Extra toilet plaatsen in nieuwbouw-woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:40
Over een maand wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd *O*

Alles is al direct behoorlijk naar ons zin, alleen is er één grote aanpassing die we nog willen doen na oplevering en dat is een extra toilet op de bovenste woonlaag plaatsen. Een extra badkamer was daar wel een optie, een extra toilet helaas niet. Het is niet zo eenvoudig als slechts een toilet in die badkamer ophangen, de afvoer is daar slechts 75mm. Nu heb je daar fantastische maalmachines voor, maar ik pak het graag wat robuuster aan. Ik heb, op basis van bouwtekeningen én foto's die ik heb gemaakt tijdens kijkdagen, een plan bekokstoofd. Maar aangezien er bij de realisatie hiervan nogal wat verschillende disciplines betrokken worden, wil ik eerst een sanity-check (of eigenlijk sanitair-check ;) ) bij jullie doen.

Dit is de situatie op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJuKpGUNfi9FGBbGLvByijqg-qM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v7FrPmIrkLTTSDxXtD56RICV.png?f=fotoalbum_large

Langs de trap lopen twee koven, eentje met leidingen van de vloerverwarming, de ander met een afvoer van 110mm. Die buis loopt verticaal naar beneden om uiteindelijk op het riool uit te komen. Mijn plan is om dit te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eenbY8YftyOcK9oDylC4upFfI5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NpOeKRdpRbIYJWbpj1G60y9h.png?f=fotoalbum_large

Blauw zou hier het toilet worden, met gipsen wandjes rondom. Aan de achterkant moet er dan een 110mm buis komen die de koof bij de vloerverwarming in gaat. Idealiter zou ik de oversteek maken naar die andere koof, maar dan kom ik te dicht bij de trapleuningen. Die oversteek wil ik dus maken op de eerste verdieping.

Foto's ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk4QxUdBovnf10mJVYOZF3TkBhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn4thKRi55P0dnCKUexBNolb.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de zolder, met links de 110mm afvoer en rechts de VV (die inmiddels allebei in een koof zitten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlmPLQEK-kAwLSyGInhGli2ODkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqhgf32yggUqQ9p6ndYszFzw.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is verdieping 1, waar ik dan zo hoog mogelijk de oversteek wil maken van rechts naar links, en dan koppelen op de 110mm buis.

Verder heb ik uiteraard nog water nodig, die wil ik dezelfde route gaan laten volgen als de afvoer, maar dan andersom ;)

Tot slot ga ik nog iets met ventilatie moeten doen. Ik heb een Orcon HRC 400 MaxComfort. Daar zal ik dus afzuiging mee in het toilet moeten plaatsen. Ook wordt de zolderruimte nu, door de extra deur, een afgesloten ruimte en zal ik daar denk ik een inblaasventiel moeten plaatsen. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de buizen daarvoor moet gaan laten lopen.

Voor ik loodgieters, timmermannen en ventilatie-experts langs ga laten komen, ben ik benieuwd wat jullie vinden van mijn idee. Zie ik zaken over het hoofd? Ik ben zelf totaal geen klusser, dus misschien heb ik heel stomme dingen bedacht.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:26
waarom gaat die buis verder naar boven? wat zit daar?
Waarom haakse koppeling ipv Y stuk zodat het beter wegloopt.
Waarom water niet via zelfde koof?
Is ruimte genoeg.
Vergeet je de buis niet te isoleren anders klettert het zo als er iemand zit de Sch**ten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Die buis gaat niet verder naar boven, op de eerste foto zie je dat hij de muur in gaat. Aan de andere kant zit de ruimte waar de wasmachine en WTW staan. De buis gaat hier door het dak, ik gok dat dit de beluchting is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k45N9RiDEadBlVpq3o8UhlEjgoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH6rZFMiFDmhoNSXDk2uhHoE.jpg?f=fotoalbum_large

Die haakse koppeling heb ik er niet opgezet, dit zat er al en heeft de aannemer gedaan. Dit is het toilet van de eerste verdieping.

Het was inderdaad mijn plan om water door dezelfde koof te laten lopen. En voor wat betreft isolatie: ik heb geen idee hoe de koof er nú van binnen uitziet (deze foto's zijn genomen tijdens de bouw, inmiddels is alles dicht), het zou zomaar kunnen dat daar al isolatie zit. Zodra ik de sleutel heb ga ik dat bekijken.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07 18:31
Kun je de 110mm buis niet beter helemaal naar beneden doortrekken en dan in de kruipruimte (indien aanwezig) koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel, de waterleiding mag niet langs de VV-buizen lopen i.v.m. legionellarisico.

Ik zou de badkamer naar rechts vergroten, aansluitend op de WTW kast. Daar de wc voor een luik om de WTW te kunnen onderhouden. En een deur aan de lange kant.

[ Voor 50% gewijzigd door pagani op 05-11-2024 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:29
3dmazter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:30:
waarom gaat die buis verder naar boven? wat zit daar?
Waarom haakse koppeling ipv Y stuk zodat het beter wegloopt.
Waarom water niet via zelfde koof?
Is ruimte genoeg.
Vergeet je de buis niet te isoleren anders klettert het zo als er iemand zit de Sch**ten.
1. buis naar boven, is beluchting, loopt door tot boven je dakpannen...
2. geen Y is beter voor de doorstroom, met een Y trek je sneller vacuum waardoor de beluchting niet meer werkt.

Isolatie is inderdaad aan te raden, maar omdat het in het trappenhuis is ook weer niet heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
-Paul- schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:40:
Kun je de 110mm buis niet beter helemaal naar beneden doortrekken en dan in de kruipruimte (indien aanwezig) koppelen?
Uiteindelijk kom je uit in de trapkast, en daar zou je in theorie van de ene naar de andere kant kunnen gaan. Ware het niet dat er daar een VV-verdeler gigantisch in de weg zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BxGcRmADm1R4JljHC41XfD4WeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6QiITBNTWslxnb7Q7jwLenY.jpg?f=fotoalbum_large
(rechts zie je nog net de leidingen van de VV, links is het uiteinde van die hele lange buis. Inmiddels zitten ze beiden weggewerkt in een koof).
pagani schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:50:
Let wel, de waterleiding mag niet langs de VV-buizen lopen i.v.m. legionellarisico.

Ik zou de badkamer naar rechts vergroten, aansluitend op de WTW kast. Daar de wc voor een luik om de WTW te kunnen onderhouden. En een deur aan de lange kant.
Dat vind ik een heel belangrijke opmerking, over dat legionellarisico. Daar moet ik dus even over nadenken. Is het voldoende als er isolatie tussen zit?

De badkamer vergroten zou in theorie kunnen, maar ik moet dan gigantisch veel om gaan gooien. De badkamer is namelijk al helemaal klaar/betegeld. Daarnaast moet ik dan weer een andere plek gaan bedenken voor mijn wasmachine en droger. Dit had een mooie optie geweest, als ik hem eerder bedacht had ;)
hfolkers schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:13:
[...]

1. buis naar boven, is beluchting, loopt door tot boven je dakpannen...
2. geen Y is beter voor de doorstroom, met een Y trek je sneller vacuum waardoor de beluchting niet meer werkt.

Isolatie is inderdaad aan te raden, maar omdat het in het trappenhuis is ook weer niet heel belangrijk.
Ik gok dat er inmiddels wel isolatie zit. Zoals gezegd: dit zijn foto's van tijdens de bouw (ergens in april genomen volgens mij), inmiddels is dit allemaal dichtgemaakt en afgewerkt. [strike]Ik heb daar helaas geen foto's van[/strike]. Toch een foto gevonden (van een afstandje weliswaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnJY0X41K8MfjTCGi06EnaI5MDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPDnNtQI7em2ui6GVTvtEl1M.jpg?f=fotoalbum_large
Dit geeft ook direct de situatie wat duidelijker weer wellicht :)

[ Voor 9% gewijzigd door posttoast op 05-11-2024 15:02 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:44
kunnen moderne toiletten niet op 90mm? en maakt het dat makkelijker ?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
No Hands schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:48:
kunnen moderne toiletten niet op 90mm? en maakt het dat makkelijker ?
In die badkamer loopt alleen een afvoer van 75mm. Maar 90mm zou natuurlijk wel makkelijker door die koof gaan.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-07 13:55
Legionella is dat niet alleen een probleem als je ook tapwater er uithaalt? voor alleen doorspoelen misschien minder relevant? Wil je ook een fonteintje / kraantje op het toilet? zo niet dan is het alleen spoelen.
Vermoed dat isolatie niet voldoende is maar ik weet de norm niet.

mbt ventilatie; in een natte ruimte (en dat is een toilet) wil je normaliter afzuigen. Als de WTW unit op de bovenste verdieping staat moet dat niet zo problematisch zijn, echter dien je daarna wel de balans te herstellen.

p.s. Staat je woning trouwens in Nijmegen Noord / Oosterhout?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16
Waterleiding zie ik al lopen bij je leidingen vw … duiken daar ws ook je badkamer in ( warm en koud)

mijn pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-07 18:10

Peetman

Tjah....

soepah schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:40:
Legionella is dat niet alleen een probleem als je ook tapwater er uithaalt? voor alleen doorspoelen misschien minder relevant? Wil je ook een fonteintje / kraantje op het toilet? zo niet dan is het alleen spoelen.
Risico op legionella bestaat ook met verstuiving / kleine druppels. Dus douche, maar ook zeker doorspoelen van een toilet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
soepah schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:40:
Nou ja, misschien sowieso goed om even te kijken hoe ik dit netjes doe. Ik heb ook al een alternatief idee, in de horizontale koof waar de WTW afvoer doorheen loopt (zie een van mijn laatste foto's) zou ik ook water mee kunnen laten lopen.
mbt ventilatie; in een natte ruimte (en dat is een toilet) wil je normaliter afzuigen. Als de WTW unit op de bovenste verdieping staat moet dat niet zo problematisch zijn, echter dien je daarna wel de balans te herstellen.
Jep, maar daar zal ik dus even iemand voor in moeten huren gok ik. Ik heb de toko die de boel in dit huis heeft aangelegd al gemaild, maar vooralsnog geen reactie. Ik weet ook niet of er "kleine" partijen zijn die dit netjes kunnen.
p.s. Staat je woning trouwens in Nijmegen Noord / Oosterhout?
Nee, in Den Haag. Proeftuin Erasmusveld :)
Rusky schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:46:
Waterleiding zie ik al lopen bij je leidingen vw … duiken daar ws ook je badkamer in ( warm en koud)
Hmm inderdaad, op de eerste verdieping lopen die wel al door de koof. Die gaan dan door de vloer naar mijn badkamer op de eerste gok ik. Daar zou ik dus kunnen aftakken ook eventueel.
Peetman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:48:
[...]

Risico op legionella bestaat ook met verstuiving / kleine druppels. Dus douche, maar ook zeker doorspoelen van een toilet.
Goed om rekening mee te houden dus :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je niet bovenaan onder de trap langs en dan de bocht om naar de bestaande buis?
Dan heb je alleen onderaan de trap boven je hoofd een koof lopen.

Of je behoefte doen bij de wtw (is ook een klein kamertje...), of slapen4 kleiner maken en daar het toilet?

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 06-11-2024 18:56 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 23:31
posttoast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:58:

Langs de trap lopen twee koven, eentje met leidingen van de vloerverwarming, de ander met een afvoer van 110mm. Die buis loopt verticaal naar beneden om uiteindelijk op het riool uit te komen. Mijn plan is om dit te doen:

[Afbeelding]
Hoe ga je de vieze luchtjes afvoeren?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
posttoast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:33:
Die buis gaat niet verder naar boven, op de eerste foto zie je dat hij de muur in gaat. Aan de andere kant zit de ruimte waar de wasmachine en WTW staan. De buis gaat hier door het dak, ik gok dat dit de beluchting is:

[Afbeelding]
Ik hoop dat ze het inmiddels gefixt hebben, maar volgens mij mis ik hier de WCD's voor de wasmachine en droger. Als je die laatste twee elders kan plaatsen is deze ruimte zich ook interessant om als toilet gebruiken (met wat timmerwerk om de WTW heen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
DJMaze schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:54:
Kan je niet bovenaan onder de trap langs en dan de bocht om naar de bestaande buis?
Dan heb je alleen onderaan de trap boven je hoofd een koof lopen.

Of je behoefte doen bij de wtw (is ook een klein kamertje...), of slapen4 kleiner maken en daar het toilet?
Je eerste opmerking snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met "bovenaan onder de trap langs"?

Die WTW ruimte hebben we ook over nagedacht, maar dan moeten de droger en wasmachine ergens anders heen én het voelt allemaal een beetje "meh". Het is namelijk écht een klein kamertje, de WTW valt in het echt een stukje groter uit dan op de tekening namelijk. Slapen 4 kleiner maken zou in theorie kunnen, maar we hebben al andere plannen met die ruimte dus dat doen we liever niet :)
FredvZ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:10:
[...]

Hoe ga je de vieze luchtjes afvoeren?
posttoast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:58:
[...]
Tot slot ga ik nog iets met ventilatie moeten doen. Ik heb een Orcon HRC 400 MaxComfort. Daar zal ik dus afzuiging mee in het toilet moeten plaatsen. Ook wordt de zolderruimte nu, door de extra deur, een afgesloten ruimte en zal ik daar denk ik een inblaasventiel moeten plaatsen. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de buizen daarvoor moet gaan laten lopen.
[...]
:)
FredvZ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:12:
[...]

Ik hoop dat ze het inmiddels gefixt hebben, maar volgens mij mis ik hier de WCD's voor de wasmachine en droger. Als je die laatste twee elders kan plaatsen is deze ruimte zich ook interessant om als toilet gebruiken (met wat timmerwerk om de WTW heen)
Die zijn hier op de foto dichtgesmeerd (scherp gezien :) ) maar inmiddels gewoon aanwezig. Zoals gezegd: wij hebben ook nagedacht om deze ruimte als toilet te gaan gebruiken, maar het valt uiteindelijk écht klein uit. Dan moet je met één been in de toiletpot gaan staan om de WTW-filters te vervangen vrees ik.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
posttoast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:29:
Die zijn hier op de foto dichtgesmeerd (scherp gezien :) ) maar inmiddels gewoon aanwezig. Zoals gezegd: wij hebben ook nagedacht om deze ruimte als toilet te gaan gebruiken, maar het valt uiteindelijk écht klein uit. Dan moet je met één been in de toiletpot gaan staan om de WTW-filters te vervangen vrees ik.
Klinkt inderdaad niet als een handige werkwijze.
Een stukje van "slapen 4" afsnoepen is geen optie? Lijkt kwa leidingwerk (en afzuiging) een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
posttoast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:41:
[...]

Uiteindelijk kom je uit in de trapkast, en daar zou je in theorie van de ene naar de andere kant kunnen gaan. Ware het niet dat er daar een VV-verdeler gigantisch in de weg zit:

[Afbeelding]
(rechts zie je nog net de leidingen van de VV, links is het uiteinde van die hele lange buis. Inmiddels zitten ze beiden weggewerkt in een koof).

[...]

Dat vind ik een heel belangrijke opmerking, over dat legionellarisico. Daar moet ik dus even over nadenken. Is het voldoende als er isolatie tussen zit?

De badkamer vergroten zou in theorie kunnen, maar ik moet dan gigantisch veel om gaan gooien. De badkamer is namelijk al helemaal klaar/betegeld. Daarnaast moet ik dan weer een andere plek gaan bedenken voor mijn wasmachine en droger. Dit had een mooie optie geweest, als ik hem eerder bedacht had ;)

[...]

Ik gok dat er inmiddels wel isolatie zit. Zoals gezegd: dit zijn foto's van tijdens de bouw (ergens in april genomen volgens mij), inmiddels is dit allemaal dichtgemaakt en afgewerkt. [strike]Ik heb daar helaas geen foto's van[/strike]. Toch een foto gevonden (van een afstandje weliswaar):

[Afbeelding]
Dit geeft ook direct de situatie wat duidelijker weer wellicht :)
die koud en warmwater leiding die daar zitten, moeten tenminste 50cm uit elkaar om legionella besmetting te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mocht je toch via de VV koof eerst naar beneden gaan, om op de eerste verdiep horizontaal te gaan, gebruik dan wel 2x 45 graden bocht ipv 1x 90..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
posttoast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:41:

[Afbeelding]
Ik zou toch proberen de leiding hier weg te werken. Als het niet boven de verdeler langs kan, dan kun je voorzichtig de vloerverwarmingleidingen uithakken en de verdeler naar voren plaatsen. Of anders voor de verdeler langs met eenzelfde constructie als in je washok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
-Paul- schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:04:
[...]

Ik zou toch proberen de leiding hier weg te werken. Als het niet boven de verdeler langs kan, dan kun je voorzichtig de vloerverwarmingleidingen uithakken en de verdeler naar voren plaatsen. Of anders voor de verdeler langs met eenzelfde constructie als in je washok.
Waarom zou dit de voorkeur hebben? Het grootste pro-argument dat ik me kan bedenken is dat ik dan geen 2 koven hoef te openen. Maar het grootste contra-argument is dat ik daarmee best wat bergruimte in mijn trapkast opoffer.

De vloerverwarmingsleidingen uithakken ga ik niet aandurven trouwens, niet in de laatste plaats omdat ik daarna de vloer moet gaan egaliseren ivm te leggen keramisch parket.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
posttoast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:39:
[...]

Waarom zou dit de voorkeur hebben? Het grootste pro-argument dat ik me kan bedenken is dat ik dan geen 2 koven hoef te openen. Maar het grootste contra-argument is dat ik daarmee best wat bergruimte in mijn trapkast opoffer.
Voor mij zou dit de voorkeur hebben omdat het dan niet in het zicht is. Als je het in het trapgat doet moet je toch een extra koof van de ene naar de andere koof maken? Of heb ik dit niet goed begrepen?

En is er geen kruipruimte aanwezig waar je de koppeling kunt maken? Dan heb je helemaal niks meer in het zicht en kost het geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
-Paul- schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:43:
[...]

Voor mij zou dit de voorkeur hebben omdat het dan niet in het zicht is. Als je het in het trapgat doet moet je toch een extra koof van de ene naar de andere koof maken? Of heb ik dit niet goed begrepen?

En is er geen kruipruimte aanwezig waar je de koppeling kunt maken? Dan heb je helemaal niks meer in het zicht en kost het geen ruimte.
Je hebt wel gelijk, het scheelt inderdaad een extra koof.

En oei, de kruipruimte! Daar heb ik dus serieus nog geen moment aan gedacht. Enig punt is dat er daar dan wel een gat door de vloer gemaakt moet worden waar die buis doorheen gaat. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed toegankelijk die kruipruimte is, ik ga dat alvast checken bij wat buren die de sleutel wel al hebben.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
posttoast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:29:
Je eerste opmerking snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met "bovenaan onder de trap langs"?
Je buis op de tekening richting technische ruimte, dan rechtsaf naar de grote buis.
Dit moet dan wel tegen plafond van de verdieping er onder.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:44:
[...]

Je hebt wel gelijk, het scheelt inderdaad een extra koof.

En oei, de kruipruimte! Daar heb ik dus serieus nog geen moment aan gedacht. Enig punt is dat er daar dan wel een gat door de vloer gemaakt moet worden waar die buis doorheen gaat. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed toegankelijk die kruipruimte is, ik ga dat alvast checken bij wat buren die de sleutel wel al hebben.
als er niks boeiends daar in de vloer ligt. een betonboor bedrijf boort er in nog geen uurtje zo een 115mm gat voor je in.. zijn de kosten ook niet..

404 Signature not found

Pagina: 1