelfde vraag.

Hierdoor ben ik tot de conclusie gekomen, dat wat ik dacht over Oled's niet waar is.

Ik had begrepen, voornamelijk van de Philips evnia schermen dat oled's verplicht na een paar uur gebruik je forceren tot het doen van een pixel refresh en dergelijke om burn in te voorkomen.

Dit was mijn grootste issue met Oled.

Nu ben ik daar wat dieper ingedoken, en wat blijkt, dat het geen verplichting is tijdens het gebruik zelf, maar meer als je het beeldscherm dan uit zet, en daarna weer aan zet.

Dus ben ik gaan kijken naar betaalbare oled schermen, en daar ook eens ingedoken.

Heb onder andere de gigabyte AORUS FO27Q2 gevonden. Dit lijkt mij echt voor de prijs/performance een fantastisch scherm, en lijkt me wellicht een reden om even wat langer voor door te sparen.

Heb ook gekeken naar de Q3 versie, maar die verbruikt een stuk meer stroom, en op 1440p met mijn RTX 4070TI super ga ik toch geen 360fps halen die dat scherm belooft.

Ook de 240hz dus max 240fps kom ik waarschijnlijk niet aan. En ook vaak merk ik als ik mijn games cap op 60 of 90fps dat het dan een stuk lekkerder speelt als dat ik het op uncapped zet.

Dus de meerprijs van die Q3 die vooralanog identiek lijkt aan de Q2, lijkt het me niet waard.

Maar goed, Oled is dus vanwege mijn onderzoekje, helemaal geen gepasseerd station meer. Ook als ik lees wat Oled belooft qua kwaliteit, kleuren, helderheid en dergelijke, zou ik eigenlijk stom zijn als ik geen Oled zou halen.

Maar ja, eerst maar eens wachten hoeveel geld ik terug krijg van de energie maatschappij (straks in maart) en hoeveel ik er dan nog bij moet doen. Daarna ga ik nog eens rustig kijken, en tot die tijd hou ik alles een beetje in de gaten. Je weet maar nooit wat er in de tussentijd nog bij komt.

Maar goed, allen enorm bedankt met het meedenken, en mochten er nog suggesties zijn voor betaalbare Oled schermen, hoor ik ze natuurlijk graag.

Verder als laatste heb ik zelf nog een vraag.

Stel als ik moet kiezen tussen W-Oled en QD-Oled, wat moet ik dan doen?
Ik heb begrepen dat W-Oled beter is voor als je vaak in een goed verlichte ruimte het scherm aan hebt staan.

Nu moet ik zeggen dat mijn woonkamer waar de computer staat, redelijk goed verlicht is, maar ik kan al mijn lampen dimmen (lang leve philips hue) en ik heb bijna altijd mijn verduisternde gordijnen dicht (aangezien ik niet van inkijk hou)

Dus dan alsnog, is er een specificiek voordeel voor 1 van de beide?

Alvast bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-07 17:46
Ik heb toevallig de AOC Q27G3XMN én een LG 27" 240hz OLED. Zal je mijn ervaringen hieronder schetsen:

Ruim een jaar geleden heb ik in de zoektocht naar het ideale game en media scherm de LG oled gekocht. Daar ben ik tot nu toe nog extreem blij mee. De monitor was echter destijds erg prijzig (bijna €800, early adopter tax). HDR is erg mooi, reactietijd kan bijna niet beter, fantastische kleuren etc.

Een maand of wat geleden heb ik de AOC gekocht als vervanging voor mijn werkmonitor, omdat mijn vrouw een extra monitor nodig had kreeg ze mijn oude (dus ik moest wel :P). Ik heb de AOC monitor gebruikt voor werk en gaming.De volgende punten gelden voor mij:
- Als ik deze monitor had gekocht in plaats van mijn OLED en niet had geweten hoe goed OLED was, had ik dit de meest fantastische monitor ooit gevonden. De HDR ervaring is heel behoorlijk, zeker in vergelijking met de nep-hdr 400/600 schermen. Zolang je recht achter het scherm zit, ziet het er fantastisch uit. Ben je de vreemde die heel schuin achter het scherm wil zitten, tja, dan ga je goed de blooming zien van de FALD.
- Het is een VA-scherm. Dat betekent dat er een beetje black smearing is. Maar in vergelijking met andere VA schermen die ik heb gehad is heb vrijwel niet merkbaar zolang je de overdrive op medium zet.
- VA schermen hebben allemaal last van VRR flikkering. Het is dus handig om je fps een beetje te beperken afhankelijk van je spel (zit je altijd rond de 100, zet de max fps dan op 100) Zo voorkom je te grote sprongen in fps en merk je er minder/niks van.
Al met al ben ik er heel tevreden over, maar het is zeker niet zo goed als OLED. Maar het is een goede HDR optie voor de helft van de prijs en de full array local dimming zorgt er ook voor dat SDR spellen lekker van je scherm spatten. De 336 local dimming zones zijn er niet veel, dus naast een OLED ga je zien dat in sommige scenario's het scherm onderdoet (kleine highlight zoals sterrenvelden etc.). Het scherm kan wel véél feller dan de OLED die ik heb, dus in sommige scenario's is het weer iets mooier.

Ik zou NIET voor de AOC AG274QXM gaan. De recensies zijn niet al te best. Lage contrast ratio, alsnog backlight bleeding, flinke blooming en nare flikkering. Klinkt als dezelfde problemen als de Coolermaster Tempest GP27U. DIe heb ik ooit gehad en weer teruggestuurd. De flikkering met local dimming veroorzaakte hoofdpijn bij mij en is voor zover ik kan lezen nooit opgelost.

Qua verschillen in QD-OLED en WOLED:
- Dat is moeilijk te zeggen en verschilt per monitor en gebruiker. De een zweert bij een matte coating, de ander weer bij glossy.
- QD-OLED kan een stuk feller, dus dat is voordelig in beter verlichte ruimtes, maar heeft dan wel een paarse gloed waardoor zwart niet echt zwart is.
- WOLED kan over het algemeen minder fel dan QD-oled, maar zwart blijft wel echt zwart.
- In een donkere kamer zijn de verschillen moeilijk te zien, maar QD-OLED heeft iets beter kleurweergave in HDR omdat WOLED vooral de witte pixel gebruikt om de helderheid te verhogen en QD-OLED gebruikt de RGB daarvoor. Als je ze naast elkaar zou zetten ga je het verschil zeker zien. Los van elkaar zijn het allebij prima opties.
- Alle OLEDs hebben ook last van VRR-filkkering, dus ook bij OLED's zul je de fps moeten beperken in games met heftige framerate spikes als je hier voor gevoelig bent.
- Beiden slijten snel als je teveel dezelfde statische content op je scherm hebt. Zolang je niet elke dag maanden achter elkaar dezelfde game speelt, zou ik me er niet veel zorgen over maken. Voor werk (met veel statische vensters) zou ik m niet gebruiken. MonitorsUnboxed/HardwareUnboxed is (expres en als test) een QD-Oled voor zijn werk aan het gebruiken en die begint al te burn-in te vertonen na een jaar intensief gebruik voor werk.

Weet in ieder geval: als je over bent op een Full Array local dimming scherm (met veel zones) of een OLED, dan kun je nooit meer terug. Alle standaard edge-lit LCD's zien er vanaf dat moment prut uit. Ik kan iemand die voor wat dan ook een edge-lit aanbeveelt niet meer serieus nemen, behalve als je niets geeft om mooi beeld (zakelijk gebruik en voor de fanatieke e-sporter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
@GromuhlDjun
Kijk hier heb ik echt heel veel aan!

Zou je ook nog wat meer kunnen vertellen over je ervaringen op dat oled scherm?

Ik weet nu al namelijk dat ik volgend jaar een financiële meevaller heb aangezien een grote uitgave door omstandigheden is verplaatst naar 2026, dus ik heb besloten all our te gaan en ben bereid om wellicht 1000 a 1100 a 1200 neer te tellen voor een scherm en als er een goede reden is, dan zelfs nog wel 100 a 200 meer.

Maar dan kom je met het volgende, en nu we toch bezig zijn, stel ik de vragen alsnog.

Als je namelijk in die prijsklasse zit, kom je bijna altijd uit bij 4k schermen.

Maar mijn 4070TI Super is eigenlijk de perfecte 1440p kaart, en doet het degelijk tot matig op 4k.

Aangezien ik wel bij 27 inch wil blijven, ga je dan veel kwaliteitsverlies zien als ik mijn games terug zet naar 1440p terwijl mijn scherm dan dus 4k aan kan?

Ik weet bijvoorbeeld dat in Windows en in games het verschil tussen 1080p en 1366x768 best groot was.
Maar hoe is dat dus nu, met alle nieuwe technieken en dergelijke?

En ook, zou mijn 4070ti super ook stiekem toch nog mee kunnen komen op 4k in de gemiddelde game?
Ik bedoel, volgens techpowerup is ie slechts 4% slechter qua algemene performance dan een stock 4080.

Dus tja, weten jullie hier meer over?

En, graag hoor ik tips voor het beste oled scherm dat ik kan kopen voor tussen de 1000 en 1200 euro.

En mocht een scherm duurder, maar zoveel beter zijn dan een scherm in deze prijsklasse, dan hoor ik dat ook graag.

Oh voor ik het vergeet... Ik wil als het even kan geen ultra wide. Vaak hebben games daar geen goede support voor, en vind ik het dan ook echt niet fijn spelen.
Een samsung Odyssey g9 zou daarom ook afvallen.

Maar goed, ik hoor graag meer tips.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
maramsp schreef op donderdag 7 november 2024 @ 02:53:
Maar ja, eerst maar eens wachten hoeveel geld ik terug krijg van de energie maatschappij (straks in maart)
Als je veel verwacht terug te krijgen zou ik je voorschotbedrag eens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
maramsp schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:57:
Als je namelijk in die prijsklasse zit, kom je bijna altijd uit bij 4k schermen.
Hoe dat zo? Er zijn genoeg 27" 1440p OLEDs toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Olaf van der Spek schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:51:
[...]

Als je veel verwacht terug te krijgen zou ik je voorschotbedrag eens aanpassen.
Is een bewussie. Op die manier spaar ik zonder dat ik er aan kan komen voor dit soort grote dingen. Ik vind dit een hele handige manier om voor dit soort grote uitgaves te sparen.
Olaf van der Spek schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:01:
[...]

Hoe dat zo? Er zijn genoeg 27" 1440p OLEDs toch?
Klopt. Ik heb het ook geroepen als zijnde dat ik het dacht.
Ondertussen ben ik er uit dat er zat 1440p OLEDs inderdaad zijn, en vaak ook nog eens ruim onder de duizend euro.
Als er niets beters verschijnt dan de
uitvoering: Gigabyte AORUS FO27Q2 Zwart
Wordt het die, aangezien die exact hetzelfde is als de q3, maar dan met 240hz ipv 360, en een beetje lager energieverbruik.
Dus waarom zou ik dan die 100 euro meer uitgeven voor alleen maar 120hz extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
maramsp schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:36:
Is een bewussie. Op die manier spaar ik zonder dat ik er aan kan komen voor dit soort grote dingen. Ik vind dit een hele handige manier om voor dit soort grote uitgaves te sparen.
Hoeveel rente levert het op? En valt het onder het depositogarantiestelsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Olaf van der Spek schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:43:
[...]

Hoeveel rente levert het op? En valt het onder het depositogarantiestelsel?
Haha, geen, en nee. Maar alsnog bevalt dit al jaren goed. Ik kan het ruim per maand missen, en op die manier weet ik dat ik elk jaar gewoon iets leuks kan doen/kopen.
Dus nee, ik ga t ook niet veranderen :)

Als t rente op zou leveren, zou ook kunnen, maar dan kan ik er te makkelijk bij. Althans dat vermoed ik.
En daar spaar ik weer voor andere dingen.

Maar goed, zo heeft ieder weer wat toch?

Anyway, mbt het beeldscherm zelf, tenzij er nog weer iets beters uit komt, staat er volgend jaar bij mij een fo27q2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-07 17:46
Ik heb zelf een 4070ti icm met de LG 27" 1440p oled draaien. Dat bevalt prima. De pixeldichtheid is acceptabel genoeg.
Ooit had ik een 4k scherm (een van de eerste Gsync 60hz TN panelen), en mijn PC kon destijds niet veel in 4k draaien. Ik gebruikte 1440p voor veel games. Dat was ok-ish met een reshade sharpening filter erop (DLSS bestond toen nog lang niet). Maar dat haalt het nooit bij native 1440p. En ja 4k is leuk, maar erg zwaar en heeft beperkt impact op 27" Versus native 1440p. 4k begint pas meerwaarde te krijgen bij 32" en groter, omdat de pixeldichtheid van 1440p dan iets te zichtbaar wordt imho.

Tegenwoordig kun je in veel games DLSS gebruiken om toch met een middenklasse GPU op 4k te spelen, maar DLSS heeft weer zijn artifacts als je de kwaliteit teveel verlaagd. Verschilt ook weer per game en wat je zelf acceptabel vindt. Sommige games ondersteunen ook geen upscaling, dus daar zit je dan weer vast aan een blurry 1440p op 4k.

Enfin, mijn 2 centjes. Die Aorus monitor die je noemde ziet er wel interessant uit iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
GromuhlDjun schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:04:
Ik heb zelf een 4070ti icm met de LG 27" 1440p oled draaien. Dat bevalt prima. De pixeldichtheid is acceptabel genoeg.
Ooit had ik een 4k scherm (een van de eerste Gsync 60hz TN panelen), en mijn PC kon destijds niet veel in 4k draaien. Ik gebruikte 1440p voor veel games. Dat was ok-ish met een reshade sharpening filter erop (DLSS bestond toen nog lang niet). Maar dat haalt het nooit bij native 1440p. En ja 4k is leuk, maar erg zwaar en heeft beperkt impact op 27" Versus native 1440p. 4k begint pas meerwaarde te krijgen bij 32" en groter, omdat de pixeldichtheid van 1440p dan iets te zichtbaar wordt imho.

Tegenwoordig kun je in veel games DLSS gebruiken om toch met een middenklasse GPU op 4k te spelen, maar DLSS heeft weer zijn artifacts als je de kwaliteit teveel verlaagd. Verschilt ook weer per game en wat je zelf acceptabel vindt. Sommige games ondersteunen ook geen upscaling, dus daar zit je dan weer vast aan een blurry 1440p op 4k.

Enfin, mijn 2 centjes. Die Aorus monitor die je noemde ziet er wel interessant uit iig!
Jep, dat dacht ik dus ook mbt 4k. Dus idd maar gewoon voor 27" gaan, en hopen dat dat in de toekomst nog gangbaar blijft voor 1440p, tenzij er (veel) krachtigere hardware gaat komen die wel makkelijk 4k aankan.

En idd, DLSS geeft vaak een soort korreligheid, dus als het even kan zet ik het ook uit. Zo speel ik the veilguard nu met alles max, inclusief ultra ray tracing, maar wel frame generation enabled, dlss uit, en de anti aliasing op dlaa.
Verder heb ik het in nvidia control panel gecapped op 70fps, om de temperaturen van mijn cpu lager te houden, want met uncapped fps liepen die op tot bijna 80 graden.

Maar ja, inderdaad wordt het van 1440p naar 1080p weer blurry helaas. Want een vriend van me heeft een nieuw asus 1440p scherm gehaald (wel lcd en slechts hdr400 maar toch) en we hebben even gekeken hoe windows en games eruit zagen op 1080p, en dat verschil zie je erg goed, en op 1440p zijn de icoontjes en tekst een stuk kleiner.

Gelukkig heeft windows een accesibillity mode erin dat je alles groter kan maken. Dus mocht dat nodig zijn voor me (mijn ogen zijn niet al te best, maar vooralsnog weiger ik een bril of lenzen, omdat ik me nog altijd goed kan redden) dan schakel ik dat dan wel in in windows.

Bedankt voor je feedback! En inderdaad, die Gigabyte Aorus FO27Q3 komt ook bijna overal als winnaar uit de test voor het beste 1440p oled scherm qua prijs kwaliteit. En die FO27Q2 is exact hetzelfde maar dan met een lagere hz (240 ipv 360) dus voor die 100 euro meer ga ik dat echt niet betalen, want 360hz en dus 360fps kom ik bij lange na niet aan.

Nogmaals bedankt voor je input, en als anderen nog meer input hebben hoor ik het graag. Zo leer ik elke keer weer een beetje bij, ondanks dat sommige onderwerpen in dit draadje een beetje off topic zijn... Ik heb er heel veel aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
maramsp schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:01:
Als t rente op zou leveren, zou ook kunnen, maar dan kan ik er te makkelijk bij. Althans dat vermoed ik.
https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
maramsp schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:47:
Dus mocht dat nodig zijn voor me (mijn ogen zijn niet al te best, maar vooralsnog weiger ik een bril of lenzen, omdat ik me nog altijd goed kan redden) dan schakel ik dat dan wel in in windows.
Dan is 4k toch al helemaal zinloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Nee dank je, ik spaar liever op mn eigen manier.
Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:44:
[...]

Dan is 4k toch al helemaal zinloos?
Zoals eerder aangehaald: Inderdaad. 1440p is al kleiner, dus 4k ga ik idd niet doen
Pagina: 1