Welke thermostaat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Mijn vraag
Recent begonnen aan het klussen aan mijn net gekochte appartement. Ondanks mijn matige technische kennis lukt het een en ander regelmatig.
Een paar weken geleden heb ik de CV ketel laten controleren, alles goed en wel.
Echter heb ik een oude (beige) thermostaat zonder schermpje en simpel draaiknopje.
Na een nieuwe verflaag wil ik ook graag een modernere thermostaat.

Relevante hardware die ik gebruik
Mijn CV ketel komt uit 2017 en is een Remeha Tzerra M 28C Plus.
De huidige thermostaat is een Siemens Landis & Staefa.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de huidige thermostaat eraf gehaald en zag dat er twee draadjes van de ketel naar de thermostaat toe lopen.
Zoek geen fancy thermostaat, ik hoef het niet van afstand te bedienen of een "smart" apparaat te hebben. Wel gewoon iets met een schermpje en wat moderners.
Wat ik zelf heb gevonden is: HONEYWELL Kamerthermostaat Round modulerend T87M2018. Naar de documentatie gekeken en deze lijkt met de twee draadjes te werken.
Kan ik deze thermostaat zonder problemen gebruiken? Of zijn er andere (betere) thermostaten te koop?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 15:30
ja is het simpele antwoord.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:39

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

nee is niet zo simpel. ja het zou kunnen.. is de oude thermostaat al modulerend of aan en uit? zo nee ondersteund de cv ketel dat wel? zo ja dan zou je de nieuwe thermostaat kunnen aansluiten. mits je ook de draden correct aansluit op de cv.. dus ja is idd simpel maar er zit wel wat meer achter..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
Hubert schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:49:
[...]

nee is niet zo simpel. ja het zou kunnen.. is de oude thermostaat al modulerend of aan en uit? zo nee ondersteund de cv ketel dat wel? zo ja dan zou je de nieuwe thermostaat kunnen aansluiten. mits je ook de draden correct aansluit op de cv.. dus ja is idd simpel maar er zit wel wat meer achter..
nou sorry, maar een cv uit 2017 met een thermostaat uit het jaar 0 is echt niet modulerend ingesteld, dit ondersteund hij echter echt wel..

dus ja, hij is simpelweg aan te sluiten op een simpele thermostaat (via het aan/uit principe).

volgens deze site zou het moeten werken via de klemmen op On/off-OT
https://www.cv-sanitairko...n-voor-welke-cv-ketel.pdf

daarnaast kan je hier weinig mee verkeerd doen, in het ergste geval gaat de thermostaat niet aan of gaat je cv ketel op 100% lopen blazen.. dit kan je makkelijk controleren. Daarnaast krijg je er een boekje bij geleverd..

zo moeilijk is dit echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb ongeveer dezelfde ketel en bij mij heeft de installateur een Remeha iSense geplaatst. De ketel brandt op een laag pitje wanneer dat nodig is. Op Marktplaats kan je deze thermostaat vinden voor € 50.

Als je gas wilt besparen, kan je een klokthermostaat kiezen.
Waar je ook op kan letten, is de bediening. Als de temperatuur wilt aanpassen, gaat dat via een draaiknop / druktoetsen / aanraakscherm?

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 05-11-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-05 19:28

Twazerty

AVCHDCoder developer

Zelf heb ik een Nefit ketel en ik kon daar niet zomaar een modulerende thermostaat op aansluiten. Ofwel bepaalde modellen van Nefit, of een converter er tussen zodat ik een OpenTherm thermostaat kon aansluiten. Systeem uitgebreid met Remeha aparatuur, maar ook daar moest ik opletten welke Remeha thermostaat ondersteund werd.
Ofwel: uitzoeken of bijvoorbeeld de Remeha iSense wel compatibel is met je ketel.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Dank allemaal! Ik heb inderdaad ook de site gevonden waar @furian88 het over had.
Verder ook deze: https://www.verwarmenperk...ie-servicehandleiding.pdf
Hierin staat dat de ketel openTherm ondersteunt. De Honeywell die ik in mijn post had gezet is modulerend en volgens de documentatie gaat dit waarschijnlijk wel werken.

De iSense had ik nog niet gezien, maar die is ook een goede optie. (Wel een stuk duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
het ligt inderdaad compleet aan wat je zelf wilt.. persoonlijk zou ik er voor kiezen om een modulerende thermostaat te nemen. Deze schaalt beter terug naar de benodigde vraag wat je weer besparing oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
iSense is een zeer goeie thermostaat; en is van Remeha dus zou zeer compatibel moeten zijn (opentherm is niet zo open, er zijn soms problemen tussen verschillende merken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:57
Of een Qsense deze is eenvoudiger doordat er geen klokprogramma in zit.
Of een honeywell round modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:35
Isense hele fijne thermostaat.

Heb ik gebruikt tot dat ik een warmtepomp had.

Hangt nu ongebruikt en uit as de muur.
Pagina: 1