Printer/Scanner kan niet verbinden met PC maar via PAINT wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 14:38
Ik heb een Brother MFC-J5730DW printer/scanner. Via netwerkkabel verbonden.

Printer werkt prima.
Scanner werkte ook altijd goed.

Als ik vanaf de PC een scanopdracht geef via "windows scannen en faxen", krijg ik een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWUpQm1ub2vOlC91cWJ_hIDATZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NzdZfgM45ML5sc7K3CJReerU.jpg?f=user_large

Ook als ik een scanopdracht geef vanaf de printer/scanner zelf (met de opdracht om het bestand naar de PC te sturen) krijg ik een melding "geen PC gevonden".

Als ik echter op de PC het programma "Paint" open en vervolgens kies voor "bestand", "importeren naar canvas" en dan "van scanner of camera", dan wordt keurig een scan gemaakt. Dan kan ik er helaas geen pdf van maken, maar wordt het een jpg, tiff of iets dergelijks. Bovendien kan ik dan niet meerdere bladen via de sheetfeeder (en dubbelzijdig) scannen. Dat gaat normaal alleen direct vanaf de scanner. Maar die werkwijze doet het dus niet meer.

Ik heb recent niets aan het systeem of de software veranderd. Kan hooguit zijn, dat Windows een automatische update heeft uitgevoerd.

Iemand enig idee wat er aan de hand is en wat ik kan doen?

Zwerius Kriegsman

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberkid
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 17:20
Papierformaat staat niet op A4, dit kan misschien een probleem zijn.

Ook zou ik even proberen te kijken of er wel contact met de scanner te krijgen is via de officiele tool van Brother: iPrint&Scan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 14:38
gabberkid schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:15:
Papierformaat staat niet op A4, dit kan misschien een probleem zijn.

Ook zou ik even proberen te kijken of er wel contact met de scanner te krijgen is via de officiele tool van Brother: iPrint&Scan
Dom van me. Had ik niet gezien. Bedankt!

Standaard stond dat altijd op A4, dus daar hoefde ik nooit naar te kijken.
Met goede instelling heb ik nu inderdaad weer de mogelijkheid om vanuit "windows scannen en faxen" een goede scan te maken.
Ik heb nu ook weer de standaardinstelllingen op A4 gezet. Geen idee waarom die standaard instelling ineens anders stond.
Maar vanaf de scanner zelf een scanopdracht geven werkt nog niet weer. Dus kan nog geen dubbelzijdige scans weer maken.

Iprint&scan ken ik niet, maar dat lijkt me meer een app voor je telefoon om van daar af rechtstreeks een printopdracht te kunnen geven. Dat is dan toch niet geschikt om verbinding van laptop naar printer te controleren/ in te stellen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberkid
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 17:20
Zwerius schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:05:
[...]

Dom van me. Had ik niet gezien. Bedankt!

Standaard stond dat altijd op A4, dus daar hoefde ik nooit naar te kijken.
Met goede instelling heb ik nu inderdaad weer de mogelijkheid om vanuit "windows scannen en faxen" een goede scan te maken.
Ik heb nu ook weer de standaardinstelllingen op A4 gezet. Geen idee waarom die standaard instelling ineens anders stond.
Maar vanaf de scanner zelf een scanopdracht geven werkt nog niet weer. Dus kan nog geen dubbelzijdige scans weer maken.

Iprint&scan ken ik niet, maar dat lijkt me meer een app voor je telefoon om van daar af rechtstreeks een printopdracht te kunnen geven. Dat is dan toch niet geschikt om verbinding van laptop naar printer te controleren/ in te stellen?
Dan vermoed ik toch een scan driver die niet helemaal correct is geinstalleerd. is hij via de officiele driver geinstalleerd of via windows apparaten en printers? Beste is om de driver te halen van de ondersteuningspagina van de printer:
https://www.brother.nl/ondersteuning/mfc-j5730dw/downloads

iPrint&Scan is zowel beschikbaar op telefoon als op PC