Toon posts:

Toegang tot data door WeChat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via mijn werk heb ik de vraag gekregen om wat onderzoek te doen naar WeChat, een aantal collega's moeten dit namelijk gebruiken om zaken te kunnen doen in China. Dit gaat in principe dan alleen om communicatie en het versturen van foto's, zowel op desktop als op telefoon.

Nu begrijp ik dat al het contact en data dat via WeChat gedeeld wordt niet privé is, we kunnen naar de collega's communiceren wat er wel en niet gedeeld mag worden. Het gaat mij er vooral om waartoe WeChat eventuele toegang heeft. De applicaties zullen dan namelijk op werkdevices geïnstalleerd moeten worden, is toegang tot gevoelige gegevens in dit geval aannemelijk? heeft iemand hier ervaring mee?

Hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

Reptile209

- gers -

Geen inhoudelijke kennis of ervaring hiermee, alleen wat er nu en dan in de media voorbij komt. Volgens mij is aan Nederlandse bewindspersonen e.d. altijd het advies gegeven om alleen een "burner phone" mee te nemen naar China. Dan weet je zeker dat er geen gegevens op staan die je niet had willen delen. Afhankelijk van de bedrijfstak waarin je zit en daarmee de gevoeligheid van de informatie kan je dat ook doen. En aanraden om geen privédevices mee te nemen (ook ivm evt onderzoek/kopie bij douane e.d.). Bedenk vooraf welke (privé- en) bedrijfsgegevens er wel of niet mee mogen/kunnen op telefoons en laptops. Wat is het risico dat het bedrijf en de mensen lopen als die informatie op straat komt te liggen/in verkeerde handen komt?

Wellicht heeft de KvK of Ministerie van Buitenlandse Zaken praktische(re) informatie voor je om mee te werken.

Bottom line: jij kan (gok ik zo) onderzoeken wat je wil naar WeChat, maar kan jij daarna 100% garanderen dat je de risico's kent en goed kan laten beheersen? Ik zou er vriendelijk voor bedanken, of voor zo safe mogelijk gaan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

WeChat is een Chinese app die heel sterk geïntegreerd is in de IT-afdelingen van de overheid (CCP), je mag er met enige zekerheid vanuit gaan dat een apparaat waarop deze staat niet meer veilig is.
Als je de app gaat installeren, gebruik daar gewoon een dedicated apparaat voor, die geen toegang heeft tot je lokale netwerk e.d.

In de praktijk zal het allemaal misschien niet nodig zijn, maar er zijn nou eenmaal veel onzekerheden als het gaat om Chinese invloeden, de enige zekerheid die we hebben is dat hun vingers erg ver strekken en ze zich overal mee bemoeien, en helemaal geen moeite hebben met het verzamelen van data over burgers van andere landen.

Losse telefoons gebruiken die alleen een simkaart hebben (en niet met wifi verbinden) en alleen bedoeld zijn voor het gebruik van dergelijke apps of meenemen naar een bezoek aan China is eigenlijk het enige dat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:29:
Het gaat mij er vooral om waartoe WeChat eventuele toegang heeft. De applicaties zullen dan namelijk op werkdevices geïnstalleerd moeten worden, is toegang tot gevoelige gegevens in dit geval aannemelijk? heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb er geen ervaring mee, maar uit het feit dat overheidsdiensten chinese apps (willen) verbieden op zakelijke telefoons zou je kunnen opmaken dat deze apps gebruikt kunnen worden door de Chinese diensten.

Als ik kijk naar de permissies die de app vraagt en naar de kans dat Android permissies niet fantatsisch zijn (https://blog.acolyer.org/...0-ways-to-leak-your-data/ wel beetje oudere post), is het risico groot dat er ook nog allerhande andere data van je telefoon wordt gehaald. Dat zal niet direct data van andere apps zijn, maar toch genoeg om een aardig profiel te creëren.