Op donderdag 13 september 2001 13:18 schreef HBM het volgende:
Sommige users zijn er overduidelijk op uit om mensen te provoceren, en dan met name in Amerika topics.
Ikzelf heb dusdanig veel moeite om me in te houden om niet in te gaan op die provocaties, dat ik besloten heb me even terug te trekken van GoT.
an sich is provoceren niet erg, als je dat positief bekijkt kan juist door jezelf te verklaren, aan te geven waarom je die mening bent toegedaan, ook je eigen standpunt versterken, een forum leeft nu eenmaal van de tegenstellingen, als iedereen alleen netjes achter elkaar hun concoleances intieped krijg je ook een flinke thread, respectvol maar weinig interessant.
misschien een vreemde vergelijking, maar een freudiaanse psychiater werkt ook juist met zo'n tegenstrijdige vraagmethode, om een patient uit de tent te lokken en hem te dwingen standpunten in te nemen, dat is onderdeel van een verwerkingsproces
de genoemde thread biedt juist een mogelijkheid om aan te geven waarom je dit belangrijk vindt; wat jouw relatie tot het nieuws is.
De poster brengt het nogal dom en lijkt een beetje een gewilde tegenstem in te willen nemen, maar ik denk dat je dat gewoon niet zo serieus moet nemen, eigenlijk weet ik zeker dat over een week veel meer mensen met hem zouden instemmen, als iedereen opeens een beetje amerika-terreur-vermoeid gaat raken.
vergelijk het met princess Diana, ook in een soortgelijk periode (kort na vakantie, weinig nieuws en opeens volop media-coverage), als je toen was gaan roepen dat princess Diana gewoon een rijk verwend psychisch wrak was; was je waarschijnlijk gelynched; nu geeft de meerderheid je gelijk.
overigens vindt ik het wel een goed idee om te kiezen om niet te reageren op threads die je te boos maken en je niet zelf meer rationeel reageert, maar misschien hoef je niet eens zo ver te gaan, uiteindelijk is het beter om te realiseren dat nooit iedereen hetzelfde denkt, altijd zijn er mensen die anders denken, soms overdreven en fout, maar vaker best interessant (zelfs in dit geval) ook al ben je het er zelf niet mee eens.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen