Toekomstbestendige Mediaspeler en Fileserver samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC wordt primair een:
Mediaspeler aangesloten op mijn 4K 120Hz TV.
Fileserver met veel opslag.
edit toevoegingen:
Klooien met SDR, langdurig bepaalde frequenties opnemen en decoden, satelietverkeer analyseren.
Simpele spelletjes zoals Red Alert en AoE spelen.
Doen van complexe berekeningen (maar hoeft hierdoor niet extra snel te zijn)
HomeAssistant Server
Ontwikkelomgeving (ik wil hier mijn IDE draaien met alle benodigde dependencies en remote inloggen zodra ik er op wil werken).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 400-700 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Stuk of 3 3.5" HDDs

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500TE Tray€ 279,53€ 279,53
1MoederbordenGigabyte B760 DS3H€ 124,42€ 124,42
1VideokaartenMSI Geforce RTX 3050 VENTUS 2X 6G OC€ 185,53€ 185,53
1BehuizingenNatec Helix USB C€ 45,20€ 45,20
1ProcessorkoelingNoctua NH-D9L€ 54,30€ 54,30
1Geheugen internCrucial CT8G52C42U5€ 26,60€ 26,60
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 - V2 - Full Modular€ 85,98€ 85,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,56

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In deze volgorde van belangrijkheid:
- Minimaal 3 3.5" bays voor HDDs, maar veel meer is veel beter
- Minimaal 1 M2 slot, maar 2 voor max 20 euro extra zou OK zijn
- Meest recente Intel of AMD socket en DDR5 voor toekomstbestendigheid
- Zo goedkoop mogelijk
- Zo energiezuinig mogelijk want hij zal 24/7 aan staan
- Zo stil mogelijk
- Windows 11 (geen ARM)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Het zwaarste waar ik dit systeem voorlopig voor ga gebruiken is om 4K 60Hz video af te spelen. Daar wil ik geen haperingen of concessies in kwaliteit in doen. Maar ik zou nog wel iets in de kosten willen snoeien. Maar misschien dat ik in de toekomst een krachtigere GPU en/of CPU wil kopen als ik toch intensievere games wil ga spelen, dus het systeem moet daar klaar voor zijn. Daarnaast zou ik graag willen weten of alle onderdelen compatible zijn en of jullie nog andere tips hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door HenkEisDS op 05-11-2024 17:39 ]

Beste antwoord (via HenkEisDS op 06-11-2024 14:05)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-07 17:19
- Zo goedkoop mogelijk
- Zo stil mogelijk
Het plaatsen van een dedicated videokaart gaat recht tegen deze drie punten in. Ook is hij niet nodig voor video playback. De iGPU van de 13500 is daar meer dan geschikt voor. Een dGPU verdubbelt het idle verbruik van een pc zomaar.
Socket LGA 1700 is al dood. Daar is weinig toekomstbestendigs aan. De nieuwste generatie intel processors zit op LGA 1851. Goed, een Intel socket kopen voor de toekomstbestendigheid heeft toch geen zin. Elk socket krijgt 2, max 3 processor generaties waarvan 1-2 gewoon een refresh zijn die niets toevoegt behalve dan dat ze dat jaar weer een nieuwe lijn kunnen uitbrengen. Dat gaat al meer dan 10 jaar zo bij Intel.

De product: AMD Ryzen 5 8600G lijkt me dan een betere optie. Nieuwste socket van AMD, sterke iGPU, zuinig in idle.

Een mega zware voeding nemen is ook geen goed idee. Voedingen zijn nogal inefficiënt bij lage load. De 80 plus standaard test daar niet, behalve bij Titanium. Het verzwaren van de voeding verergert dit probleem meestal alleen maar.

Persoonlijk zou ik dit systeem gewoon uitsplitsen in een losse NAS en een HTPC. NASsen zijn veel zuiniger in idle dan ATX hardware en hebben bovendien een OS dat zich daadwerkelijk goed leent tot het zijn van een fileserver. De HTPC kan dan gewoon uit wanneer de TV uit gaat.
uitvoering: Synology DiskStation DS420j (zonder harde schijven)

Maar de vraag is wat je bedoelt met mediaspeler. Heb je eigen content? Hoe doe je dat nu? Wil je plex of jellyfin gebruiken ofzo, of wordt dit gewoon ouderwets muis en toetsenbord en VLC opstarten.

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 05-11-2024 15:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
- Zo goedkoop mogelijk
- Zo stil mogelijk
Het plaatsen van een dedicated videokaart gaat recht tegen deze drie punten in. Ook is hij niet nodig voor video playback. De iGPU van de 13500 is daar meer dan geschikt voor. Een dGPU verdubbelt het idle verbruik van een pc zomaar.
Socket LGA 1700 is al dood. Daar is weinig toekomstbestendigs aan. De nieuwste generatie intel processors zit op LGA 1851. Goed, een Intel socket kopen voor de toekomstbestendigheid heeft toch geen zin. Elk socket krijgt 2, max 3 processor generaties waarvan 1-2 gewoon een refresh zijn die niets toevoegt behalve dan dat ze dat jaar weer een nieuwe lijn kunnen uitbrengen. Dat gaat al meer dan 10 jaar zo bij Intel.

De product: AMD Ryzen 5 8600G lijkt me dan een betere optie. Nieuwste socket van AMD, sterke iGPU, zuinig in idle.

Een mega zware voeding nemen is ook geen goed idee. Voedingen zijn nogal inefficiënt bij lage load. De 80 plus standaard test daar niet, behalve bij Titanium. Het verzwaren van de voeding verergert dit probleem meestal alleen maar.

Persoonlijk zou ik dit systeem gewoon uitsplitsen in een losse NAS en een HTPC. NASsen zijn veel zuiniger in idle dan ATX hardware en hebben bovendien een OS dat zich daadwerkelijk goed leent tot het zijn van een fileserver. De HTPC kan dan gewoon uit wanneer de TV uit gaat.

Maar de vraag is wat je bedoelt met mediaspeler. Heb je eigen content? Hoe doe je dat nu? Wil je plex of jellyfin gebruiken ofzo, of wordt dit gewoon ouderwets muis en toetsenbord en VLC opstarten.

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 05-11-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Bedankt voor je reactie! Nuttige input.
youridv1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:13:
[...]

[...]

Helder. GPU gaat eruit.
OK. Wat zou het minimum zijn als ik ook een 4tal 3.5" schijven wil kunnen voeden?

Ja dat uitsplitsen is een goed idee alleen ben ik bang dat ik dan wat flexibiliteit kwijt raak. Ik ga eens kijken naar HTPC en NASsen.

Het idee is alleen wel dat het een full blown computer wordt die ik ook voor andere zaken kan gebruiken. Windows 11 is een vereiste. Ik zal mijn TS wat updaten.

De PC die ik vervang hing altijd gewoon aan mijn TV samen met een draadloos toetsenbord met touchpad. Dat vond ik erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Helder verhaal. Zonder dedicated videokaart kun je prima met een 350-400 watt voeding uit de voeten. Dat is zo'n beetje de ondergrens in de praktijk van ATX en SFX voedingen. Natuurlijk zorgen dat er 4 SATA aansluitingen op zitten bij het filteren. Dat zal meestal wel, maar als je op goedkoop filtert...

Je kan ook even kijken in Het grote zuinige server topic - deel 3 of ze daar nog advies hebben voor je en er is een BBG geweest Best Buy Guide: De beste thuisserver

[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 05-11-2024 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:23

D4NG3R

kiwi

:)

youridv1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:23:
Helder verhaal. Zonder dedicated videokaart kun je prima met een 350-400 watt voeding uit de voeten. Dat is zo'n beetje de ondergrens in de praktijk van ATX en SFX voedingen.
Helaas doen de meeste 350-400W voedingen het even goed bar slecht <25w load. Een optimale voeding vinden is flink wat uitzoekwerk.

M'n eigen servertje welke voluit nog geen 60W trekt heeft een uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W omdat dit een van de weinige relatief betaalbare (en even belangrijk; verkrijgbare) ATX voedingen is die het bovengemiddeld goed doet onder zeer lage load.
HenkEisDS schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:07:
Ja dat uitsplitsen is een goed idee alleen ben ik bang dat ik dan wat flexibiliteit kwijt raak. Ik ga eens kijken naar HTPC en NASsen.
Je wint juist flexibiliteit door niet alles op 1 machine te willen doen. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:37
Aanvullend: harde schijven nemen de meeste stroom als ze opstarten, reken 25 Watt per stuk. In gebruik is dat een stuk lager.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 05-11-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Ik heb met jullie tips een nieuwe lijst gemaakt. GPU verwijderd, AMD CPU en bord geselecteerd. Ziet er budget technisch een stuk beter uit zo. Dank nogmaals voor alle input. Qua voeding toch voor 550W gekozen vanwege de reviews en omdat het qua prijs niet zoveel scheelt. Mocht ik dan toch ooit een GPU nodig hebben dan moet dat wel lukken met 550W toch?

Ik ga nog even overwegen of ik niet nog meer bays wil en of ik niet ook iets wil met speciale AI berekeningen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 171,22€ 171,22
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 143,18€ 143,18
1BehuizingenNatec Helix USB C€ 45,20€ 45,20
1ProcessorkoelingNoctua NH-D9L€ 54,30€ 54,30
1Geheugen internCrucial CT8G52C42U5€ 26,60€ 26,60
1Voedingenbe quiet! System Power 10 550W€ 55,05€ 55,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:50
HenkEisDS schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:32:
Ik heb met jullie tips een nieuwe lijst gemaakt. GPU verwijderd, AMD CPU en bord geselecteerd. Ziet er budget technisch een stuk beter uit zo. Dank nogmaals voor alle input. Qua voeding toch voor 550W gekozen vanwege de reviews en omdat het qua prijs niet zoveel scheelt. Mocht ik dan toch ooit een GPU nodig hebben dan moet dat wel lukken met 550W toch?
Dat ligt er heel erg aan welke GPU je zou willen hebben. Als je er 1 wilt van de nieuwe generaties dan zou je in de knoop kunnen komen.
HenkEisDS schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:32:

Ik ga nog even overwegen of ik niet nog meer bays wil en of ik niet ook iets wil met speciale AI berekeningen.
Pardon? >:)

Dit gaat moeilijk samen met de lijst zoals je hem nu gemaakt hebt. Meer bays zou moeten kunnen maar die 'speciale AI berekening' niet. Dan zit je echt naar andere basis build te kijken.

En, qua prijs voor de pc past het nu misschien goed. Je hebt nog niet je NAS/opslag geregeld, hoe wil je daar mee omgaan? Of wil je die bij in deze case stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Mocht GPU toch ooit ter sprake komen dan kan ik worst case mijn PSU vervangen. Geen probleem. Denk dat de AMD voldoende is voorlopig.

Dat AI is denk ik een brainfart die ik snel moet laten varen. Alle modellen waar ik interesse in heb kunnen ook prima met een CPU overweg en het trainen van een model mag best een week duren. Desnoods doe ik dat op een gehuurde server.

Maar die bays moet ik nog even over nadenken. 3 bays is wel het minimale, maar veel meer is wel veel beter.

Daarnaast twijfel ik nog of ik het systeem zelf in elkaar wil zetten of wil laten doen. Nooit gedaan, maar voldoende tech gore gezien met afgebogen pinnen dat ik liever 100 euro uitgeef om het door een ervaren persoon te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Je kan deze overwegen: uitvoering: Silverstone Grandia GD06B
Past, voor een pc kast met 4 3,5 inch bays, best redelijk in een tv opstelling door de formfactor

Dit kan ook uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket Houd er wel rekening mee dat de drive mounts redelijk vreemd zijn. Je hergebruikt fan mounts als drive mounts. Desalniettemin is 5 bays veel voor zo'n klein kastje.

of de uitvoering: Inter-Tech IM-2 Expander Er zit standaard 1 extension bij, maar die kun je dus maar bij blijven kopen om drives te blijven stapelen bovenop de case. https://www.mindfactory.d...M-2-Expander_1522700.html

[ Voor 25% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Formfactor hoeft niet per sé klein te zijn. Hij zal in een kastje komen te staan. Mocht dat te warm worden zal ik warme lucht in het kastje afvoeren met een kleine usb-fan. Staat sowieso op mijn lijstje, want mijn PS5 heeft ook wat moeite met het afvoeren van warme lucht in de zomer.

Ik vind deze twee ook erg mooi. Die laatste is budgettechnisch een beetje hoog, maar heeft zoveel bays dat ik hem Michael Bay, Baywatch of Bayb ga noemen. De case die ik nu in mijn lijstje heb is niet beschikbaar bij Alternate en ik neig hun richting in voor assemblage.

uitvoering: Sharkoon Rebel C70M RGB
uitvoering: Phanteks Eclipse G500A D-RGB Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Let op dat je bij die phanteks wel de hdd brackets los moet kopen als je meer dan 2 3,5 inch schijven wil gebruiken. Hij heeft plek voor heel veel brackets, maar er worden er 2 meegeleverd in de doos.
Pagina: 1