Goedemiddag allemaal!
Ik heb dit topic geopend om wat inspiratie van jullie allen te krijgen voor een aanstaande verbouwing, en omdat het ook wellicht leuk is om te volgen wat er hier allemaal gebeurd:
Uitgangspunt:
2-onder een kap woning uit 1968 waar we nu z'n twee jaar de sleutel van hebben.
Wat we allemaal al hebben gedaan (en ook al vaak de hulp van Tweakers hebben gevraagd
)
- Complete renovatie 1e verdieping bestaande uit;
* van 4 slaapkamers + kleine badkamer naar 3 slaapkamers met badkamer gegaan
* Schrootjesplafond vervangen voor gipsplafond
* al het schakelmateriaal vernieuwd
* oude badkamer verbouwd tot inloopkast van slaapkamer
* plaatsen vaste trap (halfslag trap) naar zolder ipv vlizotrap
* zolder van binnen geïsoleerd en afgewerkt met AK gipsplaten (work in progress)
* 1e verdieping volledig late stucen
* wc beneden vernieuwd
* nieuwe groepenkast
* zonnepanelen geplaatst
* spouwmuurisolatie laten plaatsen
* oude CV vervangen voor HR ketel
Nu we hier een tijdje wonen willen we de benedenverdieping aan gaan pakken wat wel wat ingrijpender gaat zijn. Hierom zou ik graag jullie advies willen voor de indeling en mogelijk ook in de komende maanden wat tips
. Ergens in maart willen we aan de slag gaan, zelf zijn we erg van het circulair bouwen en waar we kunnen bouwmaterialen op marktplaats halen om zo wat kosten te drukken.
Enfin, de huidige plattegrond beneden:
:strip_exif()/f/image/IQi2soAvDorTpIVACoyWeJiA.png?f=user_large)
De entree + toilet blijft hetzelfde, ook de draagmuur hier zal blijven staan. Wel gaat de gehele vloer op de schop: tot op het zand uitgraven, isoleren en dan betonnen ondervloer met vloerverwarming + dekvloer.
Wat we graag willen is een open woonkeuken realiseren en een aanbouw neerzetten van 2,2m diep waardoor we de uitbouw van de buren kunnen gebruiken als buitenmuur.
Hierdoor krijg je dit idee:
:strip_exif()/f/image/NP7pmZwCu2Ytv7NH7u5d0OqK.png?f=user_large)
Omdat we een stuk van de draagmuur moeten verwijderen is het plan om deze op te vangen met een stalen balk en deze weer (inclusief de latei van de oude achtergevel) te ondersteunen met een staander dat door het keukeneiland komt, zoals je hier kan zien:
/f/image/hcZ7TEsQESM0HIvNWDYuO1f4.png?f=fotoalbum_large)
Enkele vragen:
Lijkt dit jullie zo een goede indeling? Ik heb een kleine bijkeuken gemaakt, deze wordt voornamelijk gebruik voor een 2e koelkast + schoenenrek en wat andere dingen). Wasmachine staat op zolder.
Lichtstraat heb ik erin getekend, deze willen we waarschijnlijk wel plaatsen, tuin staat op het noord-oosten, dus het zal hopelijk wel meevallen met de warmte in de zomer (wat denken jullie hiervan)?
Afgelopen zondag al deze mooie merbau schuifpui opgehaald, deze staat nu voor de komende maanden in de stalling:
:strip_exif()/f/image/b0v7xEI1qLSzQ29pZpF8EwrD.png?f=user_large)
Alvast bedankt voor het meedenken! Uiteraard zullen we het nodige qua constructieberekeningen enzovoorts niet vergeten, maar in dit stadium willen we ons nog flexibel opstellen voor de indeling.
Ik heb dit topic geopend om wat inspiratie van jullie allen te krijgen voor een aanstaande verbouwing, en omdat het ook wellicht leuk is om te volgen wat er hier allemaal gebeurd:
Uitgangspunt:
2-onder een kap woning uit 1968 waar we nu z'n twee jaar de sleutel van hebben.
Wat we allemaal al hebben gedaan (en ook al vaak de hulp van Tweakers hebben gevraagd
- Complete renovatie 1e verdieping bestaande uit;
* van 4 slaapkamers + kleine badkamer naar 3 slaapkamers met badkamer gegaan
* Schrootjesplafond vervangen voor gipsplafond
* al het schakelmateriaal vernieuwd
* oude badkamer verbouwd tot inloopkast van slaapkamer
* plaatsen vaste trap (halfslag trap) naar zolder ipv vlizotrap
* zolder van binnen geïsoleerd en afgewerkt met AK gipsplaten (work in progress)
* 1e verdieping volledig late stucen
* wc beneden vernieuwd
* nieuwe groepenkast
* zonnepanelen geplaatst
* spouwmuurisolatie laten plaatsen
* oude CV vervangen voor HR ketel
Nu we hier een tijdje wonen willen we de benedenverdieping aan gaan pakken wat wel wat ingrijpender gaat zijn. Hierom zou ik graag jullie advies willen voor de indeling en mogelijk ook in de komende maanden wat tips
Enfin, de huidige plattegrond beneden:
:strip_exif()/f/image/IQi2soAvDorTpIVACoyWeJiA.png?f=user_large)
De entree + toilet blijft hetzelfde, ook de draagmuur hier zal blijven staan. Wel gaat de gehele vloer op de schop: tot op het zand uitgraven, isoleren en dan betonnen ondervloer met vloerverwarming + dekvloer.
Wat we graag willen is een open woonkeuken realiseren en een aanbouw neerzetten van 2,2m diep waardoor we de uitbouw van de buren kunnen gebruiken als buitenmuur.
Hierdoor krijg je dit idee:
:strip_exif()/f/image/NP7pmZwCu2Ytv7NH7u5d0OqK.png?f=user_large)
Omdat we een stuk van de draagmuur moeten verwijderen is het plan om deze op te vangen met een stalen balk en deze weer (inclusief de latei van de oude achtergevel) te ondersteunen met een staander dat door het keukeneiland komt, zoals je hier kan zien:
/f/image/hcZ7TEsQESM0HIvNWDYuO1f4.png?f=fotoalbum_large)
Enkele vragen:
Lijkt dit jullie zo een goede indeling? Ik heb een kleine bijkeuken gemaakt, deze wordt voornamelijk gebruik voor een 2e koelkast + schoenenrek en wat andere dingen). Wasmachine staat op zolder.
Lichtstraat heb ik erin getekend, deze willen we waarschijnlijk wel plaatsen, tuin staat op het noord-oosten, dus het zal hopelijk wel meevallen met de warmte in de zomer (wat denken jullie hiervan)?
Afgelopen zondag al deze mooie merbau schuifpui opgehaald, deze staat nu voor de komende maanden in de stalling:
:strip_exif()/f/image/b0v7xEI1qLSzQ29pZpF8EwrD.png?f=user_large)
Alvast bedankt voor het meedenken! Uiteraard zullen we het nodige qua constructieberekeningen enzovoorts niet vergeten, maar in dit stadium willen we ons nog flexibel opstellen voor de indeling.
[ Voor 3% gewijzigd door venneke op 05-11-2024 15:30 ]