Dakshingles leggen op vochtig hout: kan dat kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Afgelopen weekend hebben we het skelet van onze kapschuur neergezet maar was er geen tijd meer om de dakshingles erop te leggen.

Nu heb ik vandaag weer tijd, maar door de mist en het gebrek aan een zonnestraal ligt er vrij veel dauw op de dakplanken. Kan het kwaad als ik ze toch erop ga nagelen?

Natuurlijk is het het beste als het hout droog is, maar hoe erg is het als je ze op vochtige planken bevestigt? Hout ademt natuurlijk wel, maar ik kan me voorstellen dat het aan de bovenkant te slecht ademt met vocht erop als de shingles erop gelegd worden.

Eventueel dacht ik wel aan het wachten met het gebruik van de bitumenkit, dat ik dus alleen de shingles vastnagel voorlopig, maar tegelijkertijd zal het qua weer de komende tijd sowieso wel dauw opleveren met de vrij koude nachten en wat dat betreft heb ik het nog getroffen dat het niet geregend heeft tot nu toe.

En ik denk ook zo van: als ik het laten doen door het bedrijf waar we het gekocht hebben, gaan ze waarschijnlijk ook gewoon door en komen niet pas een dag later terug, ga ik dan maar even vanuit.

Ik weet ook niet hoeveel uur ik ermee bezig ga zijn namelijk, dus daarom wil ik zo vroeg mogelijk beginnen. Het gaat om 6x1,2 en 6x2,4m dak wat bedekt moet worden. Wat zouden jullie doen?

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-11-2024 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt eraan hoeveel haast je hebt.
Ik zou proberen te wachten tot het hout een keer een beetje droog is (de zon hoeft er maar een half uur op te staan) om problemen later te vermijden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-09 13:55
Eventueel even een handoek erover en gaan. Vocht trekt wel weg door het hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gewoon erop rammen, droogt de eerste keer als er even wat goede zon op staat. ik zou het wel even wegvegen voor je eigen veiligheid en om te voorkomen dat het blubberig wordt van erop lopen en even wachten met aan de binnenkant isolatie aanbrengen (als je dat al van plan was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allemaal! Inmiddels was ik er aan begonnen omdat rond 11:30u de zon doorbrak en ik heel snel zag dat er geen vocht meer als druppels op het hout lag. Jullie reacties stellen me gerust dat het beetje vocht wat er nog in zit vanzelf wegtrekt.

Dan heb ik wel een andere vraag: het is een kapschuur met voor 1,2m dak tot de nok en achter 2,4m. Ik ben achter begonnen en daar ben ik nu halverwege maar kom met mijn normale trap niet verder meer. De laatste rij die ik heb gelegd heb ik redelijk uitgestrekt gedaan. Ik heb een 3-delige uitschuifbare trap, maar vanwege beperkte ruimte erachter (haag) kan ik die beperkt schuin zetten en kom ik daar zelfs nog minder ver mee.

Voorkant maak ik me geen zorgen over want die kan ik met de grote uitschuifbare trap bij heb ik al bekeken en kan ik ook tot de nok komen, maar ik zit even te bedenken hoe ik dat bovenste deel nu moet gaan aan de achterzijde.

Het gaat overigens om deze kapschuur. Hellingshoek van het dak is 32 graden (beide kanten) dus redelijk steil en met de dakshingles die nog aardig wat korrels loslaten lijkt het mij niet een heel strak plan om hier op te klimmen.

Enige oplossing die ik zelf heb bedacht is via de grote trap, genoeg uitschuiven en dan wel het dak op maar de trap als barriere gebruiken met iemand die de trap continu vasthoudt.

Is er een betere/makkelijkere oplossing in jullie ogen?

Edit: ter beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://www.trendhout.nl/m/15632/douglas-houten-overkapping-kapschuur-bouwpakket-de-deel-3m-3-meter-diep-zijaanzicht.JPG?w=1024&signature=5a0d74bf89ba0b04c29b10ef4f1626afed8ac3bec2ef0158728c2aa56e1801be

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-11-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:13:

Is er een betere/makkelijkere oplossing in jullie ogen?
Gewoon over de shingles lopen. :)
Dat zand wat loslaat ligt na een paar regenbuien ook in je dakgoot, je loopt het eerder vast dan eraf.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 05-11-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-09 13:55
Dak is niet zo scheef, kun je prima overheen lopen. Dus gewoon aan de voorkant erop en naar boven werken . Wil je dat volgens het boekje veilig doen moet er nogal wat gebeuren natuurlijk.

Ps. een ladder houd er niet van om in een hoek van 32 graden geplaatst te worden met jou als last erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:52:
[...]

Gewoon over de shingles lopen. :)
Dat zand wat loslaat ligt na een paar regenbuien ook in je dakgoot, je loopt het eerder vast dan eraf.
Check, dat stelt me wat gerust. Misschien ben ik wat overdreven in het veilig willen doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Grutte Pier schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:53:
Dak is niet zo scheef, kun je prima overheen lopen. Dus gewoon aan de voorkant erop en naar boven werken . Wil je dat volgens het boekje veilig doen moet er nogal wat gebeuren natuurlijk.
Thanks! Goed om te horen, blijkbaar maakte ik me meer zorgen over de hoek dan nodig is.
Ps. een ladder houd er niet van om in een hoek van 32 graden geplaatst te worden met jou als last erop.
Goed dat je dat zegt, maar het was ook niet mijn bedoeling om die hoek aan te houden hoor, maar de hoek waarop hij nu kan staan kom ik met geen mogelijkheid bij de nok omdat de afstand te groot is. Vandaar alleen dat ik een iets grotere hoek zou willen maar dat kan nu eenmaal niet. Hij staat daar nu zeg maar zo recht dat als ik erop stap, hij soms een klein beetje de neiging heeft om boven los te komen van het steunpunt, kortstondig dan. En niet meer zodra ik boven ben.

Kortom: dan ga ik morgen met hulp (voor het aangeven van de shingles en nagels) het bovenste deel doen door er gewoon op te klimmen. :)
Pagina: 1