Holle houten kozijnen uit 1900 isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-05 09:52
Dag,

We wonen in een huis met bouwjaar 1900. Dak / vloer / achtergevel hebben we goed geisoleerd, overal HR++ glas, maar op de voorgevel zijn we nog aan het puzzelen. Grote ramen met holle houten kozijnen. In de ramen zit dus HR++ glas, ook achter de middenstijlen (wiener sprossen), maar hiernaast zit bij elkaar opgeteld totaal zo'n 2 m2 aan holle kozijnen. Ze zijn zo'n 24 cm dik.

We zoeken naar een manier om ze te isoleren zonder het aangezicht enorm geweld aan te doen.

Bijv. gaatje boren en vullen met HR EPS-parels? Of verstik je dan het hout? En hoe zijn dit soort holle kozijnen uberhaupt opgebouwd... holle ruimte van onder naar boven?

Op de 1e verdieping zit er ook houten betimmering tussen de kozijnen. Die willen we voorzichtig wegzagen en dan PIR-plaat erachter plaatsen. Of je vanaf daar dan ook de 'holte' van de kozijnen kunt vullen? We gaan het zien. Op de begane grond zit er tussen de kozijnen uberhaupt geen ruimte; ze zitten over de volle breedte en zijn eenvoudigweg niet van de zijkant te benaderen.

Iemand hier die dit zelf al heeft geprobeerd? Bevindingen, ervaringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQfq4PFI_phJU1Tx2FTIjZi9ML0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMrr5hJUOBp6ycbC0dQ1GcQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZCK3AbWY9BOWgqwqNdSHR-YsDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHh8EuXrxVgB4z69f0ch3yOH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-05 09:09
Ik zou het zelf in de hoek van inblaaswol zoeken. Bijvoorbeeld knauf supafil. Dit is niet gebaseerd op ervaring overigens, maar het lijkt mij het meest praktische en ook geen probleem voor het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Zenomyscus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:52:
Ik zou het zelf in de hoek van inblaaswol zoeken. Bijvoorbeeld knauf supafil. Dit is niet gebaseerd op ervaring overigens, maar het lijkt mij het meest praktische en ook geen probleem voor het hout.
Waarom zou dat geen problemen opleveren met het hout? Heb je daar het verstikkingsissue niet net zo goed als bij EPS-korrels?

Inblaaswol heeft meen ik een veel lagere isolatiewaarde dan EPS-korrels

[ Voor 3% gewijzigd door Purk80 op 05-11-2024 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:40
Ik zou eens met een warmtecamera gaan kijken of je daar nu echt een groot probleem hebt. Het lijken mij eerder een soort van koven om de boel netjes af te werken dan daadwerkelijk kozijnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Holle kozijnen? horen daar niet de gewichten en geleidekoorden van je schuiframen in?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:09:
Holle kozijnen? horen daar niet de gewichten en geleidekoorden van je schuiframen in?
Het gaat niet om de kozijnen waar het raam zelf op rust / in de gevel zit. Die zijn gewoon massief. Het gaat om de decoratieve betimmering die daar aan de binnenzijde op / aan zit. Die hebben geen dragende functie, zijn puur decoratief, en zijn ook niet verbonden met de schuiframen (die het overigens ook niet meer doen).

Zie foto's. Gaat om de decoratieve delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
pman63 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:08:
Ik zou eens met een warmtecamera gaan kijken of je daar nu echt een groot probleem hebt. Het lijken mij eerder een soort van koven om de boel netjes af te werken dan daadwerkelijk kozijnen.
Koven vind ik ook een prima benaming.

Warmtecamera laat flink warmteverlies zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Purk80 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:53:
[...]

Het gaat niet om de kozijnen waar het raam zelf op rust / in de gevel zit. Die zijn gewoon massief. Het gaat om de decoratieve betimmering die daar aan de binnenzijde op / aan zit. Die hebben geen dragende functie, zijn puur decoratief, en zijn ook niet verbonden met de schuiframen (die het overigens ook niet meer doen).

Zie foto's. Gaat om de decoratieve delen.
Maar waarom zou je daar isolatie in doen? ze zijn geen onderdeel van je buitenschil toch, het is decoratief. Je gaat ook geen koof in de hoe van je trapgat isoleren, dat is dan toch vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

No Hands schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:
[...]

Maar waarom zou je daar isolatie in doen? ze zijn geen onderdeel van je buitenschil toch, het is decoratief. Je gaat ook geen koof in de hoe van je trapgat isoleren, dat is dan toch vergelijkbaar?
Het ligt er een beetje aan hoe de spouw is geisoleerd denk ik.

Als daar al parels zijn ingeblazen dan zal dit al tegen deze dagkanten aanzitten.

TS heeft alleen nog geen beschrijving gegeven van de muuropbouw en de manier van (na) isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:57
AtomicShockwave schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:04:
[...]

Als daar al parels zijn ingeblazen dan zal dit al tegen deze dagkanten aanzitten.

TS heeft alleen nog geen beschrijving gegeven van de muuropbouw en de manier van (na) isoleren.
1900 is meestal nog geen spouw. Ik zou ze zelf openmaken en dan goed de situatie bekijken. Kan nog best verschillen per “koof”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
AtomicShockwave schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:04:
[...]

het is een pand uit 1900, spouwen waren nog nooit in de praktijk uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Knappel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:21:
[...]

1900 is meestal nog geen spouw. Ik zou ze zelf openmaken en dan goed de situatie bekijken. Kan nog best verschillen per “koof”.
Openmaken gaat waarschijnlijk niet zonder schade en dat wil je met zulke dingen nou juist voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:
[...]

Huis uit 1900. Toen hadden muren nog geen spouw. Het is een enkelsteens muur en ivm beschermd stadsgezicht buitenlangs niet te isoleren.

De rest isoleren we met voorzetwanden. Alleen die decoratieve 'koven' rond de ramen nemen ook best wat oppervlak in beslag en er gaat dus best wat warmte door verloren. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:32:
[...]

Openmaken gaat waarschijnlijk niet zonder schade en dat wil je met zulke dingen nou juist voorkomen.
Exact, als we ze zomaar openmaken krijgen we ze niet meer goed. We zitten te puzzelen of er een manier is zónder ze onherstelbaar visueel te beschadigen. Ergens gaatje boren, spul inspuiten en weer dichtmaken gaat nog wel. Maar helemaal eraf halen...

Eigenlijk begin ik te vermoeden dat het gewoon niet gaat. Als we isolatie erin blazen gaan we het dauwpunt naar binnen halen, dus er zou toch folie aan de muurkant moeten komen en dat gaat natuurlijk nooit lukken via een klein gaatje...

En als er steeds vocht in die geïsoleerde koven gaat isoleren gaan ze op den duur ongetwijfeld wegrotten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Purk80 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:52:
[...]

Huis uit 1900. Toen hadden muren nog geen spouw. Het is een enkelsteens muur en ivm beschermd stadsgezicht buitenlangs niet te isoleren.

De rest isoleren we met voorzetwanden. Alleen die decoratieve 'koven' rond de ramen nemen ook best wat oppervlak in beslag en er gaat dus best wat warmte door verloren. Vandaar.
Het is stilstaande lucht :) Dat isoleert ook. Ik begrijp je probleem en zoektocht maar ik denk dat je conclusie juist is. Er is weinig mee te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:56
Zijn dit niet gewoon sierlijsten? Dat zijn in principe planken die vastgespijkerd zijn en die je los kan trekken, en dan kan je erachter en isoleren hoe je wilt.

In mijn huis (ook uit die periode, en spouwloos) hebben we ze er allemaal voorzichtig afgehaald, een voorzetwand geplaatst met isolatie, en toen weer terug gezet. Als jij al een holle ruimte hebt hoef je de dimensies ook niet meer aan te passen, maar kun je die gewoon vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Terpen Tijn schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:33:
Zijn dit niet gewoon sierlijsten? Dat zijn in principe planken die vastgespijkerd zijn en die je los kan trekken, en dan kan je erachter en isoleren hoe je wilt.

In mijn huis (ook uit die periode, en spouwloos) hebben we ze er allemaal voorzichtig afgehaald, een voorzetwand geplaatst met isolatie, en toen weer terug gezet. Als jij al een holle ruimte hebt hoef je de dimensies ook niet meer aan te passen, maar kun je die gewoon vullen.
Sierlijsten, of koven, of sierkoven... Zoiets inderdaad. Goed om te horen dat het jullie is gelukt! Ik zie hier nergens naden.... (er zitten veel verflagen op) en zie eigenlijk niet zo goed hoe ik ze moet verwijderen.

Misschien als ik ze ooit nog eens (als ik weer tijd over heb) volledig ga afkrabben en opnieuw in de lak zetten; dat die kieren/aansluitingen en spijkertjes etc. dan weer zichtbaar worden.

Welk isolatiemateriaal hebben jullie gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 17:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb je daadwerkelijk vast kunnen stellen dat het momenteel zorgt voor een koudebrug? Die koven lijken mij geen onderdeel uit te maken van de kozijnen.
En zoals al eerder werd aangehaald is het 'stilstaande' lucht.
Ik zou eerst eens gaan kijken en meten of er echt een probleem is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Weet je ook zeker dat het koven zijn?
Zijn het geen resten van binnenluiken die aan elkaar zijn gemaakt?
Oude, statige huizen hadden vaak zowel buiten- als binnenluiken.
Die (dichte) binnenluiken waren scharnierbaar, 2 delen links en 2 delen rechts.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:56
Purk80 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:43:
[...]

Sierlijsten, of koven, of sierkoven... Zoiets inderdaad. Goed om te horen dat het jullie is gelukt! Ik zie hier nergens naden.... (er zitten veel verflagen op) en zie eigenlijk niet zo goed hoe ik ze moet verwijderen.

Misschien als ik ze ooit nog eens (als ik weer tijd over heb) volledig ga afkrabben en opnieuw in de lak zetten; dat die kieren/aansluitingen en spijkertjes etc. dan weer zichtbaar worden.

Welk isolatiemateriaal hebben jullie gebruikt?
Ja, dat kan even zoeken zijn inderdaad. :)

Wij hebben Kingspan platen gebruikt, Resol materiaal met alu cachering-- de hoogste isolatiewaarde om zo min mogelijk ruimte te verliezen. Rd 5 in de muren (=10 cm plaat), Rd 6 in het dak (12 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Nyarlathotep schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:13:
Heb je daadwerkelijk vast kunnen stellen dat het momenteel zorgt voor een koudebrug? Die koven lijken mij geen onderdeel uit te maken van de kozijnen.
En zoals al eerder werd aangehaald is het 'stilstaande' lucht.
Ik zou eerst eens gaan kijken en meten of er echt een probleem is.
ja, warmtecamera laat zien dat er kou doorheen komt.

Ook wel logisch, want gevel erachter is enkelsteens, lucht ervoor isoleert wel wat, maar in de verste verte niet de rd 4,5 die rest van de gevel met voorzetwanden gaat krijgen.

Afijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Yaksa schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:50:
Weet je ook zeker dat het koven zijn?
Zijn het geen resten van binnenluiken die aan elkaar zijn gemaakt?
Oude, statige huizen hadden vaak zowel buiten- als binnenluiken.
Die (dichte) binnenluiken waren scharnierbaar, 2 delen links en 2 delen rechts.
nee, zowel oude foto's als bouwtekeningen als bouwvergunning laten geen luiken zien.
Pagina: 1