Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
Ik ben mij aan het verdiepen in een volgende auto (occasion), en een Tesla Model 3 lijkt mij wel interessant. Wij rijden niet mega veel normaal gesproken, behalve op vakantie. Doordeweeks rijden we amper en alleen soms in het weekend voor tripjes naar schoonfamilie. We hebben sinds kort een kleintje erbij dus ik verwacht ook niet dat we nog 1000km op een dag gaan rijden, en dat pauzes om te laden dan ook niet zo vervelend zullen zijn.

Als het goed is zouden de Model 3 leaseauto's nu een beetje beschikbaar worden, en hopelijk gaan de prijzen daarmee een beetje omlaag ook. Momenteel rijden we een Golf 6 die nog voldoet, alleen met bijna 2 ton op de teller gaat hij wel wat meer in onderhoud kosten, volgend jaar sowieso ~2.000 kwijt voor dempers en ophanging-gerelateerde zaken. Aangezien ik dit jaar ook al ~1.500 kwijt was voor de DSG gaat hij wel wat duurder worden dus. Ik zit te denken om voor de APK een andere auto te willen. Of dat goedkoper is op de lange termijn weet ik niet, maar een stuk extra comfort en luxe zijn natuurlijk ook welkom.

Ik heb een aantal vragen die ik hier graag wil stellen:
  1. Hoe is jullie ervaring qua onderhoud? Is zo een model3 nou echt zo goedkoop en betrouwbaar als wordt geschetst? Ook na 5 jaar nog?
  2. Wij nemen overal onze fietsen mee naartoe (mtb's of racefietsen), en over een paar jaar ook voor onze dochter. Een trekhaak is dus een must. Ik lees was verschillende verhalen over een trekhaak achteraf monteren. Is dat momenteel al helemaal mogelijk? En het liefste ook dat hij volgens de RDW trekgewicht mag hebben. Moet je dat helemaal laten keuren of is dat veel gedoe waar je niet aan wil beginnen? In andere woorden, moet ik er eentje zoeken waar het al vanaf fabriek eentje op zit omdat het gewoon veel gedoe/onmogelijk is? De kans bestaat dat we ook een vouwwagen willen gaan trekken voor op vakantie.
  3. Is de range nog een beetje oke met fietsen achterop of houd je dan echt niks over? Ik hoef niet 500km door te rijden elke keer, wij wisselen vaak om de 2 uur van positie tijdens vakantie, en dan strekken we de benen en drinken/eten we wat, en dan even laden is geen ramp.
  4. Zijn er ook mensen met ervaring met vouwwagens achter de Model 3? Dat lijk me ook wel gaaf op vakantie!
Ik ben op zoek naar de Model 3 LR met trekhaak, liefste met 18" wielen (voor de range), voor onder de 20.000 met 150.000km op de teller hooguit, het liefste met FSD (voor als dat in Europa mag), hopelijk is dat binnenkort haalbaar. De kleur maakt iets minder uit, liever geen witte of grijze.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten online al en met een testrit als het zover komt? Ik heb wel gelezen dat je moet checken op:
  • Kraken van de draagarmen
  • Lekkages in kofferbak
  • Vocht in lampen
Moet ik me daarnaast zorgen maken over de SoH? Ik zag een paar auto's met maar 130.000 op de teller en nog 'maar' 84% SoH. Moet ik iets zoeken zoveel mogelijk richting de 90% toe of ga je daar niks van merken? Ik hoop er wel 5 jaar minimaal privé gewoon lekker in de rijden zonder zorgen. Voor mijn idee moet ik voor ik er eentje zou kopen een rapport willen hebben van de SoH van de accu.

Zijn er verder nog opties of dingen die de ene auto wel heeft en de andere niet? (Uitgaande van de AWD LR versie). Het liefste zou ik eigenlijk een LR RWD hebben, maar die zijn vrij zeldzaam van het 2019 jaar.

Bij voorbaat dank!

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Trekhaak achteraf monteren is niet vanzelf sprekend. Zoek het kenteken op en als er geen trekgewicht opgegeven is, dan mag je niets trekken.

Vouwwagens en lange reizen is een apart topic, dus daarover is genoeg te lezen. Over het algemeen is het prima te doen. Zeker als je om de 2u wilt stoppen. Meteen laden en binnen 15 minuten heb je alweer genoeg om bij de volgende stop te komen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
ZeRoC00L schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:43:
Trekhaak achteraf monteren is niet vanzelf sprekend. Zoek het kenteken op en als er geen trekgewicht opgegeven is, dan mag je niets trekken.

Vouwwagens en lange reizen is een apart topic, dus daarover is genoeg te lezen. Over het algemeen is het prima te doen. Zeker als je om de 2u wilt stoppen. Meteen laden en binnen 15 minuten heb je alweer genoeg om bij de volgende stop te komen.
Thanks, dat dacht ik inderdaad al ja. Ik lees wel wat mensen die het wilde laten keuren bij de RDW, maar ik heb nou niet echt iemand gevonden waar het is gelukt.

Dan dus inderdaad eentje zoeken met trekhaak. Helaas zijn er niet zo heel veel die hem hebben.

Fanaleds.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tgrf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-04 08:43
Ik heb een Dongfeng box gekocht. actieradius van 310Km en kan 750Kg(!) trekken. Auto is dus chinees. Prijs is 23.799€ , nu nog met SEPP subs. -2950€
5 jaar garantie op auto en 8jaar garantie op accu (42,3Kwh) naast de accu kijken naar het gewicht van de auto en efficiëntie van het apparaat. Volgens ingewijden op internet is gebruik 11Kw/100km

Als je niet veel rijdt, zoals ik is dit een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 08:41
Denk je wel aan het gewicht van een EV? Vanaf 2025 25% wegenbelasting, 2026-2029 75% en vanaf 2030 100%.

Dan is een Tesla best duur als ie voornamelijk stil staat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 14:48
Tgrf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:49:
Ik heb een Dongfeng box gekocht. actieradius van 310Km en kan 750Kg(!) trekken. Auto is dus chinees. Prijs is 23.799€ , nu nog met SEPP subs. -2950€
5 jaar garantie op auto en 8jaar garantie op accu (42,3Kwh) naast de accu kijken naar het gewicht van de auto en efficiëntie van het apparaat. Volgens ingewijden op internet is gebruik 11Kw/100km

Als je niet veel rijdt, zoals ik is dit een goed alternatief.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen! Prijs kwaliteit is denk ik erg sterk bij deze auto, en een trekgewicht van 750kg is natuurlijk bijzonder praktisch. Denk er zelf ook over om ipv een grote (dure) gezinsauto een kleine te kopen, en dan huur- of deelauto's wanneer nodig. En dan is dat met een box met trekhaak niet vaak nodig denk ik.

En vijf jaar volledige garantie hè, dat krijg je bij de Europese merken nergens.

Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. d:)b
Pagina: 1