De grote kleine verbouwing!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:33
Goedemiddag allemaal!

Ik heb dit topic geopend om wat inspiratie van jullie allen te krijgen voor een aanstaande verbouwing, en omdat het ook wellicht leuk is om te volgen wat er hier allemaal gebeurd:
Uitgangspunt:

2-onder een kap woning uit 1968 waar we nu z'n twee jaar de sleutel van hebben.
Wat we allemaal al hebben gedaan (en ook al vaak de hulp van Tweakers hebben gevraagd :D )

- Complete renovatie 1e verdieping bestaande uit;
* van 4 slaapkamers + kleine badkamer naar 3 slaapkamers met badkamer gegaan
* Schrootjesplafond vervangen voor gipsplafond
* al het schakelmateriaal vernieuwd
* oude badkamer verbouwd tot inloopkast van slaapkamer
* plaatsen vaste trap (halfslag trap) naar zolder ipv vlizotrap
* zolder van binnen geïsoleerd en afgewerkt met AK gipsplaten (work in progress)
* 1e verdieping volledig late stucen
* wc beneden vernieuwd
* nieuwe groepenkast
* zonnepanelen geplaatst
* spouwmuurisolatie laten plaatsen
* oude CV vervangen voor HR ketel

Nu we hier een tijdje wonen willen we de benedenverdieping aan gaan pakken wat wel wat ingrijpender gaat zijn. Hierom zou ik graag jullie advies willen voor de indeling en mogelijk ook in de komende maanden wat tips :). Ergens in maart willen we aan de slag gaan, zelf zijn we erg van het circulair bouwen en waar we kunnen bouwmaterialen op marktplaats halen om zo wat kosten te drukken.

Enfin, de huidige plattegrond beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a08aODhJXtvSKSc4NqeUD5HW9Ws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IQi2soAvDorTpIVACoyWeJiA.png?f=user_large

De entree + toilet blijft hetzelfde, ook de draagmuur hier zal blijven staan. Wel gaat de gehele vloer op de schop: tot op het zand uitgraven, isoleren en dan betonnen ondervloer met vloerverwarming + dekvloer.

Wat we graag willen is een open woonkeuken realiseren en een aanbouw neerzetten van 2,2m diep waardoor we de uitbouw van de buren kunnen gebruiken als buitenmuur.

Hierdoor krijg je dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOEk_CoL1-Uilpfro3EFbpt91pE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NP7pmZwCu2Ytv7NH7u5d0OqK.png?f=user_large

Omdat we een stuk van de draagmuur moeten verwijderen is het plan om deze op te vangen met een stalen balk en deze weer (inclusief de latei van de oude achtergevel) te ondersteunen met een staander dat door het keukeneiland komt, zoals je hier kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfj36mZmAvYb1qe4ksSqHe97kTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcZ7TEsQESM0HIvNWDYuO1f4.png?f=fotoalbum_large

Enkele vragen:
Lijkt dit jullie zo een goede indeling? Ik heb een kleine bijkeuken gemaakt, deze wordt voornamelijk gebruik voor een 2e koelkast + schoenenrek en wat andere dingen). Wasmachine staat op zolder.

Lichtstraat heb ik erin getekend, deze willen we waarschijnlijk wel plaatsen, tuin staat op het noord-oosten, dus het zal hopelijk wel meevallen met de warmte in de zomer (wat denken jullie hiervan)?

Afgelopen zondag al deze mooie merbau schuifpui opgehaald, deze staat nu voor de komende maanden in de stalling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2VxxWYZ74l-UODUtqjLRgGu0Js=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b0v7xEI1qLSzQ29pZpF8EwrD.png?f=user_large

Alvast bedankt voor het meedenken! Uiteraard zullen we het nodige qua constructieberekeningen enzovoorts niet vergeten, maar in dit stadium willen we ons nog flexibel opstellen voor de indeling.

[ Voor 3% gewijzigd door venneke op 05-11-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
venneke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:27:
Goedemiddag allemaal!

Enkele vragen:
Lijkt dit jullie zo een goede indeling? Ik heb een kleine bijkeuken gemaakt, deze wordt voornamelijk gebruik voor een 2e koelkast + schoenenrek en wat andere dingen). Wasmachine staat op zolder.
Die bijkeuken krijgt ook een doorloop naar buiten? Persoonlijk hou ik daarvan praktisch gezien, met zooi naar binnenlopen e.d. eventueel jas ophangen voor via achterom.

Maar die doorloop met die bijkeuken t.o.v. je aanrecht/fornuis is smal.
Als je die bijkeuken wegdenkt, kun je die koelkast + schoenen niet netjes wegwerken in de kastenwand met dezelfde kasten/deurtjes als je keuken? Oogt dan wat strakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Millie-ano schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:38:
[...]

Die bijkeuken krijgt ook een doorloop naar buiten? Persoonlijk hou ik daarvan praktisch gezien, met zooi naar binnenlopen e.d. eventueel jas ophangen voor via achterom.

Maar die doorloop met die bijkeuken t.o.v. je aanrecht/fornuis is smal.
Als je die bijkeuken wegdenkt, kun je die koelkast + schoenen niet netjes wegwerken in de kastenwand met dezelfde kasten/deurtjes als je keuken? Oogt dan wat strakker?
De achterdeur zal in de bijkeuken zitten, dus dat is meteen de doorloop naar buiten. De schuifpui kan enkel alleen van binnen geopend worden en is dus geen normale doorgang.

Ik ben ook van mening dat met 70cm de doorloop wellicht wat smal is, echter valt het misschien wel mee doordat je schouders en armen boven het keukenblad uitkomen, waardoor de doorgang wellicht wel oké is?
Het liefste laat ik de staander in het keukeneiland uitkomen, en ben daarom wel gebonden om het kookeiland zo ver naar achter te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
venneke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:27:
Omdat we een stuk van de draagmuur moeten verwijderen is het plan om deze op te vangen met een stalen balk en deze weer (inclusief de latei van de oude achtergevel) te ondersteunen met een staander dat door het keukeneiland komt, zoals je hier kan zien:
[Afbeelding]
Die staander moet je imho niet doen, de balk opvangen in de nieuwe achtergevel.
Als je het mooi vindt om zo'n kolom te hebben, paar balkjes en wat gipsplaten en je hebt een neppe.

Bij elke indeling gaat het over die kolom.

Daarnaast is dat mini werkblad aan de andere kant een beetje raar. Dat oogt nu al druk en daarna zet je het vol en is het een zooitje.

Je bijkeukentje is ook een beetje vervelend, dat blokkeert het daglicht & zicht. Een mooie achterdeur met glas heeft ook in de keuken een functie.
Je gaat ook telkens de deur horen en nog niet weten wat er gebeurd.

Persoonlijk zou ik nog eens wat meer opties onderzoeken. Een keuken op de plek van de zithoek geeft hele andere ideeën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
venneke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:43:
[...]

De achterdeur zal in de bijkeuken zitten, dus dat is meteen de doorloop naar buiten. De schuifpui kan enkel alleen van binnen geopend worden en is dus geen normale doorgang.

Ik ben ook van mening dat met 70cm de doorloop wellicht wat smal is, echter valt het misschien wel mee doordat je schouders en armen boven het keukenblad uitkomen, waardoor de doorgang wellicht wel oké is?
Het liefste laat ik de staander in het keukeneiland uitkomen, en ben daarom wel gebonden om het kookeiland zo ver naar achter te plaatsen.
Die achterdeur kun je natuurlijk nog steeds zo houden zonder bijkeuken/halletje. Dan is die gewoon naast je pui met een klein stukje muur ertussen. Wellicht dat je de pui ook nog iets kan opschuiven.

Persoonlijk vind ik zo'n keuken/wand indeling voor je bijkeuken mooier te integreren in je huidige keuken.

Afbeeldingslocatie: https://www.dbkeukens.nl/media/kscfpwuy/opbergkast-met-meerdere-vakken-en-schappen.jpg?width=1920&height=1080&v=1da036ef5bad900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
TheGhostInc schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:56:
[...]

Die staander moet je imho niet doen, de balk opvangen in de nieuwe achtergevel.
Als je het mooi vindt om zo'n kolom te hebben, paar balkjes en wat gipsplaten en je hebt een neppe.

Bij elke indeling gaat het over die kolom.
Bedankt voor de feedback. Ik heb de kolom erin gezet aangezien de huidige latei daar dan ook wordt opgevangen. De balk doortrekken tot aan de uitbouw is wellicht ook mogelijk (en heeft zelfs mijn voorkeur), maar ik moet dan zien hoe dat met de huidige latei te combineren is, die loopt namelijk iets lager als het plafond door, zie ook: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxhrGhjCuGXLP1fKQXq7zivHa1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w06dGipLR8o9NeuhldCG7Sh6.png?f=fotoalbum_large
Millie-ano schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:22:
[...]

Die achterdeur kun je natuurlijk nog steeds zo houden zonder bijkeuken/halletje. Dan is die gewoon naast je pui met een klein stukje muur ertussen. Wellicht dat je de pui ook nog iets kan opschuiven.

Persoonlijk vind ik zo'n keuken/wand indeling voor je bijkeuken mooier te integreren in je huidige keuken.

[Afbeelding]
Dat is ook zeker een overweging waard, en laat het ruimtelijker ogen, geeft meer licht etc. Echter zou ik het liefste wel een ruimte hebben bij binnenkomst waar je je schoenen etc kan uitdoen zonder dat je in de woonkamer / keuken staat. Vroeger ook altijd gehad en was toch wel erg fijn :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Ik heb nog verder staan te priegelen met verschillende indelingen, het is ook mogelijk om de uitbouw wat dieper te maken waardoor er wat meer ruimte komt rondom het kookeiland.

Wat vinden jullie van zoiets?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncw3HehAPQK2-ngWZs7PJbUAw74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nCzgsYqwiOKjCPliY4Bcxrnf.png?f=user_large

De rode lijn is de huidige achtergevel. Zoals eerder gemeld zit hier een betonnen latei in de gehele breedte die het ondersteunt. Om deze te kunnen hergebruiken was mijn idee om hier direct onder een stalen kolom toe te voegen die de nieuwe balk draagt van de te verwijderen draagmuur + de betonnen latei ondersteunt.

Om "achterom" te komen hebben we een poort rechts van het huis. Achter in de tuin is dus geen poort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1Gmmbl4AEZjPLMUJ6MLl978N4w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9oxGCxAJkRMxujfyvkepnubf.png?f=user_large

Jullie feedback is zeer welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-08 23:44
Je moet in elk geval een flinke constructieberekening laten maken als je zowel een verticale draagmuur (keuken) als horizontale draagmuur (de achtergevel) eruit haalt. De vraag is ook of je de krachten allemaal via een verticale kolom 'kwijt' kunt in je vloer.

Dat gezegd hebbende, die bijkeuken is een ruimte van niks. Je kunt daar net doorheen en slechts een zeer beperkte hoeveelheid opslaan. Hooguit een kapstok en wat schoenen.

Lijkt me veel mooier om dan de kastenwand van de keuken door te trekken, daar twee/drie kastdeuren in te maken waarvan één deel koelkast en het andere deel kapstok/schoenenrek. Dan heb je veel en veel meer leef- én opbergruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wNLNvXPkgtDfJHeOwDVb2JdHo8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45PcN6aR2K1GL2E7b8pHIVQ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:28
Komt je ondersteuningsbalk niet (veel te) laag als je die nog onder de bestaande latei wil plaatsen :?
Beter de boel opvangen (tijdelijk), latei eruit slaan en hoger terugplaatsen :?
Pagina: 1